Pohjolan Liikenne -yhtiöistä

Pohjolan liikenteen myyminen olisi kerrankin hyvä uutinen VR Oy:stä. Se kannustaisi myös kummasti hyödyntämään monopolin mahdollisuuksia, kun enää ei olisi mahdollista siirtää konsernin sisällä henkilöliikennettä radalta kumipyörille.

Harmi vain, että tavararahtipuolta ei myydä. Sillä puolella ei kuitenkaan enää ole monopoliakaan.
 
On olemassa myös kirosana nimeltä Tommolan talo, joka on ennenkin isoja taloja napsinut. Viimeisin SatLi. Toisaalta en jaksa uskoa, että Tommola haluaisi hirveätä määrää paikallis- ja vakiovuoroliikennettä, mitä PL:llä on.

Onhan Koiviston autolla kokemusta ennestään YTV-alueen paikallisliikenteestä.
 
Ilmalan varikon ilmoitustaululla on toimitusjohtaja Heikki Alangon antama tiedote jonka mukaan hän on keskustellut asiasta VR:n ylimmän johdon kanssa ja vakuuttaa että huhut yhtiön myynnistä ovat perättömiä.
 
Yrityskaupoissahan on tapana kiistää kaikki julkisuudessa, kunnes kauppakirjat on allekirjoitettu.
 
Tänään on emoyhtiö VR:n osalta kumottu huhu, jonka mukaan VR olisi luopumassa sen enempää Pohjolan Henkilöliikenteestä eikä Pohjolan Kaupunkiliikenteestäkään. Kyseinen osa kauppalehden artikkelia oli toimittajan omaa spekulaatiota ja siis vailla todellista merkitystä.
 
Yrityskaupoissahan on tapana kiistää kaikki julkisuudessa, kunnes kauppakirjat on allekirjoitettu.

Itse olen viidettä vuotta ko. yrityksen palveluksessa, ja huhuja tulee tasaisin väliajoin. Milloin meitä ollaan ostamassa ja milloin PL ostaa esim. Vainion.

Itse olen tyytyväinen nykyiseen enkä taatusti kaipaa ensimmäistäkään kabussia Ilmalan varikolle seisomaan.
 
Yritän välttää mahdollisuuksieni mukaan kaikkia spekulaatioita, mutta tämä on kieltämättä mielenkiintoinen. Siitäkin huolimatta, että yritysjohto kiistää kaiken.

Pohjolan Liikenne on oman käsitykseni mukaan todella erinomaisessa tuloskunnossa. Tosin tästä taitaa kunnia mennä juurikin Pohjolan Henkilöliikenne Oy:lle, joka on varmasti yksi Suomen kannattavammista bussiyrityksistä.

Jos sekä hnekilöliikenne että kaupunkiliikenne olisi myytävänä samassa paketissa, voisi ostajaehdokkaat olla vähissä, ja kokonaisuuden hinta jotain sellaista, johon harvalla olisi varaa. Voisi toistaalta kysyä, miksi myydä tuottavaa toimintaa?

Kokonaisuutena Pohjolan Liikenne ei ole mikään ihan pieni tekijä. Kannattamattomat reitit on saneerattu pois aikapäiviä sitten ja jäljellä on vain euroja takova, hyvän brändin omaava Pohjolan Liikenne. Jotain ihan muuta, kuin ne ruskeat porobussit silloin 90-luvun alussa.

Jos Pohjolan Liikenne olisi kaupan, voisin kuvitella, että hintavaraus olisi niin yläkanttiin, että sitä ei mikään taho ostaisi. Vaan miksipä luopua hyvään tuloskuntoon päässeestä yhtiöstä?
 
Tätä samaa pähkäilin itsekin pienessä mielessäni. Eli jos VR on säästötalkoissa ja rahaa pitäisi jostain saada, niin miksi he myisivät kannattavat tytäryhtiöt pois?

Oltaisiinpa palkoissa yhtä lähellä formulamaailmaa kun huhuissa...?:lol:
 
Jos VR OY on PA, niin silloin pitää myydä sellaista, mikä menee kaupaksi. Ei ole ollenkaan mahdoton ajatus että myytäisiin, myytiinhan tankkiautopuolikin Simeonille.
 
On olemassa myös kirosana nimeltä Tommolan talo, joka on ennenkin isoja taloja napsinut. Viimeisin SatLi. Toisaalta en jaksa uskoa, että Tommola haluaisi hirveätä määrää paikallis- ja vakiovuoroliikennettä, mitä PL:llä on.
Niin, ostihan Metsäpietilä takavuosina Gold Linen (aik. Postilinjat) silloiselta Suomen Posti Oy:ltä.

Pohjolan liikenteen myyminen olisi kerrankin hyvä uutinen VR Oy:stä. Se kannustaisi myös kummasti hyödyntämään monopolin mahdollisuuksia, kun enää ei olisi mahdollista siirtää konsernin sisällä henkilöliikennettä radalta kumipyörille.

Harmi vain, että tavararahtipuolta ei myydä. Sillä puolella ei kuitenkaan enää ole monopoliakaan.
En myisi PL:ää kokonaan pois valtion omistuksesta, ellei finanssisyistä ole pakottavaa tarvetta. Sen sijaan Pohjolan liikenteen erottaminen VR:stä omaksi valtionyhtiökseen on ihan hyvä ajatus, ellei PL:n liikennekenttää kehitetä junien liityntäliikenteen suuntaan ja yhdistetä VR Henkilöliikenteen liikennekokonaisuuteen. Kaupunkiliikenteen tuottajana PL on outolintu, puhtaana valtionyhtiönä ilman rautatiekytköksiä firma olisi luonnollisemmassa asemassa.

Tavaraliikenteen osalta harkitsisin vielä. VR Cargo on kuitenkin rautainen brändi ja se hoitaa melko erilaistakin liikennettä kuin Transpoint-yhtiöt. Jos PL-konserni puretaan ja Transpoint-yhtiöt liitetään emoyhtiöstänsä VR Osakeyhtiöstä pilkottavaan tavaraliikennettä harjoittavaan tytäryhtiöön, olisi luontevampaa, mikäli firman nimi olisi VR Cargo Oy ja kumipyörillä tarjottava "ovelta ovelle"-palvelu VR Cargo Transpoint-nimellä.

Vaihtoehtona VR:n kumipyörä- ja rautapyöräkuljetusten yhdistämiselle selvittäisin Itella-fuusion. Itellan logistiikkaliiketoiminta ja Transpointin liiketoiminta ovat pitkälti päällekkäiset, ja firmoilla on sama omistaja. Rohkenen epäillä, että Itellalla ja Transpointilla on enemmän yhteistä ja päällekkäistä kuin VR:llä ja Transpointilla. Transpointin isoin etu VR-yhteistyöhön on toki terminaalien sijaitseminen pääsääntöisesti ratapihojen yhteydessä, mutta käytännössä Transpoint ja VR Cargo "kilpailevat" keskenään niin, että Transpoint kuljettaa sen lastin, mikä olisi järkevämpi kuljettaa raiteilla. Toivottavasti mahdollinen fuusio vähentäisi typeryyksiä, kun toimitaan saman toiminimen sisällä.

Vielä pidemmälle kehiteltynä valtion kuljetuskonsernina Itella + Transpoint + VR Cargo firman rekoilla voitaisiin viedä postin runkokuljetukset ratapihalla raiteille ja saman firman junilla toiselle puolelle Suomenmaata purettavaksi ja edelleen postikeskukseen tyhjennettäväksi. Eri asiakkaille voitaisiin tarjota kuljetuspalveluja postikortista 20 vaunun juniin saumattomasti.

Tänään on emoyhtiö VR:n osalta kumottu huhu, jonka mukaan VR olisi luopumassa sen enempää Pohjolan Henkilöliikenteestä eikä Pohjolan Kaupunkiliikenteestäkään. Kyseinen osa kauppalehden artikkelia oli toimittajan omaa spekulaatiota ja siis vailla todellista merkitystä.
Harmi, mutta hyvä sinänsä: valtiolla säilyy ainakin yksi bussifirma, mutta ikävä kyllä osana VR:ää, jonka rautateiden henkilöliikennemonopolin omaavana yhtiönä olisi parempi toimia pelkkänä rautatieyhtiönä.
 
Tänään on emoyhtiö VR:n osalta kumottu huhu, jonka mukaan VR olisi luopumassa sen enempää Pohjolan Henkilöliikenteestä eikä Pohjolan Kaupunkiliikenteestäkään. Kyseinen osa kauppalehden artikkelia oli toimittajan omaa spekulaatiota ja siis vailla todellista merkitystä.

Niinhän ne kumoaa huhut,se olisikin ollut ensimmäinen kerta,jos olisi kerrottu,että "kyllä myynnissä on ja ostajan kanssa neuvotellaan"
 
Myynnistä päättää omistaja. Niinpä omistajan (valtion edustajan), ei toimitusjohtajan tai VR:n, on selvästi ilmoitettava onko yritys kaupan vai ei.
Näinhän ei ole tapahtunut.
Valtio listasi strategisesti tärkeät yhtiöt, joiden omistuksen se haluaa säilyttää. Loput on tarvittaessa myynnissä ja kaikkien näiden yhtiöiden osalta on seurauksena jatkuva spekulointi myynnistä.
Pohjolan liikenne, VR-cargo ja transpoint eivät olleet strategisten yritysten joukossa. Perusteluina ajatus, että ne ajat ovat ohi, jolloin valtiolla, stragisessa mielessä, on tarvetta omistaa kuljetusyhtiöitä ? Yksityistäminen on monella muullakin alalla muotia. Huhumylly jatkunee.
Itse pidän Pohjolan Liikennettä yhtenä suomen parhaimpana linja-autoalan yrityksenä, ikävä kyllä. Yrityshän nimittäin kannattaa myydä juuri silloin, jos kerran myydä aikoo.
En myöskään usko, että valtio kaavailee PL:stä HELB:n tapaista "hintahäirikköä" laajenevaan kilpailuun. Ainakin tähän asti PL on kilpailut voittanut reilulla pelillä.

Onko fuusio jonkin muun yhtiön kanssa mahdollinen ?
Ainahan ei tarvitse myydä ? Halukkaita varmaan on ?
 
Vaihtoehtona VR:n kumipyörä- ja rautapyöräkuljetusten yhdistämiselle selvittäisin Itella-fuusion. Itellan logistiikkaliiketoiminta ja Transpointin liiketoiminta ovat pitkälti päällekkäiset, ja firmoilla on sama omistaja. Rohkenen epäillä, että Itellalla ja Transpointilla on enemmän yhteistä ja päällekkäistä kuin VR:llä ja Transpointilla.

Vielä pidemmälle kehiteltynä valtion kuljetuskonsernina Itella + Transpoint + VR Cargo firman rekoilla voitaisiin viedä postin runkokuljetukset ratapihalla raiteille ja saman firman junilla toiselle puolelle Suomenmaata purettavaksi ja edelleen postikeskukseen tyhjennettäväksi. Eri asiakkaille voitaisiin tarjota kuljetuspalveluja postikortista 20 vaunun juniin saumattomasti.

Itella (silloin Suomen Posti) on jo aiemmin myynyt kuljetusyrityksensä Kelpo Kuljetuksen DHL:lle, joka nyt huolehtii postin runkokuljetuksista Suomessa. DHL:n omistaa Saksan posti.
 
Valtio listasi strategisesti tärkeät yhtiöt, joiden omistuksen se haluaa säilyttää. Loput on tarvittaessa myynnissä ja kaikkien näiden yhtiöiden osalta on seurauksena jatkuva spekulointi myynnistä.
Pohjolan liikenne, VR-cargo ja transpoint eivät olleet strategisten yritysten joukossa. Perusteluina ajatus, että ne ajat ovat ohi, jolloin valtiolla, stragisessa mielessä, on tarvetta omistaa kuljetusyhtiöitä ? Yksityistäminen on monella muullakin alalla muotia.
VR-Yhtymä Oy kuuluu valtion omistajapolitiikassa yhtiöryhmään 1 b: Vahvan sijoittajaintressin lisäksi yhtiöön liittyy strategisia intressejä, joiden vuoksi valtion on syytä pysyä toistaiseksi vahvana omistajana tai turvata muulla tavoin kyseiset strategiset intressit, jos omistusosuutta pienennetään tai omistuksesta luovutaan. VR-Yhtymä on VR-konsernin emoyhtiö. Pohjolan liikenne ja Transpoint ovat konsernin tytäryhtiöitä, VR Cargo taas osa konsernin rautatieliikennettä harjoittavaa VR Osakeyhtiötä. Sinänsä tosiaan yhtiöitä ei ole mainittu erityisesti strategisiksi omistaa, mutta yhtä lailla voisi väittää, että VR Osakeyhtiön henkilöliikennepuolikin joutaisi valtion hallusta pihalle, jolloin yhtymän olemassaolo asettuisi vähintäänkin outoon valoon.

Oletko muuten huomannut, että viimeisten vuoden-parin aikana valtion omistus on noussut taas muodikkaaksi 20 vuoden tauon jälkeen? Mediassa pidetään isoa älämölöä valtion omistajaohjauksesta yhtiössä, jonka osakekannasta se omistaa vain 12,3 % (StoraEnso), ja melkein unohdetaan, että tähdellisempää olisi keskustella 100 % valtiollisen, paljolti monopoliasemassa toimivan VR-konsernin omistajaohjauksesta. Ainoa valtio-omistuksellinen juttu oli makuuvaunukauppa, jonka seurauksena CEO ja pääjohtaja erosivat. Valtio omistaa nyt ja jatkossakin kaksi merkittävää kuljetuskonsernia: VR:n ja Itellan. Nämä kilpailevat monella markkinasegmentillä keskenään, mielestäni aivan turhaan. Sama tilanne on myös radanpidossa, jossa valtiokonserni omistaa Destian ja VR-Radan, jotka kilpailevat keskenään.

Mielestäni VR:n konsernirakenteeksi soveltuisi parhaiten seuraava: emoyhtiö VR Osakeyhtiö tai valtion liikelaitoksena toimiva Valtion Raideliikenneliikelaitos, joka myös harjoittaa rautateiden kaukoliikennettä. Tytäryhtiöinä VR Cargo, joka harjoittaa rautateiden tavaraliikennettä, VR Lähiliikenne markkinoilla toimivana lähiraideliikenneoperaattorina, tytäryhtiöinä tai tulosyksikköinä VR Konepajat, VR Vetopalvelu (varsinainen "raideliikenteen harjoittaminen", eli veturinkuljetus), VR Engineering jne.

Konsernista erottaisin Pohjolan liikenteen (bussipuoli valtionyhtiöksi, transpoint-puoli Itellaan), VR-Radan Destiaan, Corenetin ja Avecran osakkeet voisivat jäädä konsernin omistukseen. Tai saattaa olla, että Corenet soveltuisi paremmin osaksi Suomen Erillisverkkoja tai muuta valtion tietoverkkoja hallinnoivaa yhtiötä tai laitosta.

Lipunmyyntitoiminta voitaisiin tapauskohtaisesti joko pitää omana toimintana tai ulkoistaa toimivaltaisen joukkoliikenneviranomaisen velvollisuudeksi, VR:n ja Matkahuollon yhteisyritykseksi tai pienillä asemilla kokonaan yksityisen yrittäjän hoitamaksi toiminnaksi. Jos kaukoliikenteeseen tulee kilpailua, pitää lipunmyynti erottaa kuluttajan eduksi VR:stä kaukojunaliikennöitsijäin yhteisyritykseksi.

En myöskään usko, että valtio kaavailee PL:stä HELB:n tapaista "hintahäirikköä" laajenevaan kilpailuun. Ainakin tähän asti PL on kilpailut voittanut reilulla pelillä.

Miksi PL olisi hintahäirikkö? Eihän valtio-omistaja saa mitään hyötyä siitä, jos PL alihinnoittelee ja tekee tappiota pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä.

Itella (silloin Suomen Posti) on jo aiemmin myynyt kuljetusyrityksensä Kelpo Kuljetuksen DHL:lle, joka nyt huolehtii postin runkokuljetuksista Suomessa. DHL:n omistaa Saksan posti.
Näin on, ja koska se on ollut aivan käsittämättömän huono strateginen päätös (vähän jos Nokia ulkoistaisi komponenttivalmistuksensa Samsungille tms). Siksipä Transpoint-fuusio mahdollistaisi helpon pakotien tilanteesta.
 
Takaisin
Ylös