Pohjolan Liikenne -yhtiöistä

Vielä pidemmälle kehiteltynä valtion kuljetuskonsernina Itella + Transpoint + VR Cargo firman rekoilla voitaisiin viedä postin runkokuljetukset ratapihalla raiteille ja saman firman junilla toiselle puolelle Suomenmaata purettavaksi ja edelleen postikeskukseen tyhjennettäväksi.

Olen saanut käsityksen, että postirekat jyräävät nelostietä, koska postijuna ei ehtisi ajoissa perille. Öisillä raiteilla kerrotaan olevan niin paha ruuhka, että "nopea" postijuna ei mahtuisi sinne sekaan. Postijuna voisi kuulemma lähteä Helsingistä vasta aikaisintaan klo 22, jolloin se ei ehdi ajoissa esimerkiksi Ouluun aamuksi (en nyt muista, mihin kellonaikaan sen pitäisi viimeistään olla perillä).
 
Olen saanut käsityksen, että postirekat jyräävät nelostietä, koska postijuna ei ehtisi ajoissa perille. Öisillä raiteilla kerrotaan olevan niin paha ruuhka, että "nopea" postijuna ei mahtuisi sinne sekaan. Postijuna voisi kuulemma lähteä Helsingistä vasta aikaisintaan klo 22, jolloin se ei ehdi ajoissa esimerkiksi Ouluun aamuksi (en nyt muista, mihin kellonaikaan sen pitäisi viimeistään olla perillä).
Tämähän korjaantuu viimeistään Sk-Ol-välin kaksiraiteistuksen myötä. Periaatteessa, jos raidepituudet riittävät, voisi illaan yöpikajunaan kiinnittää erikoisia postivaunuja, jotka työnnettäisiin Ilmalasta ja Viinikasta matkustajaratapihalle ja junaan kiinni.
 
Periaatteessa, jos raidepituudet riittävät, voisi illaan yöpikajunaan kiinnittää erikoisia postivaunuja, jotka työnnettäisiin Ilmalasta ja Viinikasta matkustajaratapihalle ja junaan kiinni.

Kyllähän näitä aikanaan olikin. Ilmalaan oli oma pistoraide jossa lastattiin pääasiassa pohjoisen paketit vaunuihin. Liekkö sitten pakettiuudistus jossa nopeutettiin paketin kulku yhteen arkipäivään lopettanut nämä. Lisäksi joitain sanomalehtiä vietiin suoraan Rautatieaseman laiturille lähtevään pikajunaan.
 
https://d6scj24zvfbbo.cloudfront.ne...u-10-1-2022-alkaen-17012022.pdf?ph=933545127e
Tuolla kaikki mikä lopetetaan

Helsinki - Nummela - Lohja liikenteestä katoaa suurin osa
Onpa uskomaton lista lopetettavia.

Muistoja tuli tästä reitistä: Helsinki - Lohja - Virkkala, olikohan se yksi tai kaksi kertaa kun kävin Ikeassa Espoossa tuolla vuorolla Helsingin matkalla joskus 2019 :)
Mutta kaipa se on niin, etteivät Ikean asiakkaat sitäkään vuoroa pelasta.

Kampista lähti silloin Pohjolan Liikenteen auto ja ei mennyt aikaakaan kun oltiin Ikeassa.
 
Onpa uskomaton lista lopetettavia.

Muistoja tuli tästä reitistä: Helsinki - Lohja - Virkkala, olikohan se yksi tai kaksi kertaa kun kävin Ikeassa Espoossa tuolla vuorolla Helsingin matkalla joskus 2019 :)
Mutta kaipa se on niin, etteivät Ikean asiakkaat sitäkään vuoroa pelasta.

Kampista lähti silloin Pohjolan Liikenteen auto ja ei mennyt aikaakaan kun oltiin Ikeassa.

Eihän tuosta koidu paljonkaan haittaa HSL-alueella. Espoon Ikeaan pääsee esimerkiksi runkolinjalla 200 tai junalla Espoon keskukseen ja sieltä muutama pysäkkiä jollain bussilla.

Eniten tuo aiheuttaa ongelmia HSL-alueen ulkopuolella. Jos ELY-keskus ei järjestä korvaavia yhteyksiä, liikenne tietyillä reiteillä saattaa vähentyä merkittävästi tai jopa loppua. Sellaista se on kun jätetään tärkeä palvelu markkinoiden armoille. Kaupunkiseuduilla julkinen liikenne toimii, koska ne ovat julkisten toimijoiden hoitamia. Olisi hienoa, jos ELY-keskus alkaisi myös ottamaan tämän asian enemmän tosissaan.
 
Eihän tuosta koidu paljonkaan haittaa HSL-alueella. Espoon Ikeaan pääsee esimerkiksi runkolinjalla 200 tai junalla Espoon keskukseen ja sieltä muutama pysäkkiä jollain bussilla.

Eniten tuo aiheuttaa ongelmia HSL-alueen ulkopuolella. Jos ELY-keskus ei järjestä korvaavia yhteyksiä, liikenne tietyillä reiteillä saattaa vähentyä merkittävästi tai jopa loppua. Sellaista se on kun jätetään tärkeä palvelu markkinoiden armoille. Kaupunkiseuduilla julkinen liikenne toimii, koska ne ovat julkisten toimijoiden hoitamia. Olisi hienoa, jos ELY-keskus alkaisi myös ottamaan tämän asian enemmän tosissaan.

Toisaalta miksi ELY-keskuksen olisi pitänyt tähän asti sotkeutua asiaan, kun markkina on ainakin pääosin hoitanut asian. Nyt ei enää hoida, ellei sitten muut liikennöitsijät ala ajamaan linjoja (näitäkin ilmoituksia varmaan tulee) ja ELY järjestänee loput mitä katsoo tarpeelliseksi.
 
Toisaalta miksi ELY-keskuksen olisi pitänyt tähän asti sotkeutua asiaan, kun markkina on ainakin pääosin hoitanut asian. Nyt ei enää hoida, ellei sitten muut liikennöitsijät ala ajamaan linjoja (näitäkin ilmoituksia varmaan tulee) ja ELY järjestänee loput mitä katsoo tarpeelliseksi.

Kyllä aikasemminkin on lakkautettu vuoroja silloin kun huvittaa. Yksityinen palvelu ei yleensä pysty tuomaan samanlaista pysyvyyttä, kuin mihin julkiset pystyvät. Korona-aika on tietysti ollut erittäin poikkeuksellinen, mutta se että asiat ovat nyt huonommin, ei tarkoita että ne olisivat olleet hyvin ennen.
 
Lopetettavat vuorot taitaa olle perua siitä kun PL osti Lohjan Liikenteen ja M.V.Wikströmin. Sielläpäinhän liikennöi mm Amper joten voi olla että lisäävät vuorotarjontaa viimeistään syksyllä. Ja miksei Vainiokin, heidän liikennealuettahan se on ollut...
 
Pohjolan Liikenne lopettaa Länsi-Uudenmaan liikenteensä kannattamattomana 31.5.2022. Pohjolan Liikenteen uutinen

Tarkoittaako tämä muutos toisin sanoen sitä että Pohjolan liikenne luopuu kaikesta muusta kuin paikkureilla hoidettavasta liikenteestä ja jatkossa firman kalustolistoilla näkyy enää vain matalalattiabusseja? Pohjolan liikenteen puolesta toivon että Lohjan reittejä ajaville kuljettajille riittää töitä yhtiön sisällä vaikka HSL-alueella.
 
Tarkoittaako tämä muutos toisin sanoen sitä että Pohjolan liikenne luopuu kaikesta muusta kuin paikkureilla hoidettavasta liikenteestä ja jatkossa firman kalustolistoilla näkyy enää vain matalalattiabusseja? Pohjolan liikenteen puolesta toivon että Lohjan reittejä ajaville kuljettajille riittää töitä yhtiön sisällä vaikka HSL-alueella.
Tai sitten voisivat muuttaa tänne Tampereelle, kun kesäkuusta 2022 Pohjolan Liikenne saa paljon liikennettä Nysse-verkostossa. Asuminen on täällä myös halvempaa kuin Helsingissä.

Väinö Paunu Oy:ltä sinne jo aika moni siirtyykin, kun Paunulta taas liikennettä häviää.

Saavat linjat 5 (TKL), 10 (Väinö Paunu Oy), 90/90X (TKL/Väinö Paunu Oy), 91 (Väinö Paunu Oy), 92 (Väinö Paunu Oy), 93 (variaatio omaksi TKL/Väinö Paunu Oy), 94 (variaatio omaksi TKL/Väinö Paunu Oy)
eli siitä sitten Pohjolan Liikenteellä vaikka Kaanaalle tai Terälahteen tai Kintulammille tai sinne jonnekin keskelle ei mitään :D

Näistä linjoilla 5 ja 10 kuljetetaan loputtomia ihmismassoja, kun taas muut ovat lähinnä tappiolla kulkevia maaseudun linjoja. No kaipa ne sähköbussit tuonnekin käy :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaako tämä muutos toisin sanoen sitä että Pohjolan liikenne luopuu kaikesta muusta kuin paikkureilla hoidettavasta liikenteestä ja jatkossa firman kalustolistoilla näkyy enää vain matalalattiabusseja? Pohjolan liikenteen puolesta toivon että Lohjan reittejä ajaville kuljettajille riittää töitä yhtiön sisällä vaikka HSL-alueella.

Tässähän lopetetaan markkinaehtoinen liikenne, ei Pohjolan Liikenne ole kaiketi missään poissulkenut mahdollista kilpailutettavan liikenteen hoitamista, jos Ely tai kunnat sitä päättävät järjestää. Kotka-Hamina -suunnalla ajavat kilpailutettuja koululinjoja korkealattiaisilla autoilla.
 
Nurmijärvikin on ollut jo muutaman vuoden ELY:n hankkimaa liikennettä. Lohjalla on enemmän asukkaita, joten luulisi että jotain vuoroja värkätään sillekin suunnalle ettei vallan tyhjiöön jää.
Nummelaan toki jäisi ihan välttävä/kohtuullinen vuorotarjonta M.Tervon, Satakunnan liikenteen ym. voimin, sekä Pekolan ajaman linjan 275. Lohjan keskusta ja harjun päällä oleva taajama-alue kärsii tästä lakkautuksesta sitäkin enemmän.
 
Takaisin
Ylös