Pohjolan Liikenne -yhtiöistä

Tampereella oli vielä 1960 luvulla bussi-isäntä Niilo Lahtinen, joka tummanviininpunaisine ja hopearaitaisine autoineen ajoi Tampereelta Oriveden ja Sahalahden kautta Länkipohjaan sekä Kuhmoisiin että Ponsaan. Pohjolan Liikenne osti tämän firman, mutta se oli niin erillään muusta toiminnasta, joten muutamaa vuotta myöhemmin Ponsan vuorot myytiin Alhonen&Lastuselle ja muut Paunulle. Minullakin on hämärä muistikuva että Pohjolan Liikenne olisi jossain muodossa joskus ajanut lentokentälle, mutta tarkemmat yksityiskohdat ovat unohtuneet. OFFTOPIC: Tässä kävi niin, että samaan aikaan kun kirjoitin omaa kirjettäni, Kaitsu ehti vastata täydellisemmin.
 
Hieman ihmettelen viestiketjun eräiden kirjoitusten sävyä; toisaalta on selkeää ideologista halua yksityistää valtionyhtiöitä, mutta näyttää myös olevan markkinatalouteen kuulumaton halu siirtää matkustajia liikennevälineestä toiseen hallinnollisella päätöksellä.

Ihan noin faktoiksi pähkäilyyn, Helsinki - Turku pikavuoroliikenne ei kovinkaan suorasti kilpaile junan kanssa, sillä reitti ja välipysäkit ovat erilaiset. Lisäksi kyseisen pikavuororeitin liikevaihdosta jopa kolmasosa tulee bussirahdista. Näin ollen vaikka matkustamo voi olla tyhjempi, saattaa auton ruuma olla täynnä ja vuoro kannattava.

Suurin osa Pohjolan Liikenteen vuorotarjonnasta ei kilpaile junien kanssa. Pohjolan Liikenteen kannattavinta liikennettä on länsi-uudellamaalla tapahtuva vakiovuoroliikenne lähinnä Helsinkiin, jossa ei ole junavaihtoehtoa. Karjaa-Hanko-reitistö on tähän verrattuna piskuista. Yhtä lukuunottamatta kaikki kyseisen reitin vuorot jatkavat muualle. Myös näillä reiteillä huomattava osa matkustajavirrasta, lähinnä koululaisista, suuntautuu Lohjalle. Reittiä Karjaa-Hanko ajaa myös useampi muu liikennöitsijä, ja Pohjolan Liikenteenkin vuoroista suuri osa on Lindholm Linesin peruja, yhtiö ostettiin muistaakseni vuonna 2003.

Mielestäni on vain hyvä, että juna- ja bussiliikenne kilpailevat keskenään. Näin ollen matkustaja voi valita sen liikennemuodon joka hänelle itselleen sopii parhaiten. Täysin mielettömänä pidän ajatusta, että tappiollista junaliikennettä pitäisi lisätä, ja kannattavia bussivuoroja lakkauttaa. Pohjolan Liikenteen bussiliikenteestä suurin osa ajetaan kannattavana liiketoimintana, ilman valtion tukea. Pohjolan Liikenne tulouttaa VR:lle joka vuosi merkittävän summan rahaa, eli näin kumipyöräliikenne itse asiassa subventoi junaliikennettä.

Nykyisessä järjestelmässä kumipyörä- ja junaliikenne täydentävät toisiaan, ja näin pitää ollakin. Matkojen ja lastien vaihdellessa vaihtelee myös se, mikä liikennemuoto on kannattavin.

Bussiliikenne tulee muuttumaan tulevan viiden vuoden aikana huomattavasti; on käsittääkseni melko varmaa että kaikki vakiovuoroliikenne tullaan EU:n säännösten takia kilpailuttamaan. Ilmeisesti ainoastaan pikavuoroliikenne jää kilpailutuksen ulkopuolelle. Näin käynee Linja-autoliiton jyrkästä vastustuksesta huolimatta. Itse pidän tätä varsin luontevana, koska tällöin yhteiskunta pääsee suunnittelemaan joukkoliikennettä, ja taas yhtiöt pääsevät kilpailemaan vapaasti toistensa kanssa. Toivottavasti herätään myös huomaamaan julkisen liikenteen tuen tarve.

Mitä tulee Pohjolan Liikenteen omistukseen; mielestäni valtio-omisteisuudesta ei ole yhtiölle haittaa. Jos liikennettä jatkossa kilpailutetaan, on hyvä, että valtiolla on instrumentti, jolla purkaa mahdollisia jumiutuneita kilpailutilanteita.

Sinänsä yhtiön yksityistäminen on arvovalinta. Kuten täällä on jo todettu, etenkään kotimaisia ostajaehdokkaita ei montaa ole, ja sittenkin epäilyttää, onko voittoa tuottavasta yhtiöstä saatavissa riittävän suuri hinta, jotta kauppa kannattaisi. Lypsävää lehmää kun ei kannata tappaa...
 
Täysin mielettömänä pidän ajatusta, että tappiollista junaliikennettä pitäisi lisätä, ja kannattavia bussivuoroja lakkauttaa. Pohjolan Liikenteen bussiliikenteestä suurin osa ajetaan kannattavana liiketoimintana, ilman valtion tukea. Pohjolan Liikenne tulouttaa VR:lle joka vuosi merkittävän summan rahaa, eli näin kumipyöräliikenne itse asiassa subventoi junaliikennettä.
Onhan se sinänsä mieletöntä. Jos lisätään rautateiden ostoliikennettä, lisätään sitä ilman bussiliikennelupien lakkauttamista ja mielellään eri aikoihin kulkevaksi kuin juna. Karjaa-Hanko-taajamajunasta sen verran, että tunnin välein kulkevan taajamajunaliikenteen, joka on mahdollisesti neljän vuoden päästä käytännössä Y-junaliikennettä tulee olla kuitenkin keskeinen Raaseporin alueen joukkoliikenneyhteys. Vakiovuorobussit voi pitää siinä rinnalla, kunhan niillä palvellaan selkeästi eri alueita ja niissä käyvät samat liput kuin junassa. Nykyisellään taajamajunien kalustokierto ei ole parasta mahdollista, jos junia käytetään koko ajan liikenteessä, saadaan junaliikenteestä myös kannattavampaa. Seutulippujen käyttöönotto junissa parantaa junaliikennettä vielä entisestään.

Mitä tulee Pohjolan Liikenteen omistukseen; mielestäni valtio-omisteisuudesta ei ole yhtiölle haittaa. Jos liikennettä jatkossa kilpailutetaan, on hyvä, että valtiolla on instrumentti, jolla purkaa mahdollisia jumiutuneita kilpailutilanteita.
Samaa mieltä. Yhtiö tulisi vain erottaa VR-konsernista omaksi itsenäiseksi yhtiökseen suoraan valtion omistajaohjausyksikön alaisuuteen, tällä hetkellä kun ristisubvention vaara on olemassa, molempiin suuntiin.
 
Pohjolan Liikenne on ainoa yhtiö joka ottaa Pikavuorolisän kausilippulaisilta Porvoo-Hki välillä. Tiedustelin asiaa ja vastaus kuului palautteessa:


Mika Collanus sanoi:
Pikavuoromaksu peritään korvauksena vakiovuoroja harvemmista pysähdyksistä ja nopeammasta matkasta. Porvoo-Helsinki väli ei tässä suhteessa poikkea muusta liikenteestämme.

Toisaalta loogista, mutta toisaalta jotenkin epäloogista kun muut eivät sitä käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjolan Liikenne on ainoa yhtiö joka ottaa Pikavuorolisän kausilippulaisilta Porvoo-Hki välillä. Tiedustelin asiaa ja vastaus kuului palautteessa:




Toisaalta loogista, mutta toisaalta jotenkin epäloogista kun muut eivät sitä käytä.

En nyt tiedä mitä kausilippua tarkoitat, mutta kyllä Porvoon Liikennekin perii pikalisän omalla ainoalla pikavuorollaan. Savonlinja-Yhtiöt ajaa Porvoo-Helsinki välin ilman pikalisää. Sitten ei kannata sekoittaa Porvoon Liikenteen ja Pukkilan Liikenteen moottoritievuoroja pikavuoroiksi, ne kun ovat vakiovuoroja.

En muutenkaan oikain ymmärrä valituksesi aihetta, jos perusteena on se että "muut" eiät peri. Jos joku antaa alennusta, niin eihän se velvoita muita tekemään niin!
 
En muutenkaan oikain ymmärrä valituksesi aihetta, jos perusteena on se että "muut" eiät peri. Jos joku antaa alennusta, niin eihän se velvoita muita tekemään niin!

Tässä ei ole valittamisen kanssa mitään tekemistä! En itse kuulu asiakasryhmään, joten en ala sellaista rutisemaan sellaisesta joka ei niin kosketa! Mutta kyllä vaan voisi olettaa, että kun nuo PL:llän ja SL:llän linjat EB-kilvin kulkevat, että olisi hinnoittelupolitiikka sama. Olkookin, että Pohjolan Liikenne on aina Pohjolan Liikenne..
 
Mutta kyllä vaan voisi olettaa, että kun nuo PL:llän ja SL:llän linjat EB-kilvin kulkevat, että olisi hinnoittelupolitiikka sama. Olkookin, että Pohjolan Liikenne on aina Pohjolan Liikenne..
Kyllä hinnoitteluvapaus koskee kaikki liikenteenharjoittajia, kuuluipa ajettava bussivuoro sitten ExpressBus-markkinointiyhteenliittymään tai ei. Myöskään nimi Pohjolan Liikenne Oy ei ole tässä asiassa missään erityisasemassa.

On myös muita hyvinkin tunnettuja yhteysvälejä, joissa on jo vuosia peritty erilaisia hintoja liikenteenharjoittajan pysyvän tarjouksen tms. johdosta. On mielenkiintoista, että linja-autoliikennettä arvostellaan vuorotellen epäyhtenäisistä hinnoista tai sitten päinvastaisesta eli hintakartelleista...
 
Jos yhtiön myynti ei onnistuisikaan, kumipyöräpuoli olisi kuitenkin välittömästi irrotettava VR-Yhtymästä täysin erilliseksi konserniksi, myös liittäminen Suomen Posti Oy:n alaisuuteen on nykyistä ratkaisua järkevämpi.

Minusta kannattaisi selvittää oikeasti PL-konsernin erottaminen VR-konsernista ja edelleen liittäminen Itella-konserniin. Luulisi saavutettavan jonkinlaista kilpailuetua siitä, että saman fiman kyydissä voi lähettää mitä vain kirjeestä täysperärekalliseen. Osittainhan Postin ja Transpointin palvelut ovat päällekkäisiä, etenkin isojen pakettien - rullakkokuljetusten kokoluokassa.
 
Tämän päivän Kauppalehden mukaan VR:n toimitusjohtaja suunnittelee VR Cargon ja Transpointin fuusioimista. Pohjolan Liikenteelle jäisi jäljelle vain bussiliikenne ja se myytäisiin pois VR-konsernista.
 
Tämän päivän Kauppalehden mukaan VR:n toimitusjohtaja suunnittelee VR Cargon ja Transpointin fuusioimista. Pohjolan Liikenteelle jäisi jäljelle vain bussiliikenne ja se myytäisiin pois VR-konsernista.

Toivottavasti Vainion Liikenne vie, mutta firman koko huomioiden ei varmaan montaa ostaja ehdokasta ole.
 
Toivottavasti Vainion Liikenne vie, mutta firman koko huomioiden ei varmaan montaa ostaja ehdokasta ole.

On olemassa myös kirosana nimeltä Tommolan talo, joka on ennenkin isoja taloja napsinut. Viimeisin SatLi. Toisaalta en jaksa uskoa, että Tommola haluaisi hirveätä määrää paikallis- ja vakiovuoroliikennettä, mitä PL:llä on.
 
Eiköhän myytäessä sentään yhtiötä pilkottaisi sen verran, että halukkaita ostajia eri tyyppiseen liikenteeseen olisi. Kilpailuun valmisttautuvassa Suomessa sinänsä ilmeisesti kannattava Länsi-Uudenmaan vakiovuoroliikenne yhdistettynä Helsingin paikallisliikenteeseen voisi saada jonkin uuden kansainvälisen yhtiön kiinnostumaan. Vankka jalansija niin ytv-alueella kuin myös kilpailutettavassa muussa liikenteessä avaisi mahdollisuuksia jopa valtakunnalliseen toimintaan. Kuitenkin nimenomaan säännöllisesti kilpailutettava liikenne niin kumipyörillä kuin kiskoillakin on noitten varsinaista osaamista.

Jos pitkän matkan liikenne todella avautuu kilpailulle, on se osa yhtymän toiminnasta kiinnostavaa vain niitten kotimaisten yritysten näkökulmasta, jotka puolestaan haluavat vankistaa asemaansa omalla alueellaan ennen kilpailun tuloa. Kansainvälisen yrityksen tuskin kannattaa maksaa liikenneluvista, jotka kohtapuoliin käyvät arvottomiksi.
 
Ajatuksena tuntuisi mahdolliselta, että Pohjolan Liikenteen ostaisi Savonlinja. Eteläisessä itä-Suomessa yritykset liikennöivät nykyisin useilla samoilla reiteillä.
 
Takaisin
Ylös