Joitakin huomioita kilpailutettavasta kokonaisuudesta:
Useille reiteille on tulossa tarjontaa lauantailla ja sunnuntaille. Osa näistä on sellaisia, ettei niitä ole ajettu viikonloppuisin ainakaan kymmeneen vuoteen. Viikonlopun tarjontaa on tulossa mm. väleille Pusula - Saukkola - Lohja, Nummela - Ojakkala - Vihti, Vihti - Myyrmäki (U375) ja Lohja - Kisakallio. Myös alkuillan tarjontaa arkisin näyttäisi olevan paikkoihin, joihin on viime vuosina ollut lähinnä koululaisia palvelevia vuoroja. Sitä en ehtinyt penkomaan, muodostuuko noista vuoroista mitään järkeviä kokonaisuuksia esimerkiksi Helsingin-vuorojen kanssa. Yhteydet markkinaehtoiseen liikenteeseen ovat sitten oma lukunsa, esimerkiksi sopivatko Pusula - Lohja -vuorot mitenkään järkevästi Saukkolassa yhteen pikavuorojen kanssa.
Tarjouspyyntöaineiston perusteella ajoajat Helsingin-vuoroilla näyttävät monin paikoin kireämmiltä kuin Vainion nykyisissä aikatauluissa. Esimerkiksi Helsinki - Nummela -välillä näyttäisi olevan sama 50 min ajankohdasta riippumatta, mutta todellisuudessa tuo 50 min riittää ruuhka-aikana hädin tuskin Veikkolaan asti. On siis odotettavissa, että jos noilla aikatauluilla lähdetään liikkeelle, on aikatauluja jossain vaiheessa pakko rukata väljemmiksi.
Kohteet on Uudenmaan elyn tapaan pilkottu aika pieniksi enkä ainakaan äkkiseltään löytänyt mainintaa yhdistelmätarjousten mahdollisuudesta. Voi siis olla, että Nobinan tapaisia isoja liikennöitsijöitä toiminnan laajentaminen Länsi-Uudellemaalle ei näillä kohteilla kiinnosta. Keskisuuria liikennöitsijöitä apajilla kyllä lienee, mm. Vainio, Pekola ja Korsisaari. Jokerina ehkä Vekka Group, Länsilinjat ja LS-Liikennelinjat. Pienemmistä mukana lienevät nykyiset toimijat Tervo, Amper & Wikström ja Salon Tilausmatkat. Oma lukunsa on Pohjolan Liikenne, onko sillä esimerkiksi alueella vielä tallikiinteistöjä tms, mikä voisi alentaa kynnystä käynnistää liikennöinti alueella uudelleen. PL olisi mielenkiintoinen myös siksi, että sillä voisi olla resurssit tuoda myös tällaiseen liikenteeseen sähköbusseja (ja johan PL ajaa Yutongeilla Porvooseen ja Pornaisiin reittejä, jotka ovat pituudeltaan samaa luokkaa Helsinki - Nummela / Lohja -liikenteen kanssa).