Uudet kaukoliikennevuorot

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Onko viime aikoina aloitettu uusia pikavuoroja tai vakiovuoroja? Tarkoitan, ettei niiden tieltä ole karsittu entisiä vuoroja, vaan ne ovat kokonaan uutta tarjontaa. Uusia reittejä tai uusia vuoroja. Osmo Ahon pari vuotta sitten aloittama Pohjanmaan pikavuoro taitaa olla aika tuore juttu, mutta onko muuta?
 
Tampere-Jyväskylä -välillä on parin viime vuoden aikana tapahtunut perin paljon

Aikaisemmin Tampere-Keuruu välillä kulkenut myöhäisvuoro jatkettiin Jyväskylään asti ja sille saatiin mukavan aikainen paluuvuoro.
22:45 M-P Tampere-Keuruu-Jyväskylä
01:30 M Tampere-Keuruu-Jyväskylä
04:35 M-P Jyväskylä-Keuruu-Tampere
04:35 L Jyväskylä-Keuruu-Tampere

Kesäkuussa 2006 tuli lisää vuoroja. Töysän Linja sai aivan uudet vuorot
21:15 M-L Tampere-Jämsä-Jyväskylä
03:20 M-L Jyväskylä-Jämsä-Tampere
Samalla autokierto tehostui, muutoin auto olisi ollut Tampereella tyhjänpanttina klo 18:30 - 06

Talviaikataulujen tullessa voimaan elokuussa 2006, saatiin vielä yksi uusi vuoro,
17:50 M-To Tampere-Jyväskylä. Tässä pysäkkivalikoima on vielä suppeampi kuin 17:10 P,SS -vuorossa, sillä Jämsässä ei poiketa.
 
Onkos muuten varniais-suomessa mitään uutta tullut, tietääkö joku? Vähän asian toisin päin, mutta vuoden alusta lopettivat monta U290-linjan vuoroa..
 
Onkos muuten varniais-suomessa mitään uutta tullut, tietääkö joku? Vähän asian toisin päin, mutta vuoden alusta lopettivat monta U290-linjan vuoroa..

Joo, lakkauttamiset ja bussiliikenteen rappio on nyt tosiasia, mutta siksi juuri kysyinkin, että onko uusia aloitettu. Koska en haluaisi uskoa, että tämä kymmenien-satojen vuorojen lakkauttaminen vuosittan on ainoa tie, että jossain niitä tulisi lisääkin. Tätä vauhtia meillä ei nimittäin ole 10-20 vuoden päästä mitään julkista liikenneverkkoa, yksittäisiä koululaisvuoroja vaan siellä täällä. VR:n junaverkko on ainoa, jolla näyttäisi olevan matkustajaluku kasvussa. Ja se on sääli, jos tulevaisuudessa ei muuta liikennettä ole.
 
se on sääli, jos tulevaisuudessa ei muuta liikennettä ole.

Jos Kokoomus pääsee hallitukseen voi se joskus olla mahdollista.. No joo ihan vakavissaan niin, lakien mukaan pitää olla joku tietty palvelutaso tietyllä alueella. Joten en usko oikein, että tämä ainakaan kaupungissa tapahtuisi. Mutta tosi asia on se, että ihmiset muuttavat lähemmäksi Helsinkiä, jolloin ns. maaseudut tyhjenevät. Tämä johtaa siihen, että ei ole tarpeeksi matkustajia ja silloin vuoroja lakkautetaan. Sääli, mutta kova tosi asia.
 
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Tre - Hki:
8.30 - 10.45 M-P
13.30 - 15.45 M-S
16.45 - 19.00 M-P
21.00 - 23.15 K,To,SS

Hki - Tre:
8.55 - 11.15 M-P
12.45 - 15.10 M-S
17.00 - 19.20 M,To,P
20.15 - 22.40 M-P, SS

Vanhoja vuoroja ovat.

08.30 Tampere-Helsinki, M-S on Länsilinjat Oy
13.30 Tampere-Helsinki, M-S on Länsilinjat Oy
16.45 Tampere-Helsinki, M-P on Veolia Transport Oy
21.00 Tampere-Helsinki, K,To,SS on Linja-Autoliikenne O. A. Aho Ky

08.55 Helsinki-Tampere, M-P on Veolia Transport Oy
12.45 Helsinki-Tampere, M-S on Länsilinjat Oy
17.00 Helsinki-Tampere, M, To,P on Linja-Autoliikenne O. A. Aho Ky
20.15 Helsinki-Tampere, M-S on Länsilinjat Oy

Ainakin Länsilinjojen vuorot ovat olleet noin jo 3-4 vuotta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Näitä vuoroja ei nimittäin ole listattu TKL:n aikataulukirjan s.173 eikä bussista ottamassani Tre-Hki välin aikataululehtisessä.

Luonnollisestikaan Väinö Paunu Oy ei omassa aikataulussaan mainosta kilpailijoidensa vuoroja. Expressbus-yhteenliittymän aikatauluvihkosessa sen sijaan on mainittu kaikki kyseisen reitin vuorot lukuunottamatta Osmo Ahon "Pohjanmaa Expressiä", joka ei enää ole EB-vuoro.
 
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Luonnollisestikaan Väinö Paunu Oy ei omassa aikataulussaan mainosta kilpailijoidensa vuoroja.

Ja sitten joku lukee vain Paunun aikatauluesitettä ja päättelee, että kulkeepas busseja harvoin ja se sopivaan aikaan kulkeva onkin eri firman vuoro. Potentiaalinen asiakas toteaa, että vuorotarjonta ei hänelle sovellu ja ottaa auton tai junan ennemmin kuin jaksaa alkaa metsästää netistä lisävuoroja.
 
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Ja sitten joku lukee vain Paunun aikatauluesitettä ja päättelee, että kulkeepas busseja harvoin ja se sopivaan aikaan kulkeva onkin eri firman vuoro. Potentiaalinen asiakas toteaa, että vuorotarjonta ei hänelle sovellu ja ottaa auton tai junan ennemmin kuin jaksaa alkaa metsästää netistä lisävuoroja.

Juuri näin kävi minulle eilen. Klo 21 vuoro Helsinkiin olisi sopinut minulle hyvin mutta en tiennyt sen olemassaolosta ja hyppäsin junaan, joita kulkee myöhempään (klo 21, 22 ja 23). Paunun aikataulukoosteessa lukee muutaman vuoron kohdalla "Ajetaan yhdessä Länsilinjat Oy:n kanssa" ja sen perusteella luulin, että Länsilinjojen vuoroja olisi listattu samassa aikataulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Ja sitten joku lukee vain Paunun aikatauluesitettä ja päättelee, että kulkeepas busseja harvoin ja se sopivaan aikaan kulkeva onkin eri firman vuoro. Potentiaalinen asiakas toteaa, että vuorotarjonta ei hänelle sovellu ja ottaa auton tai junan ennemmin kuin jaksaa alkaa metsästää netistä lisävuoroja.


Sitä miksi Paunun aikataulussa ei lue muiden liikennöitsijöiden aikatauluja voi miettiä vaikka esimerkin avulla miksi S-marketin mainoksessa ei lue K-kaupan tarjouksia...
 
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Sitä miksi Paunun aikataulussa ei lue muiden liikennöitsijöiden aikatauluja voi miettiä vaikka esimerkin avulla miksi S-marketin mainoksessa ei lue K-kaupan tarjouksia...

Ja kun nuo puuttuvat vuorot on vieläpä kiusallisen nopeita ;)
 
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Sitä miksi Paunun aikataulussa ei lue muiden liikennöitsijöiden aikatauluja voi miettiä vaikka esimerkin avulla miksi S-marketin mainoksessa ei lue K-kaupan tarjouksia...

Joukkoliikenneala poikkeaa kuitenkin kaupoista sillä, että jokainen bussivuoro täydentää muuta joukkoliikennettä. Jos välistä puuttuu paloja, tai informaatio niistä ei toimi, järjestelmä näyttää toimimattomalta ja sitä ei käytetä. Kun bussifirma on yhteistyössä muiden kanssa, siitä on hyötyä kaikille koko alan kukoistuksen myötä. Kun itse markkinoi myös muiden vuoroja, muut markkinoivat myös omia ja kaikille riittää matkustajia.
 
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Kun bussifirma on yhteistyössä muiden kanssa, siitä on hyötyä kaikille koko alan kukoistuksen myötä. Kun itse markkinoi myös muiden vuoroja, muut markkinoivat myös omia ja kaikille riittää matkustajia.

Kerropa tämä Masi Paunulle, joka oman yhtiönsä lisäksi Linja-autoliiton puheenjohtajana edustaa koko toimialaa. No, onneksi meillä sentään on Matkahuolto, joka kertoo aikatauluhaullaan noin 400 liikennöitsijän aikataulut.
 
Vs: Re: Uudet kaukoliikennevuorot

Kerropa tämä Masi Paunulle, joka oman yhtiönsä lisäksi Linja-autoliiton puheenjohtajana edustaa koko toimialaa.

Eiköhän se Paunu opi, kun matkustajat vähenevät, että kannattaisi tiivistää yhteistyötä muiden bussiyhtiöiden ja VR:n kanssa. Ei ole nykyisessä joukkoliikenteen ahdingossa varaa alkaa sooloilla ja kieltäytyä yhteistyöstä. Tämä kannattaisi kaikkien linja-autoyrittäjien muistaa, myös M. W. Wikström -yhtiön Kirkkonummella.
 
Takaisin
Ylös