Onko viime aikoina aloitettu uusia pikavuoroja tai vakiovuoroja? Tarkoitan, ettei niiden tieltä ole karsittu entisiä vuoroja, vaan ne ovat kokonaan uutta tarjontaa. Uusia reittejä tai uusia vuoroja. Osmo Ahon pari vuotta sitten aloittama Pohjanmaan pikavuoro taitaa olla aika tuore juttu, mutta onko muuta?
Yöbussissa on tunnelmaa
Tampere-Jyväskylä -välillä on parin viime vuoden aikana tapahtunut perin paljon
Aikaisemmin Tampere-Keuruu välillä kulkenut myöhäisvuoro jatkettiin Jyväskylään asti ja sille saatiin mukavan aikainen paluuvuoro.
22:45 M-P Tampere-Keuruu-Jyväskylä
01:30 M Tampere-Keuruu-Jyväskylä
04:35 M-P Jyväskylä-Keuruu-Tampere
04:35 L Jyväskylä-Keuruu-Tampere
Kesäkuussa 2006 tuli lisää vuoroja. Töysän Linja sai aivan uudet vuorot
21:15 M-L Tampere-Jämsä-Jyväskylä
03:20 M-L Jyväskylä-Jämsä-Tampere
Samalla autokierto tehostui, muutoin auto olisi ollut Tampereella tyhjänpanttina klo 18:30 - 06
Talviaikataulujen tullessa voimaan elokuussa 2006, saatiin vielä yksi uusi vuoro,
17:50 M-To Tampere-Jyväskylä. Tässä pysäkkivalikoima on vielä suppeampi kuin 17:10 P,SS -vuorossa, sillä Jämsässä ei poiketa.
Onkos muuten varniais-suomessa mitään uutta tullut, tietääkö joku? Vähän asian toisin päin, mutta vuoden alusta lopettivat monta U290-linjan vuoroa..
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Joo, lakkauttamiset ja bussiliikenteen rappio on nyt tosiasia, mutta siksi juuri kysyinkin, että onko uusia aloitettu. Koska en haluaisi uskoa, että tämä kymmenien-satojen vuorojen lakkauttaminen vuosittan on ainoa tie, että jossain niitä tulisi lisääkin. Tätä vauhtia meillä ei nimittäin ole 10-20 vuoden päästä mitään julkista liikenneverkkoa, yksittäisiä koululaisvuoroja vaan siellä täällä. VR:n junaverkko on ainoa, jolla näyttäisi olevan matkustajaluku kasvussa. Ja se on sääli, jos tulevaisuudessa ei muuta liikennettä ole.
Yöbussissa on tunnelmaa
Jos Kokoomus pääsee hallitukseen voi se joskus olla mahdollista.. No joo ihan vakavissaan niin, lakien mukaan pitää olla joku tietty palvelutaso tietyllä alueella. Joten en usko oikein, että tämä ainakaan kaupungissa tapahtuisi. Mutta tosi asia on se, että ihmiset muuttavat lähemmäksi Helsinkiä, jolloin ns. maaseudut tyhjenevät. Tämä johtaa siihen, että ei ole tarpeeksi matkustajia ja silloin vuoroja lakkautetaan. Sääli, mutta kova tosi asia.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Vanhoja vuoroja ovat.
08.30 Tampere-Helsinki, M-S on Länsilinjat Oy
13.30 Tampere-Helsinki, M-S on Länsilinjat Oy
16.45 Tampere-Helsinki, M-P on Veolia Transport Oy
21.00 Tampere-Helsinki, K,To,SS on Linja-Autoliikenne O. A. Aho Ky
08.55 Helsinki-Tampere, M-P on Veolia Transport Oy
12.45 Helsinki-Tampere, M-S on Länsilinjat Oy
17.00 Helsinki-Tampere, M, To,P on Linja-Autoliikenne O. A. Aho Ky
20.15 Helsinki-Tampere, M-S on Länsilinjat Oy
Ainakin Länsilinjojen vuorot ovat olleet noin jo 3-4 vuotta.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.05.2007 kello 16:35. Syy: lainaus lainaukseksi
Ja sitten joku lukee vain Paunun aikatauluesitettä ja päättelee, että kulkeepas busseja harvoin ja se sopivaan aikaan kulkeva onkin eri firman vuoro. Potentiaalinen asiakas toteaa, että vuorotarjonta ei hänelle sovellu ja ottaa auton tai junan ennemmin kuin jaksaa alkaa metsästää netistä lisävuoroja.
Yöbussissa on tunnelmaa
Juuri näin kävi minulle eilen. Klo 21 vuoro Helsinkiin olisi sopinut minulle hyvin mutta en tiennyt sen olemassaolosta ja hyppäsin junaan, joita kulkee myöhempään (klo 21, 22 ja 23). Paunun aikataulukoosteessa lukee muutaman vuoron kohdalla "Ajetaan yhdessä Länsilinjat Oy:n kanssa" ja sen perusteella luulin, että Länsilinjojen vuoroja olisi listattu samassa aikataulussa.
Viimeisin muokkaaja Jufo; 03.05.2007 kello 20:20. Syy: lisäys
Joukkoliikenneala poikkeaa kuitenkin kaupoista sillä, että jokainen bussivuoro täydentää muuta joukkoliikennettä. Jos välistä puuttuu paloja, tai informaatio niistä ei toimi, järjestelmä näyttää toimimattomalta ja sitä ei käytetä. Kun bussifirma on yhteistyössä muiden kanssa, siitä on hyötyä kaikille koko alan kukoistuksen myötä. Kun itse markkinoi myös muiden vuoroja, muut markkinoivat myös omia ja kaikille riittää matkustajia.
Yöbussissa on tunnelmaa
Eiköhän se Paunu opi, kun matkustajat vähenevät, että kannattaisi tiivistää yhteistyötä muiden bussiyhtiöiden ja VR:n kanssa. Ei ole nykyisessä joukkoliikenteen ahdingossa varaa alkaa sooloilla ja kieltäytyä yhteistyöstä. Tämä kannattaisi kaikkien linja-autoyrittäjien muistaa, myös M. W. Wikström -yhtiön Kirkkonummella.
Yöbussissa on tunnelmaa