Kaukoliikenteen reitit Helsingissä

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Minua kiinnostaa kaukoliikennevuoroissa se, että kaikki niistä ajetaan Helsingissä Oopperan kautta. Kuka on aikoinaan päättänyt, että esimerkiksi Porvoon työmatkalinjat täytyy ajaa Oopperan ja Linnanmäen kautta sen sijaan, että ne menisivät Sörnäisten rantatietä tai Hämeentietä-Kustaa Vaasan tietä? Onko joskus aiemmin ajettu eri reittejä?
 
Niimpä niin.. Hangon bussit taitaa olla melkein ainoita, mitä ei ajeta oopperan kautta, joskin siinä ei olisi kyllä mitään järkeä. Voi olla, että nuo on sen takia, että iso tie ja nopeampi kuin muut.
 
Munkkiniemen kautta kulkevat kaukobussit menivät syksyyn 2002 saakka Mechelininkadun kautta. 2002 reitti muutettiin nykyiseksi eli Oopperan kautta kulkevaksi. LAL perusteli muutosta juuri maankäytöllisillä näkökohdilla; Mannerheimitien varrella katsottiin olevan enemmän tärkeitä kohteita verrattuna vanhaan reittiin. Valitettavasti Mannerheimintien reitti on kyllä sitten varsin ruuhkainen useissa tilanteissa.
 
Tuo Turun liikenteen siirtäminen Manskulle oli mielestäni täysin älytöntä, mutta taas Porvoo-Lahti suuntaan Kampista ajaminen Manskua-Hesaria Ja Sturenkatua taas taitaa olla ainoa edes vähän fiksu reitti. Ruuhkainen kyllä, muttei niin pahasti kun esim. ryysiminen Kaivokatua ja Kaisaniemenkatua Hämeentielle jne. Ja onhan tuossa Vallilan akselilla aika mukavasti työpaikkoja ja asutusta.
 
Tuo Turun liikenteen siirtäminen Manskulle oli mielestäni täysin älytöntä,

Omien havaintojeni perusteella 1/2-tien busseihin noustaan kyllä runsaasti Mannerheimintien pysäkeiltä, joten varmasti tälle reittimuutokselle on ollut ihan aitoa kysyntää.
 
Muistaakseni joskus ennen Turun pikavuorot ajoivat jotenkin Kampin läpi Perhon ohi, ja sieltä sitten Lastenlinnan ohi Turun moottoritielle. Miksihän tuo reitti lopettiin.. Se oli varmasti kuitenkin nopeampi kuin Mannerheikintien ja Tukholmankadun kautta.
 
Erikoinen yksityiskohta ulosmenoreiteissä oli, että Porvoon suunnan bussit vielä 70-luvulla menivät Arabian kautta reittiä Sturenkatu - Hämeentie - Viikintie - Itäväylä ja Sipoon lähiliikennebussit Helsinginkatu - Hämeentie - Pääskylänkatu - Itäväylä. Sitten oli toinen yksityiskohta, nimittäin Lauttasaari, siinä oli Helsingin kaupungin vaatimuksesta voimassa sääntö. että jos vuorossa oli useampi auto, niin vain yksi sai ajaa Lauttasaaren kautta, muiden piti mennä Länsiväylää.
 
Erikoinen yksityiskohta ulosmenoreiteissä oli, että Porvoon suunnan bussit vielä 70-luvulla menivät Arabian kautta reittiä Sturenkatu - Hämeentie - Viikintie - Itäväylä ja Sipoon lähiliikennebussit Helsinginkatu - Hämeentie - Pääskylänkatu - Itäväylä...

Tuo selittää erään muistuman, joka 80-luvun näkökulmasta tuntui hassulta: Sipoon Liikenteen monissa busseissa, ainakin 70-luvun puolenvälin Lahti 10:eissä näkyi H:KI-KULOSAARI-HANGELBY -tyylisiä linjakilpitekstejä.
"Kulosaari" selitti siis vaikkapa Söderkulla (Kallbäck)-Östersundom -osuudelta tulijoille sen, kumpaa reittiä Stadiin paineltiin... :)
 
Minua kiinnostaa kaukoliikennevuoroissa se, että kaikki niistä ajetaan Helsingissä Oopperan kautta.
Nyt on tulossa pieni muutos. Yöllinen U-linja 643 alkaa 14.8. voimaanastuvissa aikatauluissa ajaa reittiä Linja-autoasema - Rautatientori - Hakaniemi - Vilhonvuori (Sörnäinen) - Mäkelänkatu - vanha reitti -.... Linjaa liikennöidään vain perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä. Liikenteenharjoittaja on Porvoon Liikenne Oy - Borgå Trafik Ab.
 
Erikoinen yksityiskohta ulosmenoreiteissä oli, että Porvoon suunnan bussit vielä 70-luvulla menivät Arabian kautta reittiä Sturenkatu - Hämeentie - Viikintie - Itäväylä

Tuo oli käsittääkseni peruja siltä ajalta, kun ei vielä ollut Kulosaaren siltaa. Vielä 60-luvulla oli myös valtatiet 6 ja 7 viitoitettu Viikin kautta.

Vielä 80-luvulla oli postilinja-autojen lähtöpaikkana Postiautoasema eli pysäkki Postitalon seinustalla (nykyisellä Mannerheiminaukiolla).

Postia tai muuta tavaraa ei Helsingin puolella taidettu busseista tiputtaa, mutta jo Espooseen kulki yksityisissäkin busseissa ainakin lehtiä. Muistan 80-luvun alkupuolella matkustaneeni Vihdintien bussissa (en muista varmasti, oliko Nurmijärven Linjan vai Lahnuksen Linjan), joka pyörähti Kalajärvellä kaupan takapihalla pudottamassa nipun lehtiä. Ja Siikajärvellekin meni lehtiä Paikallislinjojen kyydissä.

Hj. Holmströmin "Tukholmanlinjan" (Kotka - Helsingfors - Stockholm) Helsingin pysäkki oli 70-luvulla Lasipalatsin vierellä (Iberon edessä Simonkadun puolella). Samasta paikasta muuten lähti myös STA:n sightseeing-autoja.
 
jo Espooseen kulki yksityisissäkin busseissa ainakin lehtiä.

Lehtiä kulkee vielä YTV:nkin busseissa: aamuisin Elielinaukiolla on 345:n lähtölaiturin roskiksen päällä usein nippu iltapäivälehtiä ja 345 vie ne siitä Rinnekodin lähikauppaan.
 
Kauankohan U-linjat 632 ja 635 ovat käyttäneet päätepysäkkinään Rautatientoria? Näillähän reitti kulkee Hakaniemen ja Sörnäisten kautta Mäkelänkadulle ja edelleen Hyrylän suuntaan Tuusulanväylälle.
 
Kauankohan U-linjat 632 ja 635 ovat käyttäneet päätepysäkkinään Rautatientoria? Näillähän reitti kulkee Hakaniemen ja Sörnäisten kautta Mäkelänkadulle ja edelleen Hyrylän suuntaan Tuusulanväylälle.

Vuodesta ei minulla ole ikävä kyllä mitään hajua, mutta kyllä ne "iät ja ajat" tai "perinteisesti" ovat sieltä lähteneet. ;-) Mahtaako niillä muuta päättäriä Stadissa olla ollutkaan?

Niitähän ajeli aikoinaan (silloin vielä ilman linjanumeroita) V. J. Huttunen, joka ajautui pois pelistä 1976.
 
Kauankohan U-linjat 632 ja 635 ovat käyttäneet päätepysäkkinään Rautatientoria? Näillähän reitti kulkee Hakaniemen ja Sörnäisten kautta Mäkelänkadulle ja edelleen Hyrylän suuntaan Tuusulanväylälle.

Aina ne on sieltä lähteneet. Ovat muuten nykyisin ainoat ei-HSL linjat jotka sieltä lähtevät. Mielestäni Rautatientori on niille parempi vaihtoehto kuin Kamppi.
 
Porvoon moottoritieltä tulevien moottoritie- ja pikavuorojen pitäisi kulkea Pasilan aseman kautta reittiä Lahden moottoritie - Koskelantie - Pasilan asema - Nordenskiöldinkatu - Mannerheimintie - Kamppi.. Kun Itä-Suomen rannikolle ei ole henkilöjunaliikennettä, tämä loisi paremmat yhteydet junaliikenteen kanssa. Reitti olisi 0,5 km pidempi, mutta googletuksen mukaan 6 minuuttia nykyistä nopeampi. Vaihtoyhteydet metroon katkeaisivat, mutta korvattaisiin vaihtomahdollisuuksin muuhun kaukoliikenteeseen, koilliseen seutuliikenteeseen sekä Jokeriin Viikin moottoritiepysäkillä.
 
Takaisin
Ylös