Kaukoliikenteen reitit Helsingissä

Porvoon moottoritieltä tulevien moottoritie- ja pikavuorojen pitäisi kulkea Pasilan aseman kautta reittiä Lahden moottoritie - Koskelantie - Pasilan asema - Nordenskiöldinkatu - Mannerheimintie - Kamppi.. Kun Itä-Suomen rannikolle ei ole henkilöjunaliikennettä, tämä loisi paremmat yhteydet junaliikenteen kanssa. Reitti olisi 0,5 km pidempi, mutta googletuksen mukaan 6 minuuttia nykyistä nopeampi. Vaihtoyhteydet metroon katkeaisivat, mutta korvattaisiin vaihtomahdollisuuksin muuhun kaukoliikenteeseen, koilliseen seutuliikenteeseen sekä Jokeriin Viikin moottoritiepysäkillä.
Ehdottomasti! Sama myös paikallisautoille Porvoon suunnasta Kulosaaren kautta: Itäväylä-Teollisuuskatu-Ratapihantie-Pasilansilta-Pasilankatu-Veturitie-Vauhtie... ja Oopperan kautta Kamppiin. Googlen mielestä koukkaus veisi 4 minuuttia pitempään, mutta ruuhka-aikoina ero voi olla pienempi sillä Veturi- ja Vauhtiellä, Pasilassa ja Teollisuuskadulla liikennöinti on ruuhka-aikaan paljon sujuvampaa kuin Sturenkadulla.

Tämä reitti lisäisi tärkeän yhteyden junaan Porvoon suunnalta pääsisi junaan 15 min sukkelammin kuin nykyään. - ja voisihan Linnanmäen eli Tivolitien kohdalla edelleen olla pysäkki, palvellen samalla Talvipuutarhaa. Eläintarhassa kuitenkin yhden risteyksen liikennevalojärjestelyitä pitäsi muuttaa niin, että bussin voitaisiin sallia ajavan huoltoaseman ja radan välistä eli suoraan Veturitieltä Vauhtitielle. Tämä nopeuttaisi linjasivua aika lailla tasan yhdellä minuutilla.
 
Mikäli junaliikenteellä on minkäänlaista tulevaisuutta, niin olisi toki hyödyllistä olla olemassa Pasilan aseman kautta kiertäviä vuoroja. Kaikkia porvoolaisia ei kuitenkaan olisi järkevää kierrättää Pasilan ratapihaa ihailemassa, vaan pitäisi valita yksi linja, joka sieltä kautta kulkisi. Ainakaan pikavuoroa en menisi hidastamaan millään ylimääräisellä lenkillä.
 
Pasilansillan ylittäminen olisi kai turhaa, vaan asemalta linja kulkisi suoraan alas Nordenskiöldinkadulle. Tunni on tietysti oikeassa, ettei liikaa busseja kannata ajattaa Pasilan kautta. Mielestäni pikavuorolta voisi silloin jättää "Itäkeskuksen lenkki" pois ja korvata sitä "Pasilan lenkillä". Pikavuorojen pomppiminen siellä Östersundomin koulun vauhtiesteissä on vähän eilistä päivää...
 
Mielestäni pikavuorolta voisi silloin jättää "Itäkeskuksen lenkki" pois ja korvata sitä "Pasilan lenkillä". Pikavuorojen pomppiminen siellä Östersundomin koulun vauhtiesteissä on vähän eilistä päivää...
Itäkeskus on vaan niin tärkeä pysäkki pikavuoroilla, että sitä ei voi jättää pois. Pysäkkiä käyttää iso määrä matkustajia, joiden matka hankaloituisi huomattavasti, jos bussi kulkisi toista reittiä. Östersundomissa ajelu ei tosiaan ole kovinkaan "pikavuoron tyylistä", mutta se on nopein reitti Itäkeskukseen.
 
Luulisin Porvoo - Juupajoki -matkustajien määrän kuitenkin sen verran vähäiseksi, ettei Porvoosta tulevien pika- ja moottoritievuorojen reittiä kannata muutella Pasilaan. Pikavuoron käyttäjät pääsevät nykyisinkin kätevästi vaihtaen vaikkapa Junatien pysäkillä 58 tai 59 -linjojen busseihin Pasilan rautatieasemalle. Tai jos kuitenkin oikein isosti ilmeneekin Porvoo - Juupajoki -kysyntää, niin kehitetään Östersundomista lentokentälle menevien syöttöbussien reittiä Tikkurilan kautta, niin saisi tästä yhteydestä vielä nopeamman.
 
Jospa Kotka-Turku olisi puhuttelevampi paikkakuntapari kuin Porvoo-Juupajoki...? Pääkaupunkiseudun liikennestrategia on vahvistamassa Pasilaa julkisen liikenteen keskusliikennepaikaksi, joten mielestäni bussien kaukoliikenne olisi kytkettävä siihen. Tämä ei pelkästään junayhteyksien takia, vaan myös poikittaisliikenteeseen, esim. Espoon suuntaan.

Porvoo-Tikkurila on sinänsä hyviä idea ja kokeiltukin on, mutta koko Tikkurila on sellainen liikenteellinen sumppu, ettei sinne saa sujuvaa kaukoliikenteen "läpivetoa" aikaiseksi.
 
Kotkan suunnasta tuleville erikoispikavuoroille (jotka eivät aja Loviisan ja Porvoon kautta) saataisiin lisää eroa tavallisiin pikavuoroihin, jos ne laitettaisiin kulkemaan Itäväylän sijaan Pasilan reittiä. Tämä vaatisi kunnollisen tiedottamisen, jottei ihmisten Itiksessä tarvitsisi joka päivä kiroilla, ettei erikoispika tullutkaan. Erikoispikan aikataulujen olisi silloin syytä täsmätä joihinkin kaukojuniin edes sen verran, ettei esim. Ouluun menevä juna lähde 5 minuuttia ennen erikoispikan saapumista Pasilaan. Parasta olisi, jos juna lähtisi noin 15-20 min erikoispikan saapumisen jälkeen, jolloin matkustajalle ei tulisi liian pitkää odotusaikaa, muttei myöskään paniikkia, vaikka erikoispika olisi vähän myöhässä. Sama tietysti Pasilaan saapuvien junien kanssa.
 
No vaikka näin + ehkä Helsinki-Vantaan kautta kulkevat pikavuorot, jotka muutenkin kulkevat Mäkelänkatua aivan Pasilan aseman tuntumassa.
 
Luulisin Porvoo - Juupajoki -matkustajien määrän kuitenkin sen verran vähäiseksi, ettei Porvoosta tulevien pika- ja moottoritievuorojen reittiä kannata muutella Pasilaan. Pikavuoron käyttäjät pääsevät nykyisinkin kätevästi vaihtaen vaikkapa Junatien pysäkillä 58 tai 59 -linjojen busseihin Pasilan rautatieasemalle. Tai jos kuitenkin oikein isosti ilmeneekin Porvoo - Juupajoki -kysyntää, niin kehitetään Östersundomista lentokentälle menevien syöttöbussien reittiä Tikkurilan kautta, niin saisi tästä yhteydestä vielä nopeamman.
Juupajoki onkin vissiin ainoa paikka, johon Pasilasta pääsee…

Helpottaisi kyllä oikeasti huomattavasti täältä Pohjolan suurimmasta sisämaakaupungista tulevana, jos Porvooseen mennessä ei olisi pakko tehdä kunniakierrosta Helsingin keskustan kautta. Kaikkein mieluiten vaihdan Keravalla junaan, mutta silloin kun tämä ei ole mahdollista, saattaisin hyvinkin haluta päästä jo Pasilassa kaukobussiin. Ainakaan joku 58-vaihto ei kiinnosta, sitäkin on meinaan joskus tullut testattua pariin otteeseen. Oli varsin "hauskaa" odotella Itiksen/Junatien pikavuoropysäkillä, että koskahan se Pölhölä/Hostikka/Borgåtrafiikki tulee. Pasilassa voi sentään katsella junia ja ratikoita ;)
 
Olisi mielenkiintoista, jos joku saisi tutkittua todellisen tarpeen Porvoon suunnan pikavuoroista, että montako prosenttia päivän kulkijoista vaihtaa Helsingissä kaukojuniin. Oma Mutu-arvioni on jotain 1 - 2 %.
 
Olisi mielenkiintoista, jos joku saisi tutkittua todellisen tarpeen Porvoon suunnan pikavuoroista, että montako prosenttia päivän kulkijoista vaihtaa Helsingissä kaukojuniin. Oma Mutu-arvioni on jotain 1 - 2 %.
Pitää muistaa, että harvempi vaihtaa nyt, kun hyvää yhteyttä ei ole saatavilla. Näinollen kaukojunamatkoille otetaan herkemmin oma auto tai taksi Pasilaan. Uusia matkustajia tulisi takuuvarmasti, myös Helsingin sisäisiä Pasila-Itäkeskus-matkaajia (joiden tilalle Itäkeskuksessa vaihtuu useat Itäkeskus-Porvoo-matkustajat). Varsinkin, jos Jokeri-0 jää Herttoniemeen, Pasila-Itäkeskus-välillä jengi alkaisi tutkimaan niitä kummia kolminumeroisia linjoja. Toki linja ei pysähtyisi Pasilan ja Junatien välillä missään, jotta vältettäisiin epätasainen kuormitus ja taattaisiin nopean yhteyden säilyminen.

Lisäksi mm. Kotka-Turku-matkustajat siirtyisivät juna+junasta bussi+junaan, kun se näillä järjestelyillä muuttuisi reilusti nopeammaksi (ja myös edullisemmaksi) vaihtoehdoksi.
 
Olisi mielenkiintoista, jos joku saisi tutkittua todellisen tarpeen Porvoon suunnan pikavuoroista, että montako prosenttia päivän kulkijoista vaihtaa Helsingissä kaukojuniin. Oma Mutu-arvioni on jotain 1 - 2 %.

Erinomainen arvio! Vuonna 2008 tehdyn pääkaupunkiseudun rajan ylittävän joukkoliikenteen määräpaikkatutkimuksen aineistosta laskin, että osuus on 2 %. Tutkimuksessa ei tosin eroteltu kauko- ja lähijunia erikseen, vaan luvussa ovat molemmat samassa nipussa. Tutkimuksesta tulee kuitenkin huomata, että se oli ajallisesti rajoitettu. Mukana on vain klo 5-11 pääkaupunkiseudulle saapuneet matkat. Iltapäivän ja illan matkoja siinä ei ole ja niissä osuus voisi olla suurempi.

Mielestäni Porvoon suunnan ajattaminen Pasilan kautta ei kuitenkaan ole kannattavaa niinkään kaukoliikenteen vuoksi, vaan sen takia, että laajempi osa pääkaupunkiseudusta olisi saavutettavissa päivittäisten työ- tai opiskelumatkojen tarpeisiin. Nykyisin junaan vaihtajia ei ole, koska vaihto ei ole sujuva. Vertailun vuoksi kyseisestä aineistosta vaihtajien määrät eri kulkuvälineisiin.
Juna 2 %
Bussi 10 %
Raitiovaunu 8 %
Metro 13 %
Taksi 1 %

Luvut ovat suuntaa antavia, kun ne on laskettu laajentamattomasta aineistosta, eikä aineiston määräkään mahdollista kovin tarkkaa analyysiä. Ne kertovat kuitenkin mielestäni selvästi sen, että vaihtoyhteys junaan ei tällä hetkellä toimi, eikä sitä sen tähden juuri kukaan käytäkään. Jos vaihto olisi sujuva, vaihtojen määrä junaan voisi helpostikin nousta samalle tasolle kuin metroon pelkästään paikallisen liikkumisen vuoksi. Kytkentä kaukoliikenteeseen tulisi sitten bonuksena. Pasila on jo merkittävä paikka pelkästään oman työpaikkatarjontansa vuoksi. Kyseisen tutkimuksen mukaan sinne oli menossa Porvoon suunnan matkustajista noin 8 %.
 
Lisäksi mm. Kotka-Turku-matkustajat siirtyisivät juna+junasta bussi+junaan, kun se näillä järjestelyillä muuttuisi reilusti nopeammaksi (ja myös edullisemmaksi) vaihtoehdoksi.
Kotkasta Turkuun pääsee itse asiassa helpoiten menemällä koko matkan bussilla, niin että vaihtaa oopperatalon pysäkillä. Toki junan nopeuden kanssa bussi ei pysty kilpailemaan.
 
Kotkasta Turkuun pääsee itse asiassa helpoiten menemällä koko matkan bussilla, niin että vaihtaa oopperatalon pysäkillä. Toki junan nopeuden kanssa bussi ei pysty kilpailemaan.

En nyt tiedä tuon junan nopeuden kanssa tuolla välillä. Juna vie Helsingiin 2.10 - 2.30 Kotkasta. Express bussi tulee välin kahteen tuntiin ja pikavuoro 2.30 tai alle.
Se on sitten kysymys koska jatko yhteys lähtee.
 
Kotkasta Turkuun pääsee itse asiassa helpoiten menemällä koko matkan bussilla, niin että vaihtaa oopperatalon pysäkillä. Toki junan nopeuden kanssa bussi ei pysty kilpailemaan.

Kotka-Helsinki -välillä pystyy hyvinkin kilpailemaan nopeudella. En usko kyllä juuri kenenkään kulkevan Kotka-Turku -väliä pelkästään junalla. Saatikka Kotka-Helsinki -väliä. Oikoradasta huolimatta. Jo pelkästään Kotka-Kouvola -välin hyvin harva vuoroväli saa sen aikaan.
Mitä itse olen (harvoin) Kotkasta Turkuun ja takaisin kulkenut, on se tapahtunut useimmiten puoliksi bussilla ja puoliksi junalla. Tämä ihan mukavuussyistä - juna kuitenkin sen verran mukavampi. Nopeuden kannalta tosiaan saattaa monessa tapauksessa suora vaihto oopperan pysäkillä tehdä busseista hyvinkin kilpailukykyisiä.
 
Takaisin
Ylös