Veolia Transport Tampere

Koskahan Veolia alkaa uusimaan enemmän EB-kalustoaan. Sen Carrus Stareilla alkaa olla jo kuitenkin aika paljon kilometrejä alla, mitä olen Helsingin ja Tampereen välillä kulkevista havainnut. Hyviä autoja sinäänsä, ei siinä mitään. Mutta totuus on se, että sen ikäisillä usein jo ajetaan vakiota maaseuduilla..
 
Koskahan Veolia alkaa uusimaan enemmän EB-kalustoaan. Sen Carrus Stareilla alkaa olla jo kuitenkin aika paljon kilometrejä alla, mitä olen Helsingin ja Tampereen välillä kulkevista havainnut. Hyviä autoja sinäänsä, ei siinä mitään. Mutta totuus on se, että sen ikäisillä usein jo ajetaan vakiota maaseuduilla..

Eiköhän se HKI-Tampere välillä suhaava #608 saa ylleen Veolian värit, joten tähän saataneen tuoreempi auto tilalle. Tuolla autollahan ei arkisin muuta ole ajettukaan kuin 8:55 Hki-Tampere ja 16:45 Tampere-Hki.
 
Oma lukunsa on siten vielä paikkurikalusto. Laatikkowiimat varmasti poistunevat ennemmin tai myöhemmin ja on sinänsä kiintoisaa nähdä minkälaisilla autoilla ne sitten korvataan. Ainakaan tällä hetkellä pk-seudulta ei kovin montaa autoa välttämättä pystytä irroittamaan siirtoa varten(?). Lähinnä mieleen kuitenkin tulee eräs takaoveton City M -sarja, joka soveltuisikin erinomaisen hyvin Teiskon liikenteeseen. (Tällä hetkellä kyseinen neljä autoa käsittävä sarja liikkuu pääasiassa YTV:n seutulinjalla 504.) Mutta yhtä kaikki, spekulointiahan tämäkin.
 
Kun nuo Teiskon linjat eivät oikeen istu "paikkurikategoriaan".

Kymmeniä kilometrejä kovilla penkeillä- eikä edes istumapaikkoja riitä ruuhka-aikoina läheskään kaikille. Siksipä me teiskolaiset kuljemme edelleen mieluummin omilla autoilla, vaikka joukkoliikennettä kannatammekin.

On tarjonta vaan nimenomaan kaluston puolesta suurelta osin aika onnetonta. Kivaa kököttää kantamuksinensa toista tuntia jossain huonosti jousitetussa kovapenkkisessä rämisevässä vetoisessa pääkaupunkiseuden ex-paikkurissa.

On linjoilla onneksi vielä muutakin kalustoa ja mielestäni Veolia Treen pitäisikin seudun muiden firmojen tapaan ajelle Teiskoon lähinnä vakiovuorotyyppisellä kalustolla.
 
Kun nuo Teiskon linjat eivät oikeen istu "paikkurikategoriaan".
Enpä voi kaikilta osin yhtyä edellisessä viestissä sanottuun. On toki totta, että Teiskon reitit ovat pitkiä ja maaseutumaisia. Nämä reitit pitäis toki ajaa sellaiseen tarkoitukseen tehdyillä linja-autoilla. Mutta jo Kämmenniemeen ja Aitoniemeen suuntautuvaan liikenteeseen kuitenkin soveltuu jokseenkin hieman enemmän kaupunkiauton tyyppinen kuljetin. Matkat näistä paikoista Tampereen keskustaan eivät ole ajallisesti niin pitkiä kuin muualta teiskon perukoilta. Ja nyt käytössä olevat Vegat sopivat mielestäni Teiskoon hyvin. Laatikkowiimat puolestaan ovat hoitaneet tehtävänsä mainiosti, vaikka ovatkin täysiverisiä katureita.

Uskoisin että tulevaisuudessa Teiskon liikenne tulee olemaan yksi liikennöintikokonaisuus, jossa on tietysti mukana myös nykyinen linja 28 muodossa tai toisessa. Siksi tähän pakettiin tarvitaan sekä lähiliikenneautoja että katureita.
 
Vs: Veolia Transport Tampere tai jo asian sivusta.

Sen verran otettava edellistä kommenttiani takaisin, että huomasin että ne Carrukset ovat kuitenki max. 10 vuotta vanhoja. Eli ei niin vanhoja, kun muistelin. Mutta kyllä ne silti vähän vanhoja alkaa olemaan. Matkustusmukavuus on kylläkin paljon parempi, kuin uusissa Kabus-merkkisissä autoissa. Itse en niistä yhtään pidä. Kylmältä ja vanhan aikaiselta minun silmääni sisustus, eikä penkeissäkään ole hurraamista.
 
Kymmeniä kilometrejä kovilla penkeillä- eikä edes istumapaikkoja riitä ruuhka-aikoina läheskään kaikille.

Heh, mä kuulin tässä jokin aika sitten vähän sellasta kommenttia, että noissa laatikko-Wiimoissa olis vähän liiankin pehmeät penkit. Kovia noi Wiiman paksusti pehmustetut katuripenkit ei kyllä missään nimessä ole.
 
joo ehkä paksut, mutta ergonomiasta ei noissa autovanhuksissa ole tietoakaan eikä oikein tilojakaan- ihmiset kun mielellään tekisivät mm. ostoksia keskustassa , kun nuo palvelut täällä Teiskossa ovat vähän niin ja näin.

Uusissa mukavimmissa penkeissä olisi työpäivän päätteeksi mukava istua ja huokaista hetki ennen kotihulinoita - kaluston ollessa sitä mitä se osittain ( ei toki kaikkien autojen osalta) nyt on; on tilanne se ,että täälläpäin on lähes pakko kulkea työmatkansa autolla.

Mutta jos verrataan esim. Valkeakosken suuntaan, jonne matkaa on about yhtä paljon, niin tilanne on aivan toinen. VLK- Liikenteen uusi kalusto, hyvät jalkatilat ja säädettävät istuimet on varmasti yhtenä syynä siihen , että työmatkalaisia on sekä aamulla että iltapäivällä runsaasti kulkemassa molempiin suuntiin.
 
Koskahan Veolia alkaa uusimaan enemmän EB-kalustoaan.

Autojahan tarvitaan yhteensä 3 kpl. EB-pikavuoroihin, eli 2 kpl. Tampereen kautta Ähtäriin ja 1 kpl. Pälkäneen kautta Ähtäriin/Virroille. Nyt tullut #605 korvaa auton #608, joten enää on sitten vain #613 Carrus Star 502-korisista EB-teipattuna.

Laatikkowiimat varmasti poistunevat ennemmin tai myöhemmin ja on sinänsä kiintoisaa nähdä minkälaisilla autoilla ne sitten korvataan.

Tähän tulee varmastikin eniten vaikuttamaan Tampereen paikallisliikenteen kilpailuttaminen vuonna 2008 (tai koska se nyt sitten lopullisesti toteutuu), koska voi hyvinkin olettaa, että Veolia tulee tekemään tarjouksia silloin, jolloin kalustotarve ja liikenteen luonne saattaa muuttua hyvinkin paljon. Tällöin jouduttaisiin siis varmasti ostamaan ihan uuttakin kalustoa tänne, jolloin silloin kilpailutetulle tai liikenneluvalliselle Teiskon liikenteelle tulisi varmasti uusiakin autoja. Laatikot rupeavat muutenkin siinä vaiheessa jo pikkuhiljaa olemaan poistoiässä, jolloin niiden tilalle tulee varmasti ainakin sitten YTV-alueelta käytettyä kalustoa, jos ei muuta. Hyvin paljon vaikuttaa kilpailutuksen laajuus, koska jos yhdellä kerralla isompikin kokonaisuus menee uusiksi, on väistämättä uudenkarheille autoille suuri kysyntä.

Kymmeniä kilometrejä kovilla penkeillä- eikä edes istumapaikkoja riitä ruuhka-aikoina läheskään kaikille. Siksipä me teiskolaiset kuljemme edelleen mieluummin omilla autoilla, vaikka joukkoliikennettä kannatammekin.

Ruuhka-aikojen istumapaikkaongelmahan vaivaa lähinnä Sorila/Olkahinen-Keskustori-osuutta, eikä niinkään ole esim. Terälahdelta tai Viitapohjasta tulevien ongelma. Siksi toiseksi syy kysynnän laajuuteen verrattuna siihen mikä se voisi olla, ei selittyne kalustolla, vaan ennen kaikkea vuorotarjonnalla ruuhka-aikojen ulkopuolella (lähinnä viikonloppuisin), jolloin Kaitavedentie-Terälahdentie-Velaatantie-linjan ulkopuolella ollaan lähinnä motissa. Tosin ruuhka-aikojenkin tarjontaan voisi kyllä tehdä lisäyksiä. Niinpä olisi hyvä saada linja 28 kitkettyä kokonaan pois tai typistettyä Kumpulaan/Olkahisiin, sen sijaan vahvistaen linjan 90 tarjontaa Sorilaan ja Kämmenniemeen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo Opticruisella varustettu #605 lähti tänään tekemään neitsytmatkaansa linjalla Pika Tampere-Helsinki 16:45
 


Joitakin autoja on nyt Veolian nimillä ja logoilla varustettuna. #605, #621 ja #609 ainakin tällä hetkellä (tilanne 22.3.2007). Näistä tosin #605 ilman logoja.
 
Takaisin
Ylös