M. V. Wikström Oy

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
Tulinpa huomanneeksi, että nykyään M. V. Wikströmin Helsingin linja-autoasemalta Kirkkonummen suuntaan ajavien vuorojen lähtöaikoja on aikaistettu minuutilla, siitä mitä ne olivat vielä viime vuonna. Eli kaikkien Kampista lähtevien vuorojen lähtöajat ovat xx.x9 ja päiväaikaan Hki - Kirkkonummi -välillä lähtöajat ovat -29 ja -59.
HKI LAS. - K:NUMMI aikataulut. Mikähän lie oikea syy näihin junamaisiin lähtöaikoihin?

Itse tulin pohtineeksi, että tällä tavoin päästään ainakin Et. Rautatienkadun liikennevaloista ilman, että joutuu samaanaikaan lähtevien kanssa jonoon ylämäkeen. Varsin paljonhan nuo Wikströmin bussien ajoajat ovat hidastuneet siitä ajasta, jolloin kaasutettiin suoraan vanhalta linja-autoasemalta Salomonkadun tunneliin.
 
Viimeksi muokattu:
Varmastikkin suuri hyöty ja syy aikaistaa lähtöä hieman, jos pääsee ennen tasan- ja puolenruuhkaa pois montusta. Muutenkin ruuhkaisten tuntien aikana tuo Terminaalin nurkka ja Kampin ympäristö ovat melkos tukkoisia paikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tulinpa huomanneeksi, että nykyään M. V. Wikströmin Helsingin linja-autoasemalta Kirkkonummen suuntaan ajavien vuorojen lähtöaikoja on aikaistettu minuutilla, siitä mitä ne olivat vielä viime vuonna.
Viime vuonna (2006) periaate oli sama kuin nyt. Muutos tapahtui jo 1.1.2006 alkaen.
 
Varsin paljonhan nuo Wikströmin bussien ajoajat ovat hidastuneet siitä ajasta, jolloin kaasutettiin suoraan vanhalta linja-autoasemalta Salomonkadun tunneliin.

65A ja 66A:kin ovat hidastuneet, kun niitä ei enää voida ajaa Salomonkadun joukkoliikennetunneliin linja-autoaseman läpi kuten ennen. Minusta Wikströmin busseille voisi myöntää poikkeusluvan, että ne voisivat käyttää Espoon paikallisbussien terminaalia, ihan vain sujuvuuden vuoksi. Ja muillekin Länsiväylän kaukobusseille, ei niitä niin montaa ole.
 
Jo vuosia sitten, Pohjolan Liikenteen Turun Express-vuoro saattoi startata linja-autoasemalta minuutin tai pari ennen lähtöaikaa, mikäli samalla kellonlyömällä oli lähdössä myös pikavuoro Salon kautta. Pääsi vähän varaslähdöllä ulos asemalta keräilemaan Turun matkustajat katujen varrelta, ja mahdollinen autoemo kerkesi rahastaa ennen siirtymistä takana tulevaan pikavuoroon.
 
65A ja 66A:kin ovat hidastuneet, kun niitä ei enää voida ajaa Salomonkadun joukkoliikennetunneliin linja-autoaseman läpi kuten ennen. Minusta Wikströmin busseille voisi myöntää poikkeusluvan, että ne voisivat käyttää Espoon paikallisbussien terminaalia, ihan vain sujuvuuden vuoksi. Ja muillekin Länsiväylän kaukobusseille, ei niitä niin montaa ole.

Onnistuu _ehkä_ sitten jos liittyvät YTV-järjestelmään, jolloin linjastokin menisi totaalisesti uusiksi. Nykyiselläänkin jo tuo mainitsemasi terminaali on ruuhka-aikana täynnä busseja eli enempää ei mahdu. Länsimetron myötä toki vapautuu kapasiteettia.
 
Onnistuu _ehkä_ sitten jos liittyvät YTV-järjestelmään, jolloin linjastokin menisi totaalisesti uusiksi. Nykyiselläänkin jo tuo mainitsemasi terminaali on ruuhka-aikana täynnä busseja eli enempää ei mahdu. Länsimetron myötä toki vapautuu kapasiteettia.

No voitaisiin aluksi ottaa tämä järjestely ruuhka-ajan ulkopuoliseksi käytännöksi. Laiturithan on numeroitu järjestyksessä niin, että ensimmäiset laiturit ovat alemmalla tasolla ja suurinumeroisemmat kuuluvat Espoon terminaalin puolelle. Voitaisiin vain ilmoittaa, että Kirkkonummen bussit kulkevat esim. 18 jälkeen ylätasolta. Näinhän nyttenkin on, ilta-aikaan Kirkkonummen bussit käyttävät eri laituria kuin muulloin, joskin tuo laituri on myös alatasolla, mutta eivätköhän ihmiset siihen tottuisi. Kirkkonummelta olisi joka tapauksessa erittäin tärkeää saada nopeita kulkuyhteyksiä Helsinkiin keinolla tai toisella, sillä muuten autoistuminen tukkii Länsiväylän niin, ettei edes bussilla pääse sieltä kohtuuajassa.
 
Kaikkein suosituimpina lähtöaikoina tuolta Kampin montusta ylöspääsy kyllä kestääkin luvattoman pitkään. Tiettyihin aikaan esim. iltapäivisin ei ole suurtakaan merkitystä matkan joutumiseen määränpäähän sillä, lähteekö laiturista ajallaan vaiko esim 5-10 minuuttia sen jälkeen. Tämä etenkin ns. loppupään laitureista lähtiessä. Wikströmin lähtölaituri ei tässä suhteessa ole lainkaan edullinen sijaintinsa osalta, kun valtaosa muista tasaminuutilla lähtevistä ehtii peruuttaa eteen. Siitäkin huolimatta olen laittanut merkille, että etenkin Wikströmin väeltä tuntuu heidän ilmeisesti muita kovemmassa kiireessä useahkosti unohtuvan, kenellä terminaalin alueella onkaan väistämisvelvollisuus :-(
 
Wikströmin väeltä tuntuu heidän ilmeisesti muita kovemmassa kiireessä useahkosti unohtuvan, kenellä terminaalin alueella onkaan väistämisvelvollisuus :-(

Johtunee siitä, että on niin sumuista, ei nää peruuttavia busseja. Wikströmin busseilla kun on tapana ajella Länsiväylää sumuvalot päällä kelillä kuin kelillä. Taitaa se sumu ollakin bussin sisällä.
 
Takaisin
Ylös