Autoemännät

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Aina silloin tällöin olen nähnyt pikavuoroissa autoemäntiä. Satakunnan Liikenteellä, sitten jossain Turun pikavuorossa. Aika harvoin kuitenkin. Kouvola-Helsinki- ja Mikkeli-Helsinki -väleillä en ikinä. Onko näitä ollut joskus enemmänkin? Mikä heidän tehtävänsä on? Eikö heille ole enää käyttöä?
 
Aina silloin tällöin olen nähnyt pikavuoroissa autoemäntiä. Satakunnan Liikenteellä, sitten jossain Turun pikavuorossa. Aika harvoin kuitenkin. Kouvola-Helsinki- ja Mikkeli-Helsinki -väleillä en ikinä. Onko näitä ollut joskus enemmänkin? Mikä heidän tehtävänsä on? Eikö heille ole enää käyttöä?

Satakunnan Liikenne on kieltämättä poikkeus pikavuoroliikenteessä autoemäntien suurehkon käytön myötä, mutta tiettävästi emäntien määrä vähentyy lähiaikoina, ellei ole jo vähentynytkin.

Asiakaspalveluksihan tätä kutsutaan, tai no jos palveluksi halutaan luokitella se, että peritään rahaa matkasta. Lisäksi kahvituspalvelut ja lehtien tarjoamiset ovat kuuluneet emäntien palveluun.

Aikataulultaan tiukoissa vuoroissa emäntärahastukselle on kyllä kysyntää ja vuoro pysyy paremmin aikataulussaan, kun 30+ rahastettavaa voidaan hoitaa jo auton lähdettyä liikkeelle. Liikennöitsijälle tämä on kuitenkin kustannusta.

Harvassa ova nykyisin firmat, joilla emäntiä on edes joka toiseen pikavuoroon. Vaikka kuljettajarahastus ei nopeuta vuoroa lainkaan, niin kustannuksiin se vaikuttaa melkoisesti. En yhtään ihmettelis, jos emännistä luovuttaisiin 2010-luvulle mentäessä vallan.
 
En yhtään ihmettelis, jos emännistä luovuttaisiin 2010-luvulle mentäessä vallan.

Tämä olisi kyllä vähän harmillista. Emännät ovat siitä mukavia, että talvella voi talvitamineissa mennä valmiiksi istumaan ja sitten riisua takin ja ottaa rahat valmiiksi. Kun menen kyytiin täpötäyteen pikavuoroon, joka on vielä myöhässä ja alan sitten kaivella rahoja siinä bussin seisoessa pysäkillä, tulee vähän syyllinen olo, että muiden matka viivästyy. Samoin kun itse on kyydissä ja lukemattomilla pysäkeillä seisotaan ihmisten etsiessä rahojaan, harmittaa matkan viivästyminen.

Ja mieleeni on jäänyt yksi mukava muisto pikavuoron erikoishyvästä palvelusta: neljä-viisi vuotta sitten matkustin Oulusta Helsinkiin ensin Haldin&Rosen pikavuorolla Poriin, sieltä Satakunnan Liikenteen 6:15 lähteneellä expressillä Helsinkiin. Ensimmäisellä matkaosuudella Haldin&Rosella ei palvelu ollut mitenkään ihmeellistä, kuljettajaa taisi väsyttää yöllä ajaminen, mutta oli hänellä kaveri kuitenkin siinä ilmeisesti ajoaikalakien takia. Matkalla vuoro pysähtyi Närpiöön 20 minuutiksi ja oli mahdollisuus käydä hakemasas huoltikalta eväät: kuljettaja avasi ovet aluksi minuutiksi, sitten sulki ne ja lähti itsekin tauolle. Matkustajat jäivät satimeen autoon, eikä kukaan oikein tiennyt, miten ovi aukeaisi, jotta pääsisi ulos tai ulkona hytisevät ihmiset sisään.

Porissa sitten vaihdoin autoa talven pimeydessä. Ajattelin, että puoli tuntiako tässä joutuu odottelemaan, mutta jatkobussi tulikin 20 minuuttia etuajassa jo, että pääsi lämmittelemään. Matkalla sitten oli se yllätys: autoemäntä kysyi, että haluaisiko joku aamupalaa. Bussiyritys oli tehnyt sopimuksen matkalla olevan kahvilan kanssa, että bussissa oli luettelo tarjottavista sämpylöistä ym. Siitä valittiin halutut eväät, autoemäntä soitti kahvilaan ja tilasi ne rahastettuaan ne ensin. Sitten bussi ajoi kahvilan ovelle, autoemäntä kävi ostamassa eväät ja toi ne autoon. Oli kyllä tervetullut palvelu kun alkoi jo olla vähän nälkä aamulla! Tällaista asiakaspalvelua toivoisin lisää.
 
Ka-yhtymällä ei taida olla oikein missään vuorossa. Ainaskaan Kabus:ssa ei ole edes istuinta autoemännille. Itse en ole Ka-yhtymän yhdessäkään autossa törmännyt autoemäntään. Joskus tulee mieleen kun Porin pikavuoroissa autoemäntä oli koko matkan.
 
Jopa Oras Liikenteellä oli autoemäntä välillä Rauma-Turku joskus -70 luvulla
Lappia Expressissä oli autoemäntä ainakin välillä Oulu-Rovaniemi ennen kuin Koivisto osti Gold-Linen
 
Ka-yhtymällä ei taida olla oikein missään vuorossa. Ainaskaan Kabus:ssa ei ole edes istuinta autoemännille. Itse en ole Ka-yhtymän yhdessäkään autossa törmännyt autoemäntään. Joskus tulee mieleen kun Porin pikavuoroissa autoemäntä oli koko matkan.

Nykytilanteen suhteen en osaa antaa varmaa vastausta, mutta kyllä ainakin Lauttakylän Autolla on muutamissa vuoroissa ollut emäntä hoitamassa rahastushommia vielä ainakin vuosi sitten. Erityisesti mieleen tulee 15:10 Tampere-Turku vuoro, joka saapuu Tampereelle Raumalta niin, että melkein samantien saa takaisin lähteä. Tässä emäntä on hyvin tarpeellinen, jos haluaa edes lähteä aikataulun mukaisesti.

Mutta trendi on selvä: sitten kun emäntä pääsee eläkkeelle, uutta ei oteta.
 
Tämä aihe ansaitsisi laajemmankin tutkimuksen. Itselläni varhaisimmat muistot ovat jo 50-luvun lopusta, jolloin kait yleensä puhuttiin rahastajista, jo siitäkin syystä, etteivät he aina naisia olleet, nimitys autoemäntä tuli myöhemmin. 50- ja 60-luvulla rahastajia oli hyvin monella, esimerkiksi postilla melkein kaikissa autoissa oli mukana autopostimies, joskus sai jopa parempaa palkkaa, kuin kuljettaja. Maaseutuliikenteessä rahastajan muistan ainakin näillä taloilla: Someron Linjalla, Pohjolan Liikenteellä, Viipurin Linja-autolla, Paunulla, Savonlinjalla, Keto-Seppälällä, Saaristotiellä, Vainiolla, Laineen Liikenteellä, Haldin&Rosella, Savo-Karjalalla, Satakunnalla, Lauttakylällä, Norrgårdilla, Borgå Trafikilla, Tolkis Bilillä, Vilkkaalla, Kossilalla, S.Niemellä, O.Kyllösellä (!), Alamäellä, V.Aholla, Eskelisellä, Kyrön Linjalla, Ruposella, Pyhtään Liikenteellä, Rajalalla, Sukulalla, Matka-Autolla, Autolinjoilla, Saimaan Osuusautolla, Rinta-Kannolla, Kuopion Liikenteellä, Länsilinjalla, A.Anttilalla. Monta jäi puuttumaan. Erityisesti 70-luvulle tultaessa alkoi tämä ammattikunta häviämään kustannussyistä tietenkin. Sääli.
 
Voiko tähän aiheeseen sotkea vielä paikallisliikenteen "pönttörahastajat", tarkoittaen vain rahastajan sijoitusta takaoven luo rahastaja-aitioon. Tällaisia oli Helsingissä päin ainakin HKL:lla, STA:lla, HML:llä, Oy Liikenne Ab:lla, Matkustajain Autolla. Tampereella Takl:lla ja Paunulla. Lahdessa Lahden Liikenteellä ja Peltosella. Kuopiossa Kuopion Liikenteellä. Oulussa kaikilla siellä paikkuria ajaneilla. Kemissä Hietalalla. Lappeenrannassa Autolinjoilla, Jokisella ja Osulalla. Kotkassa Vilkkaalla. Kouvolassa Kossilalla. Porissa Vähä-Rauman linja-autolla. Jyväskylässä Jyväskylän Liikenteellä ja Keljon Linjalla. Savonlinnassa Uotilalla. Nämä vain omia muistoja, joku muu osannee jatkaa tästä.
 
Tämähän on niin laaja aihe, ettei kerralla saa kaikkea sanotuksi. Maaseuturahastajia oli pitkään M V Vikströmillä ainakin Obbnäsin linjalla, Lohjan Liikenteellä, Wendelinin edeltäjällä A-M Suomisella. Pekolalla ja Koiviston Autolla oli ainakin pikavuoroissa. Niitä pönttörahastajia oli mahdollisesti myös Joensuussa ja Seinäjoellakin. Vaasassa muistelen Palosaaren linjalla nähneeni liikkuvan rahastajan. Ja Hämeenkylän Liikenteellä oli ainakin yksi vielä 70 - luvun alkupuolella, tuli vähän kuherreltua sellaisen kanssa joskus nuorena ja nättinä, meni jo offtopicin puolelle.
 
Nykytilanteen suhteen en osaa antaa varmaa vastausta, mutta kyllä ainakin Lauttakylän Autolla on muutamissa vuoroissa ollut emäntä hoitamassa rahastushommia vielä ainakin vuosi sitten.

Ainakin vuosi sitten oli usein niin, että kuljettaja itse rahasti matkustajat, jos ei ollut kovin kiire lähteä. Usein kuitenkin venyi ja sitten lähdettiin myöhässä. Tämä lähinnä jäänyt mieleen jostain Varkauden sunnuntain expressistä.

Mielestäni pidemmillä pikavuoroilla saisi olla vaikka koko matkan. Kuljettaja ei kuitenkaan aina pysty auttamaan matkustajaa, esimerkiksi kesken matkan. Joskus muistan, että autoemännät toivat pillimehua ym rahaa vastaan, kun painoi katossa olevaa nappia. :D
 
Nykytilanteen suhteen en osaa antaa varmaa vastausta, mutta kyllä ainakin Lauttakylän Autolla on muutamissa vuoroissa ollut emäntä hoitamassa rahastushommia vielä ainakin vuosi sitten.

4.2.2007 Sunnuntaina klo 14.41 Kampissa otettu kuva Lauttiksen Kabyysista paljastaa, että ainakin toisinaan emäntä on myös KA-vehkeen kyydissä. Eli kyseessä Raumalta klo 10.50 startannut vuoro. Silloin tällöin taitaa Lauttakylän Helsingin vuoroillä autoemäntä olla.

Pohjolan Liikenteellä emäntiä muutama taitaa edelleen työskennellä, yleensä ovat kyllä lyhyen välin auton kyydissä (esim. Kamppi-Munkkiniemi/Lommila), jossa hyppäävät pois. Joskus Turusta tullessa on matkustajat rahastettu vasta Lohjanharjulta kyytiin hypänneen emännän toimesta. Eli käytännössä toimivat paljon määränpääkaupunkien (HKI, Turku) läheisyydessä odotellen pysäkillä työmaan saapumista.
 
Viimeksi muokattu:
4.2.2007 Sunnuntaina klo 14.41 Kampissa otettu kuva Lauttiksen Kabyysista paljastaa, että ainakin toisinaan emäntä on myös KA-vehkeen kyydissä.

Hmm.. Aika erikoista sinäänsä. Onko tässä Lauttakylän Eb-autoon sitten laitettu autoemännelle penkki, vai joutuuko seisomaan tai rappusissa olemaan. Expressbus-järjestelmä varmaankin parantaa palvelua juuri esimerkiksi tuon autoemännän rahastuksen kohdalla..
 
Kyllä Lauttiksen EB-Kabusseissa näyttäis emolle jakkara olevan. Tuskin sitä nyt koko matkaksi seisotetaan tai pistetään istumaan rappusiin.
 
Hmm.. Aika erikoista sinäänsä. Onko tässä Lauttakylän Eb-autoon sitten laitettu autoemännelle penkki, vai joutuuko seisomaan tai rappusissa olemaan. Expressbus-järjestelmä varmaankin parantaa palvelua juuri esimerkiksi tuon autoemännän rahastuksen kohdalla..

Kannattanee itse kunkin muistaa, että busseissa, jopa KABUS'issa, on useimmiten lukuisa määrä muitakin istuimia, kuin ainoastaan kuljettajan tahi rahastajan istuin. Uskoisi sen rahastajan takaliston soveltuvan myös matkustajain penkkiin tarvittaessa. Aika harvassa nimittäin taitavat olla ne vuorot, jotka kulkevat viimeistä paikkaa myöten täynnä maksavia matkustajia...
 
Takaisin
Ylös