Autoemännät

Taitavat vaan juuri ne täydet ja lähes täydet vuorot olla juuri niitä, millä autoemäntää tarvitaan ja joissa sellaiseen on varaa.

Saattaa hyvin olla. Jos auto kulkee lähes tyhjänä, niin kyllä se kuljettaja ehtii ne sitten rahastaa. Itse olen muutaman kerran matkustanut Turun pikavuorossa niin, että osa matkustajista on päässyt lattialle istumaan..
 
On rahastajille vielä tarvetta. Tässä eräänä lauantaina menin Helsingistä Forssaan aamupäivällä Porin pikalinjalla. Vuorossa oli matkustajia reilusti, joskaan auto ei ollut aivan täynnä. Pikapysäkeiltä ja Karkkilasta väkeä nousi autoon aivan tavalliseen tapaan ja liikennekin sujui normaalisti (tuolla vuorolla tulee kuljettua usein).

Rahastaja rahasti Helsingistä tulijat kuljettajan paikalla istuen ja jäi Helsinkiin auton lähtiessä. Kuljettaja joutui rahastamaan välipysäkeiltä kyytiin nousijat ja huolehtimaan matkatavaroista. Auto oli Forssassa yli 15 minuuttia tavanomaista myöhemmin. Mielestäni tuolla välillä erillisen rahastajan tarve on ilmeinen. Olen joskus miettinyt, kuinka paljon kuljettajarahastus hidastaisi menoa. Olin yllättynyt noinkin suuresta hidastuksesta.
 
Savonlinja lopetti muistaakseni 1990-luvulla autoemäntien koulutuksen ja viimeisetkin ovat jääneet/jäämässä eläkkeelle. Vesaisten linjaliikenne puolen loputtua ja siirryttyä SL:lle tapahtui sama ilmiö.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Paras olisi melkein, että jokaisessa pikavuorossa olisi autoemäntä. Tällöin kuljettaja voisi huolehtia vain ajamisesta, ja autoemäntä sitten rahastaa ym. toimenpiteet tehdä. Se varmasti nopeuttaisi, ja pitäisi autot aikataulussaan.
 
Paras olisi melkein, että jokaisessa pikavuorossa olisi autoemäntä. Tällöin kuljettaja voisi huolehtia vain ajamisesta, ja autoemäntä sitten rahastaa ym. toimenpiteet tehdä. Se varmasti nopeuttaisi, ja pitäisi autot aikataulussaan.
Aiotko tällä ehdotuksellasi muuttaa suuren osan suomen pikavuoroista vakiovuoroiksi vai nostaa liikennöimiskulut järjettömiksi?
 
Paras olisi melkein, että jokaisessa pikavuorossa olisi autoemäntä. Tällöin kuljettaja voisi huolehtia vain ajamisesta, ja autoemäntä sitten rahastaa ym. toimenpiteet tehdä. Se varmasti nopeuttaisi, ja pitäisi autot aikataulussaan.

Tätä ajatusta kannatan eritoten yöllisille Turun pikavuoroille 8) Salon linja-autoasemalle voisi palkata myös laukunheittäjän.
 
Paras olisi melkein, että jokaisessa pikavuorossa olisi autoemäntä. Tällöin kuljettaja voisi huolehtia vain ajamisesta, ja autoemäntä sitten rahastaa ym. toimenpiteet tehdä. Se varmasti nopeuttaisi, ja pitäisi autot aikataulussaan.

Ei kaikille pikavuoroille varmastikaan olisi järkeä rahastajia palkata. Myös kuljettajarahastusta voisi varmastikin nopeuttaa. Tässä pari mieleen tunnutta keinoa:

- etukäteen ostetut liput kuitataan kuten ostokset ruokakaupoissa, rahastuslaitteessa on viivakoodilukija, joka salamannopeasti lukee lipun tiedot ja sylkäisee matkustajalle kuitin rahastuslaitteesta. Hidas rahastuslaitteen näppäily jää pois.

- etukäteen lippunsa ostaville pitäisi olla tarjolla joku porkkana, kuten pieni hinnanalennus VR:n junamaattialennuksen tapaan, pikavuoromatka vakiovuoron hinnalla, ilmainen paikkavaraus tms. Vastaavasti alennusryhmäläisillä alennus voisi olla 30 %, kun lippu ostetaan autosta ja 50 % etukäteen ostettaessa.

- lippujen hankkiminen etukäteen on jatkossa huomattavasti kätevämpää, kun lippuja voi lunastaa R-kioskeilta tai ostaa nettikaupasta. Myös lippuautomaatteja voisi harkita esimerkiksi vilkkaille pikavuoropysäkeille, kuten Tampereen rautatieasema ja Keskustori tai Turun tuomiokirkkopuisto ja satama.

- monipuolisemmalla sarjalippuvalikoimalla (esimerkiksi nykyisten 22 ja 44 matkan vuosikorttien rinnalle 11 matkan lippu 10 kertamaksun hinnalla ja alennusryhmäläisille mahdollisuus hankkia sarjalippu 50 % alennuksella kertalipun hinnasta) yhä useampi saataisiin käyttämään näitä lipputuotteita

- kaikkiin seutulippuihin mahdollisuus hankkia pikavuorolisäkortti tai pikavuoromatkustukseen oikeuttava versio seutulipusta

Osa esittämistäni ideoista vaatisi muutoksia nykyiseen ajattelutapaan. Rahastuksen nopeutuminen kun nopeuttaisi vuorojen ajoaikoja tai vähentäisi myöhästelyä ja sitä kautta parantaisi bussiliikenteen kilpailukykyä. Nykyään osa liikennöitsijöistä kehottaa matkustajia ostamaan lippunsa vasta autosta. Tällöin liikennöitsijä toki saa rahat itselleen heti eikä joudu maksamaan Matkahuollolle provikkaa. Jotkut liikennöitsijät saattavat myös myöntää autosta ostettaessa suuremman alennuksen kuin etukäteen lipun ostamalla saa.
 
Aiotko tällä ehdotuksellasi muuttaa suuren osan suomen pikavuoroista vakiovuoroiksi vai nostaa liikennöimiskulut järjettömiksi?

Muotoillaan asia nyt niin uudestaan, että autoemäntiä vuoroihin ja väleille jossa matkustajia on eniten, tai kuitenkin merkittävästi. Autoilla on kuitenkin aikataulut, ja niitä tulisi pyrkiä noudattamaan. Talvella tämä on varsin vaikeaa, jo olosuhteiden vuoksi. Sitten vielä kun kuljettaja joutuu rahastamaan matkustajat siinä, niin myöhästymistä tulee lisää ja lisää. Ihmiset kun ovat laatutietoisia. Se mikä ei toimi, se vaihdetaan pois. Tämä pätee myös joukkoliikenteessä. Jos bussi tulee monia viisiminuutteja myöhässä, on selvää että vaihto junaan on aika lähellä, joka jo muutenkin menee usein nopeammin.
 
Muotoillaan asia nyt niin uudestaan, että autoemäntiä vuoroihin ja väleille jossa matkustajia on eniten, tai kuitenkin merkittävästi. Autoilla on kuitenkin aikataulut, ja niitä tulisi pyrkiä noudattamaan. Talvella tämä on varsin vaikeaa, jo olosuhteiden vuoksi. Sitten vielä kun kuljettaja joutuu rahastamaan matkustajat siinä, niin myöhästymistä tulee lisää ja lisää. Ihmiset kun ovat laatutietoisia. Se mikä ei toimi, se vaihdetaan pois. Tämä pätee myös joukkoliikenteessä. Jos bussi tulee monia viisiminuutteja myöhässä, on selvää että vaihto junaan on aika lähellä, joka jo muutenkin menee usein nopeammin.

Lähes poikkeuksetta tämän päivän pikavuoroaikataulut on suunniteltu ajettavaksi kuljettajarahastuksella. Silloin, jos keli on todella huono, ei lopulta erillinen rahastaja sitä matkaa käytännössä juurikaan nopeuttaisi. Tämä siksi, että se viivästys tulee valtaosaltaan liikenteessä, ei rahastettaessa. Junaan vertaaminen tässä asiassa on mielestäni aika turhaa. Käytännössä useimmilla yhteysväleillä pikavuorobussi ei voi edes teoriassa kilpailla junan kanssa. Bussin käyttöä puoltavat sitävastoin monet muut "laatuseikat", kuten esim. tiheämmässä olevat mahdolliset kyytiin nousu/poistumispaikat, helpompi lipun osto suoraan autosta ja monessa kohtaa myös matkan hinta. Sitä paitsi, eipä ole tainnut esim. kuluvan talven aikana nuo aikataulut olla Valtion Rautateilläkään olla juuri muuta kuin viitteellisiä...

Oman, tosin vielä suhteellisen vähäisen, kokemukseni mukaan hyvin harva pikavuoro on myöhässä aikataulustaan RAHASTAMISEN hitauden takia. Yleensä se todellinen syy löytyy jostain muualta. Kuten jo sanoin, ei se rahastaja/autoemäntäkään bussia teleporttaa ruuhkien yli eikä ali. Samassa ruuhkassa se pikavuorobussi matelisi, vaikka henkilökunta autoa kohti tuplattaisiin. Niinikään on jo aiemmin tullut todetuksi se, että taloudellisestikaan ei nykypäivän linjatuloilla ole mahdollista edes haaveilla rahastajista kovin runsaspäisenä joukkona pikabussien käytävillä...
 
LBussin käyttöä puoltavat sitävastoin monet muut "laatuseikat", kuten esim. tiheämmässä olevat mahdolliset kyytiin nousu/poistumispaikat, helpompi lipun osto suoraan autosta ja monessa kohtaa myös matkan hinta.

Tuo lipun osto on oikeasti merkityksellistä monesti. Kun ei asu rautatieaseman vieressä, joutuu joko soittamaan maksulliseen puhelinnumeroon ja hakemaan liput R-kioskilta, menemään asemalle reippaasti aikaisemmin ja ostamaan liput tai maksamaan suolaisen palvelumaksun junassa. Jos asemalle pitää mennä aikaisemmin ja maksaa vielä paikallisliikenteen lippu junamatkan päälle, bussi on kilpailukykyisempi, mikäli menee läheltä.

Minulla on sikäli kätevä tilanne, että asuessani Sörnäisissä menee Pasilan asemalle busseja ja ratikoita noin 5 min välein, mutta silti monesti menen tuosta 500 m päästä Junatieltä pika- tai vakiovuorobussilla Kouvolaan. Kouvolassa kun ei sitten tarvitse vaihtaa junasta paikallisliikenteeseen, vaan pääsen suoraan tuttavilleni parin sadan metrin päähän. Plussana vielä bussin ollessa vähemmän suosittu, varsinkin oikoradan jälkeen, löytyy istumapaikkoja hyvin mistä vaan haluaa, eikä tarvitse pelätä, että joku häätäisi pois siitä. Moottorin melu peittää sopivasti puhelimessa puhumisen, ettei tarvitsekaan mitään kännykkäkoppia. Penkit ovat pehmeitä ja lämpötila lämpimämpi kuin usein junassa. Valot eivät häikäise kuten kirkkaasti valaistuissa InterCityissä, voi ottaa pimeän aikaan vakka nokoset. Ja onhan varsinkin maaseudun vakiovuorobussissa tunnelmaa :)
 
OT: VR junalipun osto

Tuo lipun osto on oikeasti merkityksellistä monesti. Kun ei asu rautatieaseman vieressä, joutuu joko soittamaan maksulliseen puhelinnumeroon ja hakemaan liput R-kioskilta, menemään asemalle reippaasti aikaisemmin ja ostamaan liput tai maksamaan suolaisen palvelumaksun junassa.

Jos asemalla on JunaMaatti, hoituu junalipun osto minuutissa, maksimissaan muutamassa jos maatille on jonoa. Aseman lipunmyynnissä kulunee hieman enemmän aikaa, mutta muovikortittomille se onkin käytännössä ainoa vaihtoehto.

Kannattaa muistaa, että jos asemalla ei ole lipunmyyntiä tai se on junan lähtöaikaan kiinni, saa lipun ostaa konnarilta.
 
Tuohon ultrixin viestiin voisi lisätä että mikäli lipunmyynti on mennyt asemalta kiinni voi sen lipun ostaa junasta konduktööriltä ilman palvelumaksua.
 
Vs: OT: VR junalipun osto

Kannattaa muistaa, että jos asemalla ei ole lipunmyyntiä tai se on junan lähtöaikaan kiinni, saa lipun ostaa konnarilta.

Junamaattia ei ole Puistolan tai Malmin asemilla, vaikka ne ovatkin suuria asemia. Jos matkustaa Puistolasta pohjoisen kaukojuniin vaihtaen Tikkurilassa, ei konduktööri ehdi myydä lippua kaukojunaan tuolla välillä. Jos edes on tulossa. Tikkurilassa asema saattaa olla auki, mutta vaihtoaika ei välttämättä riitä lipunostoon jos junamaatille tai asemalle on jonoa. Kaukojunassa joutuu siten ehkä maksamaan kalliimman lipun, elleivät konduktöörit usko selitystä. Ja onhan se vähän ikävää, jos aina joutuu selittelemään.
 
Vs: OT: VR junalipun osto

Tikkurilassa asema saattaa olla auki, mutta vaihtoaika ei välttämättä riitä lipunostoon jos junamaatille tai asemalle on jonoa. Kaukojunassa joutuu siten ehkä maksamaan kalliimman lipun, elleivät konduktöörit usko selitystä. Ja onhan se vähän ikävää, jos aina joutuu selittelemään.
Jos pelkää, ettei ehdi Tiksissä lipunmyyntiin, tai ettei lähijunan konnari ehdi myymään lippua, kannattaa lähteä jo edellisellä lähijunalla liikkeelle. Vuoroväli on kuitenkin vain 10-20 min.
 
Takaisin
Ylös