Matkahuollon uusi CityCity lippu

Aika hyvä idea sinäänsä. Mutta Helsinki-Hämeenlinna 22 kertaa ja Helsinki-Tampere 18 kertaa. Siinä kyllä mielestäni jokin mättää. Tampereelta Hämeenlinnaan on kuitenkin tunnin matka, kun puolestaan Helsingistä Hämeenlinnaan noin tunti ja 30 minuuttia.
 
Aika hyvä idea sinäänsä. Mutta Helsinki-Hämeenlinna 22 kertaa ja Helsinki-Tampere 18 kertaa. Siinä kyllä mielestäni jokin mättää. Tampereelta Hämeenlinnaan on kuitenkin tunnin matka, kun puolestaan Helsingistä Hämeenlinnaan noin tunti ja 30 minuuttia.

Taidan olla liian tyhmä seuraamaan tämän tason keskustelua, mutta edellisen kirjoittajan "pointti" jää kyllä saavuttamatta. Onko tarkoitus ehdottaa, että jatkossa matkojen hinnat määräytyisi matkan sijasta siihen kuluvan ajan perusteella? Kuulostaa mielenkiintoiselta...

Kuitenkin: omat silmäni näkevät MH:n sivulla mainittavan:
Helsinki - Hämeenlinna 22 matkaa (tämä meni ed. kirjoittajallakin oikein)
Helsinki - Tampere 14 matkaa, ei suinkaan 18
lisäksi:
Tampere - Vaasa 18 matkaa, vaikka matka on yli 60 km pitempi kuin Tre-Hki :)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä, että muutkin kuin alennusryhmiin kuuluvat pääsevät liikkumaan hinnoilla, joita voi hyvällä omallatunnolla sanoa aidosti edullisksi. Matkahuolto ei varmaankaan voi itse liikennöitsijöitä kuulematta päättää hintoja. Samasta syystä voisi kuvitella Kotkan ja Porin suunnan Hesasta käsin puuttuvan hinnoittelusta - noilla reiteillä vaikkapa Forssa-Helsinki matkustajia riittää, kun ei ole kilpailua junan kanssa.

Tuota kiinteää hintaa en oikein tajua. Jotenkin matkustajille selkemmältä tuntuisi vaikkapa 10 tai 15 matkan CityCity-lippu, jonka hinta vaihtelisi yhteysväleittäin. Semmoinen voisi olla helpompi saada tuotua kaikille tärkeimmille yhteysväleille laittamalla vaan korkeampi hinta, minimissään jotain 15 % alennus kertamaksusta.
 
Hyvä, että muutkin kuin alennusryhmiin kuuluvat pääsevät liikkumaan hinnoilla, joita voi hyvällä omallatunnolla sanoa aidosti edullisksi.

Syynä tähän on tosiaan se, että nuo CityCity-lipun tarjoamat edulliset välit ovat kärsineet matkustajakatoa junalle ja bussit ajavat puolityhjinä varsinkin Lahden oikoradan sekä Tampereen rautatien suunnassa. Turun suuntaa en ymmärrä, siellähän busseilla on käsittääkseni aika vahva asema junaan nähden verrattuna muihin suuntiin. CityCity-lippu yrittääkin houkutella hintatietoisia matkustajia bussin kyytiin, jolloin halpa hinta korvaa kuljetuspalvelun hitauden. Bussit ovat hyvä kilpailija sitä paitsi silloin, kun pysäkki sattuu olemaan lähellä lähtö- ja/tai kohdepaikkaa. Hyvä näin. Vielä jos noita alennuksia tippuisi harvemmin, mutta säännöllisesti matkustaville. Olisi esimerkiksi tuo 10 matkan lippu 9 matkan hinnalla.
 
Tuota kiinteää hintaa en oikein tajua. Jotenkin matkustajille selkemmältä tuntuisi vaikkapa 10 tai 15 matkan CityCity-lippu, jonka hinta vaihtelisi yhteysväleittäin. Semmoinen voisi olla helpompi saada tuotua kaikille tärkeimmille yhteysväleille laittamalla vaan korkeampi hinta, minimissään jotain 15 % alennus kertamaksusta.

Toisaalta tuossa on se järki, että mitä pidempi matka on, sitä harvemmin sitä todennäköisesti kuljetaan. Jotain Hämeenlinna - Tampere, Hämeenlinna - Helsinki ja Helsinki - Salo -välejä kuljetaan ihan yleisesti jopa päivittäin, mutta pidempiä välejä kuten Helsinki - Imatra tai Tampere - Vaasa tuskin kukaan kulkee useammin kuin kerran pari viikossa.
 
Taidan olla liian tyhmä seuraamaan tämän tason keskustelua, mutta edellisen kirjoittajan "pointti" jää kyllä saavuttamatta.

Pointti oli ja on edelleen se, että mielestäni Hämeenlinnaan saa matkoja suhteessa liian paljon kun vertaa juuri vaikkapa Tampereeseen. Kilometrejäkin on välissä se kahdeksankymmentä.
 
Pointti oli ja on edelleen se, että mielestäni Hämeenlinnaan saa matkoja suhteessa liian paljon kun vertaa juuri vaikkapa Tampereeseen.

Itse asiassa liian vähän: 200 km / 120 km * 14 matkaa = n. 23 matkaa. Suunnilleen samassa suhteessa matkamäärä kuitenkin on kilometreihin nähden.
 
Itse asiassa liian vähän: 200 km / 120 km * 14 matkaa = n. 23 matkaa. Suunnilleen samassa suhteessa matkamäärä kuitenkin on kilometreihin nähden.

Joo, nyt täytyy sanoa, että menin sekaisin. Tarkoitin juuri tätä, ja eli siis toisinpäin mitä olen tähän asti sanonut.
 
Matkahuollon sivuilla sanotaan:
"CityCity-lipun voi ostaa mm. Helsingin, Tampereen, Kuopion, Lappeenrannan ja Oulun Matkahuolloista."
Linja-autoliiton sivuilla sanotaan:
"CityCity –lipun voi ostaa Helsingin, Tampereen, Kuopion, Lappeenrannan tai Oulun linja-autoasemalta."

Voiko sitä nyt ostaa muiltakin asemilta kuin edellä mainituilta?

Ja olisko Matkahuolto halukas lunastamaan takaisin vasta muutaman matkan käytetyn 44 matkan kortin sopuhintaan? Siitähän tuli nyt kertaheitolla kannattamaton käytettävä näille väleille...
 
Matkahuollon sivuilla sanotaan:
"CityCity-lipun voi ostaa mm. Helsingin, Tampereen, Kuopion, Lappeenrannan ja Oulun Matkahuolloista."
Linja-autoliiton sivuilla sanotaan:
"CityCity –lipun voi ostaa Helsingin, Tampereen, Kuopion, Lappeenrannan tai Oulun linja-autoasemalta."

Voiko sitä nyt ostaa muiltakin asemilta kuin edellä mainituilta?

Ja olisko Matkahuolto halukas lunastamaan takaisin vasta muutaman matkan käytetyn 44 matkan kortin sopuhintaan? Siitähän tuli nyt kertaheitolla kannattamaton käytettävä näille väleille...

Voi ostaa, esim Porin Matkahuollossa myydään Pori-Tampere CItyCity. Eli käytännössä yhteysvälin kummaltakin asemalta voi ostaa ko lipun.

44 matkan korttiin sovelletaan Matkahuollon takaisinlunastusehtoja.
 
Voi ostaa, esim Porin Matkahuollossa myydään Pori-Tampere CItyCity. Eli käytännössä yhteysvälin kummaltakin asemalta voi ostaa ko lipun.
Okei, kiitos tiedosta - näin arvelinkin.

44 matkan korttiin sovelletaan Matkahuollon takaisinlunastusehtoja.
Näinkin arvelin tai pikemminkin pelkäsin... :( Siinä tulee kyllä takkiin jonkin verran... saiskohan ton entisen lipun myytyä vaikka huuto.netissä? Ei kai sille ainakaan mitään laillista estettä liene, eikös se 44 matkan korttikin ole haltijakohtainen? On tietysti markkinat tän uuden tuotteen myötä pienentyneet huomattavasti... :(

Muuten: kai tota CityCity-korttia saa käyttää vastaavalla välillä vakiovuorossakin? Noissa kaikissa tiedotteissa puhutaan vaan pikavuoroista...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siinä tulee kyllä takkiin jonkin verran... saiskohan ton entisen lipun myytyä vaikka huuto.netissä?

Kyllä saa, näin arvelen. Jos on vaikka 50 km pätkiä kortissa, vohan sitä yhdistellä niin, että tekee sitten vaikka 100 km matkan kahdella leimauksella. Näin siitä voisi olla jollekin iloa?
 
saiskohan ton entisen lipun myytyä vaikka huuto.netissä? Ei kai sille ainakaan mitään laillista estettä liene, eikös se 44 matkan korttikin ole haltijakohtainen? On tietysti markkinat tän uuden tuotteen myötä pienentyneet huomattavasti... :(

Joskus tuli löydettyä huuto.netistä erilaisia bussikortteja, matkoilla tai ilman.

Tyhjien korttien edelleenmyymisessä on se ongelma, että kullekin kortille on määritetty tekninen ikä, joten myyjä saattaa myydä kortin, jolle ei enää pysty lisälataamaan. Kortti voi myös olla aiemman käytön ja mahdollisen hukkauksen vuoksi sulkulistalla, jolloin se on käyttökelvoton. Muutoinkaan hintaerot eivät välttämättä kovin suuria ole uuden kortin hintaan verrattuna, joten turvallisimmaksi tulee hankkia uusi kortti Matkahuollosta, kuin ostaa jonkun toisen käytetty.

Kortti, jossa taasen on matkoja jäljellä, on kelpo lipputuote ympäri Suomen. Kunhan vain matkan kilometrit täsmäävät ostajan liikkumistarpeiden mukaan, voi mukavalla alennuksella myyty sarjalippu vaihtaakin omistajaa kivuttomasti. Oleellista on kuitenkin ostajalle selvittää, mihin asti matkat ovat voimassa (kysehän on vuosilipusta), että tietää mihin mennessä seuraava lisälataus pitää tehdä, jolloin matkojen voimassaoloa jatketaan.

CityCity on käytössä nyt joillakin yhteysväleillä. Koko valtakunnan mittakaavassa nämä yhteysvälit ovat aika murto-osa koko liikennekentästä, joten tavallinen sarjakorttikin puolustaa paikkaansa nyt ja tulevaisuudessakin.

Matkahuollon myymät vuosikortit: 22-matkan ja 44-matkan ovat haltijakohtaisia lipputuotteita.
 
Takaisin
Ylös