Scania OmniExpress

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Scania on julkistanut Tanskassa uuden kaukoliikennemallinsa, Scania OmniExpressin. Lehdistötiedote tanskaksi

OmniExpressistä tehdään 3,4 m korkeaa linjaliikenteeseen sopivaa versiota ja 3,6 m korkeaa turistibussia. Pituusvaihtoehdot ovat 11 metristä 15 metriin. Toimitukset alkavat tämän vuoden aikana.

OmniExpressin kori valmistetaan Lahdessa Lahden Autokori Oy:llä.
 
Tanskalaiset lienevät OmniExpressin tärkeimpiä asiakkaita heti Suomen kotimarkkinoiden jälkeen. Siinä missä meillä arvostettaneen korkeampaa tilausajo- ja pikavuoroautoa, niin Tanskassa käynee kaupaksi matalampi linjaliikenteen OmniExpress, korvaten samalla Flyer-mallin ja Scanian Omnilinen.
 
Tässäpä jälleen haastetta kalustolistojen tekijöille. Laitetaanko korimerkiksi Lahti vai Scania ja mitenkä OmniExpressien eri korkeusversiot erotetaan toisistaan...
 
Taitaa tuo OmniExpress olla Norjan vientiin suunniteltu malli uudesta vielä julkaisua odottavasta lahtelaisesta...LAKin sivuilla kerrotaan että tilauksia on tullut etenkin Ruotsista ja Norjasta...Ja voihan se olla että jokunen Eagle tai Falcon viela rantautuu Norjaan...

Ja onhan Carruskin valmistanut koreja Norjaan vientiin kuten: Scania Classic ja Scania Classic Comfort...
 
Siksi toiseksi lyhenteillä voi olla useampia merkityksiä.

Täällä foorumilla on kyseisen valmistajan korittamaa Mercedes-Benz alustalle tehtyä bussia nimitetty MERLA:ksi. Ainakin Westendin Linjalla on yksi tällainen auto käytössään (nykyinen kylkinumero 69).
 
Ihan hyvältä näytti. Pirteän värinen tuo matkustamo tuossa yhdessä kuvassa. Katotaan, rantautuuko kyseinen kulkupeli suomeenkin..
 
Ihan hyvältä näytti. Pirteän värinen tuo matkustamo tuossa yhdessä kuvassa. Katotaan, rantautuuko kyseinen kulkupeli suomeenkin..

Taitanen ymmärtää rantautumisen väärin, mutta ihan varmaa on, että näitä Suomeenkin jää, kun kerran täällä valmistetaan. Eaglen ja Falconin korvaajaksihan tämä malli on tarkoitettu ja kumpaakin on hankittu joka vuosi useita kymmeniä tilaus- ja pikavuoroliikenteeseen, juurikin Scanian alustalla, jonka päälle tämä uusi konsepti on tehty.

Kyseisen kulkupelin muodoista ei voi kovin kauniisti puhua, takapää oli suorastaan järkyttävän näköinen. Kyllä on vaikea uskoa, että saman valmistajan käsialaa on kaunislinjaiset Scala-bussit. Volvon ja Lahden turistibussien tämän vuotiset mallistojen uudistukset näyttääkin menevän Volvon eduksi.
 
takapää oli suorastaan järkyttävän näköinen.

Minulle siitä takapäästä tuli mieleen TKL:n vanhojen lovinokka-Sisujen keula :) Ei kuitenkaan taida olla saman suunnittelijan käsialaa, jos ei Ajokilla lovinokkaa ole suunnitellut joku heti työuransa aluksi ja sitten siirtynyt LAK:lle suunnittelemaan OmniExpressiä viimeisenä hommanaan ennen eläkettä.
 
Yksi Scania OmniExpress menee Ahvenanmaalaiselle Williams Bus Ab:lle, Ålands Busshistorian mukaan malli on Scania K420 OmniExpress 360. Eli ilmeisesti 340/360 korkeusjaoittelu saadaan mallimerkintöihin.
 
Vs: Lahti Eaglen tulevaisuus?

Onko tietoa, että milloinka uusia Scania Omniexpress malleja valmistuu, ja kenelle Suomen ensimmäiset menevät? Mitä mieltä ollaan uutuuden ulkonäöstä, onko onnistunut? Jännä tieto sinänsä tämä valmistus materiaali - ruostumaton teräs! Alumiinia käytetään jonkin verran.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Lahti Eaglen tulevaisuus?

Onko tietoa, että milloinka uusia Scania Omniexpress malleja valmistuu, ja kenelle Suomen ensimmäiset menevät? Mitä mieltä ollaan uutuuden ulkonäöstä, onko onnistunut? Jännä tieto sinänsä tämä valmistus materiaali - ruostumaton teräs! Alumiinia käytetään jonkin verran.
Ensimmäisten joukossa lienee tämä Kososen #17, jonka tämänkin forumin käyttäjä sv on kuvannut. Suurella varmuudella on yksi menossa Williams:lle, mutta se ei yltäne ensimmäisten joukkoon.
 
Heltech näyttää hankkineen uuden OmniExpressin (JHK-531), taitaa olla kouluauto. Uusimman Bussiammattilaisen mukaan OmniExpresseistä n. 80% menee vientiin ja Suomeen on tilattu tähän mennessä vain reilut 20 bussia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös