Pisimmät U-linjat

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
Nyt kun myös J. Vainio alkoi käyttämään U280-tunnusta Veikkolan kautta kulkevillaan vuoroillaan, niin pisimmän U-linjan titteli siirtyi samalla kyseiselle firmalle. Helsingistä 7.15 lähtevällä Helsinki - Kasnäs -vuorolla on pituutta 206 km, johon kuluu aikaa 4h 25 min. Aikaisemmin kärkipaikkaa piti Ventoniemi linjallaan 485 Helsinki - Aitoo.

Hämmästyttävän kauas ulottuvat siis YTV:n linjaston juuret:!:
 
Eikös joskus Pohjolan liikenne ajellut U290-linjaa joka kiersi muistaakseni Someron ja Auran (?) kautta aina Turkuun saakka? Hatara muistikuva löytyy tällaisesta linjasta.
 
Niin, kyseessähän oli aikoinaan PL:n liikennöimä 12.15-vuoro Helsingistä U290-reittiä Somerolle, jonne saavuttiin 14.20. Huomionarvoista, että oli ainoa U290-vuoro, jota ei ajettu Nummelan kautta. Vielä viime vuonnahan tätä vuoroa liikennöi Pekola-yhtiöt, tosin päätepisteenä Saukkola, josta jatkettiin vielä Hyvinkäälle.

Mutta silloin Pohjolan Liikenteen aikoina Somerolta eteenpäin Turkuun taisi kuitenkin olla pelkkä vaihtoyhteys, joka lähti Somerolta 15.20 eli vaihtoaikaa 1 tunti. Saapuminen Turkuun sitten muistaakseni 17.10. Muistan itsekin pohtineeni, että onko kyseessä suora vai vaihdollinen yhteys, mutta PL:n omassa aikataulussa muistaakseni ilmoitettiin, että Somerolta jatkavat vuorot ovat vain vaihtoyhteyksiä. Voihan toki olla mahdollista, että sama auto Helsingistä on jatkanut Somerolta tunnin päästä, mutta tuskin ilman 290-tunnuksia.

Samaten tuo Pekolan liikennöimä vuoro jäi silloin askarruttamaan, että ajettiinko koko Helsinki - Saukkola - Hyvinkää -väli 290-tunnuksilla vai oliko kyseessä kaksi eri linjaa 290 Helsinki - Saukkola ja vakio Saukkola - Hyvinkää.
 
Periaatteessahan mikään ei muuttunut Vainion Liikenteellä, ja M. Tervolla, vaikka kuuluvatkin U-linjoihin. Sinäänsä kyllä iloista kuulla, että U-linjoja lisätään, kun viime aikoina niitä on vain vähennetty. Tuo 7.15 Helsinki-Taalintehdas-Käsnas on sinäänsä oma tapauksensa, sitä kun liikennöidään ihan normaalilla kauko-kalustolla, saattaa olla jopa joskus teli-auto. Ilmeisesti Tervolla myöskin on suurin osa ns. normituristeja..
 
Muistit oikein: Pohjolan liikenne ajoi joskus Turkuun
Kun muistelemaan ruvetaan, niin mieleen palautuu vuosi 1985 eli vuosi ennen seutulippusysteemin tuloa. Silloin oli käytössä Espoon oma 2-vyöhykejärjestelmä (Espoo+Kauniainen, Helsinki). Ja siihen kuuluvissa autoissa keltainen kilpi, jossa Espoon musta "Nuolet ja E" -tunnus, joka sittemmin oli seutuliikenteen tunnuksen sisällä Espoon suunnalla. Ainakin silloisella Someron Linjalla (jolta PL tuon Someron kautta ajavan linjan peri), oli havaintoni mukaan koko matkan Turusta Helsinkiin auton nokassa Espoon tariffitunnus.
 
Kun muistelemaan ruvetaan, niin mieleen palautuu vuosi 1985 eli vuosi ennen seutulippusysteemin tuloa. Silloin oli käytössä Espoon oma 2-vyöhykejärjestelmä (Espoo+Kauniainen, Helsinki). Ja siihen kuuluvissa autoissa keltainen kilpi, jossa Espoon musta "Nuolet ja E" -tunnus, joka sittemmin oli seutuliikenteen tunnuksen sisällä Espoon suunnalla. Ainakin silloisella Someron Linjalla (jolta PL tuon Someron kautta ajavan linjan peri), oli havaintoni mukaan koko matkan Turusta Helsinkiin auton nokassa Espoon tariffitunnus.

Itse olen matkustanut Espoon Auto Oy:n vihreällä bussilla Lappeenrannasta Imatralle juuri noihin aikoihin, ja bussissa oli leimauslaitteet seutulipulle, ja taisi olla siitä kertova tunnus etusäleikössäkin. Seutulippu ei tosin kelvannut tuolla välillä, vaikka kysyin siitä kuskiltakin leikkimielessä. Bussi ajoi siis Hki-Kotka-Imatra -vuoroa, ja HJ Holmström ??? oli siirtynyt juuri Espoon Auto Oy:n omistukseen, siitä johtui tuon espoolaisbussin eksyminen itärajalle.

t. Rainer
 
Omituista, etteivät sitten aja pidempiä linjoja. Siinä voisi olla ihan hyväkin markkinarako, perustaa linja, jollaista ei ennen ole ajettu.

Etelä-Suomessa on ollut laaja linjaverkosto 1970-luvulle asti. Yhteyksiä oli joka paikasta joka paikkaan. Nykyään tästä on enää rippeet jäljellä, useimmat säilyneet vuorot ovat Helsingistä lähteviä. Pikkupaikkakuntien väliset vuorot on joko lopetettu tai ajavat nykyään vain kerran-pari koulupäivisin. Uusia vuoroja ei kannata perustaa, sillä jos vuorotarjonta ei ole riittävä, ihmisillä on jo autot ja heitä on vaikea houkutella muutamalla päivittäisellä vuorolla, vaikka suunta sopiva olisikin. Näkisin kutsujoukkoliikenteen eli Sampo-liikenteen tässä tilanteessa parhaimpana vaihtoehtona. Sampo kuljettaisi pikkupaikkakuntien välillä ja syöttäisi runkolinjoille matkustajia.
 
Tässä kuva toukokuulta 2002: PL 19 YTV-linjalla 290 saapumassa Turkuun. Kilvityksestä päätellen vaihdoton yhteys.
 
Ja muistelinkin että kyllä tuo vaihdoton taitaa olla.

Jep, vaihdoton se oli. Koskahan se reitti tulisi uudelleen.. Voisi olla aika hieno, ja kokemisen arvoinen bussimatka. Kuinkahan kauan tuo Helsinki-Veikkola-Somero-Turku kesti oikein?
 
Jep, vaihdoton se oli. Koskahan se reitti tulisi uudelleen.. Voisi olla aika hieno, ja kokemisen arvoinen bussimatka. Kuinkahan kauan tuo Helsinki-Veikkola-Somero-Turku kesti oikein?

Aikataulun mukaan 4h 55min (12:15-17:10), tosin kuten sanottua Somerolla oli tunnin mittainen tauko (14:20-15:20). Näköjään se sitten oli vaihdoton, tosin kun on tunnin mittainen pysähdys, niin uskoisin ettei joka kertaa ole ajettu samalla autolla. Muistelen nähneen tuossa 12.15-vuorossa sellaisia kilvityksiä kuin HELSINKI - SOMERO.
 
Aikataulun mukaan 4h 55min (12:15-17:10), tosin kuten sanottua Somerolla oli tunnin mittainen tauko (14:20-15:20).

Suhteellisen pitkä kyllä putkeen istuttavaksi, jos auto puolituristi. Sinäänsä mielenkiintoinen tuo tunnin tauko. Ilmeisesti kuljettajan lounastauko laitettu siihen kohtaan. :)
 
Takaisin
Ylös