Pohjolan Liikenteen kalustoa

Vähänpä on tänä vuonna Scaniaa myyty, kuorma-auto kauppa pyörii kaiketi ihan kivasti. Voi tuo uusi omistaja HelB:lle Scaniaa ostaakin, tuli Jyväskyläänkin telipelejä. Ei tosin Lahdesta.
 
Pohjolan Liikenne on nähnyt oikein tiedotteen arvoiseksi, että ovat ostaneet Nobinalta Norjasta 17 käytettyä rouskua Länsi-Uudenmaan vakiovuoroliikenteeseen. Minusta kertoo enemmänkin tuon liikenteen alamäestä, että sinne hankitaan nyt käytettyjä, kun tätä ennen PL on hankkinut vakiovuorokalustonsa uutena (tai yrityskaupoissa).

Nämä Norjan Volvot tulevat tiedotteen mukaan aikaisemmin vain pikavuoroliikenteessä käytettyyn violettivaltaiseen väritykseen. Saa nähdä, tuleeko jatkossa kaikki PL:lle omiin väreihin tuleva kalusto tuohon väritykseen.
 
Norjasta tuodut Volvot näyttävät päällisinpuolin kapasiteettinsa puolesta pienemmiltä kuin kalusto, jota ne tulevat korvaamaan. Näkisin, että ensi vuonna kun Länsi-Uudenmaan vakiovuoroliikenne avautuu kokonaan markkinaehtoiseksi, kilpailussa pärjäämiseksi olisi edes kyettävä tarjoamaan istumapaikka asiakkaalle.
 
Vähän noiden käytettyjen osto haiskahtaa siihen suuntaan ettei hirveitä summia uskalleta panostaa nyt, kun ei tiedetä mihin suuntaan ensi vuonna markkinat menevät. Olisi nyt ollut ehkä järkevä tilata kerralla uusia, joilla sitten pystyy ajamaan 20 vuotta eteenpäin, samanlailla kun Porvoon Liikenne teki aikanaan. Se on tietysti selvää, että varsinkin Lohjalla saatetaan olla pulassa jos kaveri tulee Astromegoilla ja pystyy tarjoamaan huomattavasti huokeammalla hinnalla matkalippuja asiakkaille.
 
Miten Pohjolan Liikenteen kaluston ym rahoitus menee? Tämähän ei ole ihan yksityinen firma, mutta kilpailee kuitenkin samoilla markkinoilla. Onko tämä ihan rehellistä kilpailua? Ennen ei ollut niin väliä, mutta nykyään kilpailu matkustajista on kovaa.
 
Miten Pohjolan Liikenteen kaluston ym rahoitus menee? Tämähän ei ole ihan yksityinen firma, mutta kilpailee kuitenkin samoilla markkinoilla. Onko tämä ihan rehellistä kilpailua? Ennen ei ollut niin väliä, mutta nykyään kilpailu matkustajista on kovaa.
Kyllähän se on niin, että oli sitten yksityisen tai kunnan tai valtion omistama osakeyhtiö, sen on toimittava osakeyhtiöitä koskevan lainsäädännön mukaan, eli mitään pimeitä valtion tai VR-yhtiöiden rahoja ei Pohjolan Liikenteellekään syötetä. Konserniyhtiölle saa antaa emoyhtiö lainaa, mutta se on näyttävä taseessa. Syöttäähän tuo Souter Investmentkin OB:lle yhtiölainoja ja rahaliikennettä on myös toiseen suuntaan. Eli ihan turha syytellä Pohjolan Liikennettä epäreilusta kilpailusta, koska sitä ei tueta konserniyhtiönä yhdelläkään vero-eurolla.
 
Takaisin
Ylös