Pohjolan Liikenteen kalustoa

Joo, Kööpenhaminan autoja on. En tosin tiedä minkä firman.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
30. Lokakuuta.

#885 - VDL Citea 12.9m
http://i45.tinypic.com/n71s7p.jpg

Onko kellään tietoa onko tämä siis menossa Arrivalle tai jollekkin muulle Movian alaisuudessa toimivalle yritykselle sillä väritys ja sisustus, penkit tms. täsmää täydellisesti varsinkin Tanskan suuntaan Arrivalle.

Jos tuosta autosta on alustanumero katsottu läpi, niin voi vertailla vaikkapa http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_karrosseri.php?ID=137 listan toistaiseksi alimpaan ehdokkaaseen, eli tähän, täsmäisikö. Jos ei, niin sitten sitä ei ole Tanskassakaan dokumentoitu.
 
Jos tuosta autosta on alustanumero katsottu läpi, niin voi vertailla vaikkapa http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_karrosseri.php?ID=137 listan toistaiseksi alimpaan ehdokkaaseen, eli tähän, täsmäisikö. Jos ei, niin sitten sitä ei ole Tanskassakaan dokumentoitu.

Pohjolan Liikenne 885
Käyt.otto 06.06.12
Toistaiseksi (ilman alustanumeroa) näyttää siltä, että kyseessä on todellakin Arriva #8961 (DF89158), kun käyttöönottopäivämääräkin täsmää.
 
Pohjolan Liikenne hankkii kahdeksan uutta, Euro5-päästötasoista, pikavuoroautoa:

http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/index/ajankohtaista/news_133.html

Busseihin tulee lisäksi uusi matkustajainformaatiojärjestelmä, matkustajat saavat infomonitoreiden kautta tietoa mm. bussimatkan kulusta:

http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/index/ajankohtaista/news_132.html

Tässä autossa sitä kokeiltiin nähtävästi..
034 (Arktiset Bussit- foorumilla) sanoi:
PL:n #196 autossa on jo jonkin aikaa ollut testissä realiaigaiset GPS:sään perustuva aikataulunäytöt. Yksi edessä (iso LCD näyttö) ja keskellä autoa (pieni LCD) Kuten turistiautoissa yleensä näkee. No Nyt 5.4. auto oli (huollossa?) ja käyttöliittymään tehtiin muutoksia. Ylen uutisia ei näy enään niin useasti ja eri "diaoja" ei näy. Eli ennen 5.4 Se toimi paremmin. Tosin keulan näyttö pimeni jo parissa viikossa. (ennen huoltoa) Ja karttakuva jumittaa isoksi Paimiosta Vaskion pysäkin välillä karttakuva oli iso. Vaskion pysäkin jälkeen tulikin jo VR:n junatietoja. Paimion ja Vaskion pysäkeiden välillä ei näkynyt mitään muuta kuin isokarttakuva. Ennen huoltoa siinä näkyi kokonais aikataulu ja uutisia/lentotietoja. Eli joku meni päivityksessä pieleen. Huvittavinta että ajassa ei ole otettu huomioon maksutapahtumia. Tästä johtuen esimerkiksi Salon saapumisaika on 19:55 ja Kivihovissa pitäisi olla 20:15.. Mites tämä onnistuu? Näyttöön ilmestyy keltaisella uusi realiaika jos myöhässä ollaan 6min.
 
Bussihan ei kulje täsmälleen aikataulussa joten niiden pysähdysaikojen pitäisi olla aina reaaliaikaisia eikä perustua aikatauluihin. Muuten ne ajat heittävät aina joitain minuutteja.

Jos pätkiminen johtuukin GPS yhteyden katkeamisesta jolloin systeemi menee jumiin? Jos päivityksessä on jotain sählätty yhteysasetusten kanssa tai muuta.

Oliko tuo PL:n #196 millä linjalla?
 
Jos pätkiminen johtuukin GPS yhteyden katkeamisesta jolloin systeemi menee jumiin? Jos päivityksessä on jotain sählätty yhteysasetusten kanssa tai muuta.

Tarkoitatko nyt ihan varmasti GPS-yhteyttä, joka kuitenkin toimii käytännössä säällä kuin säällä missä tahansa muualla kuin tunnelissa? En tiedä voiko GPS:n suhteen edes puhua yhteydestä, koska GPS-laite ainoastaan kuuntelee GPS-satelliittien aikapulsseja.
 
Tarkoitatko nyt ihan varmasti GPS-yhteyttä, joka kuitenkin toimii käytännössä säällä kuin säällä missä tahansa muualla kuin tunnelissa? En tiedä voiko GPS:n suhteen edes puhua yhteydestä, koska GPS-laite ainoastaan kuuntelee GPS-satelliittien aikapulsseja.

Juu, en meinannyt GPS.ää väärä sana tuli, tarkotin siis tietoliikenneyhteyttä josta uutiset ja muu tieto tulee. Katvealueita matkalla mahtuu aina niin tapatuisiko se jumittaminen niissä kohtaa joissa on katve. Tietokone kun on aikas tyhmä niin en ihmettelisi vaikka menisi jumiin siksi kun ei pääse lukemaan kaipaamaansa dataa verkosta.
 
PL:n #196 autossa on jo jonkin aikaa ollut testissä realiaigaiset GPS:sään perustuva aikataulunäytöt. Yksi edessä (iso LCD näyttö) ja keskellä autoa (pieni LCD) Kuten turistiautoissa yleensä näkee. No Nyt 5.4. auto oli (huollossa?) ja käyttöliittymään tehtiin muutoksia. Ylen uutisia ei näy enään niin useasti ja eri "diaoja" ei näy. Eli ennen 5.4 Se toimi paremmin. Tosin keulan näyttö pimeni jo parissa viikossa. (ennen huoltoa) Ja karttakuva jumittaa isoksi Paimiosta Vaskion pysäkin välillä karttakuva oli iso. Vaskion pysäkin jälkeen tulikin jo VR:n junatietoja. Paimion ja Vaskion pysäkeiden välillä ei näkynyt mitään muuta kuin isokarttakuva. Ennen huoltoa siinä näkyi kokonais aikataulu ja uutisia/lentotietoja. Eli joku meni päivityksessä pieleen. Huvittavinta että ajassa ei ole otettu huomioon maksutapahtumia. Tästä johtuen esimerkiksi Salon saapumisaika on 19:55 ja Kivihovissa pitäisi olla 20:15.. Mites tämä onnistuu? Näyttöön ilmestyy keltaisella uusi realiaika jos myöhässä ollaan 6min.

Matkustin tuolla PL 196:lla Turusta Saloon maaliskuun alkupäivinä juuri tuolla 19:00 lähdöllä Turusta. Järjestelmä oli silloin käytössä ja se oli ensimmäinen kerta kun näin tuollaista systeemiä missään. Mielestäni kaikki pelitti silloin erinomaisesti ja erilaisia näkymiä matkan kulkuun liittyen oli tarjolla melkeinpä liiankin runsaasti. Toisaalta matkan aikana on asiasta kiinnostuneille ihan riittävästi aikaa omaksua kaikkien eri näkymien tarjoama informaatio.

Eli lentoaikataulut, junien aikataulut ja Ylen uutissivut olivat tuolloin tarjolla. Mielestäni on luonnollista, että karttanäkymää esitetään eri tarkkuuksilla auton nopeuden mukaan. Turun keskustassa ryömittäessä hyvinkin yksityiskohtainen näkymä on perusteltua kun taas Tammisilta-Märy välillä kun mennään koko matka 100 km/h niin vähän väljempikin näkymä riittää. Muistaakseni karttanäkymiä oli kolmea erilaista.

Mitä aikanäkymiin tulee niin järjestelmähän näytti kolmea eri aikaa, joista vain kahta samalla kertaa. Aikatauluaikaa ja todellista aikaa, sekä suuremmalla kuin viiden minuutin viivellä aikatauluaikaa johon oli lisätty kertynyt viive. Omalla matkallani oltiin lähes koko matka noin 2-3 minuuttia aikataulusta jäljessä mutta Märyssä viive meni yli viiden minuutin, eli kun aikataulun mukaan paikalla olisi pitänyt olla 19:40 niin siinä oltiin vasta 19:46. Aikataulun mukaan tuo vuoro on Salossa 19:55 ja koska nuo pikavuoropysäkit on aikataulutettu melko rennosti niin minunkin matkallani kävi niin, että auto oli Salossa melko tarkkaan 19:55 ja järjestelmä vääntäytyi ajan tasalle Saloran pysäkin ja linja-autoaseman välillä.

Sitä en ymmärrä mitä Salon ja Kivihovin ajoilla on tekemistä järjestelmän kanssa koska se on aikatauluun kirjattu noin että Salo 19:55 ja Kivihovi 20:15.

Kaiken kaikkiaan järjestelmä oli positiivinen yllätys. Olin kyllä ajatellut, että joskus tuollaisiakin varmasti tulee mutta en olisi osannut kuvitella sen toimivan noin hyvin ja tarjoavan noin paljon informaatiota heti ensimmäisellä kerralla kun tuollaiseen törmään.
 
Uutena se toimikin hyvin. Sitten edellä jo mainittujen päivitysten&huoltojen yhteydessä se on alkanut reistailla. Olen jossain kohtaa maininnut päivämäärien kera PL#196 infonäyttöjen ongelmista.

Idea on hyvä. Esimerkki epäonnistuneesta päivityksestä on kun kartta ei enää zoomannut nopeuden mukaan vaan meni Turusta Saloon lähikuvana. Eikä mitään tietoja (uutisia ym) näyttänyt.
 
Minkähänlaista tekniikkaa tässä on taustalla? Jokin HELMI-pömpelin tyylinen?
 
Takaisin
Ylös