Pohjolan Liikenteen kalustoa

Pääsin kanssa seuraamaan tuota näyttöä Lahti Eaglen kyydissä Helsinki - Salo - Turku reitillä tiistaina (kylkinumeroa en muista). Toimi ihan hyvin, näytti reitin lähikuvana, uutiset pyöri, säätiedot näky, jatkoyhteydet ja juna-aikataulut ja jotain muutakin saatto olla. Tänään taas klo 13:30 Turusta Helsinkiin lähteneessä autossa näytöt olivat pimeänä, ja jälleen kylkinumero unohtu katsoa.

Kartta ainakin perustuu minusta Google Mapsiin ainakin ulkonäkö ja latautumistapa on samalaiset. Perustuu varmaan samaan paikannustoimintoon jonka voi kuka vain ottaa käyttöön tuolla Google Maps sivulla? Reitit vaan luotu siihen sitten ja pysäkkien nimet. Uutiset tulee YLE:ltä ja pohja aikas sama kuin aamuisin TV:ssä pyörivässä uutisikkunassa.
 
Kartta ainakin perustuu minusta Google Mapsiin ainakin ulkonäkö ja latautumistapa on samalaiset. Perustuu varmaan samaan paikannustoimintoon jonka voi kuka vain ottaa käyttöön tuolla Google Maps sivulla? Reitit vaan luotu siihen sitten ja pysäkkien nimet. Uutiset tulee YLE:ltä ja pohja aikas sama kuin aamuisin TV:ssä pyörivässä uutisikkunassa.

En tunne tämän järjestelmän toteutusta, mutta kommentoin silti. Periaatteessa tuollaisen tekeminen on hyvinkin yksinkertaista, järjestelmän saisi kasaan gps-paikantimella, esim. Raspberry pi tietokoneella ja mokkulalla, sekä kohtuullsella määrällä ohjelmointia, jolloin tarvittavan raudan hinta pyörii 100 € luokassa.

Google tarjoaa karttojaan käyttöön varsin avoimesti rajapintojen välityksellä, jolloin ohjelmoijat voivat hakea niiden välityksellä tietyn osan kartasta. Kartalle voidaan myös piirtää kuvoita hyödyntäen koordinaatteja, eli annetaan leveys- ja pituuspiirit jolla bussi sijaitsee ja keskitetään kartta vielä tämän pisteen ympärille. Päivitetään esim 100 ms välein jolloin liike näyttää varsin sulavalta.

Myös pysäkit saa piirrettyä kartalle pituus- ja leveyspiirien mukaan, ja reitin piirtämiseen voidaan hyödyntää tien korostamista, jolloin tien mutkien sijainteja ei tarvitse tuntea tarkasti.

Eli ei hyödynnetä paikantamiseen googlen tarjoamia palveluita, vaan gps-paikantimen tarjoamaa sijaintitietoa, jonka perusteella ladataan oikea kohta kartasta halutulla zoom-tasolla rajapintojen välityksellä. Tätä ennen kartalle on lisätty reitti ja tieto pysäkeistä.
 
Samaa mä juuri mietin että kyllähän tällaisen tietokoneella toteuttaa mutta millainen on käyttöliittymä kuljettajalle? Tuskin bussissa on mitään läppäriä jonka kuljettaja aamulla käynnistelee ja laittaa softat pyörimään vaan kenties jokin simppelimpi laatikko?
 
En keksi mitään syytä miksi järjestelmän kuljettajakäyttöliittymän pitäisi sisältää mitään muita toimintoja kuin virta päälle ja virta pois. Jos sitäkään toimintoa ei sitten haluta kytkeä auton muihin virtoihin.
 
Matkustin eilen PL:n pikavuorolla Helsingistä Hankoon mutta vuoron autossa (#973) sisänäytöt olivat koko matkan ajan pimeinä. Eli luultavasti joko Hangon linjaa ei ole vielä liitetty järjestelmään, kuljettaja ei ollut kytkenyt järjestelmää päälle tai laitteistossa oli jotain muuta vikaa.
 
Pohjolan Liikenteen #144 ja #145 maalattu omiin väreihin.

Eiköhän Pohjolan Liikenne vähitellen irtaannu tuosta EB-järjestelmästä jossainvaiheessa.. Itse ainakin henkilökohtaisesti epäilen niin..

Mutta eipä nuo matalat keskiovihärpäkkeet välttämättä kovin käytännöllisiä linjalla olekkaan ainakaan Pikavuorokäytössä.. Voi olla, että löytävät työnsarkaa vakiovuorokäytöstä.. ;)
 
Eiköhän Pohjolan Liikenne vähitellen irtaannu tuosta EB-järjestelmästä jossainvaiheessa.. Itse ainakin henkilökohtaisesti epäilen niin..

Mutta eipä nuo matalat keskiovihärpäkkeet välttämättä kovin käytännöllisiä linjalla olekkaan ainakaan Pikavuorokäytössä.. Voi olla, että löytävät työnsarkaa vakiovuorokäytöstä.. ;)

Kyllähän nuo 144 ja 145 pyörivät edelleen uusissa väreissään hyvin tehokkaasti pikavuoroilla. Lisäksi olen havainnut viime aikoina auton 72 melko usein HKI-TKU linjalla.
 
Eiköhän Pohjolan Liikenne vähitellen irtaannu tuosta EB-järjestelmästä jossainvaiheessa.. Itse ainakin henkilökohtaisesti epäilen niin..

Alamäki irtautui jo EB:stä, Savonlinjalle ei ole vuosikausiin tullut uutta EB-autoa ja ajelee millon milläkin. Eli eiköhän koko EB ala pikku hiljaa olemaan mennen talven lumia. Se oli 20 vuotta sitten hyvä idea, nyt puhaltaa uudet tuulet..
 
Alamäki irtautui jo EB:stä, Savonlinjalle ei ole vuosikausiin tullut uutta EB-autoa ja ajelee millon milläkin. Eli eiköhän koko EB ala pikku hiljaa olemaan mennen talven lumia. Se oli 20 vuotta sitten hyvä idea, nyt puhaltaa uudet tuulet..

Ja sama kehityssuunta on ollut myös Norjan Nor-Way Bussekspressenillä, josta idea Expressbussiin aikoinaan haettiin.
Toisaalta siellä on nyt ilmestynyt Nor-Way logot myös aiemmin kilpailijana toimineen Lavprisekspressenin kalustoon.
 
PL 107 on ilmestynyt Imatran varikolle. Ei liene kovinkaan vaikeaa arvata, että se tulee Imatra-Lappeenranta -runkoliikenteeseen 1.7. alkaen.
 
Takaisin
Ylös