Noh, tämä on tätä nykypäivää. Kun joku vuoro ei kannata, se lakkautetaan. Toisaalta se on ymmärrettävää; Ei kannata ajaa tyhjää bussia ympäri suomea..
Nyt on taas se aika vuodesta, kun on aika tehdä harvennushakkuuta kannattamattomille vuoroille. Aika monta vuoroa joutuu taas kerran vasaran alle, joukossa myös pikavuoroja, surullista kyllä.
Pohjolan Liikenne:
http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/va...a/news_30.html
Pekola:
http://www.pekolanliikenne.fi/am040607.htm
Koiviston Auto:
http://www.koivistonauto.fi/cgi-bin/...n%20otsikoihin
Savonlinja:
http://www.savonlinja.fi/php/GetBull...tegory=Tiedote
Yöbussissa on tunnelmaa
Noh, tämä on tätä nykypäivää. Kun joku vuoro ei kannata, se lakkautetaan. Toisaalta se on ymmärrettävää; Ei kannata ajaa tyhjää bussia ympäri suomea..
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Onkohan se noin yksinkertaista kuitenkaan, että bussifirmat vain lopettelisivat vuoroja vuoron perään. Jokainen lakkautus kun laskee verkoston palvelutasoa ja heikentää sen houkuttelevuutta. Ajattelepa, jos HKL ja YTV:kin lakkauttaisivat kaikki lähdöt, joilla ei ole tarpeeksi matkustajia kannattavaan ajamiseen. Nämä lakkautukset pitäisi korvata taksilla, joka ajaa tarvittaessa samalla reitillä bussitaksoilla. Jos matkustajia on vain joskus, tulee taksilla ajaminen bussin ajattamista edullisemmaksi ja taksi voi saman tien palvella myös lähemmäs kohdepaikkaa. Nurmijärvellä, Keravalla, Järvenpäässä, Tuusulassa ja osittain Hyvinkäällä toimivaa Sampo-kyytiä saisi laajentaa muuallekin maahan.
Viimeisin muokkaaja kemkim; 31.05.2007 kello 16:02.
Yöbussissa on tunnelmaa
"Maan suurimman linja-autoyhtiön Koiviston Auton Helsingin-vuorojen matkustajamäärä on vähentynyt viime syyskuun jälkeen jopa 30 prosenttia. Juna on iskenyt pahimmin aamun parhaisiin ruuhkavuoroihin."
"Matkustajien vähentymisestä huolimatta linja-autoyhtiöt eivät aio harventaa säännöllistä puolen tunnin vuoroväliä. Sitä pidetään kilpailuetuna."
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=145199&main=21
Helsingin ja Kouvolan välisessä liikenteessä on tähän mennessä lopetettu päivittäisiä expressvuoroja Kouvolaan ja sieltä takaisin. Enää expressit ajavat perjantaisin Kouvolaan ja sunnuntaina takaisin. Kouvolaan menevä express ei enää palvele Imatran suuntaan, mutta paluusuunnan express palvelee. Tuo Imatran suunnan jatko olisi ollut hyvä säilyttää, koska se tarjoaa junaa nopeamman palvelun idempänä juna-asemasta oleville Kouvolan lähiöille, kilpailukykyisellä matka-ajalla lähipysäkiltä Helsinkiin (1:55).
Ennen Kouvolaan ajoi kerran päivässä ja takaisin pikavuoro Viikin kautta Porvoonväylää, mutta nyttemmin se on siirretty kulkemaan Itäkeskuksen kautta, jolloin tämäkin reittivaihtoehto poistuu.
Savonlinja yhdistää 2.6.2007 alkaen Kouvola-Mikkeli -vakiovuoronsa Kotka-Kouvola -vakiovuoroon niin, että sillä voi matkustaa vaihdottomasti Kotkasta Mikkeliin.
Savonlinja lakkauttaa syöttövuoron Helsinki-Vantaalta aamun pikavuorolle Jyväskylään ja alkaa ajaa pikavuoroa lentoaseman kautta. Matka-aika hidastuu 15 minuuttia, kun ennen lähtö Helsingistä oli 4:30, se on nyt 4:15.
Tampereelta Jyväskylään sunnuntain ja maanantain välisinä öinä ajettu vakiovuoro 1:30-4:40 lakkaa ja tilalle tulee samana yönä 22:45-00:55 ajava expressvuoro.
SS-päivinä ajettu Nokia-Helsinki korvautuu L,SS -päivinä ajettavalla vuorolla, joka ei enää käy Riihimäen keskustassa.
Somerolta Saloon aiemmin 20:40-21:45 päivinä M-P ajanut vuoro alkaa kulkea M-P, SS.
Hammaslahti-Joensuu -vakiovuoro P 23:40-00:15 on aiemmin ajettu taksilla, mutta 3.6. alkaen se aletaan ajaa tavallisella bussilla.
Yllättävän vähän karsintaa on nyt tapahtunut kaiken kaikkiaan, kovasti etsin ja vain nämä löysin tähän mennessä.
Yöbussissa on tunnelmaa
Veolia ja Paunu lopettivat toisen parin reitiltä Helsinki - Orivesi - Virrat
lähtö Helsingistä 18.20 ja Virroilta 8.00 ja Su 13.10.
Lisäksi tuonne suuntaan Mäkelä vähensi ajopäivi Helsinki - Keuruu linjalla.
Helsinki-Pieksämäki 3:00-8:20 ajettiin pari vuotta sitten M-S, nyt sitä on ajettu M-P, syksyllä sitä ajetaan vain koulp. Harvoinpa olenkin nähnyt pikavuoroa, joka ajettaisiin vain koulp.
Yöbussissa on tunnelmaa
Kyllä se ajaa jatkossakin myös lomapäivinä. M-P+++ bussi pitää Kangasniemellä 10 min tauon, mutta koulupäivinä jatketaan välittämästi. Pieksämäen saapumisaika on sama niin loma- kuin koulupäivinäkin. Koulupäivinä matkustajia vain on enemmän kuin lomapäivinä. Aikataulussa on myös maininta "Vuoro poikkeaa Siikakoskella ja Etelä-Niskamäessä, jos Pieksämäen koulutoimen kanssa niin sovitaan."
Viikonloppuisin tuo aamuyö-kolmen pikabussi ajaa Helsingistä Heinolaan asti.
Ja käytännössä tämäkin loppuu vain Kangasala-Virrat osuudella, sillä Paunu teki vuoroista Helsinki-Hämeenlinna-Kangasala-Tampere -vuoroja.
Paunun supistuksia ulkomuistista:
- 01:30 Tre-Ikaalinen ja Ikaalinen-Tre M-päivisin (ajetaan vielä L,S)
- 01:30 Tre-Keuruu-Jkl M-päivisin (korvaa Tre-Orivesi-Jkl ep 22:45 S)
- 6:35 M-P Hämeenlinna-Toijala-Tampere lopetetaan (HML-Toijala pois)
- 17:05 M-P Tampere-Toijala-HML, korvaa 17:20 Tre-Toijala
Veolian muutoksia:
- 17:05 M-P Tre-Ähtäri PIKA lopetetaan, korvaa 17:10 Tre-Ähtäri M-L vakio
- Ruovedeltä ja Virroilta paljon muutoksia
- 8:50L 75 Ponsa-Pyynikintori jatketaan Ruovedelle
- 13:25L 75 Pyynikintori-Ponsa jatketaan Ruovedelle
Länsilinjain muutoksia:
- Vaasa-Seinäjoki yövuorot, näistä neljän vuoroa eri aikataululla alkaa ajaan Sunny Coast Buses.
- 9:00 Vaasa-Helsinki muuttuu Seinäjoelta ajettavaksi M-P, Vaasa-Jalasjärvi syöttönä
- 5:55 Vaasa-Helsinki muuttuu Seinäjoelta ajettavaksi M-P, L Ikaalisista ja S Tampereelta
- 18:15 M-P,S Tre-Vaasa pois, korvaa 17:10 Tre-Ikaalinen, jotka jatketaan Seinäjoelle. Ikaalisista pikana.