Lahti Eaglen tulevaisuus?

Liittynyt
12 Helmikuu 2007
Viestit
577
Jääkö Eagle ja Falcon edelleen tuotantoon, kun uutta Scanian mallia aletaan valmistaa uudessa tehtaassa? Voisi kuvitella, että esim. Paunu ostaisi edelleen Volvo alustaista Eaglea, ja ehkä moni jopa Scanian alustalla, vaikka uutta mallia olisikin jo saatavilla. Pidemmän päälle tietysti malli lopetetaan, kun asiakkaat haluavat jotain muuta.
 
Niin, Paunullahan ei ole yhtään Scanian alustalla olevaa Eaglea. (Tampereen poika Paawola voi sitten korjata, jos olen väärässä.) Eaglea tulee varmaan saamaan aika pitkään vielä. Tuskin sitä nyt tosta noin lopetetaan, Paunu on kohta tilaamassa.
 
Niin, Paunullahan ei ole yhtään Scanian alustalla olevaa Eaglea. (Tampereen poika Paawola voi sitten korjata, jos olen väärässä.) Eaglea tulee varmaan saamaan aika pitkään vielä. Tuskin sitä nyt tosta noin lopetetaan, Paunu on kohta tilaamassa.

No vielä tulee pari Volvo B12M / Eaglea Lahden Autokorilta. Paunullahan ei Scanioita ole kaukoliikennekäytössä edelleenkään.

En jaksaisi itse ennustaa Eaglelle kahta vuotta pidempää elinkaarimallia, vaikka joissakin yhteyksissä onkin mainostettu, että vanhoja Falcon ja Eagle -malleja saa niin kauan kuin on kysyntää.

Voisin itse ainakin kuvitella, että Scanialla on sen verran voimakkaat intressit uuden OmniExpressin suhteen, että vanhoja malleja ei markkinoida kovin aktiivisesti.

Eagle ja Falcon -korimalleille voi olla minimaalista kysyntää kirjastoautojen muodossa, jollaisia on muutamia viime vuosina hankittukin.

Eaglen ja Falconin tulevaisuuden ratkaisevat varmaankin tilaajat, jotka vierastavat väyläsähköjä ja muita hienouksia.

Toki on muitakin firmoja kuin Paunu, jotka hankkivat joitakin autoja Volvon tai jonkun muun valmistajan alustalla. Tällaisia on muun muassa Savonlinja ja Pohjolan Matka. Nyt toki myös Pohjolan Liikenne, jos B9R -alustaa ei Volvon omalla korilla vielä saa. Vaan kuinka kauan heillä on mielenkiintoa hankkia vanhahtavaa korimallia, etenkin jos Volvon omat koritehtaat tekevät laadukkaampia tuotteita?
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että laatu/hinta kilpailevat keskenään... Kuten myös se, että laatua mitataan monilla eri argumenteilla.

Kun mietitään LAK:n tulevaisuutta, taitaa sen määritellä aivan joku muu, kuin Paunu, tai joku muu "muutaman korin vuodessa" ostava yhtiö. Scania-asiakkaat ovat viimeisinä vuosina ostaneet valtaosan korituotannosta, joten miksipä nytkään tapahtuisi ratkaisevaa muutosta. Paunulle kolmen viime vuoden aikana tulleet Eaglet eivät ainakaan missään määrin ole vakuuttaneet laadullisesti (allekirjoittanutta), joten miksi odottaa huimaa parannusta kuluvan vuosimallinkaan osalta.
 
Tämä aihe on varsin ajankohtainen, sillä Bus 2007-näyttelyssä vahvistui se, että LAK:n oman kaukoliikennetuotevalikoiman (ts. Eagle ja Falcon) saanti tulee loppumaan tämän vuoden lopussa. Jatkossa siis saa ainoastaan Scan-Auton kautta OmniExpressiä ja LAK:lta Scalaa.

On siis selvää, että jatkossa LAK on käytännössä yksinomaan Scaniaa käyttävä korittaja, eikä enää tulla näkemään Volvon alustalla tehtyjä autoja. Voi siis spekuloida, että jatkossa nämä nyt Volvon alustalla LAK:lla korittaneet siirtyvät VBF:n asiakkaiksi, koska sieltä jatkossakin saavat sitä mitä haluavat. Toisaalta jotkut saattavat taipua hintalapun vuoksi ja siirtyä Scania-linjalle.

Oma veikkaukseni on, että ei ole yhtään epärealistista etteikö vielä saata käydä niin, että LAK:n sukupolvenvaihdoksen yhteydessä tai jossain muussa kohtaa yrityksen koko osakekanta päätyisi Scanialle, koska jo nyt Scania on niin vahvasti mukana uuden Jokimaan tehtaan rakentamisessa. Minusta on siis hyvinkin mahdollista, että Scania vielä nielaisee LAK:n ja siitä tulee esim. Scania Coaches Finland Ltd.

Se mikä Scania-voittoisen nyky-LAK:n kohtalo tuleekaan olemaan, tulee varmasti olemaan kiinni seuraavien vuosien OmniExpress-myynnistä, koska sen verran paljon on rahaa kiinni uudessa tehtaassa, eikä yritys vain Scaloilla pärjää. Tosin ottaen huomioon millainen luomus tuo OmniExpress oikein onkaan, en yllättyisi, jos kysyntä ainakin Suomessa jäisi aiempia malleja heikommaksi.
 
Näyttää siis siltä, että Flyer ei saa enää perillistä. Flyerin hautaamista on tosin arveltu jo muutamia vuosia, koska mallia ei uudistettu Eaglen ja Falconin faceliftin yhteydessä. Viime vuosina menekki on ollut hyvin vähäistä. Autoja on mennyt lähinnä Pohjolan Matkalle ja Savonlinjalle kopitusten muodossa sekä Pohjolan Liikenteelle pari Finnair-bussia vuosittain. Scanian tuoteperheessä on jo vastaava tuote eli OmniLine, joten lienee selvää ettei Lahdessa enää tuollaista maaseutuautoa valmisteta.

Mitä tulee OmniExpressin kysyntään, uskon että se menee ainakin Pohjoismaissa ihan hyvin kaupaksi. Suomessa moni bussi-isäntä on varsin merkkiuskollinen eikä autoja ennenkään ole yleensä osteltu ulkonäön perusteella. Jos OmniExpressin hinta saadaan painettua tuotannon tehostumisen ansiosta Scania-Eagleä/Falconia alemmas, saattaisi malli ainakin jossain määrin kilpailla uudehkojen Euroopasta uitettavien Scania-Irizarien kanssa. Viimevuosina moni tilausajofirma on hankkinut tuollaisia vähän käytettyjä Irizareja uushankintojen sijaan. LAK:n turisti- ja pikavuorobusseja on mennyt Skandinaviaan hyvin vähän (Volvo Bus Finlandin tuotannostahan suurin osa menee Ruotsiin ja Norjaan), joten voisi olettaa kokonaisen Scania-bussin menevän vähintään yhtä hyvin kaupaksi. Ja miksei Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa saattaisi jokunen Scania-talo hankkia turistibussinsa jatkossa Scania-Irizarin sijaan Scania OmniExpressinä.
 
On siis selvää, että jatkossa LAK on käytännössä yksinomaan Scaniaa käyttävä korittaja, eikä enää tulla näkemään Volvon alustalla tehtyjä autoja. Voi siis spekuloida, että jatkossa nämä nyt Volvon alustalla LAK:lla korittaneet siirtyvät VBF:n asiakkaiksi, koska sieltä jatkossakin saavat sitä mitä haluavat. Toisaalta jotkut saattavat taipua hintalapun vuoksi ja siirtyä Scania-linjalle.


Silloin kun Volvo osti Carruksen ja alkoi korittaa pelkästään omia alustoja, jokunen Scania-uskollinen talo vaihtoi koritoimittajan LAK:iin, mutta en nyt usko että nyt nähdään samanlaista muutosta toisin päin. Volvo-LAK yhdistelmä on viime aikoina ollut pieni marginaalinen yhdistelmä joten montaa vaihtajaa LAK:lta VBF:lle tuskin tulee olemaan.
 
Mikähän on sitten seuraava Lahti Eaglen kaltainen "supermalli"? Tuota kun tuntuu olevan niin monella firmalla. En jaksa oikein uskoa, että tuo OmniExpress suomessa saisi Eaglen kaltaista menikkiä. Sinäänsä harmi, että tuo valmistu loppuu. Hyviä pelejä Turun ja Tampereen pikavuoroihin ovat olleet.
 
Takaisin
Ylös