Tämä aihe on varsin ajankohtainen, sillä Bus 2007-näyttelyssä vahvistui se, että LAK:n oman kaukoliikennetuotevalikoiman (ts. Eagle ja Falcon) saanti tulee loppumaan tämän vuoden lopussa. Jatkossa siis saa ainoastaan Scan-Auton kautta OmniExpressiä ja LAK:lta Scalaa.
On siis selvää, että jatkossa LAK on käytännössä yksinomaan Scaniaa käyttävä korittaja, eikä enää tulla näkemään Volvon alustalla tehtyjä autoja. Voi siis spekuloida, että jatkossa nämä nyt Volvon alustalla LAK:lla korittaneet siirtyvät VBF:n asiakkaiksi, koska sieltä jatkossakin saavat sitä mitä haluavat. Toisaalta jotkut saattavat taipua hintalapun vuoksi ja siirtyä Scania-linjalle.
Oma veikkaukseni on, että ei ole yhtään epärealistista etteikö vielä saata käydä niin, että LAK:n sukupolvenvaihdoksen yhteydessä tai jossain muussa kohtaa yrityksen koko osakekanta päätyisi Scanialle, koska jo nyt Scania on niin vahvasti mukana uuden Jokimaan tehtaan rakentamisessa. Minusta on siis hyvinkin mahdollista, että Scania vielä nielaisee LAK:n ja siitä tulee esim. Scania Coaches Finland Ltd.
Se mikä Scania-voittoisen nyky-LAK:n kohtalo tuleekaan olemaan, tulee varmasti olemaan kiinni seuraavien vuosien OmniExpress-myynnistä, koska sen verran paljon on rahaa kiinni uudessa tehtaassa, eikä yritys vain Scaloilla pärjää. Tosin ottaen huomioon millainen luomus tuo OmniExpress oikein onkaan, en yllättyisi, jos kysyntä ainakin Suomessa jäisi aiempia malleja heikommaksi.