Kaukoliikenteen busseissa testataan langatonta laajakaistaa hyödyntäviä palveluita

Liittynyt
18 Huhtikuu 2007
Viestit
19
"Asiakkaiden testikäyttöön tarkoitettu laajakaistayhteys on jo toteutettu joissakin Lauttakylän Auto Oy:n, Länsilinjat Oy:n, Pohjolan Liikenne, Vainion Liikenne Oy:n ja Väinö Paunu Oy:n pikavuoroista. Asiakkaalta käyttö edellyttää ainoastaan kannettavaa tietokonetta, missä on WLAN yhteys."

Koko artikkeli Matkahuollon sivuilla.

Kellään tietoa/havaintoja, minkä linjojen busseissa tuollainen olisi jo käytössä? Melkoinen kilpailuetu vaikkapa työmatkaliikenteeseen, jos/kun vieläpä ilmaiseksi saa käyttää...
 
Kellään tietoa/havaintoja, minkä linjojen busseissa tuollainen olisi jo käytössä? Melkoinen kilpailuetu vaikkapa työmatkaliikenteeseen, jos/kun vieläpä ilmaiseksi saa käyttää...

Paunun SuperExpress-vuoroissa on toistaiseksi koekäytössä.
 
Paunun SuperExpress-vuoroissa on toistaiseksi koekäytössä.

Käsittääkseni kokeilu koskee SuperExpress -kalustoa, eikä pelkästään ko. vuoroja? Edellyttää toki, että ohjaamosta on virta tukiasemaan kytketty päälle... Toisin sanoen autojen ollessa VAKIOkierron mukaisissa vuoroissaan, wlan-yhteyttä voi testailla ma-pe Tampereelta klo 3:10, 7:00, 12:00 sekä 15:00 Helsinkiin lähtevissä vuoroissa. Paluusuunnassa lähdöt Helsingistä klo 8:10, 11:10 (nopeampi niistä), 16:00 sekä 21:45.

Kannettavaa tietokonetta ei välttämättä tarvitse, myös wlan-yhteydellä varustettu matkapuhelin riittää. Testatkaa ja antakaa palautetta systeemin toiminnasta. Mikäli järjestelmä osoittautuu jo nyt toimivaksi, se varmasti yleistyy melko nopeasti.
 
Tänään testasin tuota Flash-OFDM tekniikalla toteutettua laajakaistaa WLAN:n avulla.

Matkustin linjan 70 vuorolla Keskustori - Nokia (Paunu #9) ja yhteys toimi paremmin kuin osasin kuvitellakaan. Mitään pätkintää ei ollut, toisin kuin 3G/GPRS-yhteyksissä. Myös yhteyden nopeus vakuutti - Megatavujen kokoiset raakakuvat tulivat muutamassa sekunnissa.

Yhteysvälineenä oli Nokian E90 kommunikaattori ja tämän yhteyksien hallinnan kautta latausvauhdit olivat siinä 115 - 179 KB/s. Olisin varmaan jäänyt asuun ko bussiin, jos sen ei olis tarvinnut lähtee Nekalan hallille :D Puhelimen akkua tuo WLAN kylläkin söi kiitettävää tahtia, että reilun pari tuntisen Hki-Tampere matkan aikana voi olla parempi sitten ladata laitteitaan auton pistorasioiden (~230V) kautta.
 
Wlan-kokeilut laajenevat, lokakuun alusta myös joissakin Tuusulan ja Helsingin välillä kulkevissa autoissa on mahdollisuus käyttää WLAN-yhteyttä.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31469&tyyppi=1

Asiasta uutisoitiin jo Bussiammattilainen 4/07 lehdessä, joka silloin kertoi että mukana on yhdeksän bussia (tietokoneen uutisoinnissa 8 kpl) ja yhtiöistä on ESLL, Koiviston Auto, Korsisaari ja Ventoniemi.
 
Wlan-kokeilut laajenevat, lokakuun alusta myös joissakin Tuusulan ja Helsingin välillä kulkevissa autoissa on mahdollisuus käyttää WLAN-yhteyttä.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31469&tyyppi=1

Asiasta uutisoitiin jo Bussiammattilainen 4/07 lehdessä, joka silloin kertoi että mukana on yhdeksän bussia (tietokoneen uutisoinnissa 8 kpl) ja yhtiöistä on ESLL, Koiviston Auto, Korsisaari ja Ventoniemi.

Ventoniemellä tuo yhteys löytyy autoista #16 ja #35. #16:lla on yleensä varsin säännöllinen kierto arkisin (M-P):
- 06:30 Hyvinkää-Riihimäki-Ryttylä-Tervakoski-Hämeenlinna
- 09:05 Hämeenlinna-Turenki-Hikiä-Hyvinkää-Hyrylä-Helsinki
- 15:05 Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää-Hikiä-Turenki-Hämeenlinna
- 18:30 Hämeenlinna-Tervakoski-Ryttylä-Riihimäki-Hyvinkää-Helsinki
- 22:00 Helsinki-Hyrylä-Hyvinkää
 
Olisihan se jo korkea aika saada tämänkin maan onnettomiin busseihin edes jonkilaista nykyaikaista palvelua. On sinällään hyvä osoitus meidän liikenteen jälkeenjääneisyydestä, että Virossakin on tänä päivänä helpompi löytää nettiyhteydet omaava pikavuorobussi kuin Suomessa.
Lisäksi maailmalla alkaa olemaan arkipäivää että pitkänmatkan busseissa on jokaiselle istumapaikalle oma sähköpistoke. Vaan missä nämäkin piilee suomalaisissa busseissa?
Kovasti Linja-autoliitto mainostaa "Euroopan parasta joukkoliikennettä", mutta mitä se puhe lämmittä kun todellisuus elää edelleen jossakin vuodessa 1984.
 
Olisihan se jo korkea aika saada tämänkin maan onnettomiin busseihin edes jonkilaista nykyaikaista palvelua. On sinällään hyvä osoitus meidän liikenteen jälkeenjääneisyydestä, että Virossakin on tänä päivänä helpompi löytää nettiyhteydet omaava pikavuorobussi kuin Suomessa.
Lisäksi maailmalla alkaa olemaan arkipäivää että pitkänmatkan busseissa on jokaiselle istumapaikalle oma sähköpistoke. Vaan missä nämäkin piilee suomalaisissa busseissa?

230V -ratkaisuja olen odottanut näkeväni entistä enemmän, mutta tässä kyllä puhut niin asiaa. Tehtailta saa näemmä edelleen kaukoliikenteeseen autoja, joissa ei ole ainuttakaan 230V paikkaa koko matkustamossa, vaikka nykyisten mukana kannettavien elektroniikkalaitteiden määrä vaan on noussut entisestään ja yhteistä kaikille tuntuu olevan, että jostain on aina akku loppu tai loppumassa.

Pieni investointi, mutta iso ilo käyttäjälleen. Ja tätä yritysten kannattaa myös markkinoida.

Sen sijaan mitä tulee tähän laajakaista yhteyteen busseissa, niin sen tarpeellisuus ei välttämättä ole niinkään akuutti, kun käyttäjillä kuitenkin datapaketit matkapuhelimissaan, joita voinee hyödyntää myös läppärin modeemina. Toki katvealueita tuossa @450-verkossa ei ole, siinä missä 3G-yhteydet saattavat vielä pätkiä tai vaihtaa lennosta GPRS-tasoisiksi.

ja mitä tulee noihin 230V-paikkoihin vielä, niin olisipa niitä edes osassa autoa, ei välttämättä joka penkkirivissä ole tarpeen, mutta ne olisi myös hyvä merkitä niin että ne huomaisi helposti käytävältä. Ne autot, joissa on pistokkeita auton etuosassa, usein istuu jo niillä paikoilla jokin sellainen, joka ei todellakaan palvelua hyödynnä, kun auton takaosan pistokkeettomat paikat ovat vallan tyhjinä...
 
Ainakin joissakin Paunun busseissa on 230 V pistokkeita kaksi kappaletta 1+2-penkkijaolla olevilta riveiltä. Matkustamissani Paunun autoissa ei ole kuitenkaan langatonta nettiä.

Olen lähettänyt Matkahuollolle ja ExpressBussin palautejärjestelmiin langattomasta verkosta ja pc-pistokkeista palautetta. Vastaus on ollut suurin piirtein, että asiaa pohditaan palveluja kehitettässä. Mitään yleistä varustelutasoa ei näistä ole ilmeisesti siis lähivuosina ainakaan tulossa.

Ruotsissa Swebus Expressillä langaton verkko on vakiona ja pc-pistokkeet osassa autoissa. Sikäli kuin Suomen pitkämatkainen liikenne on kannattavaa, niin täytyy toivoa, että aikanaan kilpailun myötä tulee myös yrityksiä, jotka haluavat tarjota asiakkaille parempaa palvelua.
 
Takaisin
Ylös