Heikkotasoiset tilausajoyritykset

Zambo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
402
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

Toki on pakko myöntää, että A-Bus ei ole ainoa, jonka kalusto edustaa omissa silmissäni lievästi sanoen säälittävää tasoa maksavien asiakkaiden kuljettamiseen, valitettavasti. Mieleen tulee näistä suurimpana toimijana eräs A-Busin kanssa samalla toimialueella hääräävä My**ymäki.

Ei kai tämä My**ymäki kovin surkea firma voi olla. Onhan se sentään Vantaan kaupungin hovihankkija.

Totta puhuen. Tuollaiset JJ:n mainitsemat firmat eivät ole alalle kovin hyvää markkinointia. On toki ymmärrettävää, että jotkut tarvitsevat halpoja kuljetuksia, mutta sitten kun joku oikeasti turvallista ja edes suhtlaadukasta kuljetusta tarvitseva tilaa em. yrityksiltä bussin, niin kyllä se syö muidenkin yritysten ja koko alan mainetta. Ja lisäksi jos kuljettaja ajelee Sisua verkkopaidassa persvako shortseista vilkkuen (todisteena Espoon asemalla otettu kuva), niin ei se luo muista kollegoistakaan kovin hyvää kuvaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

Ei kai tämä My**ymäki kovin surkea firma voi olla. Onhan se sentään Vantaan kaupungin hovihankkija.

Ai ei voi... No, miten vaan. Kuitenkin heidän kalustonsa on huomattavan ikääntynyttä, ja sitä näkee tien päälle "poikineena" turhan usein. Toisaalta, markalla ei saa satasen palvelua/kalustoa, toivotaan siis että tämän My**ymäen laskuttamat hinnat suhteutuvat tähän.
 
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

On toki ymmärrettävää, että jotkut tarvitsevat halpoja kuljetuksia, mutta sitten kun joku oikeasti turvallista ja edes suhtlaadukasta kuljetusta tarvitseva tilaa em. yrityksiltä bussin, niin kyllä se syö muidenkin yritysten ja koko alan mainetta. Ja lisäksi jos kuljettaja ajelee Sisua verkkopaidassa persvako shortseista vilkkuen (todisteena Espoon asemalla otettu kuva).

Niin, ja ovatko nämä ns. roskafirmat sitten lopulta edes halpoja? Olen kuullut varsin mielenkiintoisia asioita heidän laskuttamistaan hinnoista, eikä niissä mielestäni ole huomioitu kylliksi tuota kaluston romuvaikutusta... No, onneksi oma nimeni ei komeile näiden raatojen kyljissä. Mukavampi nukkua yönsä, kun ei tarvitse hävetä silmiä päästään vain sen takia, minkä ex. postibussin kylkeen on jotkut firmansa nimen teipanneet ;-)
 
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

Niin, ja ovatko nämä ns. roskafirmat sitten lopulta edes halpoja? Olen kuullut varsin mielenkiintoisia asioita heidän laskuttamistaan hinnoista, eikä niissä mielestäni ole huomioitu kylliksi tuota kaluston romuvaikutusta...

Oisko jonkun sortin museolisä käytössä, kuten raitioliikenteessäkin http://www.hel2.fi/hkl/ratikka/su/tilausajot.html.
 
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

Oisko jonkun sortin museolisä käytössä, kuten raitioliikenteessäkin http://www.hel2.fi/hkl/ratikka/su/tilausajot.html.

Ehkä kuitenkaan ei, se olisi mielestäni maksavan asiakkaan pettämistä. Raitioliikennepuolella nämä "museovaunut" ovat kai sentään jollain tavalla entisöityjä. A-Bus:n vanhukset taasen ovat suoraan edellisen omistajan käytöstä tulleita, eikä mitenkään museokäyttöön entisöityjä, eli tekniikaltaan ja ulkoasultaan läpikäytyjä. A-Bus sen sijaan ostaa autot vanhana ja runsaasti käytettynä. Kaiketi ne otetaan ajoon sellaisenaan, ainakin ed. liikennöitsijän/omistajan väritys tulee näissä varsin hyvin tutuksi. Näiden kutsuminen museokalustoksi, saati lisähinnan periminen, kuulostaa pahemmalta kuin asiakkaan kusettaminen...
 
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

Miten asiallista on täällä luoda huonoa "roskafirman" mainetta jollekin yksittäiselle pienelle bussifirmalle ja heikentää tämän ihmisen/perheen toimeentulomahdollisuuksia. Pitäisi saada tämän bussifirman ihmisten kommentteja tänne, ettei mene ihan yksipuoliseksi. Ehkä heillä on joku hyvä selitys siihen, miksi käyttävät heikkokuntoista kalustoa.
 
Olenpa huomannut, että jopa Hangö Trafikin tilausajoissa on näkynyt vanhoja kuttereita. Tämä kertoo aika paljon. Taisi olla kyseessä vielä jokin jalkapallojoukkue, joten luulisi, että olisi parempaakin tarjottavaa.
 
Olenpa huomannut, että jopa Hangö Trafikin tilausajoissa on näkynyt vanhoja kuttereita. Tämä kertoo aika paljon. Taisi olla kyseessä vielä jokin jalkapallojoukkue, joten luulisi, että olisi parempaakin tarjottavaa.
Sitten on erikseen käsitteet tilausajo ja auton vuokraus. Aika usein vaan vuokrabussiakin ajetaan kaikenlaisin CHARTER / TILAUSAJO -kilvin. Vuokrabussia ei oikeasta tilausajosta välttämättä erota kuin ehkä kuljettajan pukeutumisesta, jos siitäkään.

Jalkapallojoukkueet, varsinkin juniorijoukkueet eivät myöskään ole kovin usein halukkaitta maksamaan markkinahintaa tilausajosta, joten koitetaan hommata auto vuokralle ja saada joku D-kortin omaava "talkoolainen" kuskaamaan mahdollisumman edullisesti.
 
Miten asiallista on täällä luoda huonoa "roskafirman" mainetta jollekin yksittäiselle pienelle bussifirmalle ja heikentää tämän ihmisen/perheen toimeentulomahdollisuuksia. Pitäisi saada tämän bussifirman ihmisten kommentteja tänne, ettei mene ihan yksipuoliseksi. Ehkä heillä on joku hyvä selitys siihen, miksi käyttävät heikkokuntoista kalustoa.

Jos jollakulla ottaa koville, että minä tai joku muu sanoo rehellisen totuuden näiden roskafirmojen romukalustosta, olen pahoillani. Suoraan sanottuna, en panisi edes pahakseni, mikäli tämän tason toimijat katoaisivat pelipöydältä vallan. Kuitenkin valtaosa maamme pienistä, keskikokoisista ja suurista alan yrityksistä tarjoaa aivan toisen tason kalustoa asiakkailleen. Miksi siis tälläisiä alan häpeäpilkkuja pitäisi sääliä tahi suojella, kysyn vaan...

Mielestäni kuitenkin ihmisillä on oikeus tietää, minkä "tasoisella" kalustolla heitä mahdollisesti kuljetetaan. Tässä viestiketjussa mainittujen kahden yrityksen kohdalla puhutaan vieläpä TILAUSAJOISTA, eikä AUTON VUOKRAAMISESTA... Huvittavaa sinänsä, että mm. eräässä suurehkossa tamperelaisessa linja-autoyrityksessä ei tarjota edes VUOKRALLE noin ikääntynyttä kalustoa, mitä A-Bus:n "tilausajobussit" valtaosin edustaa... Sen sijaan vuokralle voi saada jopa vuoden -97 kalustoa. Kenties A-Bus tarjoaa noin nuorta kalustoa tilausajoon jo lähimmän kymmenen vuoden sisällä?

Jalkapallojoukkueet, varsinkin juniorijoukkueet eivät myöskään ole kovin usein halukkaitta maksamaan markkinahintaa tilausajosta, joten koitetaan hommata auto vuokralle ja saada joku D-kortin omaava "talkoolainen" kuskaamaan mahdollisumman edullisesti.

Ymmärrän tavallaan, että näissä ajoissa pyritään minimoimaan kustannukset, koska kaikissa perheissä ei oli suunnattomia summia ylimääräistä valuuttaa lasten harrastuksien rahoittamiseen. Varsin usein kuitenkin jonkun joukkueen jäsenen perheestä löytyy ammattikuljettaja, joka voi vaikkapa työpaikaltaan vuokrata sopuhintaan bussin pelireissulle. Vastapainoksi sitten löytyy myös toisen ääripään edustusta, eli vaikkapa joku eläkkeellä oleva D-kortin omistava henkilö, joka ei ole AMMATIKSEEN ajanut isoa autoa vuosikausiin. Omaa jälkikasvuani (jota tietääkseni ei ainakaan vielä ole) en päästäisi muutaman euron säästön vuoksi tämän kaltaiseen kyytiin... Veikkaanpa, ettei päästäisi kovin moni muukaan, mikäli vain tietäisi, millaisesta kyydityksestä on kysymys.
 
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

Ehkä heillä on joku hyvä selitys siihen, miksi käyttävät heikkokuntoista kalustoa.

Firmojen edustajat saavat ihan vapaasti selitellä täällä, jos haluavat. Asiakkaana minua ei kyllä selittelyt kiinnosta, vaan sen tuotteen ja palvelun taso, mitä olen tilannut. Jos joku yrittäjä on valinnut toimeentulotavakseen vanhoilla busseilla ajamisen niin että asiakkaat tietävät mitän saavat, niin sitten asiasta kirjoittelun ei pitäisi mitenkään häiritä. Jos liiketoimintaidea onkin, että asiakkaalle yritetään myydä tilausajo vanhalla bussilla, vaikka asiakas odottaisikin jotakin parempaa, on kyse lähinnä kusettamisesta, ja siinä tapauksessa on ihan oikein, että asiasta kerrotaan.
 
Vs: A-Busille hyvinkääläinen "uutuus"

Firmojen edustajat saavat ihan vapaasti selitellä täällä, jos haluavat. Asiakkaana minua ei kyllä selittelyt kiinnosta, vaan sen tuotteen ja palvelun taso, mitä olen tilannut. Jos joku yrittäjä on valinnut toimeentulotavakseen vanhoilla busseilla ajamisen niin että asiakkaat tietävät mitän saavat, niin sitten asiasta kirjoittelun ei pitäisi mitenkään häiritä. Jos liiketoimintaidea onkin, että asiakkaalle yritetään myydä tilausajo vanhalla bussilla, vaikka asiakas odottaisikin jotakin parempaa, on kyse lähinnä kusettamisesta, ja siinä tapauksessa on ihan oikein, että asiasta kerrotaan.

Oleellinen asia onkin, että asiakas tietää mitä saa ja mistä maksaa. A Bus:n markkinointia en ole nähnyt, mutta vantaalaisen kilpailijan nettisivuilla sanotaan mm. seuraavaa:
- tilausajobussissa matka taittuu turvallisesti ja rattoisasti!
- Nykyaiakaiseen kalustoomme kuuluu 18 linja-autoa sekä 50 pienoisbussia

Kyseisen yrityksen kohdalta tämä on harhaanjohtavaa. Erityisesti vantaalaiset koulutoimen ja erityisryhmien asiakkaat tietävät, että turvallisuus on kaukana. Vantaan Sanomien yleisöosastolla on kerrottu matkustajien jopa pelänneen ja vaatineen matkan keskeyttämistä bussin huonon kunnon takia.

Ymmärrän toki täysin miksi mm. edellämainittuja yrityksiä tarvitaan. Partiolaisille ja urheiluseuroille kuljetuskustannukset ovat iso osa vuoden kuluista ja niistä on helppo säästää. Bussin tasosta ei välttämättä nouse niin suuri meteli, kuin esim. jäämaksujen säästämisessä siirtymällä ulkojäälle pelaamaan. Omalla kohdallani, valmentajana ollessani, menimme Tampereelle fudisturnaukseen siten, että bussi hajosi kahdesti matkalla. Pojilta jäi kaksi peliä pelaamatta, ei ollut fiilikset korkealla. Toki parempitasoinekin linja-auto voi hajota (nykyisin ehkä seota) matkalla, mutta todennäköisyys alkaa olemaan häviävän pieni, että kaksi bussia hajoaa Hki-Tre välillä. Lisäksi kiireessä korvaavaa bussia ei tarvitse odottaa varikolta, vaan sen saa yleensä jostain muusta yrityksestä matkan varrelta.
 
Tästä Suomen suurimmasta Sisu-liikennöitsijästä on juttu Ajolinja -lehden numerossa 4/2007, sopivasti otsikolla "Oman tien kulkija". Melko avoimesti siinä ko. liikennöitsijä toimintaperiaatteitaan selvittää.
 
Vantaan kaupungin hovihankkijasta taas on kirjoitettu Auto- ja kuljetusala -lehdessä otsikolla "Kauhun hetkiä luokkaretkellä Vantaalla".

Jos Vantaan kaupunki haluaa tilata halpabussiyhtiöltä bussin, niin sitä sitten saa mitä tilaa. Ei voi olettaa, että halvalla saisi hyvää. Ihme tosin, että katsastuksessa ei ole huomattu näin vakavia puutteita bussien kunnossa. Bussit pitäisi tarkistaa paremmin kuin henkilöautot juuri siitä syystä, että vian sattuessa on paljon enemmän ihmishenkiä vaarassa. Outoa, jos matkustajien kuljettaminen vaarallisella bussilla olisi laillista. Olisi kiva tietää, millaiselta nakkikioskilta Suomen 4. suurin kaupunki ostaa kuljetuspalvelunsa. Kehitysvammaiset lapset laitetaan kaupungin taholta jonkun "Nukkumatin" (eli torkahtelevan kuskin) ja leviämisvaarassa olevan bussin kyytiin, kun se on halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Vantaan kaupunki haluaa tilata halpabussiyhtiöltä bussin, niin sitä sitten saa mitä tilaa.

Vantaa vaan ei todennäköisesti halua halvinta mahdollista, vaan halvimman mahdollisen joka hoitaa tarvittavan tehtävän kunnialla. Tilausajoja kilpailuttaessa on vaan ollut julkisista hankinnoista (myös YTV:n ja HKL:n tilaamasta bussiliikenteestä) niin tuttu ongelma, laatutekijöitä ei osata vaatia ja arvostaa tarpeeksi. Julkisissa hankinnoissa vaadittavat ja muuten huomioitavat laatutekijät on vielä osattava luetella ennakolta, yksityiset voivat vaan pyytää tarjoukset ja katsoa sen jälkeen, millaisia eroja tarjoajien välillä on. Kun laatua ei osata arvioida, jää ainoaksi mittariksi sitten hinta - ja voittanut tarjous on sen mukainen. Linkitetyn jutun mukaan nyt Vantaallakin on otettu oppia ja seuraavassa kilpailutuksessa tulee mukaan ikävaatimus busseille. Se on tosin kaukana vielä siitä, että kaikki onnistuneen tilausajon edellytykset olisivat mukana vaatimuksissa.
 
Takaisin
Ylös