Pikavuoroja vuosien jälkeen seututielle 120 (Vihdintie)

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vanhalla Porintiellä eli seututiellä 120, on aloitettu pikavuoroliikenne. Linjaliikenne Kivistö on alkanut ajaa aikataululla 15:50-16:55 Helsingistä Karkkilaan. Tämä pikavuoro pysähtyy matkan varrella Otalammen tienhaarassa ja Siippoossa. Jo aiemmin on ajettu 22:30 Helsingistä Poriin lentoaseman kautta mennyttä pikavuoroa tätä vt2:n nähden suorempaa reittiä, mutta ilman välipysähdyksiä. Vaikka seututie 120 on hankalalle suomaastolle rakentamisen ja korkean ikänsä vuoksi kapea, mutkainen, mäkinen ja päällysteltään aika huonokuntoinen, talvisin hengenvaarallinenkin ränni, niin se on suorin reitti Helsingin keskustasta ja etenkin itäiseltä pääkaupunkiseudulta Porin suuntaan. Aiemminkin tavaraliikenne on käyttänyt tätä reittiä, mutta nyt näköjään bussiliikennöitsijätkin ovat löytäneet tämän tien.
 
Kumma ettei Kalajärven Keskus ole yksi pysähdyspaikoista. Sinäänsä ymmärrän, ettei Vihdintietä niin paljon käytetä. Se on kuitenkin sen verran sivussa. Lentoasemayhteydet toki onnistuisivat, mutta esimerkiksi Espoon Ikea jäi pois. Se miksi, tuo Kivistön vuoro on niin lyhyt on aika kummallista, eikös sitä olisi voinut jatkaa Forssaan asti..
 
Kumma ettei Kalajärven Keskus ole yksi pysähdyspaikoista. Sinäänsä ymmärrän, ettei Vihdintietä niin paljon käytetä. Se on kuitenkin sen verran sivussa. Lentoasemayhteydet toki onnistuisivat, mutta esimerkiksi Espoon Ikea jäi pois. Se miksi, tuo Kivistön vuoro on niin lyhyt on aika kummallista, eikös sitä olisi voinut jatkaa Forssaan asti..

Kivistö on yrittänyt Bussit Forumin mukaan tuolla reitillä jo vuosia saada lupaa pikavuoroille. Nyt saivat vihdoin, mutta lääninhallitus antoi luvan vain Helsingin ja Karkkilan välille. Muuten kai kilpailisi liikaa Satakunnan Liikenteen kanssa. En minä tiedä nyt onko tuo Vihdintie niin sivussa, koska vt2:n varrella tuolla osuudella on vain Nummela ja Vihdin kirkonkylä, niistä tulee matkustajia kyytiin melko vähän, eikä sieltä Ikealtakaan peltojen keskeltä juuri ketään tule, paitsi lentoasemalta tulijoita joskus. Ajallisesti nuo kaksi reittiä ovat samankestoisia, mutta vanha tie on lyhyempi, eli tulee vähän vähemmän polttoaineenkulutusta. Hyvähän se on, että on vaihtoehtoisia reittejä.
 
Ikealtakaan peltojen keskeltä juuri ketään tule, paitsi lentoasemalta tulijoita joskus.

En ihan allerkirjottaisi tuota. Omien havaintojen mukaan sieltä kyllä tulee Lentoasemamatkustajien lisäksi kyllä muitakin matkustajia. Ikean pysäkki on kuitenkin melko keskeisellä paikalla. Espoon Keskus on ihan vieressä. On toki hyvä, että on vaihtoehtoisia reittejä, jo sen takia, että vaihtelu virkistää. Mutta jos ei mielestäsi Ikealta tule matkustajia, niin eipä siellä Pohjois-Espoon suunnalla kauhea kuhina myöskään käy.
 
En ihan allerkirjottaisi tuota. Omien havaintojen mukaan sieltä kyllä tulee Lentoasemamatkustajien lisäksi kyllä muitakin matkustajia..

Tulee tulee, yksi matkustaja bussivuoroa kohti tavallisesti. Pääosa matkustajista tulee kuitenkin Helsingin kantakaupungilta ja sen pääkaduilta sekä kaukaisemmista kaupungeista, moottoritieosuuksien varrelta ei paljoa väkeä nouse. Itäväylällä, Hämeenlinnanväylällä ja Vihdintiellä kyllä nousee ihan mukavasti porukkaa lähikuntien vakiovuoroihin, kun pysäkkejä on usein ja ne ovat keskeisillä paikoilla. Ikean pysäkki on syrjässä maankäytöstä, mutta syöttöyhteydet sinne pelaavat kyllä ihan hyvin mm. Espoon keskuksesta.

Lähinnä tarkoitinkin, että sillä ei ole pikavuorojen osalta suurta merkitystä, mitä reittiä ne ajetaan merkittävien paikkakuntien ulkopuolella, sillä matkustajat tulevat suuremmilta paikkakunnilta valtaosin. Tällöin kannattaa ajaa nopeinta reittiä. Varmaan tuo Lommilan reitti on siis ihan hyvä pääreitti kun asutustakin sen varrella on enemmän, mutta nämä Vihdintien Karkkilaan menevät vuorot ovat tärkeä osa Otalammen muuten vähäistä bussitarjontaa.
 
Kyllä tuosta Ikealta porukkaa liikkuu ihan reippaasti, varsinkin ruuhka-aikoina, muitakin kuin lentokentältä saapuvia matkustajia.
 
Takaisin
Ylös