Ympäri vuorokauden pyörivää kaukoliikennettä?

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Mitkä kahden kaupungin väliset reitit Suomessa ovat sellaisia, joilla bussiliikenne pyörii ympäri vuorokauden? Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Lahteen pääsee aika mukavasti kaikkiin aikoihin, mutta näissäkin yhteyksissä on parin tunnin taukoja sydänyöllä. Mutta mitkä muut reitit ovat tällaisia ympäri vuorokauden pyöriviä? Kuinka paljon vuoroja ylipäätään on liikkeellä esimerkiksi kolmen aikaan yöllä?
 
Mieleen tulee ainakin Helsingin ja Lapin väliä ajavat bussit. Niistä voisi löytyä joitakin pikkutunneilla kulkevia (ei kylläkään lähteviä).
 
Mieleen tulee ainakin Helsingin ja Lapin väliä ajavat bussit. Niistä voisi löytyä joitakin pikkutunneilla kulkevia (ei kylläkään lähteviä).
Yön tuntien aikanahan noita menee. Helsinki - Rovaniemi - Helsinki -reitin toinen omaleimaisuus on se, että se ajetaan vuoden jokaisena "päivänä". Toisin sanoen myös joulu- ja juhannusöinä. Joulupäivän varhaistunteina kun ei niin kauhean paljon julkista liikennettä tahdo olla oikein missään...
 
Matkustin kesällä Oulusta kello 23.20 lähtevällä Salmelan onnikalla Rovaniemelle, aikataulunmukainen saapumisaika 3.35. Kemin jälkeen olin ainoa matkustaja. Kuljettaja kertoi, että tavaratilassa oli "sata pakettia".
 
Oulu-Turku-linjalla menee yön tunteina yks vuoro molempiin suuntiin, lähtö on yön alkutunteina n. klo. 22.00 ja perillä ne ovat aamusta n.klo. 8.00, tarkempia aikoja en jaksa tarkistaa.
 
Oulu-Turku-linjalla menee yön tunteina yks vuoro molempiin suuntiin, lähtö on yön alkutunteina n. klo. 22.00 ja perillä ne ovat aamusta n.klo. 8.00, tarkempia aikoja en jaksa tarkistaa.

Nämä vuorot ovat aika kuormitettuja vieläpä, menin sellaisella su-ma yöllä Porista Vaasaan ja väkeä nukkui lattialla pitkältäänkin, kun oli niin täysi bussi. Piti loikkia varovasti lasten yli vessaan. Vuorot ovat ainoa yöyhteys monien kaupunkien välillä, mm. Turku, Rauma, Pori, Vaasa, Kokkola, Oulu. Lisäksi näillä vuoroilla taitaa kulkea paljon rahtia, eli niiden tulevaisuus lienee turvattu hamaan maailmanloppuun saakka.
 
Kuinka paljon vuoroja ylipäätään on liikkeellä esimerkiksi kolmen aikaan yöllä?

Turistin 2/2007 perusteella vastaus olisi 40. Asiasta kiinnostuneiden iloksi luettelen ne seuraavassa. Vuorot ajetaan joka viikonpäivä ellei muuta merkitty. 1) vain pe/la-välisenä yönä, 2) vain pe/la & la/su-välisinä öinä, 3) sesongin aikana (tänä vuonna 1.6.-23.9.)

Helsingistä lähtevät vuorot (13 kpl):
1)2.49-3.20 Kirkkonummi, 1.00-3.45 Turku, 3.00-5.50 Turku, 1.00-Pori-6.05 Rauma, 23.45-3.15 Pori, 1.00-3.45 Tampere, 1.30-14.55 Rovaniemi, 20.30-4.50 Oulu, ma-pe 3.00-8.20 Pieksämäki, 0.50-Kajaani-13.40 Oulu, 3)pe 22.00-la22.20 Nordkapp, 2.15-3.15 Porvoo, 0.10-8.40 Joensuu.

Helsinkiin saapuvat vuorot (11 kpl):
Turku 2.00-4.45, Turku 3.00-5.45, Vaasa 22.15-Pori-5.30, 2) Nurmijärvi 2.05-3.00, Jyväskylä 0.15-4.30, Rovaniemi 17.15-6.00, Oulu 16.20-Kajaani-5.30, 3) Nordkapp la 1.00-su 6.45, 2) Porvoo 3.00-4.00, Joensuu 22.20-6.55, Pietari 22.15-Vaalimaa 3.05-6.00.

Muut vuorot (16 kpl):
2) Turku 2.45 - 3.20 Naantali, Turun satama 20.40 - 7.30 Oulu, Oulu 21.45 - 8.30 Turun satama, 2) Nokia 2.30 - 3.05 Tampere, 2) Tre 1.30 - 2.45/3.10 Ikaalinen Kylpylä - 4.20 Tre, 2) Kangasala 2.35 - 3.05 Tre, 2) Orivesi 2.25 - 3.05 Tre, 2) Haurala 2.50 - 3.20 Tre, 2) Pirkkala 2.50 - 3.15 Tre, 1) Jyväskylä 2.45 - 3.20 Tikkakoski, Länsiranta, ma-pe Oulu 23.20 - 3.35 Rovaniemi (kouluvuoden aikana pe perillä jo 2.55, koska ei kierrä Tornion kautta), 1) kouluvuoden aikana Oulu 2.05 - 3.00 Ii, 2) Oulu 2.40 - 3.20 Häyrysenniemi, 2) Oulu 2.25 - 3.00 Kiiminki, 2) Oulu 2.30 - Kaukovainio-Kaakkuri-Kempele- 3.15 Oulunsalo, ma-pe Rovaniemi 22.55 - 3.10 Ivalo.

Näiden kolmen ryhmän sisällä vuorot ovat siinä järjestyksessä kuin ne ilmenevät Turistissa. Vuoroista tasan puolet eli 20 on jokaöisiä (ei yleensä joulu- tai juhannusyönä tms.). Luettelossa on myös kello 3.00 päätepysäkiltä lähtevät vuorot ja kello 3.00 päätepysäkille saapuvat vuorot. Luettelossa ei ole esim. klo 2.50 päätepysäkilleen Jyväskylään Helsingistä saapuvaa vuoroa eikä Keuruulta klo 3.05 perjantaisin Helsinkiin lähtevää vuoroa. Luettelo ei myöskään sisällä niitä paikallisbusseja, jotka ovat linjallaan viikonloppuöinä kello 3.00 muutamissa suurimmissa kaupungeissa.
 
Pitääkin mennä yöjunalla Oulu-Turku, jos linja-autossa on tosiaan niin täyttä.

Hyvät unet saa, ja ei tarvitse P266seen kun hyppää edes vaihtaa junaa aamusta. Eikai se hinta loppujen lopuksi niin iso ole, kun kerta hyvät unet saa sitten tilalle. Onko kukaan koskaan ajanut Helsinki-Rovaniemi pikavuoroa päästä päähän siis matkustajana? Millainen tuntuma ja kokemus tullut?
 
Lisäksi näillä vuoroilla taitaa kulkea paljon rahtia, eli niiden tulevaisuus lienee turvattu hamaan maailmanloppuun saakka.

Teliauto sillä vuorolla on aina ja lisäks niistä autoista on pari viimistä penkkiriviä uhrattu rahtitilaksi, eli tavaraa tosiaanki kulkee.
 
Turistin 2/2007 perusteella vastaus olisi 40. Asiasta kiinnostuneiden iloksi luettelen ne seuraavassa.....

Asia ei näytä kiinnostaneen, joten teen itse muutaman huomautuksen.

Luettelosta puuttuu Helsingistä 3.00 L,S Heinolaan lähtevä vuoro.
Tampere - Ikaalinen Kylpylä - Tampere -vuoron arvaan olevan kello 3.00 Ikaalisen Kylpylän pihalla, pysäkillä tms. paikassa. Voisi olettaa jonkun olevan sitä mieltä, että Tampereelta tuleva vuoro on lopettanut 2.45 ja Tampereelle menevä vuoro aloittaa 3.10, joten kyseinen bussi ei ole 3.00 liikkeellä/liikenteessä. Joku saattaisi haluta luetteloon ne kaksi Eskelisen Lapin Linjojen bussia, jotka sesongin aikana ovat kello 3.00 tulossa etelään päin Nordkappista ja Vesisaaresta. Ne eivät ole luettelossa, koska ne ovat 3.00 vielä Norjan puolella. Vastaavasta syystä luettelossa ei ole myöskään Helsinki - Pietari -yövuoroa. Pietarista palaavan vuoron olen arvioinut ehtineen jo Suomen puolelle, joten se on luettelossa mukana.

Yllä oleva on ehkä hiusten halkomista. Sen sijaan jotain merkitystä on ehkä sillä havainnolla, että Oulun ja Turun sataman välistä yövuoroa lukuunottamatta kaikki joka viikonpäivä kulkevat yövuorot lähtevät Helsingistä tai saapuvat sinne. Kaukoliikenteen linja-autojen yöliikenne näyttäisi olevan lähes täysin Helsinki-keskeistä. Ehkä kyydin kysyntäkin on sitten sellaista.
 
Yllä oleva on ehkä hiusten halkomista. Sen sijaan jotain merkitystä on ehkä sillä havainnolla, että Oulun ja Turun sataman välistä yövuoroa lukuunottamatta kaikki joka viikonpäivä kulkevat yövuorot lähtevät Helsingistä tai saapuvat sinne. Kaukoliikenteen linja-autojen yöliikenne näyttäisi olevan lähes täysin Helsinki-keskeistä. Ehkä kyydin kysyntäkin on sitten sellaista.

Niin se taitaa olla. Miljoonan asukkaan keskittymä on kuitenkin niin suuri, että aina löytyy ympäri Suomea väkeä, jotka haluavat joko mennä Helsinkiin tai tulla Helsingistä keskellä yötä. Jos Kuopiossa on väkeä vaikka 50 000 ja heistä vaikka muutamakin haluaa matkustaa keskellä yötä Helsinkiin, ja sama juttu on vuoron lähtöpaikassa Oulusa, tarvitaan enää pari matkustajaa lisää ja rahtia päälle, niin vuoro kannattaa ajaa. Bussin pienessä kapasiteetissa on etunsakin, palvelua voidaan tarjota hyvin pienillekin kohderyhmille, kuten keskellä yötä matkustamisesta tykkääville. Bussin yövuoro on hidas, mutta sitä eivät uhkaa junat, koska matkustajamäärät ovat niin pieniä, eivätkä halpalentoyhtiöt, koska bussi tarjoaa matkustusmahdollisuuden myös hyvin pienillekin paikkakunnille valtatien varressa.
 
Bussin yövuoro on hidas, .


Ei saa yleistää, esim tää Oulu-Turku yövuoro on ylivoimasesti nopein vuoro tolla linjalla. Ite kuljen jonkun verran Pietarsaari-Rauma väliä ja toi yövuoro on muistaakseni lähes tunnin nopeampi, kuin seuraavaksi nopein vuoro.
 
Ei saa yleistää, esim tää Oulu-Turku yövuoro on ylivoimasesti nopein vuoro tolla linjalla. Ite kuljen jonkun verran Pietarsaari-Rauma väliä ja toi yövuoro on muistaakseni lähes tunnin nopeampi, kuin seuraavaksi nopein vuoro.

Tuo kasitie on mielestäni hieman ongelmallinen tätä nykyä. Päiväsaikaan suoria Vaasan ja Kokkolan ohittavia yhteyksiä ei ole lainkaan paitsi kesäaikaan ajettava laivayhteysvuoro, joka on taas on pilattu tiukoilla otto- ja jättörajoituksilla. Yövuoron kohdalla kasitien liikennöitsijät Satakunnan Liikenne, Haldin & Rose ja Pohjolan Matka tekevät yhteistyötä, mutta päiväliikenteessä reviirirajat tuntuvat elävän tiukassa.

Varmasti kuljettajien työaikajärjestelyjen ja osittain rahdin takia nykyinen systeemi puolustaa paikkaansa, mutta ehkä tuolla voisi toimia samanlainen systeemi kuin Keski-Suomen Liikenteellä ja SL-Autoyhtymällä nelostiellä. Eli että olisi yhteinen auto, jota kukin yhtiö ajaisi omalla liikennöintialueellaan. Näin matkalle ei tarvitsisi jättää pitkiä taukoja kuljettajan ruoka- ja lepotaukoja varten.

En tiedä kuinka paljon noita ohi Vaasan ja/tai Kokkolan matkustavia on, mutta kyllä heitä varmasti jonkin verran on ja suoran yhteyden myötä olisi ehkä enemmänkin. Nykyisistä vaihtoyhteyksistäkin kun osa on sellaisia, että odotusaikaa väliasemille saattaa tulla tunti pari.

Tuo Turku - Oulu -päiväpikavuoro muuten palveli aikaisemmin, ehkä noin vuosituhannenvaihteeseen asti ympäri vuoden. Kulkiko tämä vuoro sitten kuitenkin liian kevyessä kuormassa vai mikä oli syy talvikauden lakkautukseen? Toivoisin, että ainakin tämä yhteys vielä joskus palvelisi ympäri vuoden.
 
Tuo kasitie on mielestäni hieman ongelmallinen tätä nykyä. Päiväsaikaan suoria Vaasan ja Kokkolan ohittavia yhteyksiä ei ole lainkaan paitsi kesäaikaan ajettava laivayhteysvuoro, joka on taas on pilattu tiukoilla otto- ja jättörajoituksilla. Yövuoron kohdalla kasitien liikennöitsijät Satakunnan Liikenne, Haldin & Rose ja Pohjolan Matka tekevät yhteistyötä, mutta päiväliikenteessä reviirirajat tuntuvat elävän tiukassa.

Tuo Turku - Oulu -päiväpikavuoro muuten palveli aikaisemmin, ehkä noin vuosituhannenvaihteeseen asti ympäri vuoden. Kulkiko tämä vuoro sitten kuitenkin liian kevyessä kuormassa vai mikä oli syy talvikauden lakkautukseen? Toivoisin, että ainakin tämä yhteys vielä joskus palvelisi ympäri vuoden.

Päiväsaikaan voitaisiin tosiaan yhdistellä näitä liikennelupia. Yllättävän jähmeä on linjalupajärjestelmä, jos mikään firma ei voi edes uutta suoraan Oulu-Turku-vuoroa perustaa, vaikka varmasti kenenkään mielestä nykyinen ratkaisu, jossa matkalla joutuisi vaihtamaan bussia monta kertaa tunnin-parin odotusajoilla, on kilpailukykyistä joukkoliikennettä. Turku-Vaasa on Satakunnan Liikenteen, Vaasa-Kokkola Haldin & Rosen sekä Kokkola-Oulu Pohjolan Matkojen liikennealuetta. Vaikka linja-autoyhtiöiden keskittymiskehitys voi olla joltain kantilta huono juttu, niin jos esim. Koiviston Auto tai Pohjolan Liikenne nuo kaikki firmat ostaisi itselleen, niin se voisi ajaa vaikka montakin suoraa vuoroa välillä päivittäin ja matkustajia voisi tulla lisää paremmalla palvelulla.

Nykyinen linjalupajärjestelmä siis suosii oligopolin syntymistä jähmeydellään.

"Oligopoli on epätäydellisen kilpailun muoto, jossa markkinoilla on vain muutama tietyn palvelun tai tuotteen tarjoaja. Oligopolille on usein ominaista kilpailun vähäisyys ja usein tästä johtuva epäluonnollisen korkea tai matala hintataso sekä täydelliseen kilpailuun verrattuna liian vähäinen tuotannon määrä."

Eikös jossain vaiheessa lopetettu nämä alennukset laivayhteysvuoroille, olisiko vuoro lakkautettu tämän jälkeen?
 
Takaisin
Ylös