Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

Työministeri Tarja Cronberg (vihr) esittää syrjäseuduille lisäetuisuuksia maastureiden hankintaan. Jos kerran tiet ovat huonot, ajettakoon niitä sitten edes paremmilla autoilla. Jos bussi- tai tilataksiliikenteeseen ei ole varaa.
Vihreillä on muutenkin ollut ollut viime päivinä mielenkiintoisia autoiluun liittyviä kannanottoja. Puolue esimerkiksi suosittelee dieseliltä käyttövoimaveron poistamista osana autoverouudistusta. Ihan järkevä ajatus, varsinkin, jos se heijastuisi mahdollisuuksiin tehdä liikkumisesta maaseudulla nykyistä tehokkaampaa.

Yksinkertaisessakin politiikanteossa olisi aina pystyttävä suosimaan sellaista, mikä on kestävän kehityksen mukaista. Bussiliikennetarjonta tasapuolisesti kaikille suomalaisille on juuri sitä, ei välttämättä yksityisautoilun mahdollistaminen joka paikassa.
 
Kyllä olisi viisaampaa vähentää veroja linja-autoliikenteeltä suoraan, kuin periä siltä kaiken maailman dieselverot.

Mielestäni linja-autoille pitäisi sallia kevyen polttoöljyn käyttö. Henkilöautoihin verrattuna bussiliikenne on ympäristöystävällistä eikä sitä pidä rangaista veroilla.
 
Ei ole valtavan ympäristöystävällistä kuljettaa siellä maaseudulla kourallista ihmisiä isolla bussilla. Korkeampi polttoaineen hinta saisi yhtiöt ja yhteiskunnan miettimään, minkäkokoisella autolla mitäkin ajetaan.

Eräs liikenneyhtymä valmistaa itselleen omia linja-autoja, joitten polttoaineenkulutus on käsitääkseni tuntuvasti kilpailijoitten autoja pienempi. Ehkäpä korkeamman polttonesteen verotuksen johdosta muutkin alkavat vaatia vähän kuluttavia ja siten ympäristölle edullisia vaunuja.

Täällä pääkaupunkiseudulla on yleistynyt se, että busseilla tehdään huomattavan paljon siirtoajoja pitkin päivää. Korkeammalla naftan hinnalla ehkä tuokin tyhjänaikainen naftan polttaminen vähenisi.

On aivan oikein, jos kilpailuetua saa se liikennöitsijä, joka kuluttaa vähiten.

Sitäpaitsi olen ideoinut erinomaisen polttoaineverotuksen mittarin ammattiliikenteelle: Nostetaan tasaisesti veroa niin kauan, kunnes bussit bussiasemilla, taksit taksiasemilla ja rekat huoltoasemien parkkipaikoilla sammuvat tauon ajaksi. Veikkaan veronnostovaraa löytyvän runsaasti vielä.
 
Itse matkustin perjantaina 26.10 junalla mäntsälään josta jatkoin bussilla sälinkäälle, bussin lähtöaika on mäntsälästä 15.25 ja määränpäänä hyvinkää. Kyseistä vuoroa liikennöi savonlinja ja autona oli vuosimallin -97 carrus star 302 eli täysikokoinen vakiovuoroauto, matkustajia tällä vuorolla oli lisäkseni tasan yksi henkilö! Matkustan tätä väliä satunnaisesti eri aikoihin ja yleensä bussin kyydissä on 1-10 matkustajaa, taitaa olla melko tappiollista ajaa tuollaista 40 km. pituista reittiä muutaman matkustajan takia ja vielä täysikokoisella autolla.
 
Itse matkustin perjantaina 26.10 junalla mäntsälään josta jatkoin bussilla sälinkäälle, bussin lähtöaika on mäntsälästä 15.25 ja määränpäänä hyvinkää. Kyseistä vuoroa liikennöi savonlinja ja autona oli vuosimallin -97 carrus star 302 eli täysikokoinen vakiovuoroauto, matkustajia tällä vuorolla oli lisäkseni tasan yksi henkilö! Matkustan tätä väliä satunnaisesti eri aikoihin ja yleensä bussin kyydissä on 1-10 matkustajaa, taitaa olla melko tappiollista ajaa tuollaista 40 km. pituista reittiä muutaman matkustajan takia ja vielä täysikokoisella autolla.

Tiedätkö että oliko yhtään rahtia bussin tavaratilassa :?:
 
No Mäntsälän ja Hyvinkään välillä paketteja kulkee varmaankin varsin satunnaisesti. Lisäksi tuolla välillä kulkee kuitenkin useita vuoroja, ei paketteja tarvitse kaikissa viedä.

Tulevaisuudessa järkevintä olisi se, että isoilla autoilla ajettaisiin maaseudulla vilkkaimmat vuorot ruuhka-aikaan ja muu liikenne hoidettaisiin koulukyytien pikkubussi- ja tilataksikalustolla. Edellytyksenä tietysti olisi kunnan ja läänihallitusten ostoliikenteenteen suunnittelun keskittäminen siten, että ostoliikenteen autoille saataisiin ajoa koko päiväksi ja näin kilometrikustannusta laskettua.

Parhaimmillaan sama auto voisi ensiksi ajaa aikaisen aamuvuoron maalaiskunnasta lähikaupunkiin, palata alakoulujen koulukyyteihin, päivällä ajaa palvelulinjaa, iltapäivällä taas alakoulujen koulukyytejä ja illalla kunnan ja lähikaupungin välistä vakiovuorolinjaa muutaman lähdön.

Samaten pienempien kaupunkien paikallisliikenteessä voisi olla palvelulinjan/koulukyytien autoille ajoa aikaisin aamulla, myöhään illalla ja viikonloppuisin.
 
Tänä vuonna on uutisoitu valtionvarainministeriön suunnitelmista nostaa dieselöljyn veroa. Asiasta ovat kirjoittaneet mm. Ilta-Sanomat ja Yle Arvioitu korotus on 8 senttiä/litra. Polttoaineen veronkorotus kasvattaa suoraan linja-autojen polttoainekustannuksia. Sen sijaan yksityisautoiluun veronkorotus ei välttämättä vaikuta kun käyttövoimaveroa samalla lasketaan. Suomessa useat poliitikot puhuvat joukkoliikenteen edistämisen puolesta mutta seuraavat lainaukset kuvaavat hyvin puheiden ja tekojen eroa

Ilta-Sanomat sanoi:
Keskimääräisen 18000 kilometriä vuodessa ajavan autoilijan tilanteessa muutosta ei tällöin juuri syntyisi nykytilanteeseen verrattuna.

Ilta-Sanomat sanoi:
Voittajia tässä ovat kaikki ne, jotka ajavat vähän kuluttavilla autoilla, Parkkonen sanoo.

Eli linja-autolippujen hinnat nousevat ja vähän kuluttavalla yksityisautolla ajaminen halpenee.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä vuonna on uutisoitu valtionvarainministeriön suunnitelmista nostaa dieselöljyn veroa. Asiasta ovat kirjoittaneet mm. Ilta-Sanomat ja Yle Arvioitu korotus on 8 senttiä/litra. Polttoaineen veronkorotus kasvattaa suoraan linja-autojen polttoainekustannuksia. Sen sijaan yksityisautoiluun veronkorotus ei välttämättä vaikuta kun käyttövoimaveroa samalla lasketaan..
Eli linja-autolippujen hinnat nousevat ja vähän kuluttavalla yksityisautolla ajaminen halpenee.

Tänään YLE uutisoi "Suomen joukkoliikennetuki EU-maiden surkein". Suomesta vähenee tänä vuonna lähes 500 linja-autovuoroa. Bussiverkosto harvenee etenkin Itä-Suomessa, Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla. http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/06/suomen_joukkoliikennetuki_eu-maiden_surkein_2634161.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös