Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-23/23

Viestiketju: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

  1. #16

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    Työministeri Tarja Cronberg (vihr) esittää syrjäseuduille lisäetuisuuksia maastureiden hankintaan. Jos kerran tiet ovat huonot, ajettakoon niitä sitten edes paremmilla autoilla. Jos bussi- tai tilataksiliikenteeseen ei ole varaa.
    Vihreillä on muutenkin ollut ollut viime päivinä mielenkiintoisia autoiluun liittyviä kannanottoja. Puolue esimerkiksi suosittelee dieseliltä käyttövoimaveron poistamista osana autoverouudistusta. Ihan järkevä ajatus, varsinkin, jos se heijastuisi mahdollisuuksiin tehdä liikkumisesta maaseudulla nykyistä tehokkaampaa.

    Yksinkertaisessakin politiikanteossa olisi aina pystyttävä suosimaan sellaista, mikä on kestävän kehityksen mukaista. Bussiliikennetarjonta tasapuolisesti kaikille suomalaisille on juuri sitä, ei välttämättä yksityisautoilun mahdollistaminen joka paikassa.

  2. #17

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kyllä olisi viisaampaa vähentää veroja linja-autoliikenteeltä suoraan, kuin periä siltä kaiken maailman dieselverot.
    Mielestäni linja-autoille pitäisi sallia kevyen polttoöljyn käyttö. Henkilöautoihin verrattuna bussiliikenne on ympäristöystävällistä eikä sitä pidä rangaista veroilla.

  3. #18

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    Ei ole valtavan ympäristöystävällistä kuljettaa siellä maaseudulla kourallista ihmisiä isolla bussilla. Korkeampi polttoaineen hinta saisi yhtiöt ja yhteiskunnan miettimään, minkäkokoisella autolla mitäkin ajetaan.

    Eräs liikenneyhtymä valmistaa itselleen omia linja-autoja, joitten polttoaineenkulutus on käsitääkseni tuntuvasti kilpailijoitten autoja pienempi. Ehkäpä korkeamman polttonesteen verotuksen johdosta muutkin alkavat vaatia vähän kuluttavia ja siten ympäristölle edullisia vaunuja.

    Täällä pääkaupunkiseudulla on yleistynyt se, että busseilla tehdään huomattavan paljon siirtoajoja pitkin päivää. Korkeammalla naftan hinnalla ehkä tuokin tyhjänaikainen naftan polttaminen vähenisi.

    On aivan oikein, jos kilpailuetua saa se liikennöitsijä, joka kuluttaa vähiten.

    Sitäpaitsi olen ideoinut erinomaisen polttoaineverotuksen mittarin ammattiliikenteelle: Nostetaan tasaisesti veroa niin kauan, kunnes bussit bussiasemilla, taksit taksiasemilla ja rekat huoltoasemien parkkipaikoilla sammuvat tauon ajaksi. Veikkaan veronnostovaraa löytyvän runsaasti vielä.

  4. #19
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    Itse matkustin perjantaina 26.10 junalla mäntsälään josta jatkoin bussilla sälinkäälle, bussin lähtöaika on mäntsälästä 15.25 ja määränpäänä hyvinkää. Kyseistä vuoroa liikennöi savonlinja ja autona oli vuosimallin -97 carrus star 302 eli täysikokoinen vakiovuoroauto, matkustajia tällä vuorolla oli lisäkseni tasan yksi henkilö! Matkustan tätä väliä satunnaisesti eri aikoihin ja yleensä bussin kyydissä on 1-10 matkustajaa, taitaa olla melko tappiollista ajaa tuollaista 40 km. pituista reittiä muutaman matkustajan takia ja vielä täysikokoisella autolla.

  5. #20
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Itse matkustin perjantaina 26.10 junalla mäntsälään josta jatkoin bussilla sälinkäälle, bussin lähtöaika on mäntsälästä 15.25 ja määränpäänä hyvinkää. Kyseistä vuoroa liikennöi savonlinja ja autona oli vuosimallin -97 carrus star 302 eli täysikokoinen vakiovuoroauto, matkustajia tällä vuorolla oli lisäkseni tasan yksi henkilö! Matkustan tätä väliä satunnaisesti eri aikoihin ja yleensä bussin kyydissä on 1-10 matkustajaa, taitaa olla melko tappiollista ajaa tuollaista 40 km. pituista reittiä muutaman matkustajan takia ja vielä täysikokoisella autolla.
    Tiedätkö että oliko yhtään rahtia bussin tavaratilassa

  6. #21

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    No Mäntsälän ja Hyvinkään välillä paketteja kulkee varmaankin varsin satunnaisesti. Lisäksi tuolla välillä kulkee kuitenkin useita vuoroja, ei paketteja tarvitse kaikissa viedä.

    Tulevaisuudessa järkevintä olisi se, että isoilla autoilla ajettaisiin maaseudulla vilkkaimmat vuorot ruuhka-aikaan ja muu liikenne hoidettaisiin koulukyytien pikkubussi- ja tilataksikalustolla. Edellytyksenä tietysti olisi kunnan ja läänihallitusten ostoliikenteenteen suunnittelun keskittäminen siten, että ostoliikenteen autoille saataisiin ajoa koko päiväksi ja näin kilometrikustannusta laskettua.

    Parhaimmillaan sama auto voisi ensiksi ajaa aikaisen aamuvuoron maalaiskunnasta lähikaupunkiin, palata alakoulujen koulukyyteihin, päivällä ajaa palvelulinjaa, iltapäivällä taas alakoulujen koulukyytejä ja illalla kunnan ja lähikaupungin välistä vakiovuorolinjaa muutaman lähdön.

    Samaten pienempien kaupunkien paikallisliikenteessä voisi olla palvelulinjan/koulukyytien autoille ajoa aikaisin aamulla, myöhään illalla ja viikonloppuisin.

  7. #22

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    Tänä vuonna on uutisoitu valtionvarainministeriön suunnitelmista nostaa dieselöljyn veroa. Asiasta ovat kirjoittaneet mm. Ilta-Sanomat ja Yle Arvioitu korotus on 8 senttiä/litra. Polttoaineen veronkorotus kasvattaa suoraan linja-autojen polttoainekustannuksia. Sen sijaan yksityisautoiluun veronkorotus ei välttämättä vaikuta kun käyttövoimaveroa samalla lasketaan. Suomessa useat poliitikot puhuvat joukkoliikenteen edistämisen puolesta mutta seuraavat lainaukset kuvaavat hyvin puheiden ja tekojen eroa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilta-Sanomat
    Keskimääräisen 18000 kilometriä vuodessa ajavan autoilijan tilanteessa muutosta ei tällöin juuri syntyisi nykytilanteeseen verrattuna.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilta-Sanomat
    Voittajia tässä ovat kaikki ne, jotka ajavat vähän kuluttavilla autoilla, Parkkonen sanoo.
    Eli linja-autolippujen hinnat nousevat ja vähän kuluttavalla yksityisautolla ajaminen halpenee.
    Viimeisin muokkaaja Hartsa; 24.04.2010 kello 23:32.

  8. #23
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Dieselvero uhkaa maaseudun bussivuoroja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Tänä vuonna on uutisoitu valtionvarainministeriön suunnitelmista nostaa dieselöljyn veroa. Asiasta ovat kirjoittaneet mm. Ilta-Sanomat ja Yle Arvioitu korotus on 8 senttiä/litra. Polttoaineen veronkorotus kasvattaa suoraan linja-autojen polttoainekustannuksia. Sen sijaan yksityisautoiluun veronkorotus ei välttämättä vaikuta kun käyttövoimaveroa samalla lasketaan..
    Eli linja-autolippujen hinnat nousevat ja vähän kuluttavalla yksityisautolla ajaminen halpenee.
    Tänään YLE uutisoi "Suomen joukkoliikennetuki EU-maiden surkein". Suomesta vähenee tänä vuonna lähes 500 linja-autovuoroa. Bussiverkosto harvenee etenkin Itä-Suomessa, Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla. http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...n_2634161.html
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.06.2011 kello 10:00. Syy: kielioppi

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kysely: Maaseudun ja kaupungin rajalla
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.11.2009, 10:30
  2. Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 16.06.2009, 19:29
  3. Maaseudun bussivuorojen lakkautukset
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 21:30
  4. HKL: Bussivuoroja myöhässä Kampin rakennustöiden vuoksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.09.2008, 11:40
  5. HKL: Bussivuoroja jää ajamatta kuljettajapulan vuoksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.08.2008, 14:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •