Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Pikavuoron ja vakiovuoron erot:
1) Pikavuorossa kyyti on kalliimpi. Lyhyiden matkojen hinta on kaksinkertainen.
2) Pikavuoro pysähtyy vain pikavuoropysäkeillä, mutta vakiovuoro pysähtyy millä tahansa pysäkillä. Vakiovuoron matkustajalla on enemmän valinnanvaraa sen suhteen, missä nousee kyytiin ja missä jää pois. Pikavuoromatkustaja saattaa joutua kävelemään kilometritolkulla tai tilaamaan kalliin taksimatkan, vaikka bussi menisi lähtöpaikan tai määränpään vierestä.

Pikavuoron ja vakiovuoron kuvitellut erot:
1) Parempi matkustusmukavuus. Kokemuksen mukaan melkein kaikki kaukoliikenteen autot ovat mukavia, olivatpa pika- tai vakiovuoroja.
2) Pikavuorossa matka-aika muka lyhyempi. On olemassa reittejä, joilla vakiovuorojen matka-ajat ovat samat tai vain vähän pitemmät (esim. 10 min kolmen tunnin matkalla) kuin pikavuorossa, esimerkkejä: Oulu - Kuusamo, Oulu - Kokkola, Oulu - Pyhäsalmi, Oulu - Joensuu Utajärven jälkeen, Rovaniemi - Sodankylä, Rovaniemi - Kittilä. Tällä viimeisellä aamuvuoro muutettiin pikavuoroksi ilman että aikataulua muutettiin eli pelkkää rahastusta.

Onneksi joillakin linjoilla joidenkin bussiyhtiöiden jotkut kuljettajat joustavat pikavuorojen pysähdysrajoituksista. Kiitos heille.

Mielestäni viestin sisältö perustelee otsikon.
 
Onneksi joillakin linjoilla joidenkin bussiyhtiöiden jotkut kuljettajat joustavat pikavuorojen pysähdysrajoituksista. Kiitos heille.

Mutta kun kateellinen kilpailija ilmiantaa tuollaisen toiminnan lupaviranomaiselle, joutuukin liikennöitsijä selittelemään tekemisiään.
 
Onneksi joillakin linjoilla joidenkin bussiyhtiöiden jotkut kuljettajat joustavat pikavuorojen pysähdysrajoituksista. Kiitos heille.
Mielestäni tuollaiset kuljettajat tekevät varsinaisen karhunpalveluksen sellaisille kuljettajille, jotka haluavat toimia oikein ja saattavat heidät varsin ikävään asemaan. Tällaista toimintaa onneksi valvotaan, ainakin EB-järjestelmässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä esitetään aika kärjistetysti muutaman esimerkin valossa, miten kallista ja "huonoa" palvelua pikavuoroilla tarjotaan. Toki on totta, että joillakin reiteillä pika- ja vakiovuorojen ajoajat ovat varsin lähellä toisiaan. Matkustamisen ollessa säännöllistä ja usein toistuvaa pikavuorolisä voi tuntua muulta kuin asiakasystävälliseltä - etenkin lyhyehköillä matkoilla.

Mielestäni ääri-ilmiöistä yleistäminen ei ole kovin tarkoituksenmukaista. Suurimmaksi osaksi pikavuorot kuitenkin ovat yksiselitteisesti nopeampia kuin vakiovuorot ja tyypillisillä pikavuoromatkoilla hinnat ovat siedettävät. Useilla pikavuororeiteillä on myös erilaisia tarjouksia tai muita erikoishinnoitteluja. Hinnoittelulla voi olla toisinaan muitakin tarkoituksia kuin vain rahan kerääminen, esimerkiksi asiakkaiden ohjaaminen tiettyihin palveluihin tarkoituksenmukaisuusperiaatteiden pohjalta. Lyhytmatkalaisten kerääntyminen pikavuoroihin ei ainakaan nopeuttaisi niitä pikavuoroja.

En suosittele ketään pysähtymään vastoin liikenneluvassa määriteltyjä periaatteita. Säännöksien rikkominen ei voi olla oikea lähtökohta julkiselle palvelulle. Oma lukunsa ovat sitten nk. puolipikavuorot, jotka yleensä ajetaan pikavuorokilvillä päästä päähän, mutta osalla matkaa ajetaankin vakiovuorona. Sellainen helposti hämää ja joillekin voi syntyä mielikuva, että kylläpä kuljettaja joustaa, kun suostuu pysähtymään vakiovuoropysäkeilläkin.

Jounin esittämissä tapauksissa asetelma on kuitenkin mielenkiintoinen. Esim. Oulu - Kuusamo -välillä kaikkien vuorojen ajoajat ovat lähellä toisiaan, mutta pysähtymisperiaate ja hinnoittelu poikkeavat sen mukaan, kumman lajin vuoro on kyseessä. Toivottavasti mahdollisimman moni matkustaja löytää silläkin reitillä itselleen parhaiten sopivan vuoron.
 
Mielestäni tuollaiset kuljettajat tekevät varsinaisen karhunpalveluksen sellaisille kuljettajille, jotka haluavat toimia oikein ja saattavat heidät varsin ikävään asemaan. Tällaista toimintaa onneksi valvotaan, ainakin EB-järjestelmässä.

Kauhea virhe tuossa kerrankin tapahtui. Forssassa pysäkiltä tuli ilmeisestikin jotain ottelua katsomassa perhe, joka varmaankaan ei ollut tottunut bussimatkustukseen. He nimittäin eivät olleet pikapysäkillä, vaan jo edellisellä. Sillä kertaa he pääsivät kyytiin. Vriston peräänkuuluttama oikein toimiva kuljettaja olisi ajanut ohi. Tai ehkä parasta olisi ollut asiakapalvelun kannalta pysähtyä ja kertoa asia ja sitten jatkaa matkaa ilman perhettä. Niin sekä toteutuisi asiakaspalvelu, että tulisi sääntöjä noudatettua.

Voi sitä järkeä käyttää kuljettajakin. Jos vaikkapa myöhäisestä pikavuorosta jonkin pudottaa väärään paikkaan, ei se nyt ole ihan kauhea rikos.

Itse asiassa pikavuoroja voisi muuttaa puolivakioiksi siten, että jätettäisiin matkustajia kaikille pysäkeille taajamien ulkopuolella ainakin silloin, kun muita busseja ei kulje. Näin kuljettajan ei tarvitsisi etenkään pimeässä silmä kovana tarkkailla jokaista metsätaipaleen pysäkkiä.

Pikalinjan lisämaksun päättää jokainen firma itse. Naurettavaahan se on, että normaalin bussiliikenteen puuttuessa matkustaja joutuu kävelemään jostain tienhaarasta ja maksamaan vielä kohtuuttoman kalliin lisämaksun. Muutenkin lisämaksun luulisi menevän pikemminkin jossain kannattamattomassa vuorossa. Nurinkurista on se, että kannattavin liikenteen osa kantaa vielä tuommoisenkin maksun, etenkin kun lyhyillä matkoilla pikavuoro on usein huonompi vaihtoehto kuin vakio.
 
Mielestäni olisi matkustajien edun mukaista, jos ne pikavuorot, jotka voidaan ajaa aivan samalla tai melkein samalla aikataululla vakiovuoronakin, myös ajettaisiin vakiona, varsinkin jos kyseinen vuoro on kyseisellä reitillä tai reitinosalla kyseiseen aikaan (plus miinus tunti tai pari) ainoa tarjolla oleva bussivuoro. Tilanne on tällainen useilla vuoroilla mainitsemillani reiteillä. Jos pitää paikkansa, että hinnoittelu on vapaata, niin liikennöitsijä voisi periä joissakin vuoroissa pikavuorotaksaa, vaikka ajettaisiinkin pysähtymisten kannalta vakiona.

Jos ongelmana olisi paikallismatkustajien tulo hidastamaan kaukovuoroja, niin otto/jättö-rajoitus voisi olla esimerkiksi, että paikallisliikennealueen sisäisiä matkustajia ei kuljeteta, jos kyseiseen aikaan on paikallisliikennettä. Nythän on valitettavasti niin, että (esimerkkejä) Kajaanissa ja Varkaudessa ei kulje paikallisbusseja sunnuntaisin, Seinäjoella ei sunnuntaisin eikä kesälauantaisin, Iisalmessa vain ma-pe, Kokkolassa sunnuntaisin vain keskitalvella, Nurmeksessa ei taajamaliikennettä tiettävästi enää ollenkaan. Etelämpääkin esimerkkejä löytyisi.

Aloitusviestissä mainitsemani esimerkkireitit olivat kaikki Pohjois-Suomesta. Ehkä tilanne on toinen tiheämmin asutussa Etelä-Suomessa, jossa joukkoliikennekin on tiheämpää sekä ajan että paikan suhteen.

Luulen, etten tee kenellekään karhunpalvelusta, jos kerron, että kokemukseni pikavuorojen pysähtymisrajoituksista joustavista kuljettajista olivat Kajaani-Kuusamo-reitiltä, jossa siihen aikaan oli Pohjolan Turistiauton monopoli eikä käsitykseni mukaan "kateellisia kilpailijoita". Nyttemmin tilanne on parantunut siinä suhteessa, että PTA (Pohjolan Matka) on muuttanut pikavuoronsa siellä vakiovuoroiksi. Luulen, että muilla reiteillä on muita matkustajia, joilla ongelma ei ole tällä tavalla ratkennut. (Ainakin aiemmin syksyllä Matkahuollon aikatauluhaku kertoi sunnuntai-illan vuoron Kuusamosta olevan edelleen pika, vaikka Pohjolan Matkan painattamassa paperiaikataulussa ei ole senkään kohdalla ole Pika-mainintaa)

Toisaalta tilanne on huonontunut Kajaani-Kuusamo-reitillä siinä suhteessa, että PM samalla myös vähensi vuorojaan. Nyt vuoroja on useimpina viikonpäivinä vain yksi, vaikka vielä pari vuotta sitten niitä oli neljä. Ehkä Kuusamon ja Etelä-Suomen väliset matkustajat eivät oppineet käyttämään Savon-radan kautta kulkevia yhteyksiä. Tai sitten Pohjolan Matkan ei enää kannattanut kilpailla itsensä kanssa, kun Kuusamo - Oulu/Kajaani -liikenne on yhtä Nevakiven vuoroa lukuunottamatta kaikki sen liikennettä.

Myönnän, että otsikko oli kärjistetty, mutta ei aivan perusteeton. Silloin kun kyydin tarjonta on vähäistä (ehkä vähäisen kysynnän takia), pitäisi mielestäni kaikki vakiovuoropysäkille asti vaivautuvat ottaa kyytiin.
 
...Rovaniemi - Kittilä. Tällä viimeisellä aamuvuoro muutettiin pikavuoroksi ilman että aikataulua muutettiin...

Opiskeluaikanani Rovaniemellä tein kanttorisijaisuuksia aika usein tämän reitin varrella Meltauksen ja Sinetän kylillä. Kulkuyhteys töihin järjestyi aina mainiosti muilla tavoin, mutta teoriassa olisi voinut tulla tilanne, että sunnuntaiaamuna olisi tämä Kittilän vakiovuoro ollut tarpeellinen. Muutos pikavuoroksi tuntuu erikoiselta etenkin paikallisten asukkaiden tarpeiden kannalta. Heitä on Rovaniemellä Kittilän rajalle saakka hajanaisesti, mutta suhteellisen paljon. Uuttakin asuinrakennuskantaa on viime vuosina noussut Sinettään.

Ehkä tarkoitus on profiloitua yöjunalla saapuvien matkailijoiden nopeana kuljetuksena. Kuitenkin nopeutta kaipaaville ovat tarjolla lentoyhteydet Kittilään ja Enontekiöön sekä junayhteys Kolariin.

Rovaniemeltä etelään suosittelen kaikkia kokeilemaan Kemijoen itäpuolta ajettavaa vakiovuoroyhteyttä Kemiin. Todella upeiden maisemien ohella tarjoutuu kätevä yhteys muutaman askeleen päähän Kemin lentoasemasta, josta lennot Helsinkiin ovat joskus Rovaniemeä edullisempia. Opiskelija-alennuksella matkan hinta Rovaniemeltä on lähes sama kuin Rovaniemen sisäinen taksibussimatka keskikaupungilta lentokentälle.

Yleisemmältä kannalta näkisin pikavuoropysäkkien huolellisen sijoittelun tärkeäksi linja-autoliikenteen kannalta. Lahti-Helsinki -reitilläkin on miellyttävä mahdollisuus nousta pikavuoron kyytiin suoraan Launeen ja Mukkulan alueilta tarvitsematta enää vaihtaa kulkuvälinettä.

Sitä ihmettelen, mikseivät Vantaalla Ikean kohdalla Lahdenväylän pikavuorot pysähdy? Samalla avautuisi vaihtomahdollisuus linja 61:llä lentokentälle tai Mellunkylään.
 
Vriston peräänkuuluttama oikein toimiva kuljettaja olisi ajanut ohi.
Olisiko tämä sääntöjen mukaan toimiva kuljettaja ollut sitten "niuho ja tiukkapipo", kun taas niitä soveltava olisi ollut "hyvin palveleva" kuljettaja?
 
Itse törmään, jos ei päivittäin, niin ainakin viikoittain tähän "mutta kun se yksikin kuljettaja..."-selitykseen. Jos vakiovuoroa on helpompi käyttää niin sitten kannattaa mennä sillä. Ei aina voi miettiä sitä mikä on jollekin helpompaa kuin toiselle. Onko reilua muita matkustajia kohtaan se että heidän aikataulunsa/vaihtoyhteytensä kärsivät siitä ettei joku osaa lukea aikatauluja?

Jos erikoispikavuorot pysähtyisivät kaikilla pikavuoropysäkeillä, pikavuorot vakiovuoropysäkeillä jne. niin mitä hyötyä koko pikavuorojärjestelmästä on? Silloin voisi myös pika-lisän kyseenalaistaa.
Ainakin Turku-Salo välillä usein vakiovuoro on pikavuoroa nopeampi. Tämä johtuu siitä että pikavuoro joutuu kiertämään Halikon kautta. Kaikki tämä kuitenkin selviää aikatauluista jos niitä vaan viitsii hieman vilkaista. Eikä vaan taaperra pysäkille ja toivo parasta.
 
Olisiko tämä sääntöjen mukaan toimiva kuljettaja ollut sitten "niuho ja tiukkapipo", kun taas niitä soveltava olisi ollut "hyvin palveleva" kuljettaja?

Nykyään ongelmana on, erästä linja-autonkuljettajaa lainatakseni se että asiakkaat luulevat olevansa kaiken yläpuolella. Matkustajat vaativat nykyään mitä ihmeellisimpiä asioita ja melkein tulee nyrkistä jos ei suostu jättämään keskelle risteystä, ottamaan kyytiin keskeltä katua, antamaan vaihtorahaa 5-senttisinä yms.

Kyllä se paras palvelu on sitä että noudatetaan sääntöjä. Ja jos ne eivät miellytä arvon matkustaja on hyvä ja antaa palautetta bussiyhtiölle-eikä vaadi kuljettajaa soveltamaan. Toivon ettei kukaan suostuisi soveltamaan mutta näitä hälläväliä-heeboja on jo bussienkin ratin takana-valitettavasti.
 
Aloitusviestissä mainitsemani esimerkkireitit olivat kaikki Pohjois-Suomesta. Ehkä tilanne on toinen tiheämmin asutussa Etelä-Suomessa, jossa joukkoliikennekin on tiheämpää sekä ajan että paikan suhteen.

Näin asia mitä luultavimmin on. Etelässä on ensinnäkin reilummin kilpailua ja vuoroja enemmän niin, että pikavuorot tulevat vakioiden päälle. Tällöin vakiovuoroa tarvitsevalle löytyy se vakiovuoro ja toisaalta pikavuorojen täytyy aidosti tarjota parempaa palvelua, muutoinhan kaikki kulkisivat vakiolla. Tällaisia ongelmia ei silloin pääse syntymään. Muutamat jäljempänä tulleet kommentit kertovat, että monet sydänmaiden asukkaat eivät edes tajua mistä puhuit, kuten:
Ainakin Turku-Salo välillä usein vakiovuoro on pikavuoroa nopeampi. Tämä johtuu siitä että pikavuoro joutuu kiertämään Halikon kautta. Kaikki tämä kuitenkin selviää aikatauluista jos niitä vaan viitsii hieman vilkaista. Eikä vaan taaperra pysäkille ja toivo parasta.
Jossain syrjäkylässä missä kulkee tasan yksi vuoro ei kukaan tasan tarkkaan mene pysäkille lukematta aikataulua etukäteen. Se lukeminen ei vain auta, jos se päivän ainoa vuoro on muutettu pikavuoroksi.

Minun mielestä pikavuoroiksi muuttamista voisi rajoittaa: pikavuoroja saisi olla vain sellaisilla reiteillä, missä kulkee vakioita. Joukkoliikenne on kuitenkin peruspalvelu ja sen pitäisi toimia kaikkialla. Linja-autoliikenteessä vakiovuorot ovat tämä peruspalvelu ja liikennöitsijöiden pitäisi se järjestää. Tai sitten joukkoliikenne todellakin pitäisi siirtää viranomaisten järjestämäksi. Päälle voi olla sitten pikavuoroja, expressiä ja mitä nyt vain halutaan. Kertomasi tapaukset ovat selvästi monopoliaseman väärinkäytöksiä.

Sananen vielä tuosta kuljettajien toiminnasta. Toimintakulttuurikin on kovin toisenlaista sydänmailla ja syrjäseuduilla. Ja siihen on ihan järkevät syynsäkin. Syrjäisillä seuduilla molemminpuolinen joustavuus ja toisten auttaminen ovat suorastaan elinehtoja. Usein ihmiset tuntevat kaikki muutkin jotka seudulla asuvat tai työskentelevät. Bussikuskinkin on aika vaikea kieltää tutuilta asiakkailta kohtuullisia palveluksia. Ja asiakkaiden on vaikea pyytää tutulta kuskilta mitään kohtuutonta. Sen sijaan kun matkustajia on paljon ja linjat muodostavat selvän verkoston vaihtoineen yms. koko järjestelmän toimivuus on kiinni siitä, että sääntöjä noudatetaan. Asioita ei kerta kaikkiaan voi sumplia koska muuttujia on aivan liikaa. Parasta on silloin tarjota mahdollisimman säännöllistä ja ennakoitavaa liikennettä ja annettava matkustajan valita itselleen mielekkäin vaihtoehto. Syrjäkylillä taas vaihtoehtoa ei ole, jos bussi ei palvele sopivalla tavalla, on autottoman vain jäätävä kotiin. Toisaalta bussikuskilla on pelivaraa aivan toisella tavalla kuin ruuhkalinjoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rovaniemen ja Kittilän välillä on useimpina päivinä 4 vuoroa kumpaankin suuntaan ja niistä vain 1 on vakiovuoro. Jos ei ole koulupäivä, niin Kittilän eteläosasta Kaukosen eteläpuolelta vain parilta pikavuoropysäkiltä voi käydä keskustaajamassa asiointimatkalla. Bussi kulkee, mutta se ei pysähdy, jos kuljettaja noudattaa sääntöjä. Voiko kunta järjestää jonkinlaista kerran-viikossa-kutsutaksi-kyytiä tällaisessa tilanteessa?

Vastaavanlainen tilanne on Pudasjärvellä keskustaajamasta Oulun suuntaan sijaitsevalla alueella. "Aamun ensimmäinen" vakiovuoro lähtee Oulusta Pudasjärvelle vasta 13.30, koulujen kesäloman aikana vasta 14.40. Nevakiven paperiaikataulussa kerrotaan, että kerran kahdessa viikossa kulkee palvelubussi. Voi kiitoksia! Oulusta lähtee kyllä aamulla 8.00 Pohjolan Matkan auto Kuusamoon ja 7.55 Eskelisen auto Ranuan kautta Rovaniemelle. Pohjolan Matka pysähtyy tarvittaessa pikavuoropysäkeillä ja niin myös Eskelinen, mutta vain Pudasjärveä kauemmas kulkevia ottaakseen. Kaksi bussia ajaa peräkkäin, mutta kumpikaan ei ota tavalliselta pysäkiltä kyytiin. Voisiko joku kertoa, mikä on todellinen syy tähän älyttömyyteen? Siis ihan oikea syy?

Tällainen olematon palveluko on palvelua? Ja hyvästä palvelusta joutuu "poliisin puhutteluun"? Kyllä on maailma mennyt päälaelleen!

En voi välttyä vaikutelmalta, että koko maahan tarvittaisiin YTV-tyylinen liikennöinti. Sitten "kateellinen kilpailija" voisi kilpailutuksen jälkeen puida nyrkkiä taskussaan ilman, että se tekee meidän matkustajien kulkemisen mahdottomaksi.:mad:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No einäin älyttömään pastanjauhantaan oikein edes viitsisi vastata mitenkään. Lyhyesti kuitenkin totean, että pikavuoroliikenne on aikanaan luotu nopeuttamaan kaupunkien välistä pidemmän etäisyyden liikennettä, pysähtymispaikkoja karsimalla. Vakiovuorot ovat sitä varten, että pysähtyvät vaikka jokaisella koiran kusitolpalla.
 
Paras systeemi on mielestäni että jos 1 tekee niin kaikki tekee ja päinvastoin.
Se on kaikille kuitenkin kaikkein selvintä kun ei sooloilla. Tai jos haluaa palvella asiakasta kotiovelle asti niin ainakin kertoo asiakkaalle ettei se kuulu linjan peruspalveluihin. Itse noudatan täysin annettuja pysäkkejä ja reittejä ellei ole sitten erityisen hyvää syytä niistä poiketa.

Itse en ruuhkasuomessa asuvana yritä edes väittää tietäväni, millaisia tarpeita pohjoisen sivukylillä on. Jos rahaa ja kuljettajia löytyy niin senkun vaan kunnat pullolleen vakiovuoroja. Silloin pikavuorot voisivat jättää pienimmät kylät väliin ja pikavuoroliikenne voisi toimia ns. syöttöperiaatteella. Mene ja tiedä.
 
Itse en ruuhkasuomessa asuvana yritä edes väittää tietäväni, millaisia tarpeita pohjoisen sivukylillä on. Jos rahaa ja kuljettajia löytyy niin senkun vaan kunnat pullolleen vakiovuoroja. Silloin pikavuorot voisivat jättää pienimmät kylät väliin ja pikavuoroliikenne voisi toimia ns. syöttöperiaatteella. Mene ja tiedä.

Tai pikavuorot pikavuoroina, mutta vakiovuorot muutettaisiin kutsujoukkoliikenteeksi ainakin tietyiltä osiltaan. Näin voitaisiin kysynnän mukaan palvella matkustavaisia vaikka ihan ovelle, tai vähintään lähimmälle bussipysäkille saakka. Eiköhän vakiovuoroliikennekin piristyisi tuosta, kun alkaisi lähestyä henkilöautoa mukavuudeltaan. Muutoin sen on aika vaikea kilpailla harvaan asutuilla alueilla, jos yritetään noudattaa samoja tiukan aikataulu- ja reittisuunnittelun oppeja kuin kaupunkijoukkoliikenteessä. Tämä koskee etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolista aikaa. Ruuhka-aikana voitaisiin kutsuliikenteen lisäksi ajaa normaaleja bussivuoroja kysytyimmillä reitellä ja muualla asuvia palvella kutsuliikenteellä. Kutsuliikenettä on ainakin Keski-Uudenmaan SAMPO-liikenne ja sitä kokeillaan Helsingissä HKL:n palvelulinjalla Kalliossa, olikohan se P9. Tuli siitä lappu kotiin.
 
Takaisin
Ylös