Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Nyt en ihan ymmärtänyt tuota pk-seudun matkakorttijärjestelmän suoraa vertaamista pikavuoroihin...

Meni aiheesta sivuun vähän, mutta kun tulivat puheeksi nuo HKL:n bussien määränpääkyltit, niin siihen liittyen tässä aiheessa.
 
Kokemuksesta tiedän, ettei tunnu mukavalta kävellä kilometriäkään valtatien vartta, kun käsivarrenmitan päästä menee autoja ohi 100 km/h. Omalta kohdaltani matkoja jää kokonaan tekemättä, kun ei ole varaa ajaa taksilla pikavuoron perässä.

"Bussi joka ei pysähdy - omituinen liikeidea"

Juuri näin. Jos pysähdyspaikkoja vähennetään niin se heikentää palvelua ei suinkaan paranna sitä. Mielestäni lähes kaikki pikavuorot voisi muuttaa vakiovuoroiksi. Bussit pysähtyisivät kaikilla pysäkeillä ja hinnoittelussa noudatettaisiin vakiovuorotaksoja. Ainoastaan alle 16 km matkoilla voisi olla käytössä pikavuorohinta jotta kaukoliikenteen busseja ei käytettäisi liikaa kaupunkien sisällä. Vain pikavuoropysäkeillä pysähtyviä pikavuoroja voisi olla vakiovuorojen lisäksi sellaisilla väleillä jossa on paljon matkustajia esim. Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere.

Kyllä monella pikavuorolla tuntuu riittävän matkustajia ja isojen kaupunkien välillä kulkevia vain haittaisi, jos vuoro pysähtyy jossakin keskellä ei mitään jättämässä yhtä matkustajaa, joka vie paikan pidemmän matkan matkustavalta.

Tuo on VR-tyyppistä Pendolino-ajattelua. Kaukoliikenteessä linja-autot yrittävät kilpailla henkilöautojen, junien ja lentokoneiden kanssa matkimalla niitä sen sijaan että hyödyntäisivät omia vahvuuksiaan. Linja-auto ei pysty kilpailemaan nopeudella eikä matkustusmukavuudella junia tai henkilöautoja vastaan. Jos kaukojunat pysähtyvät harvoin ja niissä on lisämaksuja niin ei matkiminen bussien kilpailukykyä paranna. Kaukovuorobussien vahvuuksia juniin nähden voisivat olla halvat liput ja useat pysähtymispaikat.
 
Linja-auto ei pysty kilpailemaan nopeudella eikä matkustusmukavuudella junia tai henkilöautoja vastaan.

Linja-autot pystyvät kilpailemaan nopeudella sellaisilla osuuksilla, mihin junarata kiertää paljon. Sellaisia suhteellisen isojakin kaupunkeja löytyy Suomesta paljon.

Myös suoraan junan kanssa kilpailevilla yhteyksillä nopeilla bussivuoroilla tuntuu riittävän kysyntää, jos hinnoittelu on junaa halvempi ja matka-aika vain vähän junaa pidempi (esim. Helsinki - Tampere: bussi on puoli tuntia IC-junaa hitaampi, mutta meno-paluu-matkassa säästää yli 13 e).
 
Linja-auto ei pysty kilpailemaan nopeudella eikä matkustusmukavuudella junia tai henkilöautoja vastaan.

Ei vai? Noh, mielipiteitä on monia. Kuinka monessa normaalissa henkilöautossa on hyvät jalkatilat, ilmaisia lukulehtiä, mahdollisesti patukka-automaatti, wc. Tietysti vielä kuljettaja joka on oikein palkattu sitä varten, että hän ajaa sinut paikasta a paikkaan b. Yleisesti nämä asiat ovat normaalissa Expressbus-pikavuorossa, ei vaan normaalissa farkkupassatissa.

Entäs kuinkas monessa normaalissa farkkupassatissa on ravintolavaunu, businessluokka ja/tai makuuhytit, kuljetustilaa ilman tunkemista, penkit säädettävien selkänojien kanssa, aikaa vaikkapa katsoa elokuvia läppäriltä jne ?

Mielipiteitä on monia, mutta kyllä mielestäni henkilöauto on kaikista huonoin matkustustapa yhtään pidemmillä matkoilla.
 
Ainoastaan alle 16 km matkoilla voisi olla käytössä pikavuorohinta jotta kaukoliikenteen busseja ei käytettäisi liikaa kaupunkien sisällä.

Missä niitä käytettäisiin liikaa kaupunkien sisällä? Kyllä se jo rajoittaa ihan tarpeeksi käyttämistä, että YTV-alueella matkakortit eivät niissä käy. Helsingistä Tampereelle johtavia pikavuoroja ei myöskään Tampereen päässä voi suuremmin käyttää kaupungin sisäiseen liikkumiseen. Jos sisäinen linja kulkee keskimäärin neljästi tunnissa ja pikavuoro kerran tunnissa, niin useimmat matkustajat käyttänevät varmaankin sitä sisäistä linjaa ja vain harvat sitä pikavuoroa. Monilla kaupunkien pikavuoropysäkeillä joudutaan silti pysähtymään matkustajien jättämistä tai ottamista varten, joten samallahan voidaan palvella kaupunkien sisäistä liikkumista.
 
Ei vai? Noh, mielipiteitä on monia. Kuinka monessa normaalissa henkilöautossa on hyvät jalkatilat, ilmaisia lukulehtiä, mahdollisesti patukka-automaatti, wc. Tietysti vielä kuljettaja joka on oikein palkattu sitä varten, että hän ajaa sinut paikasta a paikkaan b.

Hyviä pointteja kaikki. Olen itse samaa mieltä, ehkä mukavinta on juuri tuo, että joku muu hoitaa ajamisen vaivan ja voi olla vain kyydissä pelkäämättä, että liukastelisi talviliukkailla ojaan tai nukahtaisi rattiin. Linja-auto on myös mukavan tilava, henkilöautot tuntuvat aina jotenkin ahtailta ja epämukavilta. Ilmaiset lehdet ovat plussa junaan ja autoon nähden.

On kuitenkin otettava huomioon se, että useat ihmiset preferoivat ainoastaan junan ja lentokoneen henkilöauton kanssa kilpailukykyisiksi kaukoliikennemuodoiksi. Linja-autojen aikataulut koetaan vaikeiksi löytää ja niiden käyttäminen salatieteeksi. VR on osannut hoitaa tonttinsa paljon paremmin, junissa vaihtojen synkronoinnit pelaavat useimmiten hyvin ja lipun saa ostettua kerralla lähtöpaikasta määränpäähän. Junan vahvuuksia ovat myös ravintolavaunu, tasaisempi kulku ja tilavuus. Myös junan WC on joidenkin mielestä bussin vastaavaa mukavempi.

Pikavuorobusseissa olisi jotain parannettavia asioita. Välipalatarjonta olisi yksi tärkeä asia. Nykyisellään automaattien tarjonta on vähäistä ja ne ovat epäluotettavia. Itse en niitä ole käyttänyt sen jälkeen, kun Paunun bussissa yksi sellainen nielaisi rahani ja kuljettaja ei suostunut antamaan rahaa takaisin. Otettuani yhteyttä esimiestasolle, sain onneksi omani pois. Jäi kuitenkin huono maku suuhun. Näitä pääkaupunkiseudun juna-asemilla olevia punaisia Selecta-automaatteja voisi tuoda busseihinkin.

Voisi myös laajentaa tätä hyvää käytäntöä, joka on ollut Satakunnan Liikenteen varhaisaamun vuorossa. Käytäntö menee siis niin, että matkustajilla on tilauslistat, josta ruksaavat haluamansa eväät. Sen jälkeen lista viedään kuljettajalle tai autoemännälle maksun kanssa, joka soittaa matkan varrella olevaan kahvilakioskiin ja tilaa nämä tuotteet. Taukopaikalle tultaessa kuljettaja käy noutamassa tilatut eväät kahvilan takahuoneesta samalla kun hoitaa pakettipuolen lastauksen. Matkustaja voi vain odotella mukavasti paikallaan, eikä tarvitse pelätä myöhästyvänsä bussista käydessään kahvilassa.
 
Ainoastaan alle 16 km matkoilla voisi olla käytössä pikavuorohinta jotta kaukoliikenteen busseja ei käytettäisi liikaa kaupunkien sisällä.

Eiköhän kaupungeissa lyhyiden matkojen matkustelua vähennä sekin, että kaukoliikenteen bussien täsmällisyys on huonompi kuin paikallisbussien ja toisaalta kalusto on sellaista, ettei lyhyiden matkojen matkustaminen ole mielekästä. Lyhyistä matkoista ei kuitenkaan mielestäni pitäisi hinnoittelulla rankaista, koska nykyään niin monella pienellä paikkakunnalla pikavuorot ovat koulubussien liikennöintiajan ulkopuolella ainoat joukkoliikennepalvelut.
 
Myös suoraan junan kanssa kilpailevilla yhteyksillä nopeilla bussivuoroilla tuntuu riittävän kysyntää, jos hinnoittelu on junaa halvempi ja matka-aika vain vähän junaa pidempi (esim. Helsinki - Tampere: bussi on puoli tuntia IC-junaa hitaampi, mutta meno-paluu-matkassa säästää yli 13 e).

Aina linja-auto ei ole junaa halvempi. Aikuisen lippu Hämeenlinnasta Tampereelle maksaa taajamajunalla 9,60 euroa. Expressbussin hintahaku antaa hinnaksi 10,40 ja aikatauluhaun kautta hinnaksi löytyy 9,90.

Mielipiteitä on monia, mutta kyllä mielestäni henkilöauto on kaikista huonoin matkustustapa yhtään pidemmillä matkoilla.

Totta että matkustusmukavuus on makuasia. Minä matkustan pitkät matkat mieluiten junalla, toiseksi mieluiten henkilöautolla ja kolmanneksi mieluiten bussilla.
 
monella pienellä paikkakunnalla pikavuorot ovat koulubussien liikennöintiajan ulkopuolella ainoat joukkoliikennepalvelut.

Näitä pieniä paikkakuntia edustavat muun muassa Helsinki ja Vantaa ;) Yö-kolmelta lähtevät pikavuorot Turkuun ja Pieksämäelle ovat viikonlopun ulkopuolella ainoita joukkoliikennevuoroja Helsingin keskustasta muualle seudulle. Vantaan 61-bussillakin taitaa olla tauko tuohon aikaan yöstä.

Olisi reilua, jos näitä yön pikavuoroja voisi käyttää pääkaupunkiseudun sisäiseen matkustamiseen, mikäli muu liikenne ei palvele tuolloin. En tiedä, voiko niitä nykyisin vai onko otto- ja jättörajoituksia, mutta ainakin kalliiksi se tulee pikavuorolisän takia.

Halvat U-lippulukijat voisi YTV eräisiin pikavuoroihin kustantaa ihan palvelun vuoksi. Halvemmaksi se tulee ostaa pieniä kortinlukijoita olemassa oleviin vuoroihin ja luoda tällä keinolla "uutta" tarjontaa kuin perustaa uusia bussivuoroja.

Vielä tuli mieleen joitain muita enemmän tai vähemmän ajettuja bussivuoroja, jotka ansaitsisivat U-linjastatuksen: Helsinki-Vantaa - Kehä III - Keimolanportti (-Tampere), Helsinki-Vantaa - Kehä III - Espoo Ikea (-Turku), Helsinki-Vantaa - Korso (-Lahti), Helsinki-Vantaa - Kalajärvi (-Pori).
 
Viimeksi muokattu:
Totta että matkustusmukavuus on makuasia. Minä matkustan pitkät matkat mieluiten junalla, toiseksi mieluiten henkilöautolla ja kolmanneksi mieluiten bussilla.

Näin on. Toki henkilöautossa on ne hyvätkin puolensa. On se "oma", ei tarvitse katsoa aikatauluja, voi pysähtyä missä haluaa jne. Itse myös päädyn ensin tuohon Junaan. On se tuskallisempaa kyllä mennä bussissa 5 tuntia kuin junassa. Toki myös riippuu, että millainen bussi tai juna. Jos vaikkapa nyt kuvitellaan sellainen ihmetilanne että Ic 71 (Helsinki-Kouvola-Kajaani) korvattaisiin sm4-rungoilla niin olisi se tuskallisempaa mennä sillä kuin pikavuorolla tai henkilöautolla. :) Tämä on siis minun mielipiteeni.
 
Helsingistä Tampereelle johtavia pikavuoroja ei myöskään Tampereen päässä voi suuremmin käyttää kaupungin sisäiseen liikkumiseen. Jos sisäinen linja kulkee keskimäärin neljästi tunnissa ja pikavuoro kerran tunnissa, niin useimmat matkustajat käyttänevät varmaankin sitä sisäistä linjaa ja vain harvat sitä pikavuoroa.
Jo pelkästään nykyisten Tampereen yhteistariffissa olevien, aikataulukirjaankin merkittyjen vakiovuorojen yhteydessä olen huomannut sen ilmiön, että esimerkiksi TAYS:n pysäkillä, jolla yleensä on kymmeniä ihmisiä odottamassa linja-autoa keskustaan, kaikki muut matkustajat änkevät siihen TKL:n sinisissä väreissä olevaan bussiin, jopa ahtaaseen 2-akseliseen, jolloin ajetaan keskustaan asti seisomakuormassa. Minä taas olen yleensä ainoa, joka hyppää siihen sinisen bussin perässä tulleeseen seutulinjan vuoroon (45, 90Y, 95), joka sitten ohittaa tämän täpötäyden kunnallisen auton yleensä jo seuraavalla pysäkillä. Joskus muutama muu valveutunut matkustaja hyppää samaan bussiin kuin minä huomatessaan, että "hei, toi poika hyppää tohon outoon bussiin, sillä varmaan pääsee keskustaan ku tossa lukee Pyynikintori".

Vähän verrattavissa siihen, että Tikkurilan asemalla kaikki hyppäisivät I-junaan ja vain joku harrastaja käyttäisi H/R/Z-junaa.

Tämä sama ilmiö toistuu myös etenkin linja-autoasemalta Valkeakoskelle lähtevillä, Multisillankin kautta kulkevilla vakiovuoroilla (52, 53) ja linjanumerottomilla Länsilinjain vakiovuoroille Ikaalisiin ja Parkanoon (kulkevat Pispalan ja Lielahden halki, muutaman kerran tullut matkustettua mm. juuri Lielahteen noilla ainoona matkustajana).

Näitä pieniä paikkakuntia edustavat muun muassa Helsinki ja Vantaa ;) Yö-kolmelta lähtevät pikavuorot Turkuun ja Pieksämäelle ovat viikonlopun ulkopuolella ainoita joukkoliikennevuoroja Helsingin keskustasta muualle seudulle. Vantaan 61-bussillakin taitaa olla tauko tuohon aikaan yöstä.

Olisi reilua, jos näitä yön pikavuoroja voisi käyttää pääkaupunkiseudun sisäiseen matkustamiseen, mikäli muu liikenne ei palvele tuolloin. En tiedä, voiko niitä nykyisin vai onko otto- ja jättörajoituksia, mutta ainakin kalliiksi se tulee pikavuorolisän takia.
Enpä tiedä olisiko reilua vaatia yksityisiä liikennöitsijöitä sallimaan YTV-matkakortilla matkustuksen etenkään viikonloppuöinä näillä linjoilla "laatoitusvaaran" vuoksi. Yölisäkään ei välttämättä tuo riittävää katetta, kun kyseessä on plyysipenkit... ;)
 
Niin tai mitäs jos lakkautetaan koko pikavuoro-järjestelmä? Mitä virkaa sillä on jos sitä ajetaan kun vakiovuoroja? Liput tulee kaikille halvemmaksi kun ei pv-lisää peritä ja jokainen voi jäädä pois haluamallaan pysäkillä. Jos matkustajalla on kiire niin menköön junalla tai lentokoneella. Luulen, ettei ainakaan oma asiakaskuntani hevillä moista nielisi. Enkä itsekään kyllä ole moisen kannalla. Jos joku linja ei mene sinne minne olisi itse menossa tai siihen vuorokauden aikaan niin kannattaa varmaan ottaa joku toinen vaihtoehto.
Taas tätä samaa jollotusta kun ei pikavuorolla pääse kotiovelle koska tahansa. Kyllä pistää PV-kuljettajana hieman v**uttamaan:mad:
 
Taas tätä samaa jollotusta kun ei pikavuorolla pääse kotiovelle koska tahansa. Kyllä pistää PV-kuljettajana hieman v**uttamaan:mad:

Ongelmana tässä asiassa onkin juuri se, että monilta yhteysväleiltä vakiovuorot lakkautettu lähes täysin. Ei varmaankaan olisi järkeä korvata kaikkia Helsinki - Turku -pikavuoroja kaikilla pysäkeillä pysähtyvillä vuoroilla (eli vakiovuoroilla). Olisin kuitenkin mielissäni, jos nykyisellä valtatiellä 1 (pian vanhalla valtatiellä) kulkisi vakiovuoroja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tai kulkeehan siellä viikonloppuisin pari kolme vuoroa suuntaansa, mutta miksei hiljaisia pikavuoroja voisi muuttaa vakiovuoroiksi. Nykyisellään vakiovuorot eivät kovin paljon pikavuoroilla tuolla ykköstielle häviä (ovat toisinaan nopeampiakin). Veikkola - Salo -välillä on nykyisen ykköstien varrella koko matkan asutusta eli kyse ei ole mistään korpivuoroista joita pohjoisemmassa kulkee.

Moottoritien valmistuttua tilanne vanhan tien varressa muuttuu melkoisesti, kun pikavuorot poistuvat esimerkiksi Saukkolasta. Jotain liityntäliikennettä tuolla on kai ainakin suunniteltu ajettavaksi lähimmän motariliittymän pikavuoropysäkille, mutta ei se mitään ihan halpaa varmasti ole. Pahoin pelkään, etteivät vanhaa tietä ajavat vakiovuorot lisäänny. Siirtäisi edes PL somerolaisensa Saukkolan ja Nummen kautta kiertävälle reitille. Nyt tuota reittiä ajaa vain noin kolmannes Someron-vuoroista.
 
Jotain liityntäliikennettä tuolla on kai ainakin suunniteltu ajettavaksi lähimmän motariliittymän pikavuoropysäkille, mutta ei se mitään ihan halpaa varmasti ole.

Ja kuten niin usein tällaisissa ratkaisuissa, niiden varjolla saadaan ajettua muutokset läpi ja muutosten toteuduttua nämä paikkaavat ratkaisut lakkautetaan parin vuoden sisällä matkustajien puutteeseen, koska Saukkolan kysyntä ei riitä elättämään itsenäisiä vuoroja. Vaikka liityntää tarjottaisiin kysytyimpinä matkustusaikoina, vuorojen raju tippuminen ja vaihdon pakollisuus eivät voi olla vaikuttamatta matkustajamääriin.

Jos joku nyt alkaa verrata tätä vaihtoasiaa metroon, niin kaukoliikenteessä matkustetaan luonnollisesti aika paljon harvemmin kuin lähiliikenteessä ja tällöin kynnys vaihtoon on ihan toinen, kuin joka päivä liityntäbussilla ja metrolla reissaavalla. Kaukoliikenteessä kulkee myös paljon Kehä III:n ulkopuolista väkeä, joille se voi olla vuoden ainoa julkisen liikenteen matka. Jos olisin Saukkolan kunnanjohtaja, laajentaisin menestyksekkään Keski-Uudenmaan Sampo-kutsubussijärjestelmän Länsi-Uudellemaalle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku nyt alkaa verrata tätä vaihtoasiaa metroon, niin kaukoliikenteessä matkustetaan luonnollisesti aika paljon harvemmin kuin lähiliikenteessä ja tällöin kynnys vaihtoon on ihan toinen, kuin joka päivä liityntäbussilla ja metrolla reissaavalla. Kaukoliikenteessä kulkee myös paljon Kehä III:n ulkopuolista väkeä, joille se voi olla vuoden ainoa julkisen liikenteen matka. Jos olisin Saukkolan kunnanjohtaja, laajentaisin menestyksekkään Keski-Uudenmaan Sampo-kutsubussijärjestelmän Länsi-Uudellemaalle.

Saukkola ei ole kunta, vaan yksi Nummi-Pusulan kunnan taajamista. Tosin Saukkola taitaa nykyään olla vilkkaampi kylä kuin Nummen ja Pusulan kirkonkylät. Nummi-Pusulasta käydään aika paljonkin töissä pääkaupunkiseudulla. En nyt osaa heittää tarkkoja lukuja, mutta Saukkolan pikavuoropysäkiltä nousee aamulla noin klo 6 - 9 meneviin pikavuoroihin varsin paljon porukkaa, parhaimmillaan varmaankin parikymmentä kyytiläistä kerralla. Ja tämä siitä huolimatta, että kunta ei tarjoa pendelöijille tuettua työmatkalippua kuten useimmat Uudenmaan kunnat (mahtaako itse asiassa Uudenmaan maakunnan alueella olla mitään muuta kuntaa, joka ei tällaista lippua tarjoa?). Henkilöautoilla kulkeekin sitten varmaan useampisatapäinen porukka.

Työmatkalaisten onni on se, että juuri noihin vilkkkaimpiin matkustusaikoihin myös vakiovuoroja kulkee joitakin, tosin osa vuoroista kiertelee esimerkiksi Nummelan ja Hiidenrannan kautta, jolloin matka-aika venyy pikavuorojen reilusta tunnista noin puoleentoista tuntiin. Veikkaanpa, ettei kovin moni työmatkalainen mielellään pidennä työpäivänsä pituutta tunnilla. Vainion liikennepäällikölle vihjasinkin jo, että voisivat harkita Taalintehtaan-pikan jättämistä vanhalle reitille (ja voisihan sen muuttaa vakiovuoroksikin samalla). 17:15 Helsingistä suoraan moottoritietä Lohjanharjulle ja siitä vanhaa ykköstietä Saloon ja edelleen Taalintehtaalle voisi olla varsin passeli vuoro monille työmatkalaisille.
 
Takaisin
Ylös