Sivu 5 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/114

Viestiketju: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

  1. #61
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Mielestäni tuossa EB-kalustossa pitäisi olla jotkin kriteerit millaisella kalustolla saa ajaa. Savonlinjan Savonlinna-Kotka-Helsinki pikavuorossa näkynyt vanha Eagle veikkaisin vuosimallia -90-93. Sitten Paunu ajaa Helsinki-Tampere samalla mallilla mutta tuliterällä. Tuossa on pientä eroa. Ja ensimmäisestä voisin allekirjoittaa otsikon asian. Kyllä se vanha Eagle ehkä menee Kellokosken vakiovuorossa, tai ihan hyvin menee, mutta että 6 tunnin pikavuorossa. Tälläistä kommenttia..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  2. #62
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Minusta taas pikavuorobussien mukavuus ja varustelu ei enää 1990-luvulla ja sen jälkeen ole kehittynyt niin paljoa, että huomaisin eroa matkustusmukavuudessa vanhan (hyvässä kunnossa pidetyn) ja uuden bussin välillä.

  3. #63
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Minusta taas pikavuorobussien mukavuus ja varustelu ei enää 1990-luvulla ja sen jälkeen ole kehittynyt niin paljoa, että huomaisin eroa matkustusmukavuudessa vanhan (hyvässä kunnossa pidetyn) ja uuden bussin välillä.

    Itse asiassa tuntuu että ollaan menty jossain asioissa taaksepäin, esimerkkinä äänieristys. Vanhemmassa B10M/Eaglessä ei juuri moottorin äänet auton sisälle, sensijaan uudessa B12M/Eaglessa moottorin rallatus kuuluu jo häiritsevänä matkustamoon.

  4. #64
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Tuskin potaskaa kuitenkaan, 17:05 lähtee näet Paunulainen, Veolian "suora" vuoro jatkaa kuitenkin Tampereelta M-P 16:45 johon on yhteys myös Porista.
    Kas, näemmä Paunun aikataulussa tuo onkin ajateltu niin, että matkustaja jatkaa Paunulla Helsinkiin. No se selittää tuon Veolian aikataulusta poikkeavan ajan.

  5. #65
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Minusta taas pikavuorobussien mukavuus ja varustelu ei enää 1990-luvulla ja sen jälkeen ole kehittynyt niin paljoa, että huomaisin eroa matkustusmukavuudessa vanhan (hyvässä kunnossa pidetyn) ja uuden bussin välillä.
    Minusta taas 2000-lukulaiset pikavuorobussit ovat vanhoja miellyttävämpiä. Uudet Kabusit ovat nyt ihan omaa luokkaansa. Vanhat Kouvolan reitillä olevat Savonlinjan pikurit ovat jo vähän kulahtaneita, räminä kuuluu ja tuntuu. T. Makkosella oli mukavimmat tietämäni pikavuorobussit siinä yöpikavuorossa Oulusta, olivat ihan 2000-luvun puolivälistä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #66

    Liittynyt
    01.08.2005
    Sijainti
    Ähtäri
    Viestejä
    2

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rasbelin Näytä viesti
    Peräänkuuluttaisin jonkinlaista tolkkua noihin Ähtäriä koskeviin liikennöintivaatimuksiin.
    Niin minäkin. Itseäni vain hieman ihmetytti se, miksi linja-auto vuorot päätettiin lopettaa samaan aikaan kun vr lopetti aamujunan. Silloin kun kaikki vuorot vielä ajettiin, Ähtäristä oli arkisin neljän yhteyden lähdöt Helsinkiin aikavälillä 5:30 - 8:10. Kolme linja-autolla ja yksi junalla. Ei liene kenellekään yllätys ettei kaikkiin riittänyt asiakkaita. Aamujunan loputtua olisi 5:30 EB-vuoron matkustajamäärät varmasti nousseet, eri asia sitten onkin kuinka paljon.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rasbelin Näytä viesti
    Reitin toinen vuoroparihan loppui kesäaikataulukauden vuoksi tyystin, sillä senkin matkustajamäärät ovat olleet sen verran vahvassa laskusuhdanteessa. Paunu toki sitten korvasi osittain tuota aukkoa uusilla pikavuoroilla, kuten Killerpop jo mainitsi.
    Tuon vuoron matkustajamäärissä tuskin on paljon laskua voinut tapahtua, ainakaan jos puhutaan Virrat-Kangasala osuudesta. Melko tyhjänä auto kulki koko vuoron elinkaaren ajan, mikä sekään ei ole kovin suuri ihme. Varsinkin arkiaamuisin Ähtäristä lähteneet 7:30 ja 8:10 vuorot olivat kuitenkin melko pitkälle toisiaan korvaavia reitin pohjoispään asiakkaiden kannalta.
    Ei pitäisi jossitella, mutta olisi ollut mielenkiintoista nähdä, miten vuorojen kannattavuuden olisi käynyt, jos tuo vanha centriaexpress olisi ajettu edelleen Ähtäriin saakka ja uudempi vuoro olisi lopetettu kokonaan...
    Ei merkillä väliä kuhan se on Volvo

  7. #67
    Tunnistettu jäsen Kinmo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rasbelin Näytä viesti
    Kas, näemmä Paunun aikataulussa tuo onkin ajateltu niin, että matkustaja jatkaa Paunulla Helsinkiin. No se selittää tuon Veolian aikataulusta poikkeavan ajan.
    Tarkenmin sanottuna, tämä on pikavuoroyhteys "Keski-Suomesta" Valkeakoskelle - ei niinkään Helsinkiin.
    There are people talking in sentences that have no punchline and they don't even care.

  8. #68

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Alunperin pikavuorojen ideana oli ajaa samoihin aikoihin kuin vastaavan vakiovuoron, tai ainakin täydentää olemassaolevan liikenteen tarjontaa.
    Lapsuusmuistoa 60-70-luvulta: Aikoinaan esim. Helsingistä saattoi lähteä yhtä aikaa Turun suuntaan sekä vakio- että pikavuoro. Vakiovuoro poimi mukaan lyhyempiä matkoja kulkevaa väkeä niin paljon, että rahastaja ehti hoitaa harvemmin pysähtyneen pikavuoron matkustajat ennen moottoritien alkua. Munkkiniemessä sama rahastaja siirtyi vakiovuoroautoon, joka jatkoi Pitäjänmäen kautta Turuntielle. (En tiedä, tuliko pikavuoroon jossain matkan varrella toinen rahastaja.)

    Kaukoliikenteen vakiovuorot kuitenkin kuljettivat silloin myös Helsingistä Espooseen matkustavia. (Ei ainoastaan periferiaan, vaan ihan Leppävaaran ja Viherlaaksonkin nurkille.) Tämähän oli alun perin myös Espoon taksaan ja sitten YTV-taksaan liitettyjen U-linjojen idea. Tarjonta harventui ja idea hämärtyi, kun yhä useampi vakiovuorokin siirtyi kulkemaan Munkkiniemen ja Bembölen/Veikkolan välin moottoritietä - ja moni lopahti kokonaan. Tietysti maailma ja kilpailutilannekin muuttui: mielikuvamainonta moottoritien "nopeudesta" lisäsi henkilöautoilla matkustavia ja sinne samoihin jonoihin haluttiin bussillakin.

    Mutta takaisin nykyaikaan: Pelkkää matkustajien sivistymättömyyttä ei voi syyttää siitä, että vakiovuoron ja pikavuoron ero on nykyisin monelle matkustajalle epäselvä. Ainakin täällä Etelä-Suomessa ajetaan kaikenkarvaisia vakiovuorojakin (siis sellaisia, joissa ei ole mitään pikapätkää) enemmän ja vähemmän säännöllisesti ExpressBus-brändiin maalatuilla autoilla. On tosi kivaa vaikkapa joutua seisomaan lähes koko Porvoon ja Helsingin väli sadesäällä täyteen tupatussa, nuhruisessa, hikisessä bussissa, jonka tuulilasin halkeama peittää vähäisenkin lohduttavan maiseman. Ei tosiaan ole uskottavaa, vaikka mikä pallebiljoona väittäisi samanvärisen bussin olevan siisti ja viileä.

    Täytyy kuitenkin samaan hengenvetoon todeta, että pääosin matkustuskokemukseni niin pika- kuin vakiovuoroista ovat olleet hyviä.
    Viimeisin muokkaaja Ilmari Syrjälä; 14.11.2007 kello 16:48. Syy: kirjoitusvirheen korjaus

  9. #69
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2952

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Mutta takaisin nykyaikaan: Pelkkää matkustajien sivistymättömyyttä ei voi syyttää siitä, että vakiovuoron ja pikavuoron ero on nykyisin monelle matkustajalle epäselvä.
    Yleinen olettamus on, että pikavuoropysäkki = sininen kaukoliikenteen pysäkki.

    Itsessään sana "vakiovuoro" on sellainen, jolle voisi toivoa korvaavaa nimeä. Ei nykynuorisolla ole aavistustakaan mitä moinen vakiovuoro voi tarkoittaa. Mikä siinä sitten on niin vakiota: reitti, taksa, automalli vai voiko siellä pelata jopa veikkauksen potkupallopeliä?

    Jotain uutta nimeä kaipaisi korvaamaan siis, mutta se ei toisaalta voi olla myöskään pk-seudulla lanseerattu Lähibussi, sitäkään kun vuorot eivät välttämättä ole. Siinä voisi samalla imago kohentua nykytilasta aivan eri luokkaan.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  10. #70
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Itsessään sana "vakiovuoro" on sellainen, jolle voisi toivoa korvaavaa nimeä. Ei nykynuorisolla ole aavistustakaan mitä moinen vakiovuoro voi tarkoittaa. Mikä siinä sitten on niin vakiota: reitti, taksa, automalli vai voiko siellä pelata jopa veikkauksen potkupallopeliä?
    Vakiovuoron ja pikavuoron käsitteet ovat menneet sekaisin. Tyypillisin bussivuoro on monesti pikavuoro ja vakiovuoro on sitten kerran-pari päivässä ajettava palveluvuoro, joka kiertää pikkukylät. Harvemmin nämä enää nykyään kulkevat päällekkäin, vaan kummallakin on omat reittinsä ja kohteensa. Sinänsä en näe tätä vakio- ja pikavuorotermien käyttöä kovin oleellisena asiana muutettavaksi.

    Mielestäni voitaisiin siirtyä ruotsalaistyyppisten linjanumeroiden käyttöön, jolloin helposti tietäisi, millä pysäkillä pysähtyy mikäkin vuoro. Ei tarvitsisi tietää, onko vuoro vakiovuoro, pikavuoro vai mikä, tai ottaa selkoa hämäristä määränpääteksteistä, vaan voisi linjanumeron perusteella suoraan pysäyttää oikean bussin. Voitaisiin edelleen säilyttää määränpäätekstit, mutta kolminumeroisesti ilmaista ajettava reitti ja perään laittaa A tai B sen mukaan, kumpaan suuntaan ollaan ajamassa. Pika-tekstillä ilmaistaisiin tuttuun tapaan pikavuoroa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #71

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    471

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Voitaisiin edelleen säilyttää määränpäätekstit, mutta kolminumeroisesti ilmaista ajettava reitti ja perään laittaa A tai B sen mukaan, kumpaan suuntaan ollaan ajamassa. Pika-tekstillä ilmaistaisiin tuttuun tapaan pikavuoroa.
    Mikäli käytetään määränpäätekstejä lienee turha lisätä enää mitään kirjaimia osoittamaan kumpaan suuntaan ollaan menossa. 150 TURKU tai 150 HELSINKI on kaiketi ihan tarpeeksi selkeä.

  12. #72
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lasse Näytä viesti
    Mikäli käytetään määränpäätekstejä lienee turha lisätä enää mitään kirjaimia osoittamaan kumpaan suuntaan ollaan menossa. 150 TURKU tai 150 HELSINKI on kaiketi ihan tarpeeksi selkeä.
    Tässä tapauksessa on selkeätä. Lähinnä mietin reittejä, joissa on lukuisia mutkia ja kiertelyjä. Toisaalta, jos kuljettajat todella laittavat oikean määränpääkyltin, niin tätä ei tosiaan tarvita. Helsingissä vaan tapaa usein HKL:n busseja, joissa lukee koko ajan päätepysäkkinä Rautatientori, oli sitten suunta mikä hyvänsä. Ei kovin informatiivista.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #73
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Tässä tapauksessa on selkeätä. Lähinnä mietin reittejä, joissa on lukuisia mutkia ja kiertelyjä. Toisaalta, jos kuljettajat todella laittavat oikean määränpääkyltin, niin tätä ei tosiaan tarvita. Helsingissä vaan tapaa usein HKL:n busseja, joissa lukee koko ajan päätepysäkkinä Rautatientori, oli sitten suunta mikä hyvänsä. Ei kovin informatiivista.
    Suaattaapi tuo jeähä aa tai peekin kiäntämätä...

  14. #74
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    Suaattaapi tuo jeähä aa tai peekin kiäntämätä...
    Olisiko mahdollista saada keulan linjanumero samaan systeemiin matkakortinlukijan kanssa? Kortinlukijahan osaa kääntää kunnankin HEL/ESP/VAN tilanteen mukaan, niin kyllä varmaan lukija tietää, mihin ollaan matkalla. Samalla se voisi ohjailla keulan näyttöä. Totta kai ohitusmahdollisuus poikkeustilanteessa olisi hyvä olla olemassa, mutta jos tuo yleensä toimisi.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #75
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Olisiko mahdollista saada keulan linjanumero samaan systeemiin matkakortinlukijan kanssa? Kortinlukijahan osaa kääntää kunnankin HEL/ESP/VAN tilanteen mukaan, niin kyllä varmaan lukija tietää, mihin ollaan matkalla. Samalla se voisi ohjailla keulan näyttöä. Totta kai ohitusmahdollisuus poikkeustilanteessa olisi hyvä olla olemassa, mutta jos tuo yleensä toimisi.
    Osaa kyllä kääntää, mikäli buscomin askellus on oikein - kuten nyt oletusarvoisesti on. Millään paikannusjärjestelmällä ei kuntarajoja kuitenkaan haistella. Nyt en ihan ymmärtänyt tuota pk-seudun matkakorttijärjestelmän suoraa vertaamista pikavuoroihin...

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Lähijunaliikenteen kilpailutus säästäisi kustannuksia ja parantaisi palvelua
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.09.2010, 09:10
  2. Hyvää palvelua viitostiellä
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.10.2007, 13:18
  3. Matkahuolto parantaa palvelua Tampereella
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.08.2006, 00:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •