Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Joillakin reiteillä lentokone on halvempi kuin bussi. Mistä se johtuu??

Bussit ovat pitkillä matkoilla, esimerkiksi Helsinki-Oulu paljon junaa kalliimpia, vaikka pitäisi olla päinvastoin matkustajien houkuttelemiseksi. Junakaan ei mitenkään halpa kulkuväline ole. Lentoliikenteessä kilpailu pakottaa myymään lippuja edullisesti, jotta hiljaisempiin vuoroihin saadaan lisää matkustajia. Jotta tämä sama systeemi toimisi junissa ja busseissa, olisi annettavien alennuksien oltava suuria (esim. -50 %), jotta se ohjaisi kysyntää hiljaisempiin vuoroihin.

On tällaisia alennuksia ainakin joillain yhtiöillä. Ventoniemellä on vuoroissa Helsinki-Nurmijärvi th-Hyvinkää käytössä Happy Hour-tarjous, jossa hiljaisilla vuoroilla saa kaksi aikuista matkustaa yhden hinnalla, tai vaihtoehtoisesti eläkeläinen tai opiskelija lapsen hinnalla. On piristävää huomata, että tehdään tällaisia tarjouskampanjoita. Bussimatkustamisesta tulisi tehdä seutulipuilla, sarjalipuilla ja muilla tarjouksilla houkutteleva, edullinen ja paljon matkustamaan houkutteleva myös ei-alennusryhmäläisille.

Erityisesti halpa seutulippu on hyvin kiinnostava ajatus, sitä tulisi laajentaa myös pk-seudulle ja mahdollistaa eri seutulippuvyöhykkeiden kombinaatiot laajalla alueella reissaaville. 60 euron kuukausihintaan myytävä Etelä-Karjalan seutulippu ei todellakaan ole kallis, kun sillä voi matkustaa vaikkapa monta kertaa päivässä välin Luumäki-Parikkala, joka on 134 km. Myös monissa muissa maakunnissa on vastaavia suuren alueen kattavia halpoja lippuja. Ainoastaan pääkaupunkiseutu kehyskuntineen uupuu systeemistä ja hinnat ovat kalliimmat, jostain ihmeen syystä. Myös pikavuoroissa tulisi saada matkustaa seutulipulla, seutulipun kuukausihinta voisi tällöin olla hieman suurempi, mutta ei tarvitsisi joka kerta maksaa erikseen pikavuorotaksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko lähtöjä vähän jakaa tasaisemmin, jolloin tuollaista hankalaa viiden auton letkaa ei syntyisi?.

Olen itse miettinyt kampista lähtiessä samaa.Etenkin iltapäivälähdöissä kellon lyötyä esim. 16:00, alkaa sellainen kilvanajo kohti ramppia että arimmat kuskit eivät edes yritä päästä sekaan.
Jos lähtöajat porrastettaisiin esim. minuutin välein, tuskin samaa hässäkkää syntyisi. En toki tarkoita että vain yksi auto lähtisi yhdellä kellonlyömällä, vaan vaikka 2-3. Nyt kun niitä tuntuu lähtevän lähes joka laiturista. + kamppiin saapuvat tai rahtiasemalle aikovat autot niin ihme ettei enempää kolise. Mutta kunhan taas vaan mietin...
 
Lippujen vaihtokelpoisuus

Tietääkö kukaan, voiko väärälle reitille myydyllä pikavuorolipulla matkustaa toisella reitillä käyttäen sitä osamaksuna? Eli jos on lippu Helsinki-Vaasa, joka on myyty 37 eurolla, voiko sitä käyttää osamaksuna vaikkapa Vaasasta Jyväskylään bussissa. Tai jos sen käy vaihtamassa Matkahuollossa, meneekö siitä silti se lunastuspalkkio, vai voiko vaihtaa toiseksi Matkahuollon lipuksi ilman palkkioita?
 
Eilen täydessä, kusenhajuisessa bussissa taas pari tuntia viettäessäni, mietin jälleen kerran hartaasti miksen kulje autolla?? Olisin tunnin-pari aikaisemmin kotona ja vastaavasti saisi aamulla nukkua pidempään. Hieman kalliimpaa se toki on, mutta koska auto kuitenkin täytyy omistaa, ei puhuta mistään mahdottomista summista. Jos ei olisi Citycity-lippua, en edes harkitsisi kumpaa käyttäisin... no jäljelle jää tietysti ympäristönsuojelu; mutta mitäpä se yhden ihmisen panos nyt tässä saastemäärässä tuntuu?!
Alan kannalta on varmasti hienoa, että bussit on nykyään täydempiä kuin aikaisemmin, mutta se vähentää ainakin minun matkustusmukavuuttani ratkaisevasti. Ja eipä ole kaluston kuntokaan kovin kaksista ainakaan Hki-Kotka -välillä. :mad:
 
mietin jälleen kerran hartaasti miksen kulje autolla??
Mietin eilen juuri samaa tullessani illalla paikallisliikenteen bussilla treeneistä. Ensin pitää kävellä satoja metrejä pysäkille, sitten odottaa puoli tuntia bussia joka ajaa kiertelevää reittiä. Urheilutalon vieressä on tänä syksynä asfaltoitu iso parkkipaikka ja olisi niin paljon mukavampaa mennä parkkipaikalle ja ajaa suorinta reittiä kotiin. Jos minulla olisi varaa niin ottaisin auton välittömästi liikenteeseen.
 
Urheilutalon vieressä on tänä syksynä asfaltoitu iso parkkipaikka

Siinäpä tiivistettynä kuva yhdyskuntasuunnittelun ja liikuntapolitiikan todellisuudesta. Arjen hyötyliikunta vaikkapa ihan kävelemällä kotoa urheiluhallille ei ole trendikästä.

No, kaikkein kummallisinta "liikuntaa" on tietysti matka maasturilla golfkentän kuppilaan. (Tarkoittaako muuten se golfslangin "mun tasoitus on 28" suomeksi pysäköintiruudun numeroa? Vai yhden pelaajan valtaamia hehtaareja sileäksi pannusta maastosta? :biggrin: )

Ketjun alkuperäiseen aiheeseen mennäkseni: Pikavuoroliikenteen hyvä ominaisuus on mahdollisuus tulla kaupungeissa kyytiin linja-autoaseman lisäksi myös reitin varrella olevilta pikavuoropysäkeiltä. Pysäkeillä matkustajille tarjottava informaatio on kuitenkin aivan menneen ajan tasolla. Samalla pysäkillä voi olla paikallisliikenteen joka linjasta numerot määränpäätekstit ja vieläpä aikataulut esillä, mutta moneen suuntaan menevistä pikavuoroista ei ole miuuta tietoa kuin yksi pikku kilpi "Pikavuoro".

Kaupunkia ei kaukoliikenteestä tiedottaminen tietenkään kiinnosta eikä ole velvoitettakaan, kun pikavuoroliikenne muutenkin kehuskelee itsekannattavuudellaan. On kuitenkin uskomatonta, että liikennöitsijät eivät ole tehneet mitään pysäkki-informaation parantamiseksi. Eikö haluta uusia asiakkaita? Vai pelätäänkö kilpailijan vuorojen markkinoimista? Vai onko asenteet sellaiset, että eihän tuolla maallakaan ole kuin pelkkä pysäkkitolppa tien varressa?

Eikös muuten aikatauluinformaatiosta olisi hyötyä juuri maaseudun pysäkeillä, joilla pysähtyy vain yksi vuoro silloin, toinen tällöin. Ei edes maksaisi paljon panna vaikka vain paperinen aikataulu sateelta suojaavassa telineessä tolpan varteen tai katoksen kylkeen. Mitään monimutkaisen laitetekniikan taaksen piilotettuja koodihakuja kamerakäynnykällä tai satelliittiyhteyksillä en ole sinne ehdottamassa.
 
Eikös muuten aikatauluinformaatiosta olisi hyötyä juuri maaseudun pysäkeillä, joilla pysähtyy vain yksi vuoro silloin, toinen tällöin. Ei edes maksaisi paljon panna vaikka vain paperinen aikataulu sateelta suojaavassa telineessä tolpan varteen tai katoksen kylkeen. Mitään monimutkaisen laitetekniikan taaksen piilotettuja koodihakuja kamerakäynnykällä tai satelliittiyhteyksillä en ole sinne ehdottamassa.

Onneksi sentään www.matka.fi ja www.matkahuolto.fi löytyvät kaukobussien aikataulut kätevästi kaikki samasta paikasta. Kannattaa hyödyntää näitä mahdollisuuksia, netinkäyttöön kun on mahdollisuus lähes jokaisella. Nettiaikataulut ovat paljon paremmin ajan tasalla kuin paperiaikataulut. Pysäkkien paperiaikataulujen vaihtamisessa olisi valtava työ siihen nähden, että pitkillä matkoilla kyytiin tullaan kuitenkin pääasiassa linja-autoasemilta, vaikka pois voidaankin jäädä lähellä olevilla pysäkeillä.
 
Kaikki kunnia nettiaikataulustoille, mutta miksi sitten kaupunkien paikallisliikenteessä pitää olla pysäkeillä linjakilvet ja aikataulut ja lähtöaikanäytöt? Eihän niitä tarvita, kun "kaikilla on netti"...

Aina ei ole kone käsillä ja laite ladattuna. Kaikki eivät maaseudullakaan - onneksi - tee pelkkää etätyötä internetissä. Joku saattaa jopa arvostaa yksinkertaista, koneellistamatonta elämäntapaa.

Nettihuumassa unohtuu se, että energiankulutus, laitteiden tarve ja niiden myötä ympäristörasitus kasvaa, kun jokainen tekee erikseen.

Eikös joukkoliikennekin perustu siihen, että yhdessä kulkemisessa on huomattavia etuja verrattuna siihen, että jokainen ajelisi eri autolla.

Maaseudun aikataulut eivät kuitenkaan ihan joka päivä vaihdu, joten kyllä pysäkit pystyisi pitämään ajan tasalla kohtalaisen pienin panostuksin. Teiden ja katujen varret ovat väärällään monenmoista mainostaulua, joiden julisteita vaihdellaan huomattavasti useammin. Ja eikös vaikka posti voisi kuljettaa aikataulut maaseudun pysäkeille, kun muutenkin hoitelee osoitteellisia jakelupalveluita. Jos ei mitellaa (tai risellaa vai mikä se oli) kiinnosta, niin onhan muitakin kuljetusyrityksiä - vaikkapa bussiliikenteen oma Matkahuolto!

Kaupungeissa voisi sopia, että kaukoliikenteen informaatio päivitetään pysäkille ihan samoilla konsteilla kuin paikallisliikenteenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös