Polkupyörän kuljetusmaksu

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Mikä on mielestäsi sopiva polkupyörän kuljetusmaksu? Saako se riippua matkan pituudesta vai olisiko kiinteä hinta parempi? Oletko itse matkustanut bussissa pyörän kanssa?

Tässä luettelossa on muutaman liikennöisijän perimiä polkupyörän kuljetusmaksuja. Mukana on vertailua varten myös joitakin paikallisliikenteessä ja VR:lla sovellettavia hintoja. Tiedot perustuvat liikennöitsijöiden painettuihin aikatauluihin ja nettisivuihin. Jos huomaat virheitä tai epätäsmällisyyksiä, kerro sekin.

0,0 eur "Tampereen joukkoliikenne" "ottamisesta autoon päättää kuljettaja"
0,0 eur Korsisaari-yhtiöt "jos autossa on tilaa"
0,0 eur metrossa, kertoo HKL
1,0 eur Veljekset Salmela
1,4 eur Kuopion ja Lahden paikallisliikenne, Gold Linen Kemi-Keminmaa-paikallisliikenne
1,4 eur Kylmäsen Liikenne, M.V. Wikström
2,7 eur Karstulan Liikenne, Töysän Linja, Ventoniemi, Koskilinjat, Paunun vakiovuorot
2,7 eur Porin Linjat, Satakunnan Liikenteen vakiovuorot
2,7 - 3,8 eur Koiviston Auton yhtiöt kaukoliikenteessä
3,5 - 7,0 eur Eskelisen Lapin Linjat matkan pituudesta riippuen
3,6 eur VR:n lähijunat YTV-alueella, ei mahdollista ruuhka-aikana
4,0 eur Savonlinjan yhtiöt "Jos matkalipun hinta on tätä pienempi, maksu on sama kuin matkalipun hinta."
4,0 eur Pohjolan Liikenne, Veolia Transport West
4,0 - 10,0 eur Vainion Liikenne matkan pituudesta riippuen
4,2 eur VR:n lähijunat vyöhykealueella, ei mahdollista ruuhka-aikana
5,0 eur Satakunnan Liikenteen pikavuorot, Pohjolan Matka Kajaanin paikallisliikenteessä
5,4 eur Paunun pikavuorot
5,5 eur Pohjolan Matka yleensä
7,0 eur Länsilinjat
9,0 - 10,0 eur VR:n kaukojunat, ei mahdollista kaikissa junissa, IC/IC2-junissa varattava etukäteen

YTV: "busseissa ja raitiovaunuissa niitä ei saa kuljettaa lainkaan"
Satakunnan Liikenne: "polkupyörälle voidaan tilata etukäteen kuljetus määrättyyn vuoroon"
Yleisesti kerrotaan, että polkupyörä otetaan kuljetettavaksi, jos tilaa on (riittävästi).
ExpressBussin imago ei näytä edellyttävän, että polkupyörän kuljetusmaksu olisi kaikissa siihen kuuluvissa busseissa sama. Myöskään Koiviston Auton yhtiöiden "yhteinen imago" ei näytä sitä edellyttävän.

Polkupyörän kuljetusmaksuja selvitellessä ilmeni, että ainakaan seuraavat liikennöitsijät eivät kerro asiasta sen kummemmin painetussa aikataulussaan kuin nettisivullakaan: Möllärin Linjat, Nevakivi, V.Alamäki, Koivuranta, Tourusen Linjat, Soisalon Liikenne, Matka-Mäkelä, Veolia Transport Tampere, Valkeakosken Liikenne. Tiedätkö jostakin näistä, mitä sen busseissa peritään polkupyörän kuljetuksesta?

"Toista se oli vanhaan hyvään aikaan, kun kaikilla oli sama taksa."
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka tässä ollaankin alueella "bussit", "kauko- ja tilausliikenne", niin mainitaan nyt Helsingin sisäisen liikenteen polkupyörätariffi myös Suomenlinnan Liikenne Oy:ltä: meno-paluu 5 euroa.

KULJETUSMAKSUT 1.1.2007 ALKAEN
Maksu oikeuttaa edestakaiseen kuljetukseen. Matkustajilla on myös oltava voimassa oleva HKL:n matkalippu.

AJONEUVOT Maksu

Alle 6 m 30,00 €
6 – 9 m 60,00 €
9 – 12 m (tai 20-35 tn) 90,00 €
12 – 18 m (tai 36-50 tn) 150,00 €
Yli 18 m (tai yli 50 tn) 210,00 €

Henkilöliikenteessä paluukuljetuksen voi varata m/s Suomenlinna II:lle ja m/s Torille. Suomenlinna II:n toinen autopaikka jätetään aina muiden kuljetusta tarvitsevien käytettäväksi.

Paluukuljetuksen varausmaksu on 20 % varsinaisesta kuljetusmaksusta. Kuljetettavien ajoneuvojen enimmäismitat henkilöliikenteen lautoilla

M/s Suomenlinna II; M/s Tor
Pituus 7,0 m; 5,2 m
Leveys 2,3 m; 2,3 m
Korkeus 2,7 m; 2,4 m

MUUT KULJETUKSET Maksu
Tavara, alkava 25 kg 2,50 €
Polkupyörä 5,00 €
Polkupyörän vuosilippu 40,00 €
Mopo 20,00 €
Moottoripyörä 20,00 €
Mopon tai Moottoripyörän vuosilippu 160,00 €
 
Tämä aihe ei näytä kiinnostaneen. Ehkä polkupyörää ei useinkaan raahata mukana bussimatkalla tai sitten kuljetus saa maksaa mitä tahansa.

Jos liikennöitsijä ei kerro polkupyörän kuljetusmaksusta paperiaikataulussaan eikä nettisivullaan, voiko matkustaja olettaa, että maksu on 2,7 euroa?
 
Jos liikennöitsijä ei kerro polkupyörän kuljetusmaksusta paperiaikataulussaan eikä nettisivullaan, voiko matkustaja olettaa, että maksu on 2,7 euroa?

Matkustaja voinee olettaa että se on pienin kertamaksu, joka vakiovuoroissa on 2.7€ ja pikavuoroissa 5.4€.
 
Nyt vasta bongasin tämän ketjun, kun tulee vain harvakseltaan käytyä täällä kaukoliikenteen puolella.

Toissa kesänä reissattiin kahden lapsen kanssa Kivistön autolla Helsingistä Vihtiin Salmen ulkoilualueelle pyörien kanssa. Joku maksu niistä pyöristä meni, en vaan enää muista kuinka paljon. Takaisin tultiin Satulin autolla eikä silloin muistaakseni mennyt maksua.

Vajaa kymmenen vuotta sitten kuljetin silloin tällöin työmatkoilla pyörää mukana V. Amperin autossa Karjaa-Helsinki välillä. Silloin ei maksua peritty kuin pari kertaa eli kyseessä lienee ollut kuljettajan oma valinta.
 
Mun mielestä ihan hyvä homma tuo maksu. Fillari vie kuitenkin niin paljon tilaa ruumassa. Finnairissa on itselleni tullut joskus yli 10:n hengen ryhmiä fillareineen niin kyllä siinä flyer pieneksi käy. Onneksi linjaa liikennöidään niin usein että saadaan jaettua porukka useampaan autoon. Ja siellä kun ei tuo fillarin kuljetus maksa mitään:(
 
Saako sähköpotkulautaa kuljettaa bussissa? Yöllä kun olin matkalla Helsingistä linjalla 431N kuljettaja ei antanut erään miehen nousta Elieliltä kyytiin sähköpotkulaudan kanssa vaikka tilaa olisi ollut.
 
Saako sähköpotkulautaa kuljettaa bussissa? Yöllä kun olin matkalla Helsingistä linjalla 431N kuljettaja ei antanut erään miehen nousta Elieliltä kyytiin sähköpotkulaudan kanssa vaikka tilaa olisi ollut.

Kuski teki oikean ratkaisun. Yksi mies kuljetti paikallisjunassa penkkien välissä siten että osa käytävällä. Mitä enemmän joukkoliikennevälineisiin tullaan kaiken maailman pintaliitohärpäkkeiden kanssa, niin sitä epämiellyttävämmäksi ja turvattomammaksi matka muodostuu.

Pyörätuoli ja lastenvaunut tietenkin ovat täysin eri asia.
 
Kuski teki oikean ratkaisun. Yksi mies kuljetti paikallisjunassa penkkien välissä siten että osa käytävällä. Mitä enemmän joukkoliikennevälineisiin tullaan kaiken maailman pintaliitohärpäkkeiden kanssa, niin sitä epämiellyttävämmäksi ja turvattomammaksi matka muodostuu.

Pyörätuoli ja lastenvaunut tietenkin ovat täysin eri asia.

Toistaiseksi ohjeistus kuljettajille kuitenkin on, että sähköpotkulaudan kanssa saa tulla myös bussin kyytiin.
 
Mikä on mielestäsi sopiva polkupyörän kuljetusmaksu? Saako se riippua matkan pituudesta vai olisiko kiinteä hinta parempi? Oletko itse matkustanut bussissa pyörän kanssa?

Tässä luettelossa on muutaman liikennöisijän perimiä polkupyörän kuljetusmaksuja. Mukana on vertailua varten myös joitakin paikallisliikenteessä ja VR:lla sovellettavia hintoja. Tiedot perustuvat liikennöitsijöiden painettuihin aikatauluihin ja nettisivuihin. Jos huomaat virheitä tai epätäsmällisyyksiä, kerro sekin.
Nyt nämä polkupyörien lisämaksut alkavat melkein 10 eurosta, kentällä on selvästi havaittu potentiaalista kassavirtaa. Vaan missähän menee sitten se kipuraja, minkä asiakas suostuu maksamaan?
 
Toistaiseksi ohjeistus kuljettajille kuitenkin on, että sähköpotkulaudan kanssa saa tulla myös bussin kyytiin.

Miksi ohjeistus menee näin? Eikös sähkölauta miltei aina rinnasteta polkupyörään? Polkupyöriä ei kuitenkaan lähtökohtaisesti saa ottaa mukaan bussiin.
 
Toistaiseksi ohjeistus kuljettajille kuitenkin on, että sähköpotkulaudan kanssa saa tulla myös bussin kyytiin.

No esim 550-linjalla on Scaloja. Kerro mulle mihin kohtaan siinä bussityypissä sähköpotkulauta laitetaan ? (en onneksi ole vielä nähnyt yhtäkään missään bussissa.)
 
Sähkölaudan saa kuitenkin taitettua kasaan, joten rinnastaisin sen lähinnä taitettavaan polkupyörään. Molemmat menevät taitettuina ja kannettuina tavallisena matkatavarana.
 
Sähkölaudan saa kuitenkin taitettua kasaan, joten rinnastaisin sen lähinnä taitettavaan polkupyörään. Molemmat menevät taitettuina ja kannettuina tavallisena matkatavarana.

En tiedä tarkkaan miten ohjeistus menee, mutta, samoin kuin taittopyörien kohdalla, niitä ei sitten pitäisi saada ottaa avatussa muodossa sisälle. Sähkölauta taitetaan kiinni ennen kuin noustaan bussiin ja avataan vasta kun on päässyt ulos.
 
Sähkölaudan saa kuitenkin taitettua kasaan, joten rinnastaisin sen lähinnä taitettavaan polkupyörään. Molemmat menevät taitettuina ja kannettuina tavallisena matkatavarana.

Niitä on sitten monenlaisia. Saako näitä vuokrattavia lautoja kasaan ? Ovatko ne taitettavat sitten paljon pienempiä ja käyttäjänsä omistuksessa. Mutta en ole sattunut samaan bussiin vielä, jossa matkustajalla olisi sähköpotkulauta missään muodossa.
 
Takaisin
Ylös