Raahesta aamulla Ouluun?

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Aikataulujulkaisujen ja Matkahuollon aikatauluhaun perusteella Raahesta Ouluun aamukahdeksaksi M-P aikovan tilanne näyttäisi seuraavalta. Klo 6.15 lähtee Käkelän Liikenteen auto rantatietä eli Siikajoen ja Lumijoen kautta ja on Oulussa 7.50. Klo 6.25 lähtee Turun yöpikavuoro kasitietä ja saapuu Ouluun 7.30, mutta se ei saa M-P ottaa matkustajia Raahesta. Matka Raahesta Ouluun kestää 95 min, vaikka nopeampikin bussi kulkee. Miksi näin?

Tilanteen syiksi arvellaan seuraavia. Korjatkaa, jos olen väärässä. Pikavuoro ei saa ottaa matkustajia Raahesta, koska Käkelän Liikenne "omistaa oikeuden" kuljettaa matkustajia linja-autolla Raahesta Ouluun kyseiseen aikaan. Käkelän Liikenne haluaisi ajaa suoraan kasitietä, mutta sen kieltää lupaviranomainen, joka kantaa huolta rantatien varren matkustusmahdollisuudesta aamulla Ouluun. Matkustajia ei ole niin paljon, että Käkelän Liikenteen kannattaisi ajaa kahdella autolla, toisella kasitietä ja toisella rantatien kautta.

Jos lääninhallituksella olisi sopivalla momentilla riittävä määräraha, niin lupaviranomainen voisi ehkä antaa Käkelän Liikenteen ajaa kasitietä ja määrärahalla lh ostaisi rantatien varrelta lähteville syöttöyhteyden (taksilla) Lumijoelle tai ehkä Revonlahdelle, kumpi nyt sitten olisi tarkoituksenmukaisempaa.

Luulen, että jos matka-aika lyhenisi 95 minuutista 65-70 minuuttiin, niin kyydin kysyntä kasvaisi. Mielestäni nykytilanne on huonoa mainosta linja-autoliikenteelle.
 
Tätä aihetta on käsitelty Raahen seutukunnan joukkoliikennesuunnitelmassa pari vuotta sitten. Muistaakseni tuossa suunnitelmassa ehdotettiin, että Turku - Oulu -vuoron sallittaisiin kuljettaa myös Raahesta nousevia matkustajia ja Siikajoen kautta kiertävä vakiovuoro ostettaisiin yhteiskunnan rahoilla, mikäli siihen ei riittäisi tarpeeksi matkustajia. Näköjään vielä ei ole ryhdytty sanoista tekoihin.
 
MH-aikatauluhaku kertoo, että vuodenvaihteesta lähtien Turku-Oulu-yöpikavuoro saa ottaa matkustajia Raahesta ilman rajoituksia. Bussi lähtee Raahesta 7.00 ja on Oulussa 8.05.

Eläköön valinnanvapaus!:smile:
 
Luulen, että jos matka-aika lyhenisi 95 minuutista 65-70 minuuttiin, niin kyydin kysyntä kasvaisi. Mielestäni nykytilanne on huonoa mainosta linja-autoliikenteelle.

Entäs jos olisi tunnin välein klo 5-24 juna ja matka-aika 45 minuuttia? Luulenpa, että silloin joukkoliikenteen käyttö toden teolla kasvaisi.
 
Raahesta Oulussa kävi työssä vuonna 2000 yli 300 henkilöä. Busseista 5:25 ajaa suoraa tietä, mutta lienee useimmille turhan aikainen, 6:15 on kovin hidas ja 7:40 on jo vähän myöhäinen. Oulusta Raahessakin kävi työssä yli 200. Yhteydet ovat etenkin kesäisin huonot.

Tuolla välillä yli viidestäsadasta työmatkakulkijasta tuskin prosenttikaan kulkee joukkoliikenteellä. Kuinkahan suuri osa noista siirtyisi junaan, jos sellainen todella kulkisi kumpaankin suuntaan tunnin välein ruuhka-aikaan?
 
Entäs jos olisi tunnin välein klo 5-24 juna ja matka-aika 45 minuuttia?

Jos sähköinen taajamajuna ajaa 160 km/h, etäisyys on 82,4 km ja juna pysähtyy Kaakkuri, Kempele, Tupos, Liminka, Ruukki, Tuomioja, Pattijoki, joihin budjetoidaan 2 min/pysähdys, niin 45 min olisi aika tiukka aikataulu. Tuomioja-Raahe-välillä nopeusrajoitus taitaa olla 80 km/h, mutta äkkiäkös liikennemerkin vaihtaa?:icon_frown:

Jos aikataulu kuitenkin olisi mahdollinen, niin riittäisivätkö matkustajat? Paljonko lienee matka-aika henkilöautolla? Ajomukavuus talvella pimeällä ja mahdollisesti liukkaalla tiellä?:eek:
 
Tuolla välillä yli viidestäsadasta työmatkakulkijasta tuskin prosenttikaan kulkee joukkoliikenteellä. Kuinkahan suuri osa noista siirtyisi junaan, jos sellainen todella kulkisi kumpaankin suuntaan tunnin välein ruuhka-aikaan?
Varovainen veikkaus: 10-20 %? Mutta: kuinka moni raahelainen alkaisi vaikkapa 10 vuoden liikennöinnin jälkeen käydä töissä Oulussa ja päin vastoin? Kuinka moni muuttaisi tuona aikana Oulusta Raaheen?

Jos sähköinen taajamajuna ajaa 160 km/h, etäisyys on 82,4 km ja juna pysähtyy Kaakkuri, Kempele, Tupos, Liminka, Ruukki, Tuomioja, Pattijoki, joihin budjetoidaan 2 min/pysähdys, niin 45 min olisi aika tiukka aikataulu. Tuomioja-Raahe-välillä nopeusrajoitus taitaa olla 80 km/h, mutta äkkiäkös liikennemerkin vaihtaa?:icon_frown:

Se periaatteessa riittää, että juna ehtii tunnissa ajaa perille ja kääntymään lähtöä varten. Osa matkustajia kaikkoaa toki, jos matka-aika pitenee 45 minuutin "kipurajasta".
 
Takaisin
Ylös