Aikataulujen vaihdot vs. todelliset vaihdot

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Helsingistä Simpeleelle ja takaisin matkustaessa huomasin omituisia asioita. Matkahuollon nettiaikatauluihin mainitut vuorot eivät olleetkaan koko totuus. Joillain vuoroilla oli ylimääräisiä vaihtoja ja jotkut taas olivat suoria vuoroja, vaikka vaihto oli merkitty.

Esimerkiksi vakio Helsinki - Kotka 05:50-08:45 menee kuten pitääkin. Mutta sen jälkeen on vakio Kotka - Savonlinna 09:00-14:25. Sen pitäisi olla suora. Eipä olekaan, vaan vaihto on sekä Lappeenrannassa että Imatralla. Eli yhden vaihdon sijasta joutuu tekemään kolme vaihtoa.

Paluumatka pika Savonlinna - Kotka 09:05-12:55 ja vaihto Karhulassa express Kotka-Helsinki 13:10-15:00. Missään ei ole sen sijaan mainittu, että Savonlinnasta Kotkaan menevä bussi jatkaa vakiovuorona Helsinkiin melkein heti Kotkan linja-autoasemalta. Jopa bussin kyltissä lukee määräpaikkana Helsinki jo Lappeenrannan tietämillä.

Tietääkö muuten kukaan, voiko ylimääräiseksi jäänyttä (tässä tapauksessa Savonlinjan) vaihtolippua hyödyntää mitenkään jälkikäteen? Saman bussifirman tai muiden bussifirmojen autoissa, samalla tai eri reitillä?
 
Helsingistä Simpeleelle ja takaisin matkustaessa huomasin omituisia asioita. Matkahuollon nettiaikatauluihin mainitut vuorot eivät olleetkaan koko totuus. Joillain vuoroilla oli ylimääräisiä vaihtoja ja jotkut taas olivat suoria vuoroja, vaikka vaihto oli merkitty.

Matkahuollon aikatauluhaussa vuorotiedot kerrotaan sen mukaan miten liikennöitsijät ovat Matkahuollolle ne ilmoittaneet. Tarvittaessa tietoja voidaan kyllä muuttaa, jos tulee ilmi, että liikennöitsijän suoraksi ilmoittama vuoro ei suora olekaan tai päinvastoin.

Aina asia ei ole liikennöitsijällekään ihan selvä. Autokierto saattaa vaihdella jopa päivittäin esimerkiksi tilausajojen, huoltojen ym. tekijöiden takia. Tilanne voi olla esimerkiksi se, että joinakin päivinä (ei välttämättä aina samoina viikonpäivinä) pitkälle vuorolle lähtenyt auto jää keskellä matkaa sijaitsevalle paikkakunnalle huoltoon ja vuoron loppuosan hoitaa toinen auto. Tällaista tapahtuu esimerkiksi Tampereella, kun siellä toimivan yrityksen Helsinki - Tampere - Vaasa -linjan auto pitää saada huollettua.
 
Viime elokuun lopulla matkustin Rovaniemeltä Eskelisen bussilla Enontekiön Hettaan ja sillä kertaa auto oli menossa muistaakseni Tromssaan saakka. Matkan varrelta kyytiin tuli toinenkin kuljettaja, joka ajoi Palojoensuusta loppumatkan. Meille Hettaan menijöille Rovaniemeltä aloittanut kuljettaja otti Palojoensuusta toisen auton, jolla jatkoimme Hettaan. Tästä autonvaihdosta ei muistaakseni myöskään ollut mitään mainintaa aikataulussa ja netissä Eskelisen aikataulut ovat yhtä väriviidakkoa, josta ei pysty saamaan selville autonvaihtoja.
 
Tästä autonvaihdosta ei muistaakseni myöskään ollut mitään mainintaa aikataulussa

Käsitykseni mukaan Hettaan ajetaan ilman vaihtoa niinä päivinä, kun Tromssaan / Kilpisjärvelle ei liikennöidä. Hettaan pääsee "joka päivä", mutta Tromssaan tai Kilpisjärvelle Eskelinen ajaa vain sesongin aikana.

Matkustin 23.9.2006 Eskelisen kyydissä Kilpisjärveltä Kolarin rautatieasemalle, jolloin Palojoensuussa oli Hetan vaihtoyhteys "pakettiautolla" (kuljettajan takana oli yksi poikittainen penkki matkustajille, jotka molemmat siihen hyvin mahtuivat).
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi vakio Helsinki - Kotka 05:50-08:45 menee kuten pitääkin. Mutta sen jälkeen on vakio Kotka - Savonlinna 09:00-14:25. Sen pitäisi olla suora. Eipä olekaan, vaan vaihto on sekä Lappeenrannassa että Imatralla. Eli yhden vaihdon sijasta joutuu tekemään kolme vaihtoa.

Paluumatka pika Savonlinna - Kotka 09:05-12:55 ja vaihto Karhulassa express Kotka-Helsinki 13:10-15:00. Missään ei ole sen sijaan mainittu, että Savonlinnasta Kotkaan menevä bussi jatkaa vakiovuorona Helsinkiin melkein heti Kotkan linja-autoasemalta. Jopa bussin kyltissä lukee määräpaikkana Helsinki jo Lappeenrannan tietämillä.

Noi vaihdot on tosiaan autokiertojen takia ja sinänsä hieman harmittavia matkustajille, tosin kovin vähän on koko matkan kulkijoita. Sen aamuvaikon hesasta pitäsi jatkaa Lappeenrantaan asti vaikka Kotkaan mainitaan vaihto niin kyseessä siis pitäis olla sama auto, osittain rahdinkin takia, eli ko. autossa on alusta täynnä rahtia.

Jossain vaiheessa toi Helsingistä/Kotkasta tuleva auto jatkettiin suoraan Imatralle vain kuljettaja vaihtui Lappeessa, mutta nyt mennään näin. Imatralla on aina kouluvuoden aikana vaihto. Osuuden Imatra - Savonlinna ajaa Savonlinnan pään kuskit oman kiertonsa mukaisesti. Kesäaikaan vuoro menee periaatteessa suorana Helsingistä Savonlinnaan, vain kuskit vaihtuvat ahkerasti.

Teoriassa Savonlinna 7:00 -> Imatra 10:00 vuoro ja Imatra 13:35 -> Savonlinna 16:35 (noin) vuoro kuuluvat kesän aikana kilpailutettavaan liikenteeseen ja niistä on juurkin kilpailutus menossa, tulokset tulevat 'pian', linjan tosin kohtuu varmasti voittaa Savonlinja Oy/Linja-Karjala Oy koska muuten auto- ja kuljettajakierrot menisivät aika pahasti sekaisin.
 
Takaisin
Ylös