Pikavuorobussien linjakilvet

Liittynyt
5 Marraskuu 2006
Viestit
227
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Linjakilpiin voisi kyllä panostaa, että ne näkyisivät. Surkeimmat kilvet löytyy savonlinjan ja koiviston auto yhtymän busseista. Kilpien koot ovat surkean pienen kokoiset, puhumattakaan koiviston auton vanhoista nauhakilvistä joista ei saa selvää kuin muutaman metrin päästä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Linjakilpiin voisi kyllä panostaa, että ne näkyisivät. Surkeimmat kilvet löytyy savonlinjan ja koiviston auto yhtymän busseista. Kilpien koot ovat surkean pienen kokoiset, puhumattakaan koiviston auton vanhoista nauhakilvistä joista ei saa selvää kuin muutaman metrin päästä.

En nyt oikein ymmärrä tuota väitettä: savonlinjan viimeisen kahden vuosikymmenen aikana hankituista autoissa on ihan selkeät mitronin(?) linjakilvet, nauhakilpiä on enään hyvin vähän ja nekin häviävät kovaa vauhtia pois. Uudemmissa autoissa on ledikilvet joiden näkyvyys on kyllä hieman heikohko, varsinkin päivänvalossa, mutta taas toisaalta pimeällä ovat kyllä paremmat varsinkaan kun ei tarvita erillisiä valaisimia linjakilpikoteloissa.

Koiviston Auto-yhtymän kilpipolitiikka onkin sitten ihan kokonaan oma juttunsa. Onhan heilläkin tosin uudemmissa autoissa jo digikilvet. Musta teksti valkoisella pohjalla on kyllä jotain aivan uskomatonta sekoiluilua, milloinkohan ne ovat tulleet KA:lla käyttöön enemmissä määrin? Valkoinen teksi mustalla pohjalla perustuu juurikin parempaan konstrastieroon ja pimeällä takaa loistavaan valoon joka vielä korostaa valkoista, KA:n tapauksessa valkoinen 'palaa' puhki ja peitää mustat tekstit.
 
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

En nyt oikein ymmärrä tuota väitettä: savonlinjan viimeisen kahden vuosikymmenen aikana hankituista autoissa on ihan selkeät mitronin(?) linjakilvet, nauhakilpiä on enään hyvin vähän ja nekin häviävät kovaa vauhtia pois. Uudemmissa autoissa on ledikilvet joiden näkyvyys on kyllä hieman heikohko, varsinkin päivänvalossa, mutta taas toisaalta pimeällä ovat kyllä paremmat varsinkaan kun ei tarvita erillisiä valaisimia linjakilpikoteloissa.


Millä tavoin Savonlinjalla on selkeitä linjakilvet? Joistain Savonlinjan Eagleistä löytyy vieläkin sähkökilvet, joissa on yhdellä rivillä pientä tekstiä. esimerkki Kyseistä tekstiä on inhottava lukea, kun bussi tulee pysäkkiä kohti n. 50km/h. Muutaman kerran bussi on mennytkin ohi, kun ei ole nähnyt minne bussi menee.
 
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

En nyt oikein ymmärrä tuota väitettä: savonlinjan viimeisen kahden vuosikymmenen aikana hankituista autoissa on ihan selkeät mitronin(?) linjakilvet.

No ei ole kyllä ainakaan Joensuun yöpikavuorossa. Vasta viime hetkellä näkee, mitä kyltissä lukee, kun se on niin himmeällä. Onneksi yöllä menee vain yksi bussi, niin ei kyltistä väliä, mutta kyllä se on vaikeaa lukea ja pienellä präntätty. Bussin valot sokaisevat niin, ettei sitä vähääkään näe.
 
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

En nyt lainaile tähän noita Kotkalaisen ja kemkim:n tekstejä, jotta moderaattoreiden ei tarvitse siivota jokaista viestiä...

Kertokaapas sitten esimerkki sellaisesta autosta ja linjakilvistä jotka näkyvät hyvin kun auto tulee kohti 50km/h, mielellään kuvan kera.

Kemkim tarkoittanee tuota 00:10 lähtevää 'rahti'-vuoroa jota yleensä ajetaan sillä uudella rahtiperällä jossa lienee uudet ledikilvet. Saattavat olla heikkotehoisilla ledeillä tai jotain vastaavaa.
 
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Olen itsekin sitä mieltä, että Savonlinjan autoissa on heikot kilvet. Viime kesänä meinasin jäädä bussista, kun en nähnyt kylttiä kunnolla (onneksi toinen pysäkillä ollut henkilö pysäytty bussin vahingossa, oli kai hänkin nähnyt kyltin väärin). Jopa Savonlinjan kuljettajat ovat tunnustaneet, että autoissa on heikot linjakilvet.

Kertokaapas sitten esimerkki sellaisesta autosta ja linjakilvistä jotka näkyvät hyvin kun auto tulee kohti 50km/h, mielellään kuvan kera.

Tätä asiaa on tullut mietettyä. Ehkäpä kuitenkin Kotkalaisen viimeisimmässä viestissään linkittämä kuva on vastaus kysymykseen. Kuvasta selvästi nähdään, ettei Savonlinjan linjakilpiä näe selvästi. Sen sijaan takana tulevan auton "EXPRESS" näkyy niin selvästi, että Sokea Reettakin osaa nousta siihen bussiin.

On tuhlausta laittaa kylttiin teksti express, sillä eihän se ole mikään pikavuoron määränpää. Paljon parempi olisi tuohonkin kilpeen laittaa esimerkiksi "Kouvola-Lappeenranta-Imatra lentoaseman kautta". Ja edelleen olisi teksti suurempaa kuin Savonlinjan linjakilvissä... :)
 
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Kemkim tarkoittanee tuota 00:10 lähtevää 'rahti'-vuoroa jota yleensä ajetaan sillä uudella rahtiperällä jossa lienee uudet ledikilvet. Saattavat olla heikkotehoisilla ledeillä tai jotain vastaavaa.

Ainakin nämä keltaisilla ledeillä varustetut bussit ovat hyvin nähtävissä, niitä on ainakin ollut Lauttakylän Autolla. Sen sijaan Savonlinjalla on vihreänvärisiä himmeitä kylttejä, ovatko sitten ledejä vai mitä, en pannut merkille, kun hädin tuskin ehdin bussin pysäyttää.

Onko tuossa sama auto sekä Helsinkiin menevällä että Joensuuhun menevällä yövuorolla? Tuolla vuorolla kulkee paljonkin rahtia? Matkustajia on aika niukasti, kolmea-neljää Kotkan ja Joensuun välillä ainakin Helsingin suuntaan mennessä. Kuljettaja ei myöskään näkynyt lastaavan tai purkavan rahtia maanantain vastaisena yönä Helsinkiin mennessä, en tosin tiedä Joensuun pään tilannetta, astuin kyytiin ennen Imatraa. Sunnuntaisin ei kovin moni Matkahuolto taida olla auki rahdin jättämistä varten, mutta kai ne tulot jostain sitten saadaan, kerta vuoro ajaa molempiin suuntiin joka yö ympäri vuoden.

Sen sijaan takana tulevan auton "EXPRESS" näkyy niin selvästi, että Sokea Reettakin osaa nousta siihen bussiin.

Olisiko kyse express-vuorosta pikavuoron sijaan? Omituista logiikkaa kyllä nimetä erikoispikavuorot nimellä express, joka tarkoittaa sanaa 'pika' englanniksi. Erikoispika-teksti tai EP voisi olla parempi tuossa.

Tässä selkeät linjakilvet:
http://my.opera.com/kotkalainen/albums/showpic.dml?album=462882&picture=6417309
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Se 00:10 Hki - kotka - Joensuu vuoro on nimenomaan rahtivuoro joka purkaa yleensä suurimman osan lastia Joensuussa, purkamassa 2-3 kuskia. Jotain se saattaa jättää Imatralle ja Imatra - Joensuu välille. Se auto palaa Joensuusta Helsinkiin päivällä Mikkelin kautta. Lauantain vastaisena yönäkin kuljetetaan rahtia vaikkakaan se ei 'jatka' Lauantaina eteenpäin mistään.

Päinvastoin ajettava yövuoro, joka lähtee 22.xx Joensuusta 6-tietä Helsinkiin kuljettaa sen vähän rahtia mitä saattaa olla matkalla, yleensä erittäin vähän.

Ja onhan tuossa Paunulaisessa selkeät linjakilvet. Noilla ledimatriiseillakin on hieman paha tapaa 'palaa läpi' jolloin kirjaimet menee hieman sekaisin, mutta kuitenkin. Savonlinjoilla homma heikentää tietty pakonomainen tarve noille kaksiosaiselle tuulilasille. Sinänsä ihan ymmärrettävää, sillä tulee halvemmaksi vaihtaa puolikas kuin kokonainen lasi...kaiketi.
 
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Koiviston Auto-yhtymän kilpipolitiikka onkin sitten ihan kokonaan oma juttunsa. Onhan heilläkin tosin uudemmissa autoissa jo digikilvet. Musta teksti valkoisella pohjalla on kyllä jotain aivan uskomatonta sekoiluilua, milloinkohan ne ovat tulleet KA:lla käyttöön enemmissä määrin? Valkoinen teksi mustalla pohjalla perustuu juurikin parempaan konstrastieroon ja pimeällä takaa loistavaan valoon joka vielä korostaa valkoista, KA:n tapauksessa valkoinen 'palaa' puhki ja peitää mustat tekstit.

KA:lla ei ole ainoa ongelma nauhakilvissä kirjainten ja nauhan väreissä. Toisena voi pitää ongelmana uusissa Kuopion Liikenteen Kabuseissa, joissa lukee pienellä PIKA helsinki-Kuopio. Ongelmaksi tulee näkyvyys tietenkin, mutta lisäksi olisi hauskaa tietää mitä reittiä bussi kulkee. Vielä pahempi ovat KA:n Helsinki-Jyväskylä välin autot. Joissakin lukee Helsinki-Jyväskylä. Matkustaja pysäkillä ei haluaisi pysäyttää bussia ja kysyä kuskilta esim. "meneeks tää Heinolaan?" Jo 1970-luvulla Heinolassa paikalliselle liikennöitsijälle oli tärkeää kertoa meneekö Heinola-Hämeenlinna bussi Lahden kautta vai ei, mutta eihän KA:lle taida olla tärkeää, että matkustajat tietäisivät mitä kautta bussilla.
Itsekkään en ole tullut matkustettua Helsinki-Heinola välillä KA:n autoilla huonojen kilpien takia. (En halua pysäytellä busseja turhaan.) Tämä aiheutti lopulta sen, että matkustin ainoastaan SL-autoyhtymän autoilla, koska niistä tiesi, että auto menee oikeasti Heinolaan.

Olisiko kyse express-vuorosta pikavuoron sijaan? Omituista logiikkaa kyllä nimetä erikoispikavuorot nimellä express, joka tarkoittaa sanaa 'pika' englanniksi. Erikoispika-teksti tai EP voisi olla parempi tuossa.

Express kuulostaa matkustajien korvissa nopeammalta kuin EP tai erikoispika. Lisäksi Express mahtuu hyvin nykyisiin linjakilpiin.
 
Vs: Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Kertokaapas sitten esimerkki sellaisesta autosta ja linjakilvistä jotka näkyvät hyvin kun auto tulee kohti 50km/h, mielellään kuvan kera.

Vainion Volvo 9700 kaksiriviset ledikilvet joita näkyy myös Paunun eagleissä. Ne näkyvät hyvin ja riittävän pitkälle.
Pimeällä PL:n kaksiriviset määränpäänäytöt ovat mukavia havaita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjakilpien pohjanoteeraus lienee nämä http://rvleino.pp.fi/kuvat/vainio/vai_47.jpg Vainion muutamassa autossa olevat kilvet. Kaikki käytössä olevat rullakilvetkin hakkaavat nämä mennen tullen. Näitä ei tainnut paljon edes tulla, vai olisiko niitä jopa vaihdettu toisenlaisiin kilpiin.

Paunun autoissa tekstien sijoittelu http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb3/kortti.php?uid=890&lang=FI osataan. Sekä Mobitecin, että Vanscon isoihin ledikilpiin saa kolmekin riviä tekstiä ja vaikka 10 paikkakuntaa mahtumaan. Oleellisinta onkin miten tekstit sijoitellaan kilpeen. Molempiin kilpiin saa myös vaihtuvaa tekstiä, jonka vaihtumisnopeus on säädettävissä.

Kivoja lelujahan ne ovat ja kilven ulkoasua suunniteltaessa/ kilpitekstejä kirjoitellessa on ehkä syytäkin leikkiä tutustuakseen mahdollisuuksiin, kuten muillakin ohjelmistoilla. Lienee kuitenkin syytä muistaa mikä on oleellista tietoa ja kuinka paljon informaatiota pysäkillä oleva matkustaja ehtii sisäistää.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä muutamia toteutusmalleja, mahtaako näistä löytyä tarpeeksi näkyvää:

Osmo Ahon esimerkissä käytetään vilkkuvaa kilpeä jossa on tavaraa korkeimmalla mahdollisella fontilla. Teksteissä vilkkuu muun muassa PIKA ORIVESI - VIRRAT / PIKA KOKKOLAAN ja jotain muuta hitaalla vaihtumistahdilla.
 
Mielestäni kaukoliikenteessäkin pitäisi ottaa käyttöön linjanumerointi. Yksi perustelu on juuri tämän viestiketjun aihe eli pysäkillä odottava matkustaja näkisi helpommin, mikä peräkkäin tulevista busseista on se, joka hänelle parhaiten sopii. Linjanumero, joka ei ole suurempi kuin 999, mahtuu näkymään paljon paremmin kuin mikään paikannimi. Ja paikannimiähän voi olla linjanumeron lisäksi.
 
Mielestäni kaukoliikenteessäkin pitäisi ottaa käyttöön linjanumerointi. Yksi perustelu on juuri tämän viestiketjun aihe eli pysäkillä odottava matkustaja näkisi helpommin, mikä peräkkäin tulevista busseista on se, joka hänelle parhaiten sopii. Linjanumero, joka ei ole suurempi kuin 999, mahtuu näkymään paljon paremmin kuin mikään paikannimi. Ja paikannimiähän voi olla linjanumeron lisäksi.

Eli käytännössä siirryttäisiin länsinaapurimme malliin jossa kaikki lääninliikenne on numeroitua. Ruotsissa ei taida olla ollenkaan tälläisiä meidän kaltaisia pika- ja vakiovuoroja vaan kaikki pitkätkin linjat ajetaan linjanumerolla. Eikös niissä Haaparantaankin tulevissa kaksikerroksissa, rahtiperällisissä autoissakin ole linjakilvissä linjanumero sekä määränpää?
 
Linjanumerointi löytyy myös norjasta.
Numeroinnin voisi tehdä niin että 8 tietä ajaisi 8xx numeroiset,4 tietä 4xx numeroiset yms. tietäväthän monet ihmiset minkä tien varressa mikäkin kaupunki tai kunta sijaitsee
Mitä epäselviin linjakilpiin tulee niin pitää muistaa että myös tuulilasi saattaa mennä kurakelillä likaiseksi ylhäältä,jota ei tuulilasinpyyhkijät puhdista. Ja jos auto on seissyt ulkona yön yli kovassa pakkasessa on taatusti tuulilasin yläosa vielä pitkänkin ajan päästä täysin jäässä vaikka olisi ollut webasto ajastettuna ennen liikkeelle lähtöä aamulla. Tosin ammattitaitoinen kuljettaja varmistaa ennen linjalle lähtöä että linjakilpi näkyy tuulilasin läpi.
Myös tuulilasi saattaa huurtua kostealla ilmalla niin että tuulilasin yläosa huurtuu umpeen
 
Takaisin
Ylös