Linja-auto ajoi seinään Helsingissä 11.3.2008

Tänään 11-03-2008 Ventoniemen linja-auto numero 63 on ajanut seinään Helsingissä Mannerheimintiellä.

Hyvin ikävä tapahtuma. Vastaava oli pari vuotta sitten Hämeentiellä, kun kuljettaja sai sairauskohtauksen ja menehtyi, jonka jälkeen bussi jatkoi matkaansa. Matkustajat alkoivat ihmetellä vasta sitten, kun bussi ei kääntynytkään mutkasta, vaan jatkoi suoraan. Näitä sairauskohtauksia on viime vuosina ollut aika monia bussinkuljettajilla ja onpa yksi ratikkatapauskin ollut. Rankka työ, tupakan polttaminen ketjussa, ikääntyvät työntekijät ja liikunnan puuttuminen istumatyön vastapainoksi, näitä veikkaisin syiksi. Työnantajien tulisi sijoittaa enemmän työterveysasioihin, jotta näitä ei tulisi lisää.
 
Rankka työ, tupakan polttaminen ketjussa, ikääntyvät työntekijät ja liikunnan puuttuminen istumatyön vastapainoksi, näitä veikkaisin syiksi. Työnantajien tulisi sijoittaa enemmän työterveysasioihin, jotta näitä ei tulisi lisää.


Yritäkkö sanoa että kaikki kuljettajat (mukaanlukien tämä onnettomuudessa mukana ollut Ventoniemen kuljettaja) polttaisivat ketjussa?
 
Yritäkkö sanoa että kaikki kuljettajat (mukaanlukien tämä onnettomuudessa mukana ollut Ventoniemen kuljettaja) polttaisivat ketjussa?
Ei, en todellakaan polta ketjussa, kun en polta ollenkaan :)
Terveisin Veolian kuljettaja

Tosin tiedän erään kuljettajan joka tekee niin, kuten joka alalla meitä on moneen junaan.
 
Yritäkkö sanoa että kaikki kuljettajat (mukaanlukien tämä onnettomuudessa mukana ollut Ventoniemen kuljettaja) polttaisivat ketjussa?

No en minä puhunut kaikista. Mutta otin esille kuljettajilla olevia terveysriskejä, jotka voivat johtaa sairauskohtauksiin ja ennenaikaiseen sairauseläkkeeseen tai pahimmillaan hengenlähtöön. Monissa takavuosien tapauksissa sairauskohtauksen saanut ja kuollut kuljettaja on ollut vain noin 50-vuotias, ei siinä iässä yleensä vielä pitäisi olla noin vakavia sairauksia.

Tietysti kuljettajan työ on raskasta ja aika usein päättäreillä palaa tupakka huulessa, kun on ollut rankka ajomatka takana ruuhkaliikenteessä. Paljoa ei ehdi kävellä päivän aikana. Varhaisaamuista myöhäisöihin venyvät vaihtelevat työvuorot rassaavat sisäistä kelloa ja lisäävät sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Liikenteessä koko päivän oleminen altistaa hiukkaspäästöille, jotka kertyvät keuhkoihin. Puutteellinen ilmastointi saa ohjaamon kesäisin tuntumaan saunalta. Talvisin oven aukominen tuo viimaa ja voi aiheuttaa reumaa.

En syyllistä kuljettajien elämäntapoja, mutta työnantajan tulisi antaa työntekijöilleen terveysvalistusta, tukea tupakoinnin lopettamisessa, jakaa ajovuoroja niin, ettei terveys ole vaarassa ja painottaa taukojumpan ja kunnon ylläpidon merkitystä. Liikuntaseteleitä? Monilla bussifirmoilla taitaa olla jo nyt tällaisia etuja, niitä tulisi mainostaa tarpeeksi kuljettajille. Lisäksi olisi oltava joku keino, että jos kesken päivän tulee sellainen olo, että ei ole varma ajokunnostaan esim. helteen tai migreenin takia, niin tulisi voida saada loppupäivä vapaaksi ilman työnantajan moitteita.
 
Niinpä, kaikki maailmassa tapahtuva paha ja eriarvoisuus johtuu yksityisautoilusta, ja liikenneonnettomuudet tupakinpoltosta.

Muuten, saisikohan linja-autoihin asennettua rahastuslaitteen viereen nikotiinipurkka-automaatin?
 
Rankka työ, tupakan polttaminen ketjussa, ikääntyvät työntekijät ja liikunnan puuttuminen istumatyön vastapainoksi...

Miten kaukobussin kuljettaja voi polttaa ketjussa, kun istuu tuntikausia vailla taukoa kulkuneuvossa, jossa ei saa polttaa?
 
Rankka työ, tupakan polttaminen ketjussa, ikääntyvät työntekijät ja liikunnan puuttuminen istumatyön vastapainoksi, näitä veikkaisin syiksi. Työnantajien tulisi sijoittaa enemmän työterveysasioihin, jotta näitä ei tulisi lisää.
Yritäkkö sanoa että kaikki kuljettajat (mukaanlukien tämä onnettomuudessa mukana ollut Ventoniemen kuljettaja) polttaisivat ketjussa?

Eipä ole ensimmäinen kerta kun keskustelussa näkee näitä "kiireessä laukaistuja syyllistämiskommentteja" eikä varmaan viimeinenkään :(
 
Viimeksi muokattu:
Muuten, saisikohan linja-autoihin asennettua rahastuslaitteen viereen nikotiinipurkka-automaatin?

Tuo on hyvä ajatus. Sellaiset Selecta-automaatit, joita on pääkaupunkiseudun juna-asemilla, voisi asentaa myös ExpressBusseihin suosituimmille reiteille. Nykyiset automaatit ovat aika onnettomia, muutama tuote valikoimassa ja itselläni jäi ensimmäisellä ja ainoalla käyttökerralla raha sisään tuonne automaattiin.

Miten kaukobussin kuljettaja voi polttaa ketjussa, kun istuu tuntikausia vailla taukoa kulkuneuvossa, jossa ei saa polttaa?

En tarkoittanut tuota kirjaimellisesti. Olen kuitenkin paljon matkustanut kaukobusseilla ja kyllä hyvin usein nämä 5 min tauot matkan varrella menevät tupakan poltteluun ja matkustajien kanssa rupatteluun ulkosalla, mikä kieltämättä auttaa jaksamaan pitkällä reitillä. Pk-seudulla taas kuljettajien pitäessä yhdessä taukoa päättärillä on tupakoiminen luonnollinen sosiaalinen tapahtuma. Eihän ketään voi pakottaa olla polttamatta, mutta vastuullisessa ammatissa olisi työnantajan seurattava työntekijöiden terveydentilaa, sillä kyseessä on bussilastillisen ihmisiä hengestä.

Yrittäkää nyt jo ymmärtää, että en syyllistänyt kuljettajia asiantilasta, vaan painotin työnantajan vastuuta seurata ja mahdollisuuksien mukaan auttaa parantamaan työntekijöiden terveydentilaa.
 
Kaikenlaista turhaa jeesustelua- ai, että oli hyvänmakuinen tuo äsken polttamani sikari- kesti pitkään ja maistui hyvälle.

Nyt on vallalla kaikkialla muutenkin kiihkomäälyjen ajojahti tupakinpolttajia kohtaan. Ei ole kenenkään muun terveydestä tai lompakosta pois,jos joku toinen ulkoilmassa polttaa ja ei varmasti ole minkäänlaiseen äkilliseen sairaskohtaukseen osoitettavissa suoraa syy-seuraus -yhteyttä.

Sairaskohtaus iskee ihan yhtälailla nuoreen ja ulkoisesti terveiseen urheilijanuorukaiseenkin, jos on iskeäkseen.

Viherryspiiperöt ja muut periaatteen vuoksi muiden elämäntapoja niiden
"karmean kauheaa vaikutusta" lähimmäisten elämään kurjaksimuuttumiseen ja toisten hengen vaarantamiseen saarnaavien kannattaisi keskittää julistaminen samanhenkisten sammakonpilkkomisiltoihin tai jo olemassaoleviin maailmanparannuskerhoihinsa tms. Tai ihan mihin vaan vastaavaan turhuuteen.
 
Mieluusti istuisin kotona sohvalla kypärä päässä, ettei vaan itselle tai muille sattuisi mitään. Siitä kun vaan ei oikein kukaan halua maksaa:wink:
 
Takaisin
Ylös