Yöbussit ja niissä matkustaminen

... Miksi yölisä peritään nimenoman Porvoon ja Luumäen välillä? Entä toisin päin, millä välillä se peritään?

Eiköhän tuossa ole takana vanha periaate yhdistettynä kilpailunäkökohtiin.
Yölisä peritään tuolla linjalla periaatteessa 23:00-04:00 -välillä, mutta Helsinki-Porvoo -väli on haluttu jättää sen ulkopuolelle kilpailijoiden takia. Porvoon Liikenne ei peri yölisää 23:45 Porvoon vuorossaan eikä Pohjolan Liikenne 23:10 Kotkan pikassaan ainakaan Stadista tulijoilta. Savonlinja ei siis halunne tehdä yölisästä asiakkaille syytä kiirehtiä kilpailijoiden vuoroihin. :)

Vastakkaisessa suunnassa noudatetaan tietääkseni tuota 23:00-04:00 -periaatetta ja yölisä peritään Tohmajärvi-Husula th -väliltä nousseilta asiakkailta. Tohmajärven aika on 23:10 ja Husulan tienhaarassa ollaan aikataulun mukaan edettäessä vielä ennen neljää: Haminasta (aika tasan 04:00) tulijoilta lisää ei enää peritä.
 
Viime kesänä Salmelan yövuorossa Oulusta Rovaniemelle ei Oulusta Linnanmaalta kyytiin nousseelta peritty yölisää käteisellä maksettaessa(kaan).

Helsingistä Nuorgamiin aikoville voisi ehkä suositella seuraavia vaihtoehtoja:
VE1: Helsingistä M-To 12.00, vaihto Jyväskylässä 16.45-17.00, Oulussa 22.10-23.35, Rovaniemellä 3.50-5.30, Ivalossa 10.05-11.00, perillä 15.55 lähtöpäivää seuraavana päivänä.
VE2: (vain yksi vaihto) Helsingistä 1.30, vaihto Rovaniemellä 14.55-17.20, perillä 0.25 (1.6.08 - 19.9.08 M-S, ennen ja jälkeen harvemmin)
:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Ei itseltänikään ole peritty. Miksi yölisä peritään nimenoman Porvoon ja Luumäen välillä? Entä toisin päin, millä välillä se peritään?

Tiedotteen, jonka tuosta jo muutamista muista hinnoittelupoikkeuksista olen nähnyt, on allekirjoittanut liikenneneuvos Honkanen. Häneltä sitten vaan kyselemään lisätietoja... Vaan eiköhän kyse ole yksinkertaisesti kilpailusta. Pohjolan Liikenne ja Porvoon Liikenne perivät Helsinki - Porvoo -välillä yövuoroissaan lisämaksun, joten varmaankin tuolla yritetään kalastella matkustajia noista lisämaksullisista vuoroista.

Paluusuunnassa Joensuusta Helsinkiin yölisä käsittääkseni peritään normaaliin tapaan klo 23 - 04 aloitetuilla matkoilla.
 
Helsingistä Nuorgamiin aikoville voisi ehkä suositella seuraavia vaihtoehtoja:
VE1: Helsingistä M-To 12.00, vaihto Jyväskylässä 16.45-17.00, Oulussa 22.10-23.35, Rovaniemellä 3.50-5.30, Ivalossa 10.05-11.00, perillä 15.55 lähtöpäivää seuraavana päivänä.

Kiitokset vinkistä. Ajetaanko tuo "Salmelan yöpikavuoro" myös varmasti tulevana kesänä?
 
Eiköhän tuossa ole takana vanha periaate yhdistettynä kilpailunäkökohtiin.
Yölisä peritään tuolla linjalla periaatteessa 23:00-04:00 -välillä, mutta Helsinki-Porvoo -väli on haluttu jättää sen ulkopuolelle kilpailijoiden takia. Porvoon Liikenne ei peri yölisää 23:45 Porvoon vuorossaan

Porvoon Liikenne olisi ryhtyessään liikennöimään 23.45 vuoroa halunnut yölisän periä, mutta kun seuraava vuoro sitä ei peri, niin katsottiin parhaaksi olla perimättä.
 
Näistä tuli semmoinen mieleen kun esimerkiksi Rovaniemi-Jyväskylä-Helsinki yöpika seisoo muistaakseni kolme varttia Jyväskylässä keskellä yötä. Eikös siellä saa autossa saa istua silti, vaikka ne kuinka siihen lastaavat sitä rahtia? Eli eikai tule "liikennöitsijän määräämiä tupakkataukoja" ? Vaikka ne bussit seisoivat keskellä yötä jossain rahtia sisään laittamassa?
 
Näistä tuli semmoinen mieleen kun esimerkiksi Rovaniemi-Jyväskylä-Helsinki yöpika seisoo muistaakseni kolme varttia Jyväskylässä keskellä yötä. Eikös siellä saa autossa saa istua silti, vaikka ne kuinka siihen lastaavat sitä rahtia? Eli eikai tule "liikennöitsijän määräämiä tupakkataukoja" ? Vaikka ne bussit seisoivat keskellä yötä jossain rahtia sisään laittamassa?

Saa istua sisällä. Noissa yövuoroissahan idea on, että matkalla voi nukkua, joten tuntuisi omituiselta, jos ei saisi. Jos haluaa autoon sisään tai ulos sieltä, kun kuljettaja ei ole paikalla, niin voi käyttää oven avaus- ja sulkunappeja. Sama käytäntö on monella muullakin yölinjalla, kuten Turku-Oulu -linjalla, kun Närpiössä pidetään puolen tunnin tauko 24h-huoltoaseman pihalla ja saa käydä ostamassa eväitä mukaan. Onkos muilla vuoroilla vastaavia evästaukoja?
 
Kuljettajan työ- ja lepoaikasäännösten toteuttamisestahan noissa tauoissa taitaa olla kyse :>
 
Kuljettajan työ- ja lepoaikasäännösten toteuttamisestahan noissa tauoissa taitaa olla kyse :>

Tässä nyt herää uteliaisuus, että millaiset ovat nykyään nuo säännökset? Joskus "ennen vanhaan" kerrottiin, että viiden ja puolen tunnin ajon jälkeen piti olla puolen tunnin tauko tai samassa ajassa kaksi vähintään 15 min taukoa.

Esimerkiksi Linjaliikenne Heikkilän bussi lähtee 14.15 SS+ Leviltä ja saapuu Ouluun 20.50 ja ainakaan aikataulussa ei kerrota yhtään taukoa. Onko siinä ehkä kaksi kuljettajaa?
 
Tässä nyt herää uteliaisuus, että millaiset ovat nykyään nuo säännökset? Joskus "ennen vanhaan" kerrottiin, että viiden ja puolen tunnin ajon jälkeen piti olla puolen tunnin tauko tai samassa ajassa kaksi vähintään 15 min taukoa.

Eikös nykyään pidä olla vähintään 45 min tauko viimeistään neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen. Tauon voi jakaa vähintään vartin pätkiin.
 
Linja-autoalan työehtosopimuksessa lukee näin
AKT sanoi:
9 § Säännöllinen työaika
4. Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään
5,5 tuntia, Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettava vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä. Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 10 minuutin mittainen.

14. Työhönsidonnaisuusaika lähi- ja paikallisliikenteessä voi olla enintään 13
tuntia. Työhönsidonnaisuusaika kaukoliikenteessä voi olla enintään 14 tuntia,
ellei toisin sovita.
1.2.2009 lukien em. kohta muutetaan kuulumaan:
Työhönsidonnaisuusaika lähi- ja paikallisliikenteessä voi olla enintään 12
tuntia. Työhönsidonnaisuusaika kaukoliikenteessä voi olla enintään 14 tuntia,
ellei toisin sovita.

15. Työntekijälle on järjestettävä työturvallisuuslain 31 §:n mukaisesti mahdollisuus
tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen
työpisteestä yhtäjaksoista paikallaan oloa vaativassa työssä, mikäli työehtosopimuksen
ja lain mukaiset tauot eivät ole riittävät. Tämä on otettava
työ- ja ajosarjasuunnittelussa huomioon siten, että työntekijällä on tosiasiallinen
mahdollisuus mm. käymälässä käyntiin vähintään 4 tunnin välein.

lähde http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/TESSIT_2007-2010/L-A_08-10.pdf
 
Resiinan lähettämässä otteessa kerrotaan vain pisimmästä yhtäjaksoisesta TYÖajasta, joka on siis tuo mainittu 5,5h + 30 min tauko yhdessä tai kahdessa erässä. Työaikahan käsittää ajamisen lisäksi esimerkiksi kuorma-autonkuljettajilla lastin purkamisen.

Sen sijaan pisin yhtämittainen AJOaika on se 4,5 h + 45 min tauko tai jakaminen lyhyempiin eriin.
 
Eikös nykyään pidä olla vähintään 45 min tauko viimeistään neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen. Tauon voi jakaa vähintään vartin pätkiin.

Tämä kaiketi muuttuu niin että ensimmäisen tauon pitää olla puoli tuntia ja seuraava tauko voi olla vartin. Esim. Osmo Ahon pikavuorokin alkaa pitämään tauon Tampereella (19.05-19.35) Virtojen sijaan.
 
Ainakin tuohon Turku-Pori-Oulu yöpikaan tulee semmoinen muutos, että johonkin kohtaan tulee lakisääteinen 45 minuutin paussi kuuleman mukaan. Eli suomeksi matka-aika päästä päähän hieman pitenee.

Salmelan yövuoro 23.35-03.50 Oulu-Rovaniemi muuttuu 1.6 alkaen Oulu-Haaparanta vuoroksi. Lähtö Oulusta 23.35 ja saapumisaika Haaparantaan suomen aikaa 02.00. Eli Ruotsiin pääsee siis kesäkuun alusta alkaen keskellä yötäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös