Erikoispalveluja ja -hintoja kaukoliikenteessä

Eskelisellä huomattavasti normaalia matkahuollon taksaa edullisemmat hinnat Helsingistä Lappiin. http://www.eskelisen-lapinlinjat.com/fi/hinnat.php?act=show&id=4
Esim. Helsinki-Rovaniemi aikuiselta 44,30 (meno-paluu 80,00). Matkahuollon normaalitaksa on 107,50 (GoldLinen 1:30 Helsingistä lähtevä vuoro käyttää tätä taksaa).

Vertailun vuoksi mainittakoon, että VR:n hinta pikajunassa istumapaikalla Helsingistä Rovaniemelle näyttää olevan 75,00 euroa.

Matkahuollon sikamaiset taksahinnastot näkyvät esimerkiksi siinä kun matkustaa yli 650 km menopaluuna niin 7 vuorokauden bussipassi tulee halvemmaksi. 650km:n jälkeen menopaluuhinta on 155,70€ ja viikon bussipassi maksaa 149€.

Esimerkiksi kun tuolla V. Alamäen/Gold Linen Helsinki - Rovaniemi -pikavuorolla matkustaa niin Oulua pidemmälle ulottuvilla menopaluu-matkoilla bussipassi tulee halvemmaksi. Ja tosiaan juna on sekä nopeampi että halvempi. Eskelinen on sentään pudottanut Helsinki - Rovaniemi -taksaansa roimasti - harmi vain että kyseinen vuoro kulkee niin harvoin.
 
Eskelinen on sentään pudottanut Helsinki - Rovaniemi -taksaansa roimasti - harmi vain että kyseinen vuoro kulkee niin harvoin.

Helsingistä Rovaniemelle menopaluu Eskelisen erikoishinnoilla maksaa opiskelijalta alle 45e. Samalla summalla taitaa päästä normaalitaksan mukaan Helsingistä jonnekkin Joroisen ja Varkauden väliin. Helsinki-Varkaus näkyi olevan Eb:n sivuilla opiskelijalta menopaluu 47,20e.
 
Lentokoneissa näytetään usein elokuvia matkan aikana. Miksei busseissa näytetä elokuvia? Jos käsinojissa olisi kuulokeliitännät niin television ääni ei häiritsisi niitä matkustajia jotka tv:tä eivät halua katsoa.

Onnistuuko nykyään digiaikana tv-vastaanotto bussissa? Varsinkin suositun tv-ohjelman aikaan (esim. Idols, jääkiekon mm-kilpailut, euroviisut) matkustajat varmasti haluaisivat katsoa tv:tä.

Mihin katosivat VR:n videovaunut?
 
Viimeksi muokattu:
Yksi maamme merkittävimmistä pikavuoroliikennöitsijöistä, Väinö Paunu Oy, on jo pitkään hankkinut pikavuoroautonsa videoilla (uudemmat autot ehkä jo dvd-soittimella) varusteltuina. Kertaakaan vaan en ole nähnyt noita laitteita käytettävän. Onpa joskus käynyt mielessä, että kuinkahan monta sellaista autoa Paunulla on, joiden videoita ei ole käytetty koskaan...
 
Yksi maamme merkittävimmistä pikavuoroliikennöitsijöistä, Väinö Paunu Oy, on jo pitkään hankkinut pikavuoroautonsa videoilla (uudemmat autot ehkä jo dvd-soittimella) varusteltuina. Kertaakaan vaan en ole nähnyt noita laitteita käytettävän. Onpa joskus käynyt mielessä, että kuinkahan monta sellaista autoa Paunulla on, joiden videoita ei ole käytetty koskaan...
No Noin 20-vuotta sitten Paunullakin , kuten monessa muussakin yhtiössä, pitkissä pikavuoroissa, kuten Kotka-Tampere näytettiin elokuvia. Sittemmin koko touhu kuivui kokoon, ehkä jumalattoman suurien tekinjänoikeusmaksujen, sekä elokuvien vuokraajien katoamisen, myötä. Nytkin taitaneen paunulla lähes joka Eb-autossa, joissa on monitorit, olla mahdollisuus näyttää videoita ja varsinkin DVD- sellaisia jälkiasennus soittimilla. Tiedä sitten mikä on syynä ettei ko. laitteita käytetä linjalla, onko rahasta, viitseliäisyydestä vai siitä, että julkisilla oikeuksilla olevia elokuvia ei tahdo kovin helposti saada vuokraajien vähyyden vuoksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
ExpressBus sanoi:
Digita Oy rakentaa parhaillaan Suomeen koko maan kattavaa langatonta laajakaistaverkkoa. Valmistuessaan laajakaista mahdollistaa myös bussiliikenteeseen useita merkittäviä uudistuksia, mm. maksamisen helpottumisen [Visa Electron? toim. huom.], avoimen langattoman internetyhteyden sekä reaaliaikaisen matkustajainformaation.

Asiakkaiden testikäyttöön tarkoitettu laajakaistayhteys on jo toteutettu muutamissa Lauttakylän Auto Oy:n Pori - Helsinki pikavuoroissa

Länsilinjat Oy:n vuoroissa
06.35 Tampere - Seinäjoki
10.10 Seinäjoki - 13.30 Tampere - Helsinki,
20.15 Helsinki - 22.45 Tampere - Seinäjoki,
03.15 Seinäjoki - Kokkola ja
07.00 Kokkola -Tampere

Väinö Paunu Oy:n M-P päivinä Tampereelta klo 7.00 ja 12.00 Helsinkiin ja Helsingistä klo 13.15 ja 16.00 Tampereelle ajettavissa vuoroissa

sekä pääsääntöisesti seuraavissa Vainion Liikenne Oy:n vuoroissa:
M-P,S klo 6.00 pika Turku - Salo - Helsinki
L klo 8.30 express Turku - Helsinki
M-S klo 17.00 pika Helsinki - Salo - Turku.

Lisäksi vastaava yhteys on muutamissa Pohjolan Liikenteen vuoroissa.

Autoissa on asiakkaiden käytössä avoin laajakaistayhteys koko matkan ajan. Asiakkaalta käyttö edellyttää ainoastaan kannettavaa tietokonetta, missä on WLAN-yhteys. Koekäytössä palvelu on asiakkaille maksuton. Myöhemmin toteutetaan myös muita lisäpalveluita.

Lähde:
http://www.expressbus.com/?id=94&nid=25
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Erikoispalveluilla on yleensä tapana nostaa hintaa erikoiskalliiksi. Mitenkäs on noissa autoissa, joissa on kaikennäköistä toimistokoppia ynnä muita nettejä? Onko lipun hinta kalliimpi kuin vähemmän varustellussa autossa? Jos on, niin joutuuko kalliimman hinnan maksamaan, vaikkei tahtoisi lisävarusteita käyttää?

Niin langallisia kuin langattomia nettiyhteyksiä on markkonoitu sillä perusteella, että ei tarvitse matkustaa mihinkään, kun voi koneellaan surffailla duuninsa himassa. Miksi ihmeessä sitten pitää mennä bussiin konetta räpläämään? Taitaa olla kyseessä elektronikkateollisuuden juonima muoti-ilmiö, että joka paikassa vaan näplätään koneita. Eikö koneriippuvuus ole ihan yhtä sairasta kuin päihderiippuvuus?

Olenko ainoa, joka matkustaa mieluummin sellaisessa bussissa, jossa ei ole turhanpäiväisiä erikoisvarusteluja? Vai olenko täysin epäsosiaalinen ja ei-toivottu matkustaja (nykyajan kielellä "en kuulu kohderyhmään"), kun katson matkalla mieluummin maisemia kuin videoita ja avaan mieluummin kirjan kuin tietokoneen?
 
Niin langallisia kuin langattomia nettiyhteyksiä on markkonoitu sillä perusteella, että ei tarvitse matkustaa mihinkään, kun voi koneellaan surffailla duuninsa himassa. Miksi ihmeessä sitten pitää mennä bussiin konetta räpläämään? Taitaa olla kyseessä elektronikkateollisuuden juonima muoti-ilmiö, että joka paikassa vaan näplätään koneita. Eikö koneriippuvuus ole ihan yhtä sairasta kuin päihderiippuvuus?
Käytännössä suurin osa ihmisistä ei kaikkea työtään voi tehdä kotoa, mutta osan voi. Ja sen osan jonka voi, voi usein yhtä hyvin tehdä bussissa. Tai vielä paremmin junassa, jossa niissä olisi toimivat yhteydet.
Tuskin kukaan menee bussiin konetta räpläämään, mutta jos sitä konetta täytyy jossain vaiheessa käyttää, niin miksei yhtä hyvin bussissa jos siellä kuitenkin istuu.
Kannattaa muistaa että suurimmalle osalle matkustajia se bussimatka ei ole itsetarkoitus, vaan tarkoitus on päästä johonkin paikkaan minne se bussi menee.
 
Erikoispalveluilla on yleensä tapana nostaa hintaa erikoiskalliiksi. Mitenkäs on noissa autoissa, joissa on kaikennäköistä toimistokoppia ynnä muita nettejä? Onko lipun hinta kalliimpi kuin vähemmän varustellussa autossa? Jos on, niin joutuuko kalliimman hinnan maksamaan, vaikkei tahtoisi lisävarusteita käyttää?
Ei ole kalliimpi, poikkeuksena pari Paunun vuoroa joissa on euron lisämaksu kahvitarjoilun vuoksi. Normaaleja linjavuoroja näillä autoilla ajetaan ja hinta on sama kuin varustelemattomassakin autossa.

Aika näyttää, tuleeko laajakaistapalvelut matkustajille maksulliseksi. Niissähän voisi olla sellaisia käytäntöjä, että kuljettajalta saisi maksua vastaan kertakäyttöisen salasanan yhteyteen.
 
Jos kilpailu joskus todella tulee meillekin bussiliikenteeseen, varmaankin alkavat lisäpalvelut näkyä hinnoissa. Tiiviisti penkitetyllä, palveluttomalla bussilla tehdään perjantai-iltapäivänä suurinta tuottoa, kun se saadaan viimeistä sijaa myöten täyteen. Viimeiset liput toki varsin halvalla netissä juuri ennen vuoron lähtöä.

Sittenpä nähdään, kuinka asiakkaat jaloillaan äänestävät. Tuntuu siltä, että junan kanssa kilpailtaessa hinta on tärkeä tekijä, kun taas palvelun laadulla voisi olla suurinta merkitystä niillä reiteillä, joilla vastassa on vain muita busseja
 
Takaisin
Ylös