Etelä-Suomen lääninhallituksen ostoliikenteen tarjouskilpailut 5.6.2008 alkavasta liikenteestä

Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Viestit
543
Tarjouskilpailu 1/2008, kohteet
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/Ostokohteet%202007/$file/Ostokohteet%202007.pdf

Ratkaisukirje:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/ratkaisukirje_helmikuu_2008/$file/ratkaisukirje_helmikuu_2008.pdf

Täydentävä kilpailukierros, yhä käynnissä:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/ostokohteet/$file/ostokohteet.pdf

Täydentävällä kierroksella koetetaan uudelleen kilpailuttaa kohteita, joihin aiemmin ei tullut tarjouksia. Lammi-Padasjoki -linjalta on yksi vuoropari kolmesta pudotettu pois ja näin saatu kohteesta ehkä houkuttelevampi. Samoin ostoliikenteen piiriin on tulossa kiireellisellä aikataulululla muutamia vuoroja, jotka liikennöitsijät ovat nyt keväällä päättäneet lakkauttaa. H:linna 16:10-Iittala-V:koski 17:15-Iittala-H:linna esimerkkinä. Mahtaako Vihdintien viikonloppuliikenne näivettyä täysin? Kilpailussa on mukana kaksi L vuoroparia Vihti-Helsinki. Mahtaakohan Satuli lopettaa loput LS-vuorot? Sinänsä olisi luullut kannattavuuden parantuneen lauantaisin Kivistön lakkautettua omat vuoronsa.

Ostoliikenne on osittain outoa, yhteiskunnan rahat eivät tule käytetyiksi tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Jostain syystä vuodesta toiseen ostetaan vuoroja yleensä samalla aikataululla kuin ennenkin, jolloin ne ovat usein sopivia yhden ainoan liikennöitsijän muuhun liikenteeseen, eikä tarjouksia muilta tule. Myös usein kohtuullisen vähäisen ostoliikenteen hoitoon tarvitaan paljon autoja. Ei asiointimatkoilla olisi niin väliä lähtöminuuteilla. Yhdistämällä kohteita saataisiin varmasti enemmän tarjouksia ja kilometrihintaa alas. Yhteen suuntaan ajettava vuoro ei palvele oikein ketään. Pahimmillaan ostoliikenteenäkin ajetaan tuollaisia asiointivuoroja, joiden käyttäjä pääsee takaisin vain taksilla.

Ymmärrän myös, että vähillä määrärahoilla on turvattava ensin peruspalvelu. Kuitenkin väleillä, joilla on kohtuullisen kattava bussiliikenne ja matkustajiakin riittää mukavasti, pitäisi ostoliikenteenä hoitaa hiljaisemman ajan liikenne. Tuollainen liikenne palvelisi monia ja hintakin pysyisi aisoissa vuoroilla, jotka ovat muutenkin siinä kannattavuuden rajamailla. Muuten sunnuntaivuorojen jälkeen loppuvat lauantaivuorot, iltavuorot, päivävuorot, kesäliikenne. Koululaiset ja muutama mummo jäävät matkustajiksi.
 
Ostoliikenne on osittain outoa, yhteiskunnan rahat eivät tule käytetyiksi tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Jostain syystä vuodesta toiseen ostetaan vuoroja yleensä samalla aikataululla kuin ennenkin, jolloin ne ovat usein sopivia yhden ainoan liikennöitsijän muuhun liikenteeseen, eikä tarjouksia muilta tule.

Asiantuntemuksen puute ministeriössä, joukkoliikennettä tunnetaan Suomessa heikosti ja vaihtoehtoisia tapoja järjestää se vielä heikommin. Tähän alan kallistua enemmän kuin siihen, että tarkoituksella tehtäisiin huonoa jälkeä. Ehkä se liikenneministerin tuore ehdotus haja-asutusalueen ostettujen vakiovuorojen korvaamisesta kutsuliikenteellä ei olekaan hullumpi ajatus. Se voisi olla oikeasti parannus liikennetarjontaan, jos lippujen hinnat pysyvät bussien tasossa.
 
Tutkin tarkemmin ratkaisukirjeitä ja laskeskelin eri kohteitten hintoja yhteiskunnalle. Joukossa on eräitä kohteita, jotka voisi ajaa henkilöautolla. Voittaneet tarjoukset ovat kuitenkin linja-autoliikennöitsijöiden mielestäni kohtuullisen korkeaan hintaan tekemiä. Vaikkapa lauantaisin päiväaikaan koulukyytejä silmälläpitäen hankittuja tilatakseja olisi varmasti vapaana. Taksitaksaan verrattuna ostoliikenteestä voisi saada aivan asialliset ansiot. Onko syy taksien puuttumiseen Etelä-Suomen ostoliikenteestä monimutkainen lippujärjestelmä ja Matkahuollon järjestelmiin liittymisen kalleus? Kuinka paljon kuluja aiheutuisi vaikkapa yksittäistä M-P-vuoroa ajettaessa kortinlukijan hankkimisesta ja sopimuksen tekemisestä MH:n kanssa?

Olisipa helppoa, jos taksamittari osaisi suoraan lukea MH:n kortit. Voisiko vähemmän keskeisiä vuoroja, joiden muutamista matkustajista vielä harvempi haluaa maksaa seutulipulla, harkita ajettavan ilman kortinlukijaa siten, että Matkahuollon korttia tarjoava yksinkertaisesti vietäisiin maksutta.
 
Onko syy taksien puuttumiseen Etelä-Suomen ostoliikenteestä monimutkainen lippujärjestelmä ja Matkahuollon järjestelmiin liittymisen kalleus?

Ei kai se Matkahuollon järjestelmään liittyminen nyt niin mahdottoman kallista ole? Monin paikoin on mielenkiintoista, että tarjoajia on ollut vain yksi. Toimiva kilpailu edellyttäisi, että tarjoajia olisi useampia. Luulisi, että myös muut olisivat kiinnostuneita tienaamaan ostovuoroilla.

Jotenkiin saa sellaisen vaikutelman, että joukkoliikennepuoli on monien muiden tapaan muutamien ihmisten tietämä ala, jolla henkiset reviirit ovat olemassa ja hoidetaan vain tuttuja ympyröitä, eikä ole halukkuutta lähteä tuntemattomille alueille liikennöimään, vaan jokainen hoitaa omia asioitaan. Tämän seurauksena kilpailu jää puutteelliseksi. Alan ulkopuolelta ei ole kiinnostusta tulla mukaan, bussipuoli kun on niin oma maailmansa ja ei ole kovin seksikäs ala. Samahan se on monella muullakin alalla, samat naamat huseeraavat vuodesta toiseen, vaikka sitten eri firmojen alla.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen ongelma on pitkäjänteisyyden puute ostoliikenteessä. Ostetaan vaan sekalaisia vuoroja, joita ei edes koiteta koota hyviksi ajosarjoiksi. Paremmat ostovuorot houkuttelisivat tarjoamaan. Nykyään hyvin yksinkertainen liikenne vaikkapa lauantaisin tai kesäloma-aikana vaatii helposti monta autoa yht'aikaa ajoon. Liikennöitsijöiden karsiessa liikennettään on muodostunut tilanteita, joissa lähes kaikki liikenne on ostoliikennettä. Tuolloin pitäisi miettiä, minkälainen liikenne otetaan tavoitteeksi ja ostaa joitain vuoroja lyhyillä sopimuksilla. Tällöin muutaman vuoden kuluttua vaikkapa Riihimäen seudun lauantailiikenne tulisi kaikki kilpailuun samalla kertaa ja voitaisiin koostaa esimerkiksi mukava yhden auton ajosarja Loppi-Riihimäki-Ryttylä-Tervakoski -linjalla. Tai Forssan seudun kesäliikenteeseen voisi ottaa yhden ostoliikenneauton ajamaan täyttä päivää ja sitten miettiä, missä välissä minnekin ajamalla se täydentää parhaiten liikenneluvilla pyörivää liikennettä ja tuo tarkoituksenmukaista palvelua.

Mitään aitoa pakkoa ajaa ostoliikennettä 50-luvun lähtöminuutein ei ole.
 
Mitään aitoa pakkoa ajaa ostoliikennettä 50-luvun lähtöminuutein ei ole.

Jos ajosarjat olisivat järkeviä, ostoliikennerahoilla saataisiin paljon parempaa palvelua. Eli ongelma ei välttämättä ole liian pienet määrärahat ostoliikenteessä, vaan se, että ostetaan vuoroja tehottomasti. Samalla rahalla voisi saada paljon enmmän. Miksi tätä ei ministeriössä tajuta?

Sellainen järjestelmä olisi minusta hyvä, että valtio kilpailuttaisi välttämättömät vuorot alueellisina järkevinä kokonaisuuksina. Näiden päälle liikennöitsijät voisivat vapaasti ajaa täydentäviä vuoroja. Peruspalvelutaso olisi silti joka tapauksessa turvattu. Valtion ostoliikennevuorojen välillä vaihtoyhteydet olisivat järkevästi toteutettuja aikataulullisesti, joten ainakin niiden välillä vaihtaminen onnistuisi.
 
Miksi tätä ei ministeriössä tajuta?

Eiköhän se tajuta ministeriössä ja siksi suunta on alueellisten joukkoliikenneviranomaisten suuntaan. Nykyisin vuoroja ostavilla lääninhallituksilla ei ole resursseja suunnitella ostoliikennettä mielekkäiksi kokonaisuuksiksi ja siksi mennään helpoimman kautta eli ostetaan vaan samaa kuin aiemminkin.
 
Huvittavin tapaus otsikon mainitsemalla kilpailukierroksella liittyy Punkalaidun-Lautaporras-Helsinki -vuoroon. XeiL 7:20 lähtevän ja Helsinkiin 10:25 saapuvan vuoron Lauttakylän Auto totesi kannattamattomaksi. Firmalla oli sopiva paluuvuoro 11:35 Helsinki-Punkalaidun, joka siis jäi edelleenkin luville. Ilmeisen varmana siitä, ettei kukaan pysty halvalla tarjoamaan 150 km pitkää yksisuuntaista vuoroa, päätettiin Lauttakylässä tarjota lähtö aika kovaan hintaan. Heti tarjouskilpailuasiakirjat nähtyäni toki huomasin tässä olevan rahastusyrityksen enkä voinut kuin hykerrellä tyytyväisyydestä havaittuani S. Hellstenin voittaneen tuon vuoron.

Muuten, se 11:35 paluuvuoro Helsinki-Punkalaidun on lakkautettu. Ei se sitten kannattanutkaan kun siitä kannattavammasta toisesta suunnasta ei tullutkaan tukiaisia. Aamuvuoro 7:20 Punkalaidun-Helsinki varmasti oli paluuta kannattavampi. Paluuvuoroa vaan tuskin olisi pidetty lääninhallituksessa ostamisen arvoisena, joten parempi oli lopettaa aamuvuoro. Olisi syytä harkita liikennelupien myöntämistä vaikkapa yli 20 km:n linjoilla aina edestakaisina. Jos 7:20 Punkalaidun Helsinki paluuvuoroineen 11:35 olisi aidosti ollut Lauttakylän Autolle kannattamaton paketti, se olisi voitu kilpailuttaa kokonaisena. Molemmat vuorot ajettaisiin luultavasti edelleenkin ilman merkittäviä lisäkustannuksia nykytilanteeseen verrattuna. Kilpailukykyisiä tarjouksia noinkin hyvään ostoliikennekohteeseen olisi varmasti saatu useampia.

Hellsten tarjosi kohteen 110 000 eurolla, Kivistö 116 000 eurolla ja Lauttakylä 121 000 eurolla.
 
Takaisin
Ylös