Koiviston Auto

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Koiviston auton Lahti-Helsinki -pikavuorot eivät 1.6.2008 alkaen kulje Mäntsälän keskustan kautta. Yhtiö lisää vakiovuoroja Lahdesta Luhtikylän kautta Mäntsälään ja edelleen Mäntsälästä Helsinkiin moottoritietä myöten. Näitä vuoroja ajetaan päivittäin neljä molempiin suuntiin. Myös Lahdesta Helsinki-Vantaan lentokentälle ajettavien vuorojen määrää lisätään aamuisin ja iltaisin. Helsingistä Jyväskylän suuntaan ajavat pikavuorot lopettavat Padasjoen keskustan kautta koukkaamisen ja käyttävät jatkossa Taulun ABC:n pikavuoropysäkkiä.

Muutokset ovat osa Koiviston auton laajempaa liikennejärjestelyiden uusimista uuden aikataulun astuessa ensi maanantaina voimaan. Aikataulujen muutospaineita ovat aiheuttaneet etenkin Helsingin pahenevat ruuhkat. Linkki Etelä-Suomen Sanomien artikkeliin: http://www.ess.fi/?article=196533

Padasjoella jää harmittavasti syrjään moniulotteinen bussiasema, joka rakennuksena sisältää kahvilan lisäksi uimahallin sekä Hyrylän tavoin kirjaston. Padasjoki on kuitenkin risteysasema, josta on Helsinki-Lahti-Jyväskylä -reitin ohella yhteydet toisilla yhtiöillä Tampereelle, Lammille ja Hämeenlinnaan sekä Riihimäen, Hyvinkään ja Hyrylän kautta Helsinkiin.
 
Etelä-Suomen lääninhallitus on antanut täydentävässä ostoliikenteen tarjouskilpailussa ratkaisun. Sen mukaan Kuljetusliike Ismo Rajamäki Oy alkaa Koiviston Auton ohella liikennöidä Lahdesta Paimelan ja Vesivehmaan kautta Vääksyyn. Rajamäen voittama vuoro lähtee koulujen kesäloma-aikana maanantaista perjantaihin Vääksystä klo 11.05 ja takaisin Lahdesta klo 12.05. Lauantaisin ajetaan Vääksystä klo 11.00 ja 13.00 sekä Lahdesta klo 11.40 ja 13.45.

http://www.laaninhallitus.fi/lh/ete...C5B0218E8A259490C225738D004C1097?opendocument
 
Haa, täältä löytyikin nopeammin kuin arvelinkaan vastaus pohtimaani kysymykseen siitä, minkä takia kaikki pikavuorot käyttävät Padasjoella vain Taulu ABC:n pysäkkiä. Asiassa on tosiaan hyvät ja huonot puolensa. Padasjoen linja-autoasema on tosiaan melko käytännöllinen sekä lähellä keskustaa ja asustusta, mutta sijaintinsa puolesta aivan toivottoman kaukana valtatiestä. Ei varmaan kutkuttanut koko matkaa (Helsinki - Jyväskylä) matkustajia Padasjoen koukkaus, joka tosiaan saattoi viedä 15 minuuttia aikaa.

Muita muutoksia on ainakin se, että perjantaina Helsingistä klo 15.00 lähtevä Helsinki-Hartola -linjan rinnakkaisvuoro Luhankaan on muutettu express-vuoroksi. Myös klo 18.30 lähtevä vuoro Helsinki-Sysmä ei enää jatka perjantaisin Jyväskylään asti.
 
Kuulemma Koiviston Autolle olisi tullut yksi Irisbus:n turistimalli pikavuorokäyttöön viime viikolla ja on kuulemma konsernin väreissä. Saattanee löytyä siis Lahti-Helsinki -pikavuoroilta.

Pohjolan Bussiliikenne -sivuston kalustolistasta ei löytynyt tietoa ko autosta, joten tiedetäänkös täällä tarkempaa mallia, rekkaria ja kylkinumeroa?
 
MTV3: Neljä kaupunkia selvittää bussifirman rahavirtoja

13.10.2010 - 20:47

STT Kuopio, Jyväskylä, Oulu ja Lahti ovat käynnistäneet selvityksen Koiviston auto -yhtymän taloudesta, kertoo MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma. Kaupungit haluavat tietää, onko lipputukea maksettu alueellisille tytäryhtiöille oikein perustein.
Kaupungit haluavat selvittää Koiviston auto-konsernin ja sen paikallisten tytäryhtiöiden taloutta ja rahavirtoja. Kyse on siitä, onko tytäryhtiöiden tulos saatu näyttämään todellista heikommalta siirtämällä konserniavustuksia emoyhtiölle.
Koiviston auto kiisti jyrkästi, että rahansiirroilla olisi tarkoitus antaa virheellinen kuva lipputuetun liikenteen kannattavuudesta.
http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?1203407
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/193695.shtml
 
Koiviston auto lähtee kuin lähteeki mukaan hintakilpailuun. 7.1. muuttuu hinnoittelu nelos, vitos ja 24 teiden pikavuoroissa.
Koodi:
Helsinki - Lahti, 10 euroa
Helsinki - Jyväskylä, 30 euroa
Helsinki - Oulu,  50 euroa
Helsinki - Rovaniemi, 80 euroa
Helsinki - Heinola, 15 euroa
Helsinki - Mikkeli, 20 euroa
Helsinki - Varkaus, 25 euroa
Helsinki - Kuopio, 30 euroa
Lahti - Jyväskylä, 20 euroa
Lahti - Oulu, 40 euroa
Jyväskylä - Oulu, 30 euroa
Kuopio - Oulu, 30 euroa
Oulu - Rovaniemi, 30 euroa
Lippuja voi ostaa suoraan kuljettajalta kuin myös matkahuollon kautta. Lippujen määrää ei ole rajoitettu eli hinta on kaikille sama.
 
Lippuja voi ostaa suoraan kuljettajalta kuin myös matkahuollon kautta.

Näillä hinnoilla luulisi kysyntää riittävän, kun kerran lipun voi ostaa vasta kuljettajalta. Halvemmilla hinnoilla lippuja myyvät edellyttävät lippujen ostamista etukäteen ilman muutos- tai peruutusoikeutta. Jotkut näistä etukäteisostoa vaativista lipuista ovat kalliimpiakin, esim. OnniBus.com:lla ensi perjantaina Helsinki - Kuopio klo 16.30 maksaa 35 euroa (ja samaan aikaan lähtee Kuopion Liikenteen pikavuoro, jolla siis loppiaisen jälkeen pääsee 30 eurolla).
 
Uudentyyppinen avaus tuossa on uusi vuoro 7.00 Helsinki - Heinola - Jyväskylä, joka lähtee täsmälleen samaan aikaan Savonlinjojen Helsinki - Jyväskylä -vuoron (ja myös OnniBusin) kanssa. Aikaisemmin nämä perinteiset firmat eivät kai ole kilpailleet keskenään suoraan päällekkäisillä vuoroilla.

Tämän ja Kuopion Liikenteen vähennysten perusteella näyttää kyllä vähän siltä, että KA aikoo poistua takavasemmalle, kun kilpailijat vievät matkustajat heidän pikavuoroistaan.
 
Voi, voi... Ymmärtäähän sen, että Helsinki-Jyväskylä-välillä riittää paljon vuorotarjontaa eri firmoilta, mutta nämä vuorojen harvennukset vaikuttavat ikävällä tavalla matkustaessa "välipysäkeille", esim. Padasjoelle tai Kuhmoisiin. Kyllähän vuoroja vieläkin riittää, mutta siinä missä aikaisemmin mökille matkustaessa pääsi reissuun melkein mihin aikaan päivästä vain, nyt täytyy ruveta jo vähän katselemaan mihin aikaan päivästä pääsee reissuun. Lähinnä jäin miettimään, että onko noiden SS-expressvuorojen lakkauttaminen kuinka järkevää? Ainakin vielä muutama vuosi sitten kesäaikaan sunnuntain Jyväskylä-Jämsä-Helsinki -vuoroissa on ollut sunnuntaisin melko täyttä. Vai käyttävätkö kaikki Jyväskylästä lähtevät nykyään jo Onnibusia, mikä on vienyt matkustajat näiltä vuoroilta?

Melkoiseen paitsioon jää myös Vääksyn pohjoispuoli, eli Pulkkilanharju ja Sysmä, jonne menee ilmeisesti jatkossa enää vain parhaimmillaan kolme vuoroa päivässä, ja osa yhteyksistä muuttuu vielä vaihdollisiksi matkustettaessa Helsingistä/Helsinkiin. No, vielä kymmenisen vuotta sitten kesäisin tuolla ravasi paljon kesämökeiltä tulevia matkustajia, viime vuosina autot ovat kulkeneet melko tyhjinä.

Vuorojen karsiminen on täysin ymmärrettävää, mutta onhan tämä joukkoliikenteen "kehitys" näinä aikoina todella surullista seurattavaa. :icon_frown:
 
Takaisin
Ylös