Koiviston Auto

Koska CapManillä on jo nyt kiikarissa aikanaan tapahtuva myyminen, on tosiaan myös hyvin mahdollista että konserni myydäänkin aikanaan palasina seuraaville omistajille.

Kyllä, ja varmasti sitten sen hetken uusi toimintaympäristö, kilpailutilanne sekä kilpailuviranomaisten hyväksyntä vaikuttaa konsernin mahdolliseen pilkkomiseen.
 
Juuri noin. CapManillä on arvioitu, että he saavat ostoksensa arvon nousemaan suhteellisen nopeasti. Toki se ei välttämättä tarkoita hyvää kaikille KA-konsernin osille: arvon nostamista voi tapahtua myös myymällä tai lopettamalla kannattamattomia osia. Koska CapManillä on jo nyt kiikarissa aikanaan tapahtuva myyminen, on tosiaan myös hyvin mahdollista että konserni myydäänkin aikanaan palasina seuraaville omistajille.

Vaan mitä voisi tapahtua jo ennen sitä? Tiettävästi yrityskauppojen myötä KA:n haltuun on päätynyt lukuisa määrä erilaisia varikoita, jotka toimivat tyhjäkäynnillä jo nyt. Voivat olla kyllä hankalia myytäviä, ellei sinne saada vuokralaisia. Monella paikkakunnalla varmasti riittäisi hyvin, että autoilla olisi lähinnä parkkikenttä, jossa lämpötolpat.

Näillä vanhoilla varikoilla on varmasti ollut strateginen merkitys vielä muutama vuosi sitten, mutta kun liikennevirrat alkaa olla sangen ohuita niin pistää miettimään, olisiko aika ajanut ohi esim Porin, Huittisten, Jämsän, Äänekosken ja Varkauden varikoista.
 
Näillä vanhoilla varikoilla on varmasti ollut strateginen merkitys vielä muutama vuosi sitten, mutta kun liikennevirrat alkaa olla sangen ohuita niin pistää miettimään, olisiko aika ajanut ohi esim Porin, Huittisten, Jämsän, Äänekosken ja Varkauden varikoista.
Oikeastaan nyt kun putiikin omistus siirtyy pois suomesta, niin pistää miettimään, mikä osa puljusta on edes kannattavaa. Kun maata on runnellut vuosikaudet EU:n tuhoisa talouspolitiikka ja nyt keinotekoisesti luotu "pandemia", niin mitä kannatavaa on jäänyt jäljelle? Käytännössä varmaankin ainoastaan kaikki kilpailtu liikenne? No, katsellaan ja odotellaan mitä kaikkea menee halkipoikkipinoon. Minuun asia ei sinänsä vaikuta kun on oma pirssi :)
 
Varikoiden kohdalla kannattaa muistaa, että capman itse on myös kiinteistösijoitta: "Hankimme muuntautumiskykyisiä kiinteistöjä, joita voidaan kehittää joko parantamalla niiden toiminnallisuuksia tai muokkaamalla niiden käyttötarkoitusta".
Siellä on töissä 40 kiinteistöalan ammattilaista.
 
Oikeastaan nyt kun putiikin omistus siirtyy pois suomesta, niin pistää miettimään, mikä osa puljusta on edes kannattavaa. Kun maata on runnellut vuosikaudet EU:n tuhoisa talouspolitiikka ja nyt keinotekoisesti luotu "pandemia", niin mitä kannatavaa on jäänyt jäljelle? Käytännössä varmaankin ainoastaan kaikki kilpailtu liikenne? No, katsellaan ja odotellaan mitä kaikkea menee halkipoikkipinoon. Minuun asia ei sinänsä vaikuta kun on oma pirssi :)

Oletko lukenut mitään lehtijuttuja? Niiden mukaan konsernin liikevaihdosta tulee 80 % paikallisliikenteestä ja 20 % muusta liikenteestä. Ehkäpä tuosta 20 %:sta luopuminen onnistuu tarvittaessa kivuttomasti, sillä epäilen, että voitoista vielä suurempi osa kuin 80 % on peräisin paikallisliikenteestä.

Toinen asia selviää myös esim. lehtijutuista tai vaikkapa Capmanin nettisivuilta: Osakkeista 93,94 % on suomalaisessa omistuksessa eli omistus pysyy jatkossakin hyvin vahvasti Suomessa. Seuraavasta omistajasta ei toki ole tietoa, eikä siitä mikä on Capmanin sijoitushorisontti KA:n tapauksessa.
 
Näin capman vastasi takaisin perintään:"EU:n yleinen tuomioistuin on tekemässä päätöstä koskien Helsingin Bussiliikenne Oy:n velvoitetta maksaa osittain takaisin HelBus:in Helsingin kaupungilta saamaa tukea. Prosessi on edelleen kesken ja CapMan Infra tukee Helsingin Bussiliikenne Oy:ta tarpeen mukaan juridisen prosessin loppuun saattamiseksi. Koiviston Auton siirtyessä CapMan Infran omistukseen, Helsingin Bussiliikenne Oy:llä on edellytykset takaisinmaksuvaatimuksen täyttämiseksi, mikäli tuomioistuin päättäisi takaisinperinnän olevan aiheellinen. Helsingin Bussiliikenne Oy:n toiminta jatkuu".
 
Koiviston Auto Oy:n uusi omistaja on nyt CapMan Infra

Koiviston Auto konsernin myynti on nyt toteutunut ja uusi omistaja on CapMan Infra.

Saneeraus velat on maksettu, eli saneerausmenettely on lopetettu.
Euroopan komission määräämä valtiontuki velka on myös maksettu.

Juhlan paikka!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Koiviston Auto Oy:n uusi omistaja on nyt CapMan Infra

Hurraa, Helb on siis nyt pelastettu. Onnittelut Helbille! saatte jatkaa toimintaanne HSL-alueella edelleen yhtenä merkittävimpänä bussioperaattorina. ;)
 
Vs: Koiviston Auto Oy:n uusi omistaja on nyt CapMan Infra

Koiviston Auto konsernin myynti on nyt toteutunut ja uusi omistaja on CapMan Infra.

Saneeraus velat on maksettu, eli saneerausmenettely on lopetettu.
Euroopan komission määräämä valtiontuki velka on myös maksettu.

Juhlan paikka!

Minkähän juhlan paikka nyt oikein on?
 
Miten sen nyt ottaa. CapMan joutuu käymään kovia kilpailutuksia, joista osan se tulee voittamaan, osan häviämään, ja joku osa voitetuista tehdään varmasti tappiollisin diilein.
Markkinaehtoisesta liikenteestä säilyy tietenkin jokin osa (Onnibus?), mutta tuskin tästä kovinkaan monin paikoin riemusta kattoon hypitään.
 
Takaisin
Ylös