Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Kyselin firmalta aikoja sitten (2005) mielipiteitä Keski-Uudenmaan poikittaisliikenteestä, esimerkkinä reitti Kerava-Vihti. Tässä vähän vastauksia siihen. Onkohan tilanne edelleen sama?

Miki Koivuhuhta sanoi:
Hei Kristian,

Kiitos palauttestasi ja ehdotuksestasi.

Yhteyksiä on karsittu viimevuosina runsaasti linja-autoalalla ja on ilmeistä että liikenteen "kehittämissuunta" on samalla polulla edelleen. Kustannukset ovat alalla karanneet jo käsistä. Luvanvarainenliikenne, jota mekin harjoitamme perustuu yrittäjän riskiin eli onko linjalla matkustajia vai ei, siis kannattaako liikennöidä.

Tällähetkellä kannattava liikenne perustuu pitkälti koululaiskuljetuksiin ja työmatkaliikenteeseen. Poikittaisliikennettä harkittaessa tulee ottaa huomioon mahdolliset potentiaaliset asiakkaat, mutta vain murto-osa heistä on lopullisia asiakkaiata. Helsinkiin/-stä suuntautuvassa liikenteessä on paljon suuremmat asiakasvirrat ja näin ollen se on kannattavaa liikennöidä. Etelä-Suomessahan olisi vieläkin erittäin kattava vuorotarjonta ellei autoistuminen
olisi vienyt pohjaa vuoroliikenteeltä.

Luvanvaraisen liikenteen lisäksi on olemassa ostoliikennettä, jonka yhteiskunta rahoittaa ostamlla palvelut liikennöitsijöiltä. Nämä vuorot liikennöivät "rauhallisempia reittejä" eli eivät ole sellaisenaan kannattavia. Näitä ostoliikennerahojakin on vuosien saatossa pienennetty rankasti ja leikkuri käy parhaillaan vaikka kustannustaso on huimassa nousussa. Valitettavasti Kerava - - - - Vihti -väli ei varmastikaan herätä monessakaan liikennöitsijässä mielenkiintoa. Lisäksi pääsääntöisesti vuoroja täytyy ajaa muutama vuosi tappiolla ennen kuin ne saavuttavat mahdolliset matkustajamääränsä. Eikä silloinkaan ole taattu että vuoro voisi olla kannattava.

Niin mielellämme kuin alalla haluaisimme kehittää liikennettä ei meillä ole siihen mahdollisuuksia, muutoin kuin ottamalla suuria riskejä, jossa mahdollinen "voitto" ei ole riskien arvoinen. Valtion lisäksi luulisi että kunnat olisivat kiinnostuneita liikenteen kehittämisessä ja ovatkin mikäli se ei vaadi taloudellisia panostuksia. Nämä ongelmat ovat tulleet jäädäkseen EU:n myötä. Koska ala vapautettiin kilpailulle markkinatalouden nimissä nyt saamme korjata sen hedelmiä.

Kiitos kuitenkin kehitysehdotuksestasi. Ehkä joskus saamme liikenteen kehittämiseen resursseja mikäli yhteiskunta saadaan mukaan.

Joukkoliikenne terveisin,
Linjaliikenne Kivistö Oy
Miki Koivuhuhta
 
"Koska ala vapautettiin kilpailulle markkinatalouden nimissä nyt saamme korjata sen hedelmiä." -- täh, eihän vielä ole 2010-luku?
 
Kilpailulle vapauttamisella tarkoitetaan tässä toki kannattamattomien vuorojen ostamista kilpailuttamalla. Nyt uudelle linjalle ei oikein ole mitään keinoa saada tukea. Toisaalta ostoliikenteen määrärahat eivät riitä kokonaisten linjojen perustamiseen.
 
Osmo Aholta kyselin, miksi Pohjanmaan pikavuoroa Helsingistä Kokkolaan ajellaan vain joka toinen päivä.

Osmo Aho sanoi:
Pohjanmaan pikavuoro on aikoinaan 80-luvun lopulla suunniteltu ns. viikonloppuvuoroksi palvelemaan pitkämatkalaisia opiskelijoita, työssäkäyviä ja asiointimatkustajia jotka matkustavat Pohjanmaalta Etelä-Suomeen ja takaisin. Alunperin vuoropareja oli vain kaksi viikossa kumpaankin suuntaan, viimeiset kolme vuotta on ajettu kolmella vuoroparilla; Helsingistä Kokkolaan M, To ja Pe, Kokkolasta Helsinkiin SS, Ke ja To.
Hienoa on , että viimeaikoina vuoron ovat löytäneet myös lyhyempää matkaa kulkevat matkustajat. Mikäli olet käyttänyt ko. vuoroa, olet varmaankin huomannut että autossa voi yleensä matkustaa kohtuullisen väljästi, tyhjiä istumapaikkoja on paljon.
Valitettavasti matkustajakysyntä ei ole riittävää vuoron ajamiseksi jokapäiväisenä, toistaiseksi vuorotarjontaa ainakin Pohjanmaalta Tampereen kautta Helsinkiin saakka ilmeisesti on riittävästi, myös olemassaolevien junayhteyksien vuorotiheys ja etenkin nopeus verottaa pitkän pikavuoroliikenteen matkustajamääriä.
 
Tuo Ahon pikavuoro saisi kyllä kulkea joka pävä! No ymmärrän, että se ei välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa.

Itse olen kulkenut reilun pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti Ahon pikavuorolla Hesasta Tampereelle ja valitsen kyllä aina sen, jos kyseinen vuoro vaan on kulussa ja suinkin sopii omiin aikatauluihini. Tuo vuoro kun on poikkeuksetta aikataulussa/hieman etuajassa, autot ovat viimeisen päälle kunnossa/siistejä, eikä väsyneen työmatkalaisen tarvitse kuunnella raivostuttavien känniääliöiden hörinoitä, kuten melko usein Paunun satamasta tai Hki-Vantaalta tulevilla iltavuoroilla.

Havaintojeni mukaan Ahon vuorolla kyllä kulkee yllättävänkin paljon matkustajia väleillä Hyvinkää-Alajärvi, Hämeenlinna-Alavus, yms. joille väleille vuoro tarjoaa mukavan ja helpon vaihdottoman yhteyden. Itsekin yläpirkanmaalta kotoisin olevana voisin hyvinkin kuvitella matkustavani ilman vaihtoja esim. Helsingistä Ruovedelle tai päinvastoin. Nuo iltapainotteiset aikataulut vaan rajoittavat päivän asiointimatkoja Helsinkiin.

Uskoisin, että jos tietoisuus kyseisistä vuoroista lisääntyisi, matkustajamäärät voisivat kasvaa roimastikin.
 
voisin hyvinkin kuvitella matkustavani ilman vaihtoja esim. Helsingistä Ruovedelle tai päinvastoin. Nuo iltapainotteiset aikataulut vaan rajoittavat päivän asiointimatkoja Helsinkiin.

Matkahuollon aikatauluhaku kertoo, että esimerkiksi Helsingin ja Ruoveden välillä on joka viikonpäivä vaihdoton bussiyhteys. Lähtö on Helsingistä 15.40, paitsi lauantaina 14.30, ja Ruovedeltä 6.35, paitsi sunnuntaina 16.40. Sunnuntaita lukuunottamatta on mahdollisuus tehdä päivän asiointimatka Helsinkiin.
 
Matkahuollon aikatauluhaku kertoo, että esimerkiksi Helsingin ja Ruoveden välillä on joka viikonpäivä vaihdoton bussiyhteys. Lähtö on Helsingistä 15.40, paitsi lauantaina 14.30, ja Ruovedeltä 6.35, paitsi sunnuntaina 16.40. Sunnuntaita lukuunottamatta on mahdollisuus tehdä päivän asiointimatka Helsinkiin.

Juu, näin on. Tiedä sitten kumpi strategia lyö paremmin leiville: Ahon opiskelijoita yms. kerran viikossa kulkijoita palveleva aikataulu vai nuo "asiointivuorot"?
 
Osmo Aho sanoi:
Alunperin vuoropareja oli vain kaksi viikossa kumpaankin suuntaan, viimeiset kolme vuotta on ajettu kolmella vuoroparilla; Helsingistä Kokkolaan M, To ja Pe, Kokkolasta Helsinkiin SS, Ke ja To.

Syyskuun alusta alkaen Osmo Ahon Kokkolan pikavuoro muuttuisi taas kaksi kertaa viikossa kulkevaksi. Vuoropari ke Kokkola-Helsinki, to Helsinki-Kokkola aiotaan lakkauttaa.

Hakemus Pirkanmaan ELY-keskukselle
 
Takaisin
Ylös