Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    Kyselin firmalta aikoja sitten (2005) mielipiteitä Keski-Uudenmaan poikittaisliikenteestä, esimerkkinä reitti Kerava-Vihti. Tässä vähän vastauksia siihen. Onkohan tilanne edelleen sama?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miki Koivuhuhta
    Hei Kristian,

    Kiitos palauttestasi ja ehdotuksestasi.

    Yhteyksiä on karsittu viimevuosina runsaasti linja-autoalalla ja on ilmeistä että liikenteen "kehittämissuunta" on samalla polulla edelleen. Kustannukset ovat alalla karanneet jo käsistä. Luvanvarainenliikenne, jota mekin harjoitamme perustuu yrittäjän riskiin eli onko linjalla matkustajia vai ei, siis kannattaako liikennöidä.

    Tällähetkellä kannattava liikenne perustuu pitkälti koululaiskuljetuksiin ja työmatkaliikenteeseen. Poikittaisliikennettä harkittaessa tulee ottaa huomioon mahdolliset potentiaaliset asiakkaat, mutta vain murto-osa heistä on lopullisia asiakkaiata. Helsinkiin/-stä suuntautuvassa liikenteessä on paljon suuremmat asiakasvirrat ja näin ollen se on kannattavaa liikennöidä. Etelä-Suomessahan olisi vieläkin erittäin kattava vuorotarjonta ellei autoistuminen
    olisi vienyt pohjaa vuoroliikenteeltä.

    Luvanvaraisen liikenteen lisäksi on olemassa ostoliikennettä, jonka yhteiskunta rahoittaa ostamlla palvelut liikennöitsijöiltä. Nämä vuorot liikennöivät "rauhallisempia reittejä" eli eivät ole sellaisenaan kannattavia. Näitä ostoliikennerahojakin on vuosien saatossa pienennetty rankasti ja leikkuri käy parhaillaan vaikka kustannustaso on huimassa nousussa. Valitettavasti Kerava - - - - Vihti -väli ei varmastikaan herätä monessakaan liikennöitsijässä mielenkiintoa. Lisäksi pääsääntöisesti vuoroja täytyy ajaa muutama vuosi tappiolla ennen kuin ne saavuttavat mahdolliset matkustajamääränsä. Eikä silloinkaan ole taattu että vuoro voisi olla kannattava.

    Niin mielellämme kuin alalla haluaisimme kehittää liikennettä ei meillä ole siihen mahdollisuuksia, muutoin kuin ottamalla suuria riskejä, jossa mahdollinen "voitto" ei ole riskien arvoinen. Valtion lisäksi luulisi että kunnat olisivat kiinnostuneita liikenteen kehittämisessä ja ovatkin mikäli se ei vaadi taloudellisia panostuksia. Nämä ongelmat ovat tulleet jäädäkseen EU:n myötä. Koska ala vapautettiin kilpailulle markkinatalouden nimissä nyt saamme korjata sen hedelmiä.

    Kiitos kuitenkin kehitysehdotuksestasi. Ehkä joskus saamme liikenteen kehittämiseen resursseja mikäli yhteiskunta saadaan mukaan.

    Joukkoliikenne terveisin,
    Linjaliikenne Kivistö Oy
    Miki Koivuhuhta
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    "Koska ala vapautettiin kilpailulle markkinatalouden nimissä nyt saamme korjata sen hedelmiä." -- täh, eihän vielä ole 2010-luku?

  3. #3

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    Kilpailulle vapauttamisella tarkoitetaan tässä toki kannattamattomien vuorojen ostamista kilpailuttamalla. Nyt uudelle linjalle ei oikein ole mitään keinoa saada tukea. Toisaalta ostoliikenteen määrärahat eivät riitä kokonaisten linjojen perustamiseen.

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    Osmo Aholta kyselin, miksi Pohjanmaan pikavuoroa Helsingistä Kokkolaan ajellaan vain joka toinen päivä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Osmo Aho
    Pohjanmaan pikavuoro on aikoinaan 80-luvun lopulla suunniteltu ns. viikonloppuvuoroksi palvelemaan pitkämatkalaisia opiskelijoita, työssäkäyviä ja asiointimatkustajia jotka matkustavat Pohjanmaalta Etelä-Suomeen ja takaisin. Alunperin vuoropareja oli vain kaksi viikossa kumpaankin suuntaan, viimeiset kolme vuotta on ajettu kolmella vuoroparilla; Helsingistä Kokkolaan M, To ja Pe, Kokkolasta Helsinkiin SS, Ke ja To.
    Hienoa on , että viimeaikoina vuoron ovat löytäneet myös lyhyempää matkaa kulkevat matkustajat. Mikäli olet käyttänyt ko. vuoroa, olet varmaankin huomannut että autossa voi yleensä matkustaa kohtuullisen väljästi, tyhjiä istumapaikkoja on paljon.
    Valitettavasti matkustajakysyntä ei ole riittävää vuoron ajamiseksi jokapäiväisenä, toistaiseksi vuorotarjontaa ainakin Pohjanmaalta Tampereen kautta Helsinkiin saakka ilmeisesti on riittävästi, myös olemassaolevien junayhteyksien vuorotiheys ja etenkin nopeus verottaa pitkän pikavuoroliikenteen matkustajamääriä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #5

    Liittynyt
    08.09.2008
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    Tuo Ahon pikavuoro saisi kyllä kulkea joka pävä! No ymmärrän, että se ei välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa.

    Itse olen kulkenut reilun pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti Ahon pikavuorolla Hesasta Tampereelle ja valitsen kyllä aina sen, jos kyseinen vuoro vaan on kulussa ja suinkin sopii omiin aikatauluihini. Tuo vuoro kun on poikkeuksetta aikataulussa/hieman etuajassa, autot ovat viimeisen päälle kunnossa/siistejä, eikä väsyneen työmatkalaisen tarvitse kuunnella raivostuttavien känniääliöiden hörinoitä, kuten melko usein Paunun satamasta tai Hki-Vantaalta tulevilla iltavuoroilla.

    Havaintojeni mukaan Ahon vuorolla kyllä kulkee yllättävänkin paljon matkustajia väleillä Hyvinkää-Alajärvi, Hämeenlinna-Alavus, yms. joille väleille vuoro tarjoaa mukavan ja helpon vaihdottoman yhteyden. Itsekin yläpirkanmaalta kotoisin olevana voisin hyvinkin kuvitella matkustavani ilman vaihtoja esim. Helsingistä Ruovedelle tai päinvastoin. Nuo iltapainotteiset aikataulut vaan rajoittavat päivän asiointimatkoja Helsinkiin.

    Uskoisin, että jos tietoisuus kyseisistä vuoroista lisääntyisi, matkustajamäärät voisivat kasvaa roimastikin.

  6. #6
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tk2008 Näytä viesti
    voisin hyvinkin kuvitella matkustavani ilman vaihtoja esim. Helsingistä Ruovedelle tai päinvastoin. Nuo iltapainotteiset aikataulut vaan rajoittavat päivän asiointimatkoja Helsinkiin.
    Matkahuollon aikatauluhaku kertoo, että esimerkiksi Helsingin ja Ruoveden välillä on joka viikonpäivä vaihdoton bussiyhteys. Lähtö on Helsingistä 15.40, paitsi lauantaina 14.30, ja Ruovedeltä 6.35, paitsi sunnuntaina 16.40. Sunnuntaita lukuunottamatta on mahdollisuus tehdä päivän asiointimatka Helsinkiin.

  7. #7

    Liittynyt
    08.09.2008
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Matkahuollon aikatauluhaku kertoo, että esimerkiksi Helsingin ja Ruoveden välillä on joka viikonpäivä vaihdoton bussiyhteys. Lähtö on Helsingistä 15.40, paitsi lauantaina 14.30, ja Ruovedeltä 6.35, paitsi sunnuntaina 16.40. Sunnuntaita lukuunottamatta on mahdollisuus tehdä päivän asiointimatka Helsinkiin.
    Juu, näin on. Tiedä sitten kumpi strategia lyö paremmin leiville: Ahon opiskelijoita yms. kerran viikossa kulkijoita palveleva aikataulu vai nuo "asiointivuorot"?

  8. #8

    Liittynyt
    24.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Kivistö Busin mielipiteitä bussialasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Osmo Aho
    Alunperin vuoropareja oli vain kaksi viikossa kumpaankin suuntaan, viimeiset kolme vuotta on ajettu kolmella vuoroparilla; Helsingistä Kokkolaan M, To ja Pe, Kokkolasta Helsinkiin SS, Ke ja To.
    Syyskuun alusta alkaen Osmo Ahon Kokkolan pikavuoro muuttuisi taas kaksi kertaa viikossa kulkevaksi. Vuoropari ke Kokkola-Helsinki, to Helsinki-Kokkola aiotaan lakkauttaa.

    Hakemus Pirkanmaan ELY-keskukselle

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HSL kysyy jäsenkuntiensa mielipiteitä johdinautoliikenteen aloittamisesta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2011, 11:00
  2. HSL: HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastosta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 15.12.2010, 18:03
  3. HSL: HSL selvittää mielipiteitä polkupyörien kuljetuksesta lähijunissa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.04.2010, 09:00
  4. Kivistö
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 09.10.2007, 07:32
  5. Mielipiteitä bussien matkustusmukavuudesta
    kirjoittanut enqvisti foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 22.01.2006, 13:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •