Turun pikavuorot Lohja-Muurla -moottoritielle

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Ykköstien viimeinen moottoritieosuus Lohja-Muurla avataan 15.11.2008. Koko Turku-Helsinki -välin pysähtymättä ajavat erikoispikavuorot siirtyvät heti ajamaan uutta tieosuutta. Pikavuoroliikenteen Turku-Salo-Helsinki ajoreitti muuttuu 1.1.2009 alkaen. Myös Turun päässä reittejä oikaistaan. Matkan pituus, matka-aika ja hinnat pysyvät ennallaan. http://www.pohjolanliikenne.fi/ajankohtaista/1/moottoritieta_turusta_helsinkiin
 
Pikavuoroliikenteen Turku-Salo-Helsinki ajoreitti muuttuu 1.1.2009 alkaen. Myös Turun päässä reittejä oikaistaan. Matkan pituus, matka-aika ja hinnat pysyvät ennallaan. http://www.pohjolanliikenne.fi/ajankohtaista/1/moottoritieta_turusta_helsinkiin

Tämä pikavuororeitin muutos koskee ainoastaan Pohjolan Liikenteen vuoroja. Vainio ajaa jatkossakin nykyistä reittiä Helsingin ja Salon välillä. Turun päässä reittiä kuitenkin oikaistaneen samaan tapaan kuin PL:llä.
 
Mielenkiintoinen näkemys tuo "Vistan eritasoliittymään rakennettava uusi pysäkki". Onhan siellä tolpat olleet olemassa jo vuodesta 2003 ja ainakin Vainion Expressbussit ovat TKU-HEL-suuntaan sitä varsin usein ainakin minun kyydissä ollessani käyttäneetkin, kun Minna tai Merja (tai joku heidän kollegansa) on vaihtanut expressistä normaalipikavuoroon. Ehkäpä pysäkin rakentamisen kriteeri onkin se, että tolppaan ruuvataan Pikavuoro-kyltti...
 
Tämä pikavuororeitin muutos koskee ainoastaan Pohjolan Liikenteen vuoroja. Vainio ajaa jatkossakin nykyistä reittiä Helsingin ja Salon välillä. Turun päässä reittiä kuitenkin oikaistaneen samaan tapaan kuin PL:llä.

Mitäs järkeä on tässä? Olisi nyt kyllä varsin järkevää jo EB:n imagon takia, että vuorot ajaisivat samaa reittiä.. Onko taustalla joku ihan fiksunki syy?
 
Niillä vanhan reitin pikavuoropysäkeillä on aika paljon käyttäjiä. Runsaan pikavuorotarjonnan takia rinnakkaisia vakiovuoroja menee suhteellisen vähän. Toisaalta taas uuden moottoritien valmistuttua tuntuisi oudolta, jos pikavuorot eivät lainkaan hyödyntäisi sitä. Yrityskohtaista reittivalintaa viisaampaa voisi olla vaikka joka toisen pikavuoron ajaminen vanhaa reittiä. Kaiken kaikkiaan on kuitenkin hyvä, ettei uusi tie jätä Saukkolaa ym. niin pahaan joukkoliikennemottiin kuin aiempien tietojen perusteella oli aihetta arvella.
 
Niillä vanhan reitin pikavuoropysäkeillä on aika paljon käyttäjiä. Runsaan pikavuorotarjonnan takia rinnakkaisia vakiovuoroja menee suhteellisen vähän.

Voitaisiinko vanhan reitin kautta ajettavat vuorot muuttaa vakiovuoroiksi? Näin niihin voisi nousta jokaiselta pysäkiltä ajoajan siitä kärsimättä. Nopeaa matkaa haluavat taas käyttäisivät näitä moottoritien vuoroja.

Vanhan tien vuorojen palvelua voisi parantaa reitittämällä ne Kehä I:n jälkeen vanhalle Turuntielle, josta Kehä III:n kohdalla moottoritielle ja takaisin vanhalle tielle Veikkolan kohdalla. Veikkolasta saataisiin yhteys Turun suuntaan. Nummelan kautta kiertäminen toisi lisää matkustajapotentiaalia. Kyllä ainakin muutama vuoro päivässä voisi kulkea Veikkolan ja Nummelan kautta Turun suuntaan kulkemisen helpottamiseksi.
 
Kaiken kaikkiaan on kuitenkin hyvä, ettei uusi tie jätä Saukkolaa ym. niin pahaan joukkoliikennemottiin kuin aiempien tietojen perusteella oli aihetta arvella.

Myös ykköstien vakiovuoroihin on mahdollisesti tulossa joitakin muutoksia. Pohjolan Liikenne on hakenut muutamien Someron-vuorojen reitin siirtoa Somerontieltä Saukkolan ja Nummen kirkonkylän kautta kulkevalle reitille. Nummipusulalaisten kannalta varsin toivottava muutos. Nykyisellään osuus Lohjanharjulta Saukkolan ja Nummen kautta Hyönölään on ollut varsin heikosti palveltu (pikavuorojen palvelemaa Saukkolan taajamaa lukuunottamatta), vaikka reitin varrella on koko matkan tasaisesti asutusta. Tosin Vainio on tiettävästi jättänyt tästä reittimuutosanomuksesta jyrkkäsanaisen vastalauseen, nämä vakiovuorot kun loukkaisivat suuresti Vainion pikavuoroja, koska näillä PL:n vakiovuoroilla olisi tällä uudella osuudellaan kokonaista yksi yhteinen pysäkki pikavuorojen kanssa.
 
Voitaisiinko vanhan reitin kautta ajettavat vuorot muuttaa vakiovuoroiksi? Näin niihin voisi nousta jokaiselta pysäkiltä ajoajan siitä kärsimättä.

Itse en saa ihan nyt tästä logiikasta kiinni... Jos lisäpysähdykset eivät pidennä matka-aikaa,maksavatko ostokset kaupassa aina saman verran, oli niitä kourallinen tai kärryllinen?

Vanhan tien vuorojen palvelua voisi parantaa reitittämällä ne Kehä I:n jälkeen vanhalle Turuntielle, josta Kehä III:n kohdalla moottoritielle

Siis Vanhalle Turuntielle välille Leppävaara-Bemböle? Vanha Turuntiehän vetää varsinkin ruuhka-aikaan kuin umpijäinenränni, ja toisaalta tältä väliltä Turkuunpäin matkustavat pääsevät melkolailla näppärästi paikallisbusseilla Lommilaan, mistä vaihtaa Turun suuntaan.

Melkoista elämysmatkailuahan kieltämättä olisi matkustaa vaikka Karakalliosta Turkuun bussilla, joka kiertää Veikkolan ja Nummelan, lisäksi tarvittaessa pysähtyy jokaisella tolpalla. Mutta se, onko tällaiselle todellista tarvetta, jonkin jo toinen tarina.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en saa ihan nyt tästä logiikasta kiinni...
En saa minäkään. Paitsi jos kemkim aikoo romuttaa Vainion pikavuoroliikenteen täysin.

En myöskään ole ihan vakuuttunut siitä, että aikataulut voisi pysyä samana, jos pysähdysten määrä moninkertaistuisi. Jos näin olisi, niin sittenhän tässä olisi mahtava menestyskonsepti ja koko maan pikavuoroliikenne tulisi vakioiksi muuttaa.
 
En myöskään ole ihan vakuuttunut siitä, että aikataulut voisi pysyä samana, jos pysähdysten määrä moninkertaistuisi.

Ei useimmilta pysäkeiltä tule kuitenkaan ketään kyytiin, joten tämän takia vakiovuoroiksi muuttaminen ei matka-aikoihin pahemmin vaikuttaisi. Sen sijaan se tarjoaisi palvelua lähellä ihmisiä. On tyhmää asua bussireitin varrella, mutta joutua matkustamaan 10 kilometriä lähimmälle pikavuoropysäkille. Eikö edes pari bussia päivässä voisi olla vakiovuoroja, joiden kyytiin pääsisi joka pysäkiltä? Tai pari vuoroa päivässä kiertää Veikkolan ja Nummelan kautta?
 
Eikö edes pari bussia päivässä voisi olla vakiovuoroja, joiden kyytiin pääsisi joka pysäkiltä? Tai pari vuoroa päivässä kiertää Veikkolan ja Nummelan kautta?

Itse asiassa tuossa jo kulkee ne muutama vuoro vakiona päivässä. Esimerkiksi 8.30 Salosta vakiovuoro joka menee Lohjan, Nummelan ja Veikkolan kautta Helsinkiin. Lahnajärveltä alkaen mukaan tulevat myös Taalintehtaan vakarit. Sunnuntaisin ajetaan ykköstietä mielestäni melko erikoinen vakiovuoro Salo-Helsinki 17.45-19.30. Lisäksi Salosta ajetaan myös vakiovuoroja Suomusjärvelle..
 
Itse asiassa tuossa jo kulkee ne muutama vuoro vakiona päivässä. Esimerkiksi 8.30 Salosta vakiovuoro joka menee Lohjan, Nummelan ja Veikkolan kautta Helsinkiin. .

Ei taida Nummelasta päästä Turkuun millään suoralla bussilla toistaiseksi? Lohjan kautta kiertävät bussit taas kiertävät vähän turhan paljon.
 
Aikaisemminhan Ykköstielle suuntasi joinakin tunteina kolmen bussin letka; ensin express, sitten normaalipika ja viimeiseksi vakiovuoro. Tähän malliin palaaminen ei välttämättä olisikaan ihan niin järjetön ratkaisu, kuin miltä se ehkä kuulostaa, jos pikavuorot sitten varmuudella myös hyödyntävät moottoritietä ja sen solmupysäkkejä. Vakiovuoro taas palvelisi suhteellisen mukavasti Saukkolan asiakaskuntaa kuin myös Turun, Paimion ja Salon välistä osuutta.
Itse uskoisin, että Lohjan Muijalanportin tulevan pikavuorotolpan asiakasmäärä Turun suuntaan on paljonkin merkittävämpi, kuin Lohjanharjun ja Hiidenveden nykytolppien yhteenlaskettu. Onhan Lohja sentään kaupunki, josta on todellista liikennetarvetta Turunkin suuntaan.

Vainiolaiset saattavat puolustella joidenkin pikavuorojensa pysyttämistä Tammisillan ja Paimion motellin välillä vanhalla tiellä sillä, että vaihtoyhteys Kemiön ja Helsingin välillä sijaitsee Sauvon tiehaarassa. Minusta olisi järkevämpää joko siirtää tämä vaihtotolppa suosiolla Piikkiöön tai panna Sauvon autot vaihtovuorolla poikkeamaan motellilla. Ei se kokonaiskonkurssissa lopulta paljon paina...
 
Ei taida Nummelasta päästä Turkuun millään suoralla bussilla toistaiseksi? Lohjan kautta kiertävät bussit taas kiertävät vähän turhan paljon.

No onko tämmöiselle yhteydelle tarvetta? Ei ole mitään suurta kansanliikettä ajanut tälläisen yhteyden perustamista, kuten aikanaan vaikkapa Kemijärven yöjunaa ajettiin voimakkaasti takaisin. Tosiasia on se että voisihan se todella olla hyvä minun mielestä jos pääsisin Leppävaarasta suoraan landelle 200 kilometrin päähän jollain Helsinki-Leppävaara-Somero-Perniö-Tammisaari vakarilla. Eri asia on, että onko se sitten kenenkään muun mielestä hyvä yhteys, kannattava ja ylipäätään järkevä..

Edit:

Mielestäni ihan järkevää voisi olla että pistetään kaikki pikavuorot menemään Saloon asti motaria ja sen jälkeen taas motaria. Sitten voisi perustaa Helsinki-Salo vakioita, jotka ajetaan vanhaa tietä. Kalusto sopisi määräytyä sen mukaan kuinka paljon matkustajia on. Uskon kuitenkin, että tuollaiselle voisi olla kysyntää esimerkiksi 2 tunnin vuorovälillä. Turku-Salo välillä puolestaan palvelee jo ennestään laaja vakiovuorotarjonta.
 
Viimeksi muokattu:
Kai Turun ja Nummelan välillä sentään voisi ollakin kysyntää, ainakin viikonloppuisin. En sitten tiedä, kannattaako tuota Helsingin vuoroilla hoitaa. Itse aloittaisin liikenteen vaikkapa näin: PIKA PSS+ 15:30 Turku - MT - Salo l.as. - MT - Lohja l.as. - Lohja as. - MT - Veikkola - MT - Nummela MH - Lohja as. - Lohja l.as. - Salo l.as. - Turku

Taitaisi ajoaika pysyä sallitun rajoissa tehokkaana kiertolinjana. Linjan kohderyhmänä olisivat tietenkin Turussa opiskelevat, jotka näin pääsisivät moneen taajamaan kohtuullisen nopeasti ja edullisesti joutumatta vaihtamaan tai kyselemään autokyytiä pikapysäkille. Lohja, Lohjan as, Veikkola ja Nummela ovat kaikki kohtuullisen kokoisia taajamia, joista ei Turkuun nykyisin ole oikein hyviä yhteyksiä. Ajamalla uusi linja kaikkien noiden kautta, voitaisiin saada kerättyä kohtuullisesti matkustajia. Kiertolinjan varjopuolena on hitaus, mutta toisaalta ajamalla taajamien välit pääasiassa moottoriteitä, olisi matka-aika varmaankin siedettävä.
 
Takaisin
Ylös