Turun pikavuorot Lohja-Muurla -moottoritielle

Helsingistä ei oikeastaan kannata lähteä pikavuorolla Turkuun, koska puoli tuntia myöhemmin lähtevä express-vuoro on perillä vain vähän myöhemmin. Vakiovuoron ja pikavuoron matka-aikojen ero Helsingin ja Turun välillä on vain 10 min (vakio 11.30>14.20 / pika 12.00>14.40). Näiden syiden takia mielestäni Helsinki-Turku-reitillä olisi parasta liikennöidä A) express-vuoroja moottoritietä ja B) vakiovuoroja nykyistä reittiä. Mielestäni palvelu paranisi, kun kyytiin pääsisi miltä tahansa reitin varren pysäkiltä sen sijaan, että pitää tilata taksi päästäkseen pikavuoropysäkille.
 
Nyt näyttäisi siltä, että Pohjolan Liikenne todella siirtää pikavuoronsa uudelle tielle ja Vainio jää vanhalle. Uutuutena uusille motaripysäkeille on tulossa kutsunappi.
 
Vähän tietysti riippuu vakiosta. 9:00 lähtevä vakiovuoro Turkuun on perillä 13:30, kun taas pikavuoro 11:35. Edukkaampaan on tietysti mennä vakiolla. Kun pika- ja ep-vuorot ovat saman hintaisia, niin itse menisin ko. välin ep:llä, josko sellainen olisi vaihtoehtona lähtöaikaan. Mutta kukin tyylillään...
 
Vähän tietysti riippuu vakiosta. 9:00 lähtevä vakiovuoro Turkuun on perillä 13:30, kun taas pikavuoro 11:35. Edukkaampaan on tietysti mennä vakiolla. Kun pika- ja ep-vuorot ovat saman hintaisia, niin itse menisin ko. välin ep:llä, josko sellainen olisi vaihtoehtona lähtöaikaan. Mutta kukin tyylillään...

Toisaalta, mikäli ei ole kiire mihinkään on tuo vakiovuoro kyllä huomattavasti parempi. Halvempi, ja näkee paljon enemmän maisemia kuin pikavuoro- tai expressireitillä, jotka ovat nykyisin vielä tylsempiä kuin ennen. :)
 
Vähän tietysti riippuu vakiosta. 9:00 lähtevä vakiovuoro Turkuun on perillä 13:30, kun taas pikavuoro 11:35. Edukkaampaan on tietysti mennä vakiolla. Kun pika- ja ep-vuorot ovat saman hintaisia, niin itse menisin ko. välin ep:llä, josko sellainen olisi vaihtoehtona lähtöaikaan. Mutta kukin tyylillään...

Tuohon aikaan kulkeva vakiovuoro kulkee aivan eri reittiä, Lohjan, Karjaan ja Pohjan kunnan kautta. Helsingistä Karjaallekin sillä menee jo kaksi tuntia. Pohjaankin mennessä se tuntuu hitaalta, joten Turun ja Helsingin välin kulkeminen ei tuolla ole järkevää, ellei sitten halua tutustua eri reittiin ja sen varren näkymiin. Ikävänä juttuna tuossa vakiovuorossa on se, että siitä hyvinkin puuttuu vessa. Tuollaisissa pitkän matkan kulkevissa vakiovuoroissa siitä vessasta olisi todella hyötyä.
 
Ikävänä juttuna tuossa vakiovuorossa on se, että siitä hyvinkin puuttuu vessa. Tuollaisissa pitkän matkan kulkevissa vakiovuoroissa siitä vessasta olisi todella hyötyä.

Minusta sekä meno- että paluuvuorossa on ollut jo pitkään Vainion EB-kalustoa wc-varustuksella, joten millään seutu-tyyppisellä kalustolla sitä matkaa ei tarvitse taittaa.
 
Nyt näyttäisi siltä, että Pohjolan Liikenne todella siirtää pikavuoronsa uudelle tielle ja Vainio jää vanhalle.
Moottoritien viimeinen osuus (Lohja - Lahnajärvi) avataan liikenteelle tänä iltana klo 21:00. Pohjolan Liikenteen pikavuorot siirtyvät avattavalle osuudelle kuitenkin vasta perjantaista alkaen, eli ensimmäinen lähtö Helsingistä uutta reittiä tapahtuu 30.1.2009 klo 01:00 ja ensimmäinen Turusta 30.1.2009 klo 02:00.
 
Onko siis niin, että kaikki Pohjolan Liikenteen pikavuorot siirtyvät motarille?
Mitenköhän reitti muuttuu Turun päässä, ei ilmeisesti mitenkään, koska vaikutus alkaa vasta Salon jälkeen?
Ihmettelen, miksi matka-aika ei lyhene.
 
Ihmettelen, miksi matka-aika ei lyhene.

Eipä tuo uusi moottoritielinjaus näytä kovin paljon lyhyemmältä kuin vanha ykköstie, pikemminkin ehkä päinvastoin. Lisäksi bussit saavat kulkea moottoritielläkin vain 100km/h, joten sikäli tuo moottoritie ei merkittävästi nopeuta, ellei liikenne ole pahasti jonoutunut vanhalla tiellä.
 
Eipä tuo uusi moottoritielinjaus näytä kovin paljon lyhyemmältä kuin vanha ykköstie, pikemminkin ehkä päinvastoin. Lisäksi bussit saavat kulkea moottoritielläkin vain 100km/h, joten sikäli tuo moottoritie ei merkittävästi nopeuta, ellei liikenne ole pahasti jonoutunut vanhalla tiellä.

Moottoritien rakentamisen perusteissa olennaisin oli viranomaisten mukaan turvallisuuden paraneminen, koska tielinjaus on vähemmän mutkainen, mäkinen ja kapea. Kapasiteetin lisäys ei ole niin olennaista, koska vuorokaudessa ykköstiellä kulkee noin 10 000 autoa. Vertailun vuoksi Kehä I:llä ruuhka-aikaan menee 3 000 autoa. Lähinnä moottoritie auttaa siinä, että 120 km/h kulkevat henkilöautoilijat voivat ohittaa 80 km/h kulkevat yhdistelmärekat. Ajansäästö ei liene suuren suuri, kun rekatkaan eivät enää juutu ylämäkiin. No, ainakin nyt taistelut maanomistajien kanssa on käyty ja valmiiseen maastoestelinjaukseen on helppo sujauttaa nopean junaliikenteen oikorata, kuten naitettiin myös yhteen samaan linjaukseen nelostie ja Lahden oikorata.
 
Onko siis niin, että kaikki Pohjolan Liikenteen pikavuorot siirtyvät motarille?
Mitenköhän reitti muuttuu Turun päässä, ei ilmeisesti mitenkään, koska vaikutus alkaa vasta Salon jälkeen?
Ihmettelen, miksi matka-aika ei lyhene.

Muutamilla expressvuoroilla matka-aika lyheni noin 5 - 10 minuutilla (tosin itse aikataulumuutokset taisivat toteutua jo vuodenvaihteessa), jolloin matka-aika nopeimmillaan päästä päähän on 2 tuntia 5 minuuttia.

Pikavuoroille ei aikataulumuutoksia tässä vaiheessa tehty, koska vanhaa reittiä kulkeneita vuoroja on vaivannut suuri myöhästymisalttius. Moottoritiellä liikenne varmasti soljuu sujuvammin ja aikataulussa pysytään paremmin. Alkuvaiheen kokemusten perusteella aikatauluja varmastikin vielä vähän säädetään.

Vanhalla tiellä hidastusta ovat rekkojen lisäksi aiheuttaneet vasemmalle vastaantulevien kaistan yli kääntyvät autot. Myös vanhalle tielle jääneiden Vainion pikavuorojen täsmällisyyden voisi olettaa hieman parantuvat vähentyneiden liikennemäärien ansiosta.
 
Vanhalla tiellä hidastusta ovat rekkojen lisäksi aiheuttaneet vasemmalle vastaantulevien kaistan yli kääntyvät autot. Myös vanhalle tielle jääneiden Vainion pikavuorojen täsmällisyyden voisi olettaa hieman parantuvat vähentyneiden liikennemäärien ansiosta.

Toisaalta nopeusrajoituksia vanhalla tiellä on monin paikoin tarkoitus laskea 80:stä 60:n ja kunnossapitotasoa laskea seututien tasolle, joka hidastaa matka-aikaa.
 
Helsingistä ei oikeastaan kannata lähteä pikavuorolla Turkuun, koska puoli tuntia myöhemmin lähtevä express-vuoro on perillä vain vähän myöhemmin.
Vaikuttaisi siltä, että ainakin päiväsaikaan express on jopa oletusarvoisesti edellä puoli tuntia aiemmin lähtenyttä pikaa. Parhaimmillaankin autot ajavat kaupunkipysäkeille peräkanaa ja jos normaalipika on etummaisena, kuski voinee pitää sitä jonkinasteisena työvoittona.
Nyt näyttäisi siltä, että Pohjolan Liikenne todella siirtää pikavuoronsa uudelle tielle ja Vainio jää vanhalle. Uutuutena uusille motaripysäkeille on tulossa kutsunappi.
Näin tosiaan kävi. Tosin tuo kutsunappitoiminto on käytössä vain Kivihovin tolpalla. Ja siinä poikkeamatta jääminen saattaa varsinkin HEL-TKU-suunnassa nopeuttaa kokonaismatka-aikaa jopa useamman minuutin.
Maaliskuussahan motarille on taas tulossa joitakin viikonloppukatkoja tunnelien varmistelujen takia. Eli silloin pölhöläisetkin suhaavat taas Saukkolan läpi, kaiketi myös siellä pysähtyen..?
Taannoin Turussa käydessäni (molempiin suuntiin Vainion Expressillä #118) selvisi myös, mikä on turhin mahdollinen liikennemerkki. Kyllä se on tuo "tunneli päättyy". Luulisi tuollaisen asian näkyvän ikkunastakin...
 
Taannoin Turussa käydessäni (molempiin suuntiin Vainion Expressillä #118) selvisi myös, mikä on turhin mahdollinen liikennemerkki. Kyllä se on tuo "tunneli päättyy". Luulisi tuollaisen asian näkyvän ikkunastakin...

Niin luulisi, mutta tunnelissa on tietyt liikennesäännöt voimassa ja jollain on kerrottava näiden sääntöjen loppuminen.
 
Tottahan toki, mutta kaipa nuo asiat vallitsevasta ympäristöstäkin selviävät? Varsinkaan, kun tunnelinpäättymismerkkiä ei edes huomaa, ellei sitä varta vasten sieltä oikeanpuolisesta tienpenkasta katseellaan hae...
 
Takaisin
Ylös