Muutokset kaukoliikenteessä 1.1.2009 alkaen

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,568
Täällä on jo aiemmin keskusteltu mm Satakunnan Liikenteen suurista muutoksista, joissa käytännössä koko teiden 2 ja 12 liikenne laitetaan uusiksi.

Tämän lisäksi mainitsemisen arvoisia asioita ovat Väinö Paunu Oy:n liikennetarjonnan lisäys valtatiellä 9, jossa vuoroja Tampere-Turku suunnassa menee parhaillaan tunnin välein (yhdessä Satakunnan Liikenteen muutosten kanssa ne muodostavat jopa 30 min vuorovälin). Aiemmat non-stop express-vuorot ovat poikineet tavallisia nopeita pikavuoroja, jotka eivät käy Loimaan keskustassa, mutta pysähtyy matkanvarren kaikilla pikavuoropysäkeillä. Hyötyjinä tästä mm Urjalan ja Kylmäkosken kunnat ja luulisi pakettiliikenteenkin hyötyvän parantuvasta tarjonnasta,

Tampereen seudulla tapahtuu muutakin. Länsilinjat Oy on laittanut Tampere-Ikaalinen välin täysin uusiksi - arkisin lähes kaikki vuorot ovat pikavuoroja ko osuudella. Aiemmat pitkät vakiovuorot mm Kauhajoki-Tampere, Tampere-Kihniö ja useampi Kankaanpään vuorokin ovat jatkossa pikavuoroja. Uuden tarjonnan myötä Helsinki-Vaasa -vuorolle jää puolestaan enempi aikaa Tampereelle ja pääsee aikataulun mukaisesti jatkamaan Pohjanmaalle 15:30.

Seinäjoki-Turku kimppavuoro (Satakunnan Liikenne / Länsilinjat) poistuu vallan. Uusia vuoroja tulee mm Kankaanpää-Helsinki -välille, josta yksi vuoropari vallan Länsilinjat Oy:n oma.

Paunun Tampere-Ikaalinen viikonloppupikavuoro ajoi viimeiset ajonsa, myöskin Tampere-Hämeenlinna "pätkäpikavuoroihin" tuli pientä tarjonnan tarkistusta.
 
SatLi näköjään poistanut yhen Vaasan vuoroparin. Ennen vuoden vaihdettahan pääsi Vaasa-Pori-Helsinki yöbussilla (22.15-05.30) kätevästi aikaiseksi aamuksi Helsinkiin. Nyt tämä yhteys on lakkautettu ja tilalle ei ole tullut mitään. Luulisi, että tuo vuoro olisi kannattanut.
 
Ennen vuoden vaihdettahan pääsi Vaasa-Pori-Helsinki yöbussilla (22.15-05.30) kätevästi aikaiseksi aamuksi Helsinkiin. Nyt tämä yhteys on lakkautettu ja tilalle ei ole tullut mitään. Luulisi, että tuo vuoro olisi kannattanut.

Vähän kyllä epäilen, että tuossa vuorossa olisi väkeä ollut muutamaa satunnaista kulkijaa enempää Vaasan ja Porin välillä. Rahtia vuorossa epäilemättä kulki, mutta ei ilmeisesti riittävästi.
 
Vähän kyllä epäilen, että tuossa vuorossa olisi väkeä ollut muutamaa satunnaista kulkijaa enempää Vaasan ja Porin välillä. Rahtia vuorossa epäilemättä kulki, mutta ei ilmeisesti riittävästi.

Milläs nuo yöbussit muualla maassa elävät, kun ei niissä ole matkustajia liikaa. Käteviä kyllä siinä mielessä, että tarjoavat matkamahdollisuuden myös yöaikaan ja voi nukkua kyydissä. Joillain paikkakunnilla (mm. Simpele) peräti ainoa bussiyhteys tiettyinä päivinä (tässä tapauksessa lauantaina).
 
Paketeilla ne yölinjat elävät. Illansuussa yritykset vievät päivän lähetykset Matkahuoltoon ja aamuvarhaisella ne ovat jo perillä. Usein kuljettajalla on avaimet moniin matkan varren Matkahuoltoihin. Tärkeä matkustajaryhmä löytyy lentoasemalta. Iltamyöhään ei kotimaan jatkolentoja eikä junia enää kulje. Myöhään Vantaalle lentävän iisalmelaisen tai kuopiolaisen on joko yövyttävä hotellissa tai mentävä yöbussilla. Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja muihin pääsuuntiin ajetaan yöllä varmaankin juuri palvelun takia - hyvät lentokenttäyhteydet ovat tärkeä tekijä junien kanssa kilpailtaessa. Pitkät yöpikavuorot ajetaan pakettiliikenteen takia. Osa niistä alkaa tosin melko pian Helsingin lähdön jälkeen muuttua yövuorosta varhaisaamun vuoroksi.

Tiistaista torstaihin Helsingistä ruuhkasuuntaa vastaan tai ruuhka-ajan ulkopuolella lähtevät pikavuorot eivät todellakaan ole turhan täynnä matkustajia. Kyllä pakettiliikenne antaa edellytykset kattavalle vuorotarjonnalle myös viikonloppuliikenteen ruuhkahuippujen ulkopuolella. Tavarankuljetuksen merkitystä pikalinjoilla ei tule väheksyä - se on elinehto.
 
Tiistaista torstaihin Helsingistä ruuhkasuuntaa vastaan tai ruuhka-ajan ulkopuolella lähtevät pikavuorot eivät todellakaan ole turhan täynnä matkustajia. Kyllä pakettiliikenne antaa edellytykset kattavalle vuorotarjonnalle myös viikonloppuliikenteen ruuhkahuippujen ulkopuolella. Tavarankuljetuksen merkitystä pikalinjoilla ei tule väheksyä - se on elinehto.

Tämä on aivan totta, että pikavuorojen käyttö painottuu To-Ma ja etenkin P ja S . Tämähän herättääkin mielenkiintoisen kysymyksen: Millä ihmeellä ne itsekannattavat junat sitten kannattavat ja väkeä riittää myös arkisin päiväsaikaan? Ja jos juniin riittää porukkaa, niin mikä saa heidät pysymään pikavuoroista poissa?

Pakettiliikenteestä kiinnostaa, että kuka päättää, että millä pikavuorolla paketit lähetetään. Monesti Matkahuollot suljetaan siinä 17 aikaan. Jos kello on hieman yli 17 ja paikassa A olisi kolme vuoroa, esimerkiksi vakiovuoro A-B 18:00-21:00, pikavuoro A-B 19:00-21:00 ja yöpikavuoro A-B 04:00-08:00, niin mikä näistä valittaisiin. Paikan B Matkahuolto aukeaa kello 9 seuraavana päivänä, joten mikä tahansa näistä olisi samanarvoinen sen kannalta.
 
Satakunnan muutosten myötä Loimaa-Forssa-Helsinki -välille anottiin pikavuoroja. Kivistö sai kuin saikin yhden aamupikavuoron Forssan ja Helsingin välille. Loimaan ja Forssan välille ei tule lisää liikennettä, sensijaan vakiovuoroja on tuntuvasti vähennetty. Luulen VR:n parannettua Toijalan vaihtoyhteyksiä ja junaliikenteen muutenkin nopeuduttua, että Loimaalla on jo opittu menemään junalla Helsinkiin. Voi olla, ettei Loimaa-Helsinki -pikavuoro juuri kulkijoita olisi kerännytkään. Ne olisi pitänyt perustaa silloin, kun Toijalan vaihto kesti lähes tunnin.

Rauma-Säkylä-Helsinki ajaa sunnuntaisin kummallisen aikaisin. Ei paluuliikenne käynnisty vielä puoliltapäivin. Useilla matkanvarren paikkakunnilla tuo vuoro on pyhäisin ainoa joukkoliikenneyhteys. Toinen outo seikka on se, että 20:00 Helsingistä Poriin lähtevä pikavuoro on viimeinen normaalireitin pikavuoro. 21, 23 ja 1 lähtevät vuorot ajavat sekä lentoaseman että ykköskehän kautta. Matka-aika Karkkilaan 1 t 40 min. Juuri Vihtiin, Karkkilaan ja Forssaan menijät saattaisivat kaivata tavallista pikavuoroa vielä kahdeksan jälkeenkin.
 
Toinen outo seikka on se, että 20:00 Helsingistä Poriin lähtevä pikavuoro on viimeinen normaalireitin pikavuoro. 21, 23 ja 1 lähtevät vuorot ajavat sekä lentoaseman että ykköskehän kautta. Matka-aika Karkkilaan 1 t 40 min. Juuri Vihtiin, Karkkilaan ja Forssaan menijät saattaisivat kaivata tavallista pikavuoroa vielä kahdeksan jälkeenkin.

Näiden muutosten myötä klo 20:20 Helsingistä Klaukkalan ja Lopen kautta Forssaan lähtevä vakiovuoro tuli Forssaan matkustaville aikaisempaa houkuttelevammaksi. Vuoro on perillä Forssassa klo 22:30 (matka-aika 2 tuntia 10 minuuttia). Edellinen pikavuoro lähtee klo 20:00 ja on perillä klo 21:55 ja seuraava pikavuoro lähtee klo 21:00 ja on perillä klo 23:25. Eikä klo 12:30 Helsingistä M-P lähtevä vakiovuorokaan huono vaihtoehto ole Forssaan menijöille, aikatappiota pikavuoroon kertyy 10 min, mutta vastaavasti matkalipun hinnassa tulee huomattavaa säästöä.
 
Tuntuu siltä, ettei vakiovuoro voi kilpailla pikavuoron kanssa noin pitkillä matkoilla. Matkustajat eivät kertakaikkiaan löydä niitä. Vaikkapa kahdeksan aikoihin Helsingistä Tammelaan haluava ajaa pikemmin pikavuorolla Forssaan ja hommaa autokyydin loppumatkalle kuin käyttää tuota varsin suoraa M-P,SS -vakiota.

Sama näkyy Karkkilan ja Helsingin välillä. Vihdintien ja välillä Klaukkalankin kautta ajavat vakiot olisivat varsin kilpailukykyisiä. Todellinen nopeusero ruuhkissa ei ole suurensuuri pikavuoroon verrattuna. Lisäksi ne lähtevät Karkkilasta ajallaan ja ovat usein mukavan väljiä. Lyhyellä matkalla hintaerokin on tuntuva. Silti vakiovuoroon nousee Karkkilassa joku hassu matkustaja, jos niitäkään, kun taas pikavuoroon riittää muutamasta pariinkymmeneen nousijaa. Toki Haaviston ja Vihdin kautta ajavat vakiot ovat toivottoman hitaita. Ehkeivät matkustajat osaa erottaa niitä suorista vakioista ja menevät sitten pikalinjalla.
 
Satakunnan muutosten myötä Loimaa-Forssa-Helsinki -välille anottiin pikavuoroja. Kivistö sai kuin saikin yhden aamupikavuoron Forssan ja Helsingin välille. Loimaan ja Forssan välille ei tule lisää liikennettä, sensijaan vakiovuoroja on tuntuvasti vähennetty. Luulen VR:n parannettua Toijalan vaihtoyhteyksiä ja junaliikenteen muutenkin nopeuduttua, että Loimaalla on jo opittu menemään junalla Helsinkiin. Voi olla, ettei Loimaa-Helsinki -pikavuoro juuri kulkijoita olisi kerännytkään. Ne olisi pitänyt perustaa silloin, kun Toijalan vaihto kesti lähes tunnin.

Loimaan suunnalle saisi olla enemmän suoraa liikennettä Helsingistä. Hyvä taso olisi se, että vuoroja olisi aamulla sekä illalla kumpaankin suuntaan. Loimaalle kyllä pääsee junalla, mutta jos otetaan kohdepaikaksi Loimaan kunnan entinen keskustaajama Hirvikoski 5 km päässä, niin niukasti on liityntäbussitarjontaa Loimaan asemalta ja aikataulut eivät sovi junien kanssa yhteen. Sama koskee Alastaroa ja Säkylää. Euralla on taas jo pikavuorotarjontaa Huittinen-Rauma -reitillä.

Yksi vaihtoehto parantaa näiden pienten paikkakuntien tarjontaa olisi ajaa Helsinki-Rauma -pikavuoroja reittiä Helsinki-Nummela-Somero-Loimaa-Säkylä-Rauma tai Forssa-Loimaa-Säkylä-Rauma. Tässä vaihtoehdossa tosin Huittisten vaihdot kärsisivät, mutta ne voisi yrittää tehdä Virttaalla teiden 41 ja 213 risteyksessä Turku-Huittinen-Tampere -reitin osalta ja Säkylässä tai Euralla Porin suunnan osalta.

Tuntuu siltä, ettei vakiovuoro voi kilpailla pikavuoron kanssa noin pitkillä matkoilla. Matkustajat eivät kertakaikkiaan löydä niitä. Vaikkapa kahdeksan aikoihin Helsingistä Tammelaan haluava ajaa pikemmin pikavuorolla Forssaan ja hommaa autokyydin loppumatkalle kuin käyttää tuota varsin suoraa M-P,SS -vakiota.

Sama näkyy Karkkilan ja Helsingin välillä. Vihdintien ja välillä Klaukkalankin kautta ajavat vakiot olisivat varsin kilpailukykyisiä. Todellinen nopeusero ruuhkissa ei ole suurensuuri pikavuoroon verrattuna. Lisäksi ne lähtevät Karkkilasta ajallaan ja ovat usein mukavan väljiä. Lyhyellä matkalla hintaerokin on tuntuva. Silti vakiovuoroon nousee Karkkilassa joku hassu matkustaja, jos niitäkään, kun taas pikavuoroon riittää muutamasta pariinkymmeneen nousijaa. Toki Haaviston ja Vihdin kautta ajavat vakiot ovat toivottoman hitaita. Ehkeivät matkustajat osaa erottaa niitä suorista vakioista ja menevät sitten pikalinjalla.

On myös toisenlaisia esimerkkejä. Helsinki-Kouvola -vakiovuoroihin on tullut ihan hyvin matkustajia myös pienemmiltä paikkakunnilta, vaikka ne kulkevat vain pari kertaa päivässä.

Pitkien vakiovuorojen houkuttelevuutta pitäisi jotenkin saada lisättyä. Keskeisenä tekijänä tässä näkisin liikennöitsijöiden yhteiset aikataulut ja nettihakukoneet, jotka osaavat löytää kulloiseenkin tarpeeseen sopivat vuorot. Muina päivän aikoina hakukone voi ehdottaa matkustamista pikavuorolla ja pitkää kävelyä (=autoliityntää), mutta tiettynä aikana se voisi löytää vaihdottoman vuoron, joka vie perille asti, joten tätä vuoroa voi käyttää sen sopiessa matkustajan omiin aikatauluihin.

Pikavuorojen eduksi voisi pidemmällä matkalla laskea myös sen, että niissä on yleensä wc-varustus. Tämä nousee yllättävän tärkeäksi, kun matkan kesto on useita tunteja. Vakiovuoroissa on vanhempaa kalustoa ja niissä ei ole wc:tä tai muita mukavuuksia. Luulen matkustajien arvostavan pikavuoroautojen korkeampaa laatutasoa ja siksikin valitsevan pikavuoron.

Pelkkä pikavuoro-status ei riitä houkuttelemaan matkustajia, kuten kävi ilmi Helsinki-Karkkila -pikavuorosta, jota Kivistö ajoi jonkin aikaa. Se lähti Helsingistä 16 aikaan arkisin ja ajoi Karkkilaan Vihdintietä pysähtyen pari kertaa matkan varrella. Matkustajia ei kuitenkaan tullut riittävästi ja vuoro loppui vuodenvaihteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisempaankin liittyen pitää mainita Lauttakylän Auton lopettaneen 16:00 Helsinki-Loppi-Urjala -vuoronsa. Ikivanhasta Lauttakylän auton Lauttakylä/Vammala - Punkalaidun - Loppi - H:ki -linjasta on siis jäljellä yksi vuoro toiseen suuntaan Punkalaidun-Helsinki. Auto varmaankin tuli Helsinkiin jonain kakkostien pikavuorona ja liikenteen uudelleenjärjestelyn myötä vuoro olisi ollut hankala järjestää. Kertokaapa, miten auto kiersi, jos tiedätte. Oudosti vuoro päättyi kumminkin viime aikoina Urjalaan, miten siitä kakkostielle lie mennyt?

Kivistö otti tuon 16:00 vuoron hoitaakseen - kuitenkin siten, että se kääntyy Vojakkalasta Portaaseen ja edelleen Forssaan. Taas koitetaan iltavuoroa Portaaseen. Yhdysliikenteen 15:10 Helsinki-Loppi-Porras-Forssa siirrettiin suoralle tielle Tammelassa ja lakkautettiin, saman firman 15:30 Helsinki-Karkkila-Porras-Forssa lakkautettiin, Kivistön 14:35 H:ki-Klaukkala-Karkkila-Porras-Forssa siirrettiin suoralle tielle ja lakkautettiin. Liekö nyt sitten Portaaseen menijöitä auton täydeltä?

Kivistöllä on muutenkin suhteessa vuoromääriin varsin paljon autoja ajossa. Helsinki-Karkkila -pikavuorot lähtivät ennen 15:20 (LA,LL), 15:50 (KI), 16:30 (SL). Kun nyt kakkostien pikavuorot lähtevät tasatunnein, ei tuota 16:00 Lopelle ja Forssaan menevää vuoroa varten tarvita uutta autoa, kun 15:50 heikko Karkkilan pika lakkautettiin.

Ajamalla 16:00 Helsingistä lähtevä vuoro Urjalan kk asti, voisi auto sitten ajaa Paunun uuden PSS-yhteyspikavuoron 18:55 Urjala-Forssa M-P -päivinä. Toisaalta päivä voisi tuossa venyä vähän turhan pitkäksi. Noitten kytkemistä yhteen kannattaisi kyllä harkita.

S. Hellsten näyttää lakkauttaneen Forssa-Hanhisuo-Välkkilä-Urjala as. koulp-vuoronsa. Paluuvuoro ajaa edelleen. Kenen kyydillä mahtavat lapset nyt kulkea? Tuonhan voisi ehkä kytkeä noihin Punkalaitumen ostoliikennevuoroihin. Huittinen-Toijala -aamuvuoroa pitäisi aikaistaa siten, että sillä ehtisi Urjalaan kouluun kahdeksaksi. Näin Punkalaidun-Helsinki -vuoron voisi katkaista Urjalaan. Tuolloin tietenkin voisi ajaa tuon aamuisen Forssa-Urjala as. kouluvuoron edelleen. Se sitten vaan jatkaisi Helsinkiin. Tuolla järjestelyllä kaikkialle jäisi riittävä liikennetarjonta pienin muutoksin. Tyhjänä ajo sen sijaan vähenisi ja aamuinen ylitarjonta Punkalaidun-Urjala -välillä jäisi pois.
 
Aikaisempaankin liittyen pitää mainita Lauttakylän Auton lopettaneen 16:00 Helsinki-Loppi-Urjala -vuoronsa. Ikivanhasta Lauttakylän auton Lauttakylä/Vammala - Punkalaidun - Loppi - H:ki -linjasta on siis jäljellä yksi vuoro toiseen suuntaan Punkalaidun-Helsinki. Auto varmaankin tuli Helsinkiin jonain kakkostien pikavuorona ja liikenteen uudelleenjärjestelyn myötä vuoro olisi ollut hankala järjestää. Kertokaapa, miten auto kiersi, jos tiedätte. Oudosti vuoro päättyi kumminkin viime aikoina Urjalaan, miten siitä kakkostielle lie mennyt?
Tampereen kautta, linjaa 54
http://www.matkahuolto.info/fi/connection?departureId=54297, 19:00 Urjala - Keskustori 20:00
Sekin loppui, joten tuo aikataulu näkyy enimmillään tammikuun lopulle.
 
Itsellä silmään pisti myös se, että nykyisin Raumalta Helsinkiin lähtee viimeinen suora pikavuoro klo 12, ja sen jälkeen yhteydet ovat vaihdollisia. Helsingistä puolestaan ensimmäinen suora pika lähtee klo 12, ja sitä ennen yhteydet ovat vaihdollisia. Mielestäni matkustusmukavuuden kannalta olisi tärkeää, että vuoroja suoria vuoroja olisi myös mainitsemani ajan ulkopuolella (pois lukien SS 17.00 Express Rauma-Helsinki).

Lapista myös poiminta.

GL ei ole osannut muuttaa vieläkään 7.35-14.50 Nuorgam-Utsjoki-Ivalo lähtöä myöhemmäksi. Nythän auto seisoo Utsjoella 8.30-12.05. Se ei ole mielestäni kauhean asiakasystävällistä. Kesällähän sama vuoro lähtee vasta 11.05. Vai onko tämä (kaupunkilaisen näkökulmasta järjetön) järjestely tehty koululaisten takia..
 
GL ei ole osannut muuttaa vieläkään 7.35-14.50 Nuorgam-Utsjoki-Ivalo lähtöä myöhemmäksi. Nythän auto seisoo Utsjoella 8.30-12.05. Se ei ole mielestäni kauhean asiakasystävällistä. Kesällähän sama vuoro lähtee vasta 11.05. Vai onko tämä (kaupunkilaisen näkökulmasta järjetön) järjestely tehty koululaisten takia..

On tehty koululaisten takia. Kyseessä on ostoliikenne, jossa on vähän matkustajia. Myös paluusuunnassa aikataulu on koululaisten kyytitarpeen mukainen.

Jos haluaa lähteä Utsjoelta aamulla, kannattaa laittaa herätyskello soimaan ja nousta Eskelisen kyytiin.
 
Millä autoilla Länsilinjat liikennöi Kankaanpää-Helsinki vuoroja? Reitille tarvitaan ilmeisesti kaksi autoa ainakin joka toinen viikko. Kolmostiellä on näkynyt viime päivinä vähän oudompaa kalustoa , ainakin VanHool/Scania nro 65 Hki-Tre-Vaasa reitillä sekä omissa väreissä olevia Carrus Volvoja.
 
Takaisin
Ylös