Pikavuoropysäkit Helsinki-Porvoo

Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Viestit
206
Eikö olisi viisaampaa, jos Helsinki-Porvoo-suunnan pikavuorot kulkisivat moottoritietä koko matkan pysähtyen Kustaa Vaasan tie, Koskela, Viikki ja Landbo? Nykyinen reitti Itäkeskuksen kautta on hidas, eikä Herttoniemen tai Mellunmäen pysäkeiltä ole paljon menijöitä.

Landbon nykyisestä pysäkistä voisi muodostaa laajennetumpi "pienterminaali", jonne syöttöliikenne pikavuoroille voisi hoitaa lisäämällä nykyiselle linjalle 93A Itäkeskus-Landbo vuoroja.

Samoin Viikin pikavuoropysäkistä saataisiin paremmat vaihtoyhteydet Vantaalle ja Espoon Jokeri-reitin taajamiin.

Kun pikavuorokonseptiin kuuluu vähintään yksi pysäkki jokaisen kunnan alueella, voisi ajatella että Sipoon pysäkki olisi Hangelbyn rampilla, lähellä Söderkullan taajamaa. Nythän Landbon pysäkki on siirtynyt liitoksen myötä Helsingin puolelle.
 
Eikö olisi viisaampaa, jos Helsinki-Porvoo-suunnan pikavuorot kulkisivat moottoritietä koko matkan pysähtyen Kustaa Vaasan tie, Koskela, Viikki ja Landbo? Nykyinen reitti Itäkeskuksen kautta on hidas, eikä Herttoniemen tai Mellunmäen pysäkeiltä ole paljon menijöitä..

Itäkeskuksesta on yleensä mukavasti tulijoita pikavuoroihin. Aika vähän suhteellisesti tulee ihmisiä kyytiin Kampista, kyllä ne tulevat isolta osin matkan varrelta. Kehä I:n kautta ei kannata mennä Lahdenväylälle, koska se reitti kiertää ja kestää saman aikaa kuin Kehä III:n kautta meno. Bussi on pääasiallinen julkinen kulkuväline lähinnä Porvooseen ja Kotkaan ympäristöineen. Kouvolan, Lappeenrannan ja Imatran suunnissa juna on kova kilpailija ja sille bussi ei pärjää nopeudella. Viisaampaa lienee keskittyä palvelemaan mahdollisimman hyvin. Porvooseen on suunnitteilla 6-18 välillä arkisin tiheästi lähtöjä mainitsemaasi moottoritiereittiä. Sen sijaan Kotkaan voisi toki olla enemmänkin nopeita bussivuoroja, jotka eivät kierrä Itäkeskuksen kautta.

Mutta kuinka paljon eroa lopulta tulisi? Muistetaan, että Itäväylä alkaa jo aivan kantakaupungin laidalta Sörnäisistä ja siellä päästään menemään Itäkeskukseen asti 70-80 km/h. Lahdenväylä alkaa vasta Vanhastakaupungista ja Kustaa Vaasan tien nopeusrajoituksia on laskettu nykyään 50 km/h, kun ne ennen olivat vielä 60 km/h. Itse moottoritiellä saa kyllä ajaa 100 km/h, erotukseksi Itäväylästä. Tästä nopeuserosta on jo vähän hyötyäkin kaukobusseilla.
 
Taidat olla oikeassa tuossa, että kannattaa kilpailla palvelulla siinä missä pikavuoro kilpailee junan kanssa, jolloin valttina on hyvät yhteydet Itä-Helsingistä.

Nopeusrajoitukset ovat kuitenkin huomattavat varsinkin Helsinkiin tultaessa, jolloin pikavuoro ei aja Kehä III:sta vaan lentokenttävaihtopysäkin kautta: Landbo - Sakarinmäen koulu (Östersundom) 60/40 + töyssyhidaste, Östersundom - Itäkeskus 60, Itäkeskus - Herttoniemi 80, Herttoniemi - Sörnäinen 70, Aleksis Kiven katu 50.
 
Itse olen tässä viime aikoina ajanut muutamia pikavuoroja Helsingistä Porvoon kautta eteenpäin. Sellainen havainto, että Helsinkiin päin tullessa on usein jääviä matkustajia lähes joka pysäkille. Sen sijaan yövuoroissa lähes kaikki matkustajat tulevat Kampista.
 
Sen sijaan Kotkaan voisi toki olla enemmänkin nopeita bussivuoroja, jotka eivät kierrä Itäkeskuksen kautta.

Ainakin niitä olisi helppo lisätä, sillä tällä hetkellä ei ole yhtäkään.
Oma mielipiteeni asiaan on, että ns. erikoispika (vai onko se virallisesti express?) -vuorojen tulisi kulkea suoraan Kamppiin/sta, kulkematta Itäväylän kautta. Samaten Kotkan päässä Karhulan voisi jättää välistä. (Karhulassa asuvat saattavat olla eri mieltä.) Ns. "tavalliset" pikavuorot sitten saisivat kulkea näiden kautta.
Tuolla tavalla saisi helposti kymmeniä minuutteja napsaistua ajoajasta pois. Vaan eipä taida sopia tämä kansallisiin linjauksiin kaukoliikenteestä tjsp...
 
Vaan eipä taida sopia tämä kansallisiin linjauksiin kaukoliikenteestä tjsp...

Minun käsittääkseni tähän asti lähinnä bussifirmat ovat huseeranneet omiaan, ei valtiolla ole ollut suurempia intressejä varsinkaan pikavuoroliikenteen suhteen... Ei kai valtiolla sen suurempia sanomisia ole sille, että meneekö Kotkan pikavuorobussi Itäkeskuksen, Lahdenväylän vaiko peräti Helsinki-Vantaan lentokentän kautta. Jospa Hostikka aloittaisikin kilpailun vapauduttua tällaisen erikoispikavuoron!
 
Takaisin
Ylös