Länsilinjat Oy

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,572
Tänään bongasin Tampereella (tilausajossa?) hyvin pitkän Carrus Fifty / Volvo B10M:n. Auto näyttäis olevan "ruotsalaistyyppinen" linjakilviltään (7-segmentin lämpömittarit edessä ja takana). Rekisteri TNI-149 ja väritys täysin valkoinen. Maalipintaa voisi kuvitella varsin tuoreeksi.

Mutta kenenkäs auto tämä on?
 
Itse itselleni vastaten, AKE:n haun mukaan kyseessä on uusi Länsilinjat #49, 340Hv koneella. Volvo B10M-70 vuodelta 1993

MODEDIT/kuukanko: Vaihdoin vastauksen myös ketjun otsikoksi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
killerpop sanoi:
Itse itselleni vastaten, AKE:n haun mukaan kyseessä on uusi Länsilinjat #49, 340Hv koneella. Volvo B10M-70 vuodelta 1993
"uusi" auto Länsilinjoille... :)
 
Toinen vastaavan ikäinen, ja käsittääkseni myös muutenkin samankaltainen auto on kuulemma myös rantautunut Länsilinjoille Ruotsista. Toisessa näistä on automaattivaihteisto, toisessa EGS. Tietolähteeni mukaan menisivät Nokian suunnan liikenteeseen, mutta nähtäväksi jää. Ainakin toinen oli ollut tällä viikolla jo teipattavana ja linjakilpiasennuksessa.
 
No niin, autot ovat entiset PWE589 ja PWN799. Näemmä svenskbusshistoriassa on tämän PWE589:n (LL #49) kohdalla virhe korinumerossa (pitäisi olla 7608, eikä 7607). Molemmat siis Wiimalaisia ja MkIII -alustalla.
 
LL #45 oli tänään 16.9.2005 neitsytmatkallaan linjalla 79, joka tulee olemaan sen vakisijoitus. Kuveja löytynee täältä
 
Länsilinjat #38 on sitten Irisbus Axer.

Tämä kaunistanee hieman yhtiön vuonna 2005 hankkimien autojen listaa.
 
killerpop sanoi:
LL #45 oli tänään 16.9.2005 neitsytmatkallaan linjalla 79, joka tulee olemaan sen vakisijoitus. Kuveja löytynee täältä
Heh, noita Fiftyjä menee jo Venäjällekin. Ruotsissa varmaan niputetaan Suomi melkein samaan kehitysmaaluokkaan: tulevat tänne ostamaan meiltä käytetyt autot, kun ei ole uusiin varaa. :lol:
 
killerpop sanoi:
Länsilinjat #38 on sitten Irisbus Axer.
Ja kuten havainnoissa totesin, auto oli tänään ensimmäistä kertaa liikenteessä. 13:55 lähdön Linnavuoreen ikuistin kuviksi ja seuraavaksi auto painelikin Parkanoon, jonne autolla ajetaan jatkossakin.
 
Uljas peli, ei voi kiistää!
Näitä lisää Suomen kamaralle!
Hintakin lienee varsin kilpailukykyinen!
Ja Karille kiitokset hienoista kuvista (taas)
 
Miska sanoi:
Kyllä tuollaisesta kehitysmaabussista on uljaus kaukana.
Näin on, näyttää ihan venäläiseltä (tietysti, onhan suunnittelu suoraan rautaesiripun takaa).

Jotenkin voisi kuvitella, että firmoille olisi parempi ostaa vain vähän käytettyjä vakiovuorobusseja Ruotsista. Hinta olisi halvempi, bussit laadukkaampia ja kestäisivät kauemmin, matkustajat pitäisivät busseista enemmän, korjaamolle ei tarvittaisi koulutusta ja varaosavarastoa uuteen merkkiin.

Jos TC6-Z3 on sitä mieltä, että nämä ovat uljaita, niin ei kai vaan ole odotettavissa että näitä vehkeitä olisi tulossa KA-konsernin riveihin? Jos näin on, niin menee kyllä konsernin uuden kaluston ulkomuoto aika naurettavaksi, kun uudet ovat näitä kehitysmaabusseja ja 50-luvun muotoilua edustavia Kabuseja.
 
Kannattaa kokeilla

Minusta on ihan hyvä, että kaikkea kokeillaan. Länskähän on ostanut viime aikoina myös vanhoja ruåtsibusseja ja siellä vertaillaan varmaan aktiivisesti Axerin pärjäämistä vaikkapa juuri niihin.
Sen vähän ja epätarkan jutun mukaan, mitä olen vaikkapa Suomen Axer-rintamalla pioneerina olleen Ventoniemen kokemuksista kuullut, ei tuo tsekkirassi nyt niin surkea olisi. Eikä se minusta mitenkään vastenmielinen matkustaakaan ole.
Se, miten Karosa ajan hammasta kestää, nähdään tietenkin vasta tulevina vuosina.
Karosa-designhan on parhaillaan uudistumassa, kun Axerin tilalle tulee Arway, toivottavasti uuden ulkomuodon vastapainoksi ei tule isoa kasaa lastentauteja. :)
 
kuukanko sanoi:
Jos TC6-Z3 on sitä mieltä, että nämä ovat uljaita, niin ei kai vaan ole odotettavissa että näitä vehkeitä olisi tulossa KA-konsernin riveihin.
Sorry vaan kuukanko, mut mun ihan henkilökohtaiset mielipiteet ei mitenkään edusta Koiviston Auto -yhtymän kalustopolitiikkaa. Ja en ainakaan tiedä, että näitä olisi ko. linja-autoyhtymälle tulossa.

Mutta henkilökohtaisesti olen sitämieltä, että Irisbus on liikennöitsijälle - kuin liikennöitsijälle - järkevä hankinta, sillä hinta on todella huokea verratunta näihin ns. suomibusseihin, ja laatu on silti varmasti samalla tasolla.
 
TC6-Z3 sanoi:
järkevä hankinta, sillä hinta on todella huokea verratunta näihin ns. suomibusseihin, ja laatu on silti varmasti samalla tasolla.
Toivotaan...Kyllähän esim. Skoda on nykyään täysin länsiautojen veroinen, ellei jopa parempikin, mutta tähän lienee suurimpana vaikuttajana ollut Volkswagen, joka on kaatanut rahaa autotehtaaseen. Toivotaan että Irisbus:lla on samanlaiset edellytykset kehittää toimintaa.
 
Takaisin
Ylös