Länsilinjat Oy

Taas on tullut kalustoa.

Meinaan AYG-703, Volvo B10M 6x2 Mustajärven Liikenteeltä (liittynee linjakauppaan). Paikkojahan tässä autossa on pirusti, mutta vuosimalli on niinkin tuore kuin 1984 :roll:

Numero lienee #3, mutten ole omin silmin nähny, joten en voi vielä vahvistaa.
 
Onhan tuo Axer kumminkin ihan uusi auto. Ei ole käytetty eikä uudelleen koritettu niin tuskin siitä nyt pelkkä valmistusmaa tekee huonompaa kuin joku miljoonan ajettu yli kymmenvuotias Fifty. Mitenkään näitä Ruotsista käytettynä tuotuja väheksymättä. Ja Ivecon tekniikkakin on ihan toimiva. Turhat ennakkoluulot vaan pois ja lisää Irisbusseja Suomeen. Saapahan maaseudun vakiovuorotkin ihan uusia autoja kohtuuhinnalla, kun niitä kerran kilpailutuksetkin vaatii.
 
Ei mulla ainakaan mitään ennakkoluuloja ole, onhan tuo pitkään aikaan varmaankin ainoa vakkarivuoroon Länskän ostama uusi auto- tervetuloa vaan. Mutta pitemmän päällehän tuolla Pori/Etelä-Pohjanmaa/ Tre pohjoinen alueella varmasti tapahtuu jotain yritys- ja linjaostoja lisää ja niin paljon kuin Länskää periaatteesta "diggaankin" ; epäilen että ihan mahdotonta ei ole sen myynti Connexille tai Koivistolle- toisaalta jos taseessa on hynää niin voipi käydä niinkin että Lauttis ja Hautamäen toiminnot olisivatkin Länskän ostettavissa, mutta jotain selvyyttä tuolle alueelle varmasti on joskus tulossa; onko aika kypsä vielä? Epäilen ettei, mutta katotaanpa vaikka 3-5 vuoden päästä...
 
Ozzy sanoi:
Mutta pitemmän päällehän tuolla Pori/Etelä-Pohjanmaa/ Tre pohjoinen alueella varmasti tapahtuu jotain yritys- ja linjaostoja lisää ja niin paljon kuin Länskää periaatteesta "diggaankin" ; epäilen että ihan mahdotonta ei ole sen myynti Connexille tai Koivistolle- toisaalta
Olen tietoisesti vältellyt vastaamatta tähän aiheeseen, vaikka se kaikin puolin herkullinen onkin. Joka tapauksessa, kaikki ennusmerkit alkaa viitata siihen, että aika on kypsä.

Itse yritän silti olla spekuloimatta, vaikka mitä hurjempia huhuja korviin kantautuukin. Pidetään ne toistaiseksi kuitenkin huhuasteella ja suhtaudutaan niihin sitten, kun ja jos ja kun on kauppaa käyty - suuntaan jos toiseen. Toisaalta, joissain huhuissa voi olla vahvasti perääkin.

Itse haluan omalta osaltani taata työrauhan nykyisen Länsilinjat Oy:n työntekijöille, enkä pahastuisi, jos vielä olisin näkemässä yhtiön 70-vuotisjuhlapäivät. Vastahan siitä on vuosi, kun mittariin tuli "eläkeikä" 65-vuotta, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa taantumista ja viimeistä "juhlavuotta".

En kuulu sisäpiiriin, enkä pysty täten mitään huhuja kumoamaankaan, mutta Ozzy on hyvin todennäköisesti oikeassa sen suhteen, että jotain tulee tapahtumaan. Ehkä nopeammin kuin osaamme aavistaakaan. Mutta mitä, sen näyttää aika.
 
Toinenkin auto tuli Mustajärveltä, se on Volvo B10M / Carrus Star 301 (BKX-904). Tämä lienee menossa Kankaanpäähän. Numerosta ei tietoa, tarkistin AKE:sta juuri.
 
ja BKX-904 on #84, auto tuli hetki sitten Tuurista, joten se otettiin nyt ekaa kertaa linjalle.
 
Melko nykyaikainen, ja tämän päivän liikenteeseen sopiva yksilö otettiin ajoon melkein 20-vuotiaana... Yksiovinen, ahdaspenkkinen ja manuaalivaihteinen maaseutuauto. Alkaa meininki muistuttaa pian erästä Suurta Mahtavaa Konsernia. Veljekset Salmelaan on vielä vähän matkaa kaluston iällä mitaten ;)
 
killerpop sanoi:
Toinenkin auto tuli Mustajärveltä, se on Volvo B10M / Carrus Star 301 (BKX-904). Tämä lienee menossa Kankaanpäähän. Numerosta ei tietoa, tarkistin AKE:sta juuri.
Ja nyt tuosta on vihdoin jonkinlainen kuva.
 
Länsilinjat #82 - uusi rahtipeli on vihdoin totta. 15 metrinen B12M esiintynee pian kuvina.
 
killerpop sanoi:
Länsilinjat #82 - uusi rahtipeli on vihdoin totta. 15 metrinen B12M esiintynee pian kuvina.

Silminnäkijähavainnon mukaan "melkein puoli autoa oli ikkunat kalteroitu" ;) Eli taattua RahtiLinja tyyliä tämäkin yksilö. Hatunnosto kuitenkin kaikesta huolimatta, Tampereelle yksi kunnon auto lisää, myös korinsa puolesta...
 
J_J sanoi:
Silminnäkijähavainnon mukaan "melkein puoli autoa oli ikkunat kalteroitu" ;) Eli taattua RahtiLinja tyyliä tämäkin yksilö. Hatunnosto kuitenkin kaikesta huolimatta, Tampereelle yksi kunnon auto lisää, myös korinsa puolesta...


On se hyvä, että uutta kalustoa tulee! Länskäkin on yritys, joka toimii kumminkin tuottaakseen voittoa. Samahan se on, mistä ne rahat tulee, kun vain tulee. Jos kerran rahtia on enemmän kuin matkustajia, miksi kuljettaa 15 metriä tyhjiä penkkejä?!
 
Joo, toki on hyvä että sitä valuuttaa jostain (vaikka sitten rahdista) tulee kassaan. Käynyt on vaan mielessä, mikä on tuollaisen auton käyttömahdollisuudet siinä vaiheessa, missä Länskän 62 on nyt. Autolla ikää n. 10 vuotta, ajettuja kilometreja riittävästi. Tolkuttomalla pakettihuoneella auton perällä ei tee mitään muualla kuin jossain tietyillä EB-vuoroilla. Kuitenkin auton yleisilme alkaa jo olla (iän ja ajettujen kilometrien myötä) monin osin sellainen, että se olisi saatava siirrettyä se vähemmän näkyviin hommiin...

Äkkiä ajatellen olisi viisaampaa ostaa vähän helpommin jatkosijoitettavissa olevaa kalustoa, mutta kuten sanottu, jokainen tyylillään.
 
J_J sanoi:
Käynyt on vaan mielessä, mikä on tuollaisen auton käyttömahdollisuudet siinä vaiheessa, missä Länskän 62 on nyt.
Oikeassa olet, ettei tätä 62:sta oikein helposti voi penkittää takaseinään asti, mutta eikös tämä uusi 82 ole juuri ikkunoilla varustettu versio, josta sitten "pienellä" koritehtaan muutoksilla saadaan jatkojalostettua normaali linja-auto. Kunhan se on ensin tienannut itsensä noissa nyytivuoroissa, missä paketteja liikkuu satamäärin vuorokaudessa.

Uskon ainakin, että kyllä Länskällä on laskettu tarkkaan ja moneen kertaan se, että tälläinen auto maksaa itse itsensä näissä pakettivuoroissa, ennen kuin tälläisiä lähdetään edes suunnittelemaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
J80 sanoi:
Uskon ainakin, että kyllä Länskällä on laskettu tarkkaan ja moneen kertaan se, että tälläinen auto maksaa itse itsensä näissä pakettivuoroissa, ennen kuin tälläisiä lähdetään edes suunnittelemaan.


En minäkään epäile, etteikö olisi laskettu tarkoin tuota hankintaa. Helpottaa vaan vaikkapa huoltojen/korjausten ajaksi vara-auton/autojen sijoittelua todella paljon, kun kalusto on mahdollisimman samantyyppistä. Joskus kuitenkin lienee edessä hetki, kun rahtiauton tilalle on laitettava joku "tavallinen" auto. Tai sitten huolloista/autokierroista johtuen rahtiauto saattaakin joutua väärään eli tavalliseen vuoroon, missä saattaisi ollakin tarvetta suuremmalle istuinmäärälle.

Ps. Eiköhän sen 62:n penkitys perään asti ole sekin haluttaessa mahdollista. Hieman enemmän vaan on työtä sen tapauksessa, kun ikkunatkin pitää pellin tilalle asentaa. Kysymys onkin kai ennemmin siitä, paljonko vielä kannattaa sijoittaa euroja niin paljon ajetun ja "vanhan" auton käyttötarkoituksen muuttamiseen. Suomessa(kin) on nähty suoritettavan jos jonkinlaisia, paljon esimerkkiä suurempia korin muutostöitä hyvällä menestyksellä. Siksipä en tuotakaan modifikaatiota mahdottomana osaa pitää.
 
Olin kattovinani tämän uuden #82:n rekkariksi MEI-782. Tänään tilausajossa.
 
Takaisin
Ylös