Länsilinjat Oy

5.6.2006 Länsilinjat alkaa ajamaan myös vanhaa Pakkalan Liikenteen vuoroa Alavus - Seinäjoki - Alavus lauantaipäivisin.

Samaisena päivänä tulee voimaan myös kesäaikataulut, joissa mielenkiintoinen linjojen 85 ja 50 yhdistelmä lähtee lauantaiaamuisin Mutalasta ja kulkee Ylöjärven keskustan ja Vuorentaustan kautta Siivikkalaan ja sieltä linjan 50 reittiä Höytämöön.

Lupasin kuvia ennen aikaan, tässä LL #82
 
killerpop sanoi:
Lupasin kuvia ennen aikaan, tässä LL #82

Ai että on tyylikäs.:smile: Varsinkin uudenlainen sisusta, joka on paljon pirteämpi kuin lukuisat muut mustanharmaat ExpressBusit.

Onko vielä tietoa, että mihin vuoroon menee tai edes ajetaanko HKI-VAASA vai TRE-VAASA -väliä?
 
JT sanoi:
Onko vielä tietoa, että mihin vuoroon menee tai edes ajetaanko HKI-VAASA vai TRE-VAASA -väliä?

Kyllä tuon olisi tarkoitus siirtyä kohta puoliin ajaan Helsinki-Tampere-Seinäjoki-Kokkola -linjaa.
 
killerpop sanoi:
Kyllä tuon olisi tarkoitus siirtyä kohta puoliin ajaan Helsinki-Tampere-Seinäjoki-Kokkola -linjaa.

Heti sitten, kunhan tarpeeksi usealla kuljettajalla on digipiirturikortti, jotta koko linjaa pystytään tuon kuljettajakaartin voimin ajamaan? ;)
 
Vs: Connex Tampere / Alhonen & Lastunen Oy

Länsilinjojen #12 oli Huittisten aikuiskoulutuksen ajossa tänään päivällä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kellekäs tuo #11 Kapena on siirtynyt sitten- ei tuosta ole kuin ehkä viikko tai pari, toukokuuta kuitenkin, kun ajeli Hämpillä Länskän väreissä ja teipeissä??
 
Ozzy sanoi:
Kellekäs tuo #11 Kapena on siirtynyt sitten- ei tuosta ole kuin ehkä viikko tai pari, toukokuuta kuitenkin, kun ajeli Hämpillä Länskän väreissä ja teipeissä??
Länsilinjoillahan se edelleen on, myytävänä jo syksystä alkaen kun sille ei ole ollut ajoa. Ennen toukokuun pahinta kalustopulatilannetta, sillä todennäköisesti ajettiin viimeksi linjan 50 syöttöliikennettä Pohtola-Siivikkala osuudella Pohtosillan ollessa remontissa. Linjakilpikin tuosta otettiin tuon jälkeen VanHooliin #3. Siitä ei oo käsitystä, mitä tuolla autolla toukokuussa ajettiin.
 
Vs: Luopioisten Linja

J_J sanoi:
Toisaalta, kyllähän esim toinen tamperelaisista "suurista" yhtiöistä on tuota "salmelamaista" kalustopolitiikkaa tässä viime vuosina harjoitellut. Milloin mistäkin on tullut yhtiöön käytettyjä autoyksilöitä, vanhin on tainnut olla taloon tullessaan 21-vuotias. Enää ei ole pitkä matka Veljekset Salmelan automuseomeininkiin.
Tämän kaltainen lausunto on aika ikävä, koska tarkoittamasi yhtiön autokanta on oikeasti parantunut viimeisen 10 vuoden aikana paljon ja esim. pikavuoroautoista on puolet 2000-luvulla valmistuneita. Tuo 21-vuotiaana ostettu yksilökin tuli käsittääkseni vain linjakaupan seurauksena.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Luopioisten Linja

PNu sanoi:
Tämän kaltainen lausunto on aika ikävä, koska tarkoittamasi yhtiön autokanta on oikeasti parantunut viimeisen 10 vuoden aikana paljon ja esim. pikavuoroautoista on puolet 2000-luvulla valmistuneita. Tuo 21-vuotiaana ostettu yksilökin tuli käsittääkseni vain linjakaupan seurauksena.
En tiedä millä kriteerillä ko. yhtiön kalusto on parantunut paljon. Takavuosina (luetaan 80-luvulla) yritys hankki kuitenkin tasaisena virtana täysin uusia, ja lisäksi kunnostetulle omalle alustalle tehtyjä uudelleenkoritettuja autoja niin pika-, vakiovuoro- kuin lähiliikenteeseenkin. Tuolloin hankinnat useimmiten olivat tyyppiä "sarja", mutta sittemmin 1990- ja 2000 -luvuilla on hankinnat olleet joko yksittäisiä autoja uusina, tai vaihtoehtoisesti käytettynä hankittuja noin 10-vuotiaita, ja jopa yli 20-vuotiaita autoja. Kuten olen tainnut aiemminkin mainita, taitaa Länsilinjoilla olla laivaston kokonaisvahvuuteen nähden ennätysmäärä eri merkkisiä ja mallisia autoja. Se, miten se vaikuttaa huolto- ja korjaustoimintaan ja sen synnyttämiin kustannuksiin, hirvittää jo ajatuksenakin.

Mitä taas tulee siihen 21-vuotiaana kalustokirjastoon liittyneeseen yksilöön... Vaikka ehtona linjakaupalle taitaa ollakin myös kaupan kohteena olevan liikenteen hoitamiseksi tarvittavan kaluston siirtyminen, mikään tuskin pakottaa käyttämään sitä kaupassa tullutta romuikäistä kalustoa liikenteen hoitoon? Veikkaanpa, että kovin monessa yhtiössä tuollaista autoa ei olisi viitsitty enää edes maalata talon väreihin...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Luopioisten Linja

J_J sanoi:
En tiedä millä kriteerillä ko. yhtiön kalusto on parantunut paljon. Takavuosina (luetaan 80-luvulla) yritys hankki kuitenkin tasaisena virtana täysin uusia, ja lisäksi kunnostetulle omalle alustalle tehtyjä uudelleenkoritettuja autoja niin pika-, vakiovuoro- kuin lähiliikenteeseenkin.

80-luvulla yhtiöllä olikin erittäin laadukas autokanta mutta 90-luvun alkupuolella se ei hankkinut noin viiteen vuoteen lainkaan täysin uusia autoja. Tästä 90-luvun puolivälin tasosta kalusto on sittemmin parantunut kaikilla kriteereillä. Syy käytettynä ostettujen autojen suureen määrään on epäilemättä siinä, että kalustoa on jouduttu viimeisen 10 vuoden aikana uusimaan niin nopeassa tahdissa, ettei sitä ole voitu tehdä pelkin uudishankinnoin. Kannattaa huomata, että vain noin 15 % yhtiön nykyisistä busseista on ollut talossa jo ennen vuotta 1995.
 
Vs: Luopioisten Linja

PNu sanoi:
Kannattaa huomata, että vain noin 15 % yhtiön nykyisistä busseista on ollut talossa jo ennen vuotta 1995.

Mielenkiintoinen näkökulma sinänsä. Esim. Tänä vuonna ostettu 10 vuotias auto ei ehkä ole ollut talossa silloin, mutta ei se siitä uutta tee millään keinolla.
 
Vs: Luopioisten Linja

Zambo sanoi:
Mielenkiintoinen näkökulma sinänsä. Esim. Tänä vuonna ostettu 10 vuotias auto ei ehkä ole ollut talossa silloin, mutta ei se siitä uutta tee millään keinolla.

Ei mutta on se silti uudempi kuin 20 vuotta vanha auto, joka sillä 10 vuotta vanhalla korvataan. Kai sitä on parempi ajaa käytettynä ostetulla 90-luvun puolivälin Setralla, kuin uutena hankitulla Kutter 9:llä?

Pointti on kuitenkin siinä, että yhtiö on joutunut 10 vuoden aikana uusimaan noin 85 % autokannastaan. Kuinka moni tämän kokoluokan bussiyhtiö kykenisi tekemään sen pelkästään uusia autoja ostamalla?
 
Vs: Luopioisten Linja

PNu sanoi:
Pointti on kuitenkin siinä, että yhtiö on joutunut 10 vuoden aikana uusimaan noin 85 % autokannastaan. Kuinka moni tämän kokoluokan bussiyhtiö kykenisi tekemään sen pelkästään uusia autoja ostamalla?
Kuule vertaapa vaikka toiseen samalla seudulla liikennöivään saman kokoluokan yhtiöön Paunuun. Paunu on uusinut noin 10 vuodessa lähes koko lähiliikennekalustonsa - kaikki autot ovat olleet uusia ja matalalattiaisia. LL puolestaan on hankkinut melkoisen kirjavaa - pääasiassa käytettyä - kalustoa hoitamaansa lähiliikenteeseen. Kyllä jokin mättää ja pahasti kun edelleen saa esim. linjalla 50 tyytyä esim. sirkkelimersukyytiin. Jos liikenne kilpailutettaisiin koko seudulla, saisi LL kärsiä kovat tappiot nahoissaan, jollei se olisi valmis panostamaan kalustonsa laatuun.
 
Takaisin
Ylös