Länsilinjat Oy

Viime aikoina on K:päässä seutuliikenteesä olleet autot 5, EB27, EB35, EB37 ja 150.
 
Länsilinjoilta on nyt viime aikoina siirtynyt niin paljon kalustoa Tampereelta muualle, että olen jo itsekin mennyt ihan sekaisin. Täällä foorumilla julkaistujen tietojen ja kuvasivustoilta löytyneiden kuvien avulla tein pienen listauksen, että mitkä autot ovat siirtyneet minnekin. Tässä listassa ei ole siis uusia ostoksia, vain ne Tampereelta siirtyneet autot. Valitettavasti tämä nyt ei myöskään liity kauko- eikä tilausliikenteeseen, mutta ajattelin, että parempi tehdä yksi listaus yhdelle sivulle kuin jokaiselle havaintosivulle erikseen.

Turkuun siirtyneet: 14, 24, 59, 73-76
Joensuuhun: 6, 15, 16, 96, 97, 98-101, 145-147 (Hämeenlinnasta)
Jyväskylään: 41, 51, 120
Jämsään: 34, 86

Jos/kun jotain puuttuu tai on väärin, niin korjatkaa. Tampereen varikolla olen nähnyt OXIt 29, 49 ja 89, niitä tuskin enää käytetään. Sama kohtalo todennäköisesti autoilla 90-93, vaikka niitä en ole nähnytkään. Mutta onko auton 113 olinpaikasta kenelläkään tietoa?

EDIT: Oxit, sekä autot #91 ja #92 ovatkin myynnissä Nettikoneessa. Eli siis autoista 90, 93 ja 113 ei ole minulla tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Turkuun siirtyneet: 14, 24, 59, 73-76
Jos/kun jotain puuttuu tai on väärin, niin korjatkaa. Tampereen varikolla olen nähnyt OXIt 29, 49 ja 89, niitä tuskin enää käytetään. Sama kohtalo todennäköisesti autoilla 90-93, vaikka niitä en ole nähnytkään. Mutta onko auton 113 olinpaikasta kenelläkään tietoa?
#73 ja #74 eivät ole tainneet olla hetkeäkään missään muualla kuin Turun seudulla. Alkuun Auran linjalla ja nyttemmin sitten Föli-liikenteessä.
#89 on kuulemma havaittu lokakuussa Jyväskylässä, joskin autosta on leima ollut jo tovin ummessa ja kulkenut Seppälän alueella koerekisterikilvin. Mitä se siellä teki, jää ainakin toistaiseksi mysteeriksi.

Nykyiset ikävaatimukset tekevät käyttökelpoisista, ehjistä autoista ikävä kyllä jätettä, vaikka olisivat oikein soivassa kunnossa.
 
Auto #113 on tosiaan mysteeri kun se on kadonnut jonnekin. Olisin suonut sille töitä liityntälinjalla 16, jossa on alusta alkaen palvellut aivan liian usein näitä tanskasta uitettuja 8500:ia.

Ja tuohon listaan lisättäköön iveco #17, joka poistettiin.
 
Auto #113 on tosiaan mysteeri kun se on kadonnut jonnekin. Olisin suonut sille töitä liityntälinjalla 16, jossa on alusta alkaen palvellut aivan liian usein näitä tanskasta uitettuja 8500:ia.

Ja tuohon listaan lisättäköön iveco #17, joka poistettiin.


Tuossa Ivecossa käsittääkseni oli moottorissa teknistä vikaa jonkavuoksi se sitten poistui.
 
90 ja 93 on ainakin kalkkilaivoina ajossa Hämeenlinnassa.

Aivan, unohdin että nehän ovatkin tainneet olla siellä jo jonkin aikaa.

#73 ja #74 eivät ole tainneet olla hetkeäkään missään muualla kuin Turun seudulla. Alkuun Auran linjalla ja nyttemmin sitten Föli-liikenteessä.

Joo niinpä olikin, laitetaan näppäilyvirheen piikkiin. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 16:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:40 ----------

Auto #113 on tosiaan mysteeri kun se on kadonnut jonnekin. Olisin suonut sille töitä liityntälinjalla 16, jossa on alusta alkaen palvellut aivan liian usein näitä tanskasta uitettuja 8500:ia.

Alkaa valumaan ehkä offtopicin puolelle, mutta onko kenelläkään tietoa, mihin asti Länsilinjojen on määrä ajaa linjaa 16? Luulisi, ettei kovin kauaa enää noita 14-vuotiaita 8500:ia käytetä, mutta jos sopimus jatkuu vielä pidempäänkin, niin jotain uudempaa varmaan tarvitsee tilalle.
 
Alkaa valumaan ehkä offtopicin puolelle, mutta onko kenelläkään tietoa, mihin asti Länsilinjojen on määrä ajaa linjaa 16? Luulisi, ettei kovin kauaa enää noita 14-vuotiaita 8500:ia käytetä, mutta jos sopimus jatkuu vielä pidempäänkin, niin jotain uudempaa varmaan tarvitsee tilalle.
https://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/tampereensopimukset.html

Tuolta selviää, että kohteen 33 liikenne jatkuu kevääseen 2024 saakka. Kun ko. linjat kilpailutettiin uudelleen niin juurikin nuo siirtyivät kaiketi linjalle 16. Sinänsä erikoista että #113 oli nimenomaan entisen linjan 83 vakkariauto, ja sitä ei ole 16:lla nähty kertaakaan.
 
https://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/tampereensopimukset.html

Tuolta selviää, että kohteen 33 liikenne jatkuu kevääseen 2024 saakka. Kun ko. linjat kilpailutettiin uudelleen niin juurikin nuo siirtyivät kaiketi linjalle 16. Sinänsä erikoista että #113 oli nimenomaan entisen linjan 83 vakkariauto, ja sitä ei ole 16:lla nähty kertaakaan.

Kyllä se 113 vielä lujassa ajossa on. Tänäänkin (20.10.) 4:15-21:15 linjan 80 eri variaatioita.
Lisäys: Mitä tulee linjan 16 autoihin, niin jos se pyörii kahdella autolla, toisena on usein joku 2016 8900. Keskimäärin ehkä 10v ikäistä kalustoa. Melko sopivaa tuollaiselle lyhyelle ratikan liityntälinjalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se 113 vielä lujassa ajossa on. Tänäänkin (20.10.) 4:15-21:15 linjan 80 eri variaatioita.
Lisäys: Mitä tulee linjan 16 autoihin, niin jos se pyörii kahdella autolla, toisena on usein joku 2016 8900. Keskimäärin ehkä 10v ikäistä kalustoa. Melko sopivaa tuollaiselle lyhyelle ratikan liityntälinjalle.

Tuo 113 oli tosiaan vähintään kaksi kuukautta poissa käytöstä, itsekin havaitsin se vasta viikko sitten ensimmäistä kertaa kesän jälkeen.

Linja 16 tarvitsee arkisin neljä autoa. Elo-syyskuussa ei juuri muita autoja linjalla ollutkaan kuin 8500:ia, nyt on alkanut olla vähän sekalaisempaa kalustoa, esim. tänään autoina oli avoimesta datasta katsottuna #109, #124, #125 ja #136.
 
Länsilinjat kulki Tampereelta Sastamalaan jo vuosia. Ennen oli tosi kallis se reitti.

Nyt tuli OnniBus.com kyseiselle pätkälle ja kummasti sama reitti halpeni jopa puolella euroissa.

Länkkäri ei enää aja Sastamalaan täältä, onkohan kannattamattomaksi mennyt. Tai sitten loppui muuten vain.
Toivottavasti Länsilinjat ei heittäisi pyyhkettä kehään, mutta ilmaisen vinkin annan. Ikaalisissakin tulisi varmaan käytyä, jos olisi vähän kohtuullisempaa.
Nyt maksaa 14,30 Ikaalisiin Tampereelta ja se ei ole millään lailla kohtuullinen tai houkutteleva. Tarjouksia harvoin, koska ei ole kilpailua.

Olen säästeliäs, joten teen mieluummin 16,60 menopaluun turkuun Paunulla kuin maksan 28,60 että käyn menopaluulla Ikaalisissa. Ja jää vielä rahaa esim. useaan Tre-HML menopaluuseen.

Nyt on oikeasti halpaa kyseisellä TRE- Sastamala välillä, alimmillaan 6,80, kun ennen hinta oli helposti 14 euroa.
Pitäisikö OnniBus.comin liikennöidä myös Ikaalisiin, että ihmisillä olisi varaa käyttää busseja.
 
Länsilinjat kulki Tampereelta Sastamalaan jo vuosia. Ennen oli tosi kallis se reitti.

Nyt tuli OnniBus.com kyseiselle pätkälle ja kummasti sama reitti halpeni jopa puolella euroissa.
Tampere - Huittinen on nykyään elyn kilpailuttamaa liikennettä. Vuoden alusta yrittäjäksi vaihtui Satakunnan liikenne, siksi punaiset onnibus -väriset bussit suhaavat nyt tätä väliä.
 
Takaisin
Ylös