Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle

Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Viestit
543
Syksyllä se alkaa: http://netmatkat.palvelee.fi/50

Veljekset Salmelan liikennöinnin ei katsota täyttävän nykyajan vaatimuksia. Niinpä moottoritielle tulee uutta liikennettä äkkiä katsoen fiksun oloisella aikataululla. Vanhat vuorot jäävät kaiketi Salmelalle. Toivottavasti uusi linja kerää niin paljon matkustajia, että myös lauantain liikennöintiaikaa voidaan myöhemmin tarkistaa. Pyhäliikenne on nykyisellään muutaman kaukovuoron varassa. Hyvä alku tämä on, mutta joko uutta linjaa tai Salmelan vanhoja vuoroja kehittämällä voitaisiin saada kattava tarjonta tuolle välille.

Jos Simossa olisi tartuttu toimeen jo pari vuotta sitten, ei tasavälisen moottoritielinjan liikennöitsjäksi varmaan olisi valittu muuta yritystä. Olin luullut yksinoikeuksien linjoihin säilyvän käytännössä ikuisesti, niin ei näköjään olekaan.
 
Arvioidut ohitusajat Kemi-Tornion lentoaseman tienhaarassa tulisi mielestäni lisätä linkistä avautuvaan aikatauluun. Tuon pysäkin kautta linja ilmeisesti kulkee.
 
Lentoaseman tienhaara jää sittenkin uudelta reitiltä syrjään, koska Keminmaan Jokisuuntien ja Kemin Elijärven rampin (Karihaaranväylän/Kiveliönkadun) väli ajetaan moottoritietä.
 
Voi kunpa VR:kin lähtisi leikkiin mukaan! Aluksi Dm12-vaunut voidaan irroittaa vaikka Piexämän-Joenzoon liikenteestä viikonloppuisin (ja ajaa matkustajia kuljettavana siirtoajona Jns-Kon-Kem), myöhemmin liikenteen vakiintuessa ja Dm12-kaluston vapauduttua vakinaistaa.
 
Voi kunpa VR:kin lähtisi leikkiin mukaan!

Ai siis Pieksämäen moottorivaunuilla mukaan ajamaan tasavälistä liikennettä Haaparannan ja Kemin välillä? Tuolle välille tarvitaan 3-4 bussilinjaa jotka kiertelevät kukin tyylillään. Kaupunkialue on sen verran laaja sekä Kemissä että Torniossa, ettei yksi linja millään riitä.

Torniossa asema ei ole keskustassa. Osasyy bussiliikenteen lisäämiseen ja etenkin Ruotsin puolelle ajamiseen on Ikean myymälä, joka vetää väkeä. Se on vielä kauempana Tornion asemasta kuin kaupungin keskusta. Kemissä on erilaisia oppilaitoksia, joitten opiskelijat pääsevät bussilla oppilaitosten eteen.

Junaliikenteessä on aina omat ongelmansa. Jotta tuonlaisella välillä junasta saadaan täysi hyöty, se tarvitsee rinnalleen liityntäliikennettä. Ei ihmisiä ole syytä turhaan kävelyttää asemille. Olemassaolevan kohtuullisen bussiliikenteen kehittäminen tulevan syksyn muutosten jälkeen vähitellen kaupunkialueet paremmin kattavaksi ja hiljaiseenkin aikaan kohtuullisesti palvelevaksi ei vaadi aivan kauheita. Saman homman hoitaminen junalla liityntäliikenteineen on kallista. Moottoritien myötä matka-ajasta saadaan bussilla tarpeeksi lyhyt, jos niin halutaan.

Seuraavaksi varmaan esitetään junan ja raitiovaunun sekoituksella ajamista Haaparannalle. Vai olisiko metro sittenkin parempi?
 
Ai siis Pieksämäen moottorivaunuilla mukaan ajamaan tasavälistä liikennettä Haaparannan ja Kemin välillä? Tuolle välille tarvitaan 3-4 bussilinjaa jotka kiertelevät kukin tyylillään. Kaupunkialue on sen verran laaja sekä Kemissä että Torniossa, ettei yksi linja millään riitä.
Ja yksi nopea junalinja, jonka kierrosaika olisi mahdollisuuksien mukaan 60 minuuttia. En tunne paikallisia oloja, mutta mahdollisesti junalla voitaisiin päällekkäistä bussiliikennettä karsia. Ei kuitenkaan välttämättä.

Torniossa asema ei ole keskustassa. Osasyy bussiliikenteen lisäämiseen ja etenkin Ruotsin puolelle ajamiseen on Ikean myymälä, joka vetää väkeä. Se on vielä kauempana Tornion asemasta kuin kaupungin keskusta. Kemissä on erilaisia oppilaitoksia, joitten opiskelijat pääsevät bussilla oppilaitosten eteen.
Tuota liikennettä varten toki olkoon bussiliikennettä Haaparannalta Kemiin, mutta junaliikenne palvelisi ennen kaikkea pitkän matkan liikennettä, esimerkiksi täältä etelästä Haaparannalle (ja joskus edelleen pitkin Norrbotniabaanaa etelään). Junalla olisi toki myös seudullista ja alueellista merkitystä, varsinkin jos juna kulkisi Oulusta asti.
 
junaliikenne palvelisi ennen kaikkea pitkän matkan liikennettä, esimerkiksi täältä etelästä Haaparannalle (ja joskus edelleen pitkin Norrbotniabaanaa etelään). Junalla olisi toki myös seudullista ja alueellista merkitystä, varsinkin jos juna kulkisi Oulusta asti.

Ehkä taajamajunavuorot Ouluun saapuvilta pendolinoilta Haaparannalle ja vastavasti paluusuuntaan?
 
Junaliikenteessä on aina omat ongelmansa. Jotta tuonlaisella välillä junasta saadaan täysi hyöty, se tarvitsee rinnalleen liityntäliikennettä. Ei ihmisiä ole syytä turhaan kävelyttää asemille. Olemassaolevan kohtuullisen bussiliikenteen kehittäminen tulevan syksyn muutosten jälkeen vähitellen kaupunkialueet paremmin kattavaksi ja hiljaiseenkin aikaan kohtuullisesti palvelevaksi ei vaadi aivan kauheita. Saman homman hoitaminen junalla liityntäliikenteineen on kallista. Moottoritien myötä matka-ajasta saadaan bussilla tarpeeksi lyhyt, jos niin halutaan.

On totta, että osa Tornion ja Kemin kaupunginosa jäisi suhteellisen kauas potentiaalisten juna-asemien vaikutuspiiristä, mutta silti paikallisjunaliikenne olisi ehdottomasti tervetullut asia. Yhtenäinen paikallisjuna välillä Raahe-Oulu-Haaparanta tukisi alueen pikkukaupunkien ja kirkonkylien verkostoitumista yhdeksi työssäkäyntialueeksi. Paikallisjuna houkuttaisi joka tapauksessa enemmän matkustajia taajamien välille kuin vaikeaselkoiset bussit. Paikallisjunan myötä Oulu olisi myös Torniolaisille käden ulottuvilla. Haaparannan asemalta voisi liikennöidä junien kanssa synkronoitu bussilinja Tornion asemalle mm. Suensaaren kautta.
 
On totta, että osa Tornion ja Kemin kaupunginosa jäisi suhteellisen kauas potentiaalisten juna-asemien vaikutuspiiristä, mutta silti paikallisjunaliikenne olisi ehdottomasti tervetullut asia.

Näin on. Jos esim. Hangon rata sähköistettäisiin, sieltä vapautuisi kiskobusseja Kemin ja Tornion väliseen liikenteeseen. Näkisin järkeväksi jatkaa leveäraiteista rataa Haaparantaan, jolloin kiskobussi voisi palvella tämän kaksoiskaupungin sisäistäkin liikennettä, unohtamatta yhteyksiä Haaparannalta Suomeen. Haaparanta on sijainniltaan hyvä ajatellen jatkoyhteyksiä bussilla Pohjois-Ruotsiin. Oulusta Kiirunaan matkaava menisi ensin pikajunalla Kemiin, jossa vaihtaisi kiskobussiin Haaparantaan. Haaparannasta hän jatkaisi lääninliikenteen bussilla Kiirunaan, tai minne nyt ikinä haluaakin.

Nykyäänkin bussilla pääsee Haaparannalta ja Torniosta jopa Tukholmaan saakka!

http://www.tapanis.se/
 
Viimeksi muokattu:
Yhtenäinen paikallisjuna välillä Raahe-Oulu-Haaparanta tukisi alueen pikkukaupunkien ja kirkonkylien verkostoitumista yhdeksi työssäkäyntialueeksi.

Kemi-Oulu väli on 105km. Jos ajatellaan keskinopeuden optimistisesti olevan 80km/h olisi matka-aika noin 1h 20min. Ja kun tämän lisäksi otetaan huomioon Oulun yhdyskuntarakenteen hajanaisuus pitää Oulussa varata aikaa myös liityntään. Näin matka-aika venyy yli 1,5 tuntiin per suunta. Tämä on jo niin pitkä matka-aika ettei kovin merkittävän joukon voida olettaa käyttävän yhteyttä säännölliseen työmatkusteluun.

Realistisempi mahdollisuus olisi nopeuttaa joukkoliikennettä välillä Haaparanta-Kemi tapahtui se sitten kumi- tai rautapyörillä. Haaparanta-Tornio-Kemi-seudun väkiluku ylittää 70.000 ja jos alue toimisi yhtenäisenä hallinnollisena yksikkönä olisi se merkittävä keskus koko Pohjois-suomessa. Mahdollisesti Rovaniemen tasoa. Nykyisestä På Gränsen - Rajalla yhteistyöstä Kemi tuntuu jääneen ulkopuolelle.
 
Kommenttina mister Kemkim´lle, että Tornion ja Haaparannan välillä on sekä suomalainen että keskieurooppalainen raideleveys jo valmiina, ollut jo aika montakymmentä vuotta. Sinänsä Haaparannan rautatieasema on vähän syrjässä asutuksesta ja liike-elämästä.
 
Nykyisestä På Gränsen - Rajalla yhteistyöstä Kemi tuntuu jääneen ulkopuolelle.

Varmaankin kyse on Pori-ilmiöstä. Alueen kunnat ajattelevat vain itseään ja unohtavat yhteisen edun, jolloin koko seutu taantuu ja ihmiset lähtevät pois. Minulla on Torniosta selvempi kuva kehittyvänä alueena, kun taas Kemi vaikuttaa paikalleen jämähtäneeltä, kuihtuvalta kaupungilta. Tässä ei pienin syy ole se, että Torniossa kehitellään aktiivisesti uusia ideoita kaupungin kehittämiseksi, kun taas Kemissä kehittymisinto vaikuttaisi olevan vähäisempää, ei sieltä ainakaan ole mitään sen suuntaista kuulunut.
 
Varmaankin kyse on Pori-ilmiöstä. Alueen kunnat ajattelevat vain itseään ja unohtavat yhteisen edun, jolloin koko seutu taantuu ja ihmiset lähtevät pois. Minulla on Torniosta selvempi kuva kehittyvänä alueena, kun taas Kemi vaikuttaa paikalleen jämähtäneeltä, kuihtuvalta kaupungilta. Tässä ei pienin syy ole se, että Torniossa kehitellään aktiivisesti uusia ideoita kaupungin kehittämiseksi, kun taas Kemissä kehittymisinto vaikuttaisi olevan vähäisempää, ei sieltä ainakaan ole mitään sen suuntaista kuulunut.

Juttelin reilu vuosi sitten Torniosta Kemiin matkatessani erään taksikuskin kanssa. Kuljettaja oli kotoisin Rovaniemeltä, mutta työskennellyt pitkään Kemin-Tornion seudulla ja seurannut siis alueen kehitystä (ja kehittymättömyyttä) läheltä. Hänen tulkintansa mukaan pitkään kommunistikaupunkina tunnetussa Kemissä yrittäjäksi ryhtymistä on katsottu kieroon ja yrittäjiin suhtauduttu kuin rikollisiin. Näin ollen minkäänlaista luovaa ja vireää yritystoimintaa ei ole päässyt syntymään. Tämä lienee yksi suurimmista syistä siihen, miksi Rovaniemi on kasvanut merkityksessään huomattavasti Kemiä suuremmaksi, vaikka Kemillä olisi tähän ollut suurempi potentiaali sijainnin ja raskaan teollisuuden vuoksi.

Tornio-Haaparanta on julistanut tähtäävänsä Pohjoiskalotin keskukseksi vuoteen 2020 mennessä. Kehitystä siellä ainakin tapahtuu, tosin joku vuosi sitten haaparantalaisilla ja torniolaisilla nuorilla oli tapana kokoontua Tornionjoen ylittävälle rautatiesillalla tappelemaan mm. rautatangoin varustautuneena...
 
Kemi-Oulu väli on 105km. Jos ajatellaan keskinopeuden optimistisesti olevan 80km/h olisi matka-aika noin 1h 20min. Ja kun tämän lisäksi otetaan huomioon Oulun yhdyskuntarakenteen hajanaisuus pitää Oulussa varata aikaa myös liityntään. Näin matka-aika venyy yli 1,5 tuntiin per suunta. Tämä on jo niin pitkä matka-aika ettei kovin merkittävän joukon voida olettaa käyttävän yhteyttä säännölliseen työmatkusteluun.

Realistisempi mahdollisuus olisi nopeuttaa joukkoliikennettä välillä Haaparanta-Kemi tapahtui se sitten kumi- tai rautapyörillä. Haaparanta-Tornio-Kemi-seudun väkiluku ylittää 70.000 ja jos alue toimisi yhtenäisenä hallinnollisena yksikkönä olisi se merkittävä keskus koko Pohjois-suomessa. Mahdollisesti Rovaniemen tasoa. Nykyisestä På Gränsen - Rajalla yhteistyöstä Kemi tuntuu jääneen ulkopuolelle.

En tarkoittanutkaan, että ihmiset kävisivät paikallisjunayhteyden päästä päässä töissä, kun sanoin, että olisi hyvä olla yhtenäistä paikallisjunaliikennettä Raahesta Oulun kautta Haaparannalle. Kokonaisuus on aina saumattomampi ja parempi kuin pienet erilliset pätkät. Paitsi, että Kemistä pääsisi sujuvasti Haaparannalle ja Iistä ja Kuivaniemestä Ouluun, olisi mahdollista matkustaa vaikkapa Simosta Tornioon tai Olhavasta Kemiin. Haaparanta-Tornio-Kemi -kolmoiskaupungin ja Oulun seudun väliin jäävistät radanvarsitaajamista (Ii, Olhava, Kuivaniemi, Simo) olisi toimivat yhteydet molempiin suuntiin.
 
Takaisin
Ylös